wat kan ik doen in kleine bak?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:54

nu het winter word en regent is de buitenbak onbruikbaar en moet ik dus in de binnenbak rijden, maar de binnenbak is heel erg klijn en kan ik heel weinig in doen de afmetingen van de binnenbak weet ik niet precies maar is denk 20 bij 20 meter ofzo, dus echt wijken enzo kan ik niet echt doen en om nou de hele winter niks te doe lijkt mij ook niet heel slim. (ik kan er wel een klein sprongetje in maken)
dus wat kan ik doen?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:56

Vaak kan je wel wat wijken meenemen, af en toe rijd ik in een nog kleiner stuk en ik maak gewoon voltes, gebroken lijnen etc. Ook wijken. En tempo wisselingen kunnen ook gewoon hoor. Je kan nog genoeg doen.

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:57

ik weet de afmetineg niet precies he dus het kan ook veel klijner zijn (ben ook niet zo goed in opperflakte schatten)

_Evanne

Berichten: 695
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:01

Werken vanaf de grond kan goed in zo'n kleine bak. Longeren, lange lijnen, gymnastiseren als je ernaast staat. Hierbij kan je ook pionnen, balken etc gebruiken om het wat uitdagender te maken. Hou je pony lekker los! Als je een goede instructrice hebt, kan zij jou zeker helpen om dit alles goed te doen! Je kan ook lekker buiten rijden. Hoeft niet meteen een hele rit te zijn. Een blokje om door het dorp is ook een leuke afsluiter van het bakwerk. Ofwel even erop klimmen, ofwel ernaast.

Maar ook in de bak kan je erop klimmen. Dan kan je lekker in stap werken om je pony lekker los te maken/houden en een drafje kan je ook wel meepakken. Paar pasjes wijken moet ook geen probleem zijn, als jullie dat al beheersen. Mocht het een erg kleine pony zijn, zal een galopje ook wel lukken. 20*20 Is immers dezelfde afmeting als een grote volte.

De maat die jij beschrijft is ongeveer de maat van een grote longeerbak.
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 19-11-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:03

Wij hebben hier ook een bak van 20 bij 20. Ik kan er gewoon in rijden zoals ik altijd doe. Alleen met 'langwerpige' figuren zoals een gebroken lijn is het wat onhandig.

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:16

mijn pony is 1.56, en de hele winter lang grondwerk lijkt mij een beetje saai worden, heb vandaag geprobeert t wijken ging amper, me pony was al vrij snel aan de andere kant van de bak

Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:20

Normaal pak je toch ook maar ongeveer doe lengte voor het wijken? Dus lijkt mij geen probleem. Of je went later af zodat je wel goed tot aan de kant kan wijken.
Ook kun je nu goed oefenen op het rechtstellen doe je twee wijk passen en dan weer recht.

Je kan vast wel wat ook al lijkt het mij inderdaad niet ideaal

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:23

Genoegen nemen met wat je hebt!
Wees blij dat je een binnenbakje hebt. Wij hebben ook een kleine binnenbak (helft van de bak) en je kan prima longeren, grondwerken, losgooien en af en toe een stukje rijden.
En voor de lange lijnen en t wijken ga je maar op buitenrit ;)
Zijn zat mensen die de hele winter bijna niks kunnen doen.

spiritajax
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-09-13
Woonplaats: Vlissingen

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:26

Misschien wat gaan grondwerken? Met een dubbele longe e.d.?

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:38

spiritajax schreef:
Misschien wat gaan grondwerken? Met een dubbele longe e.d.?


heb geen ervaring met dubbele longe

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:16

Het is gewoon uitproberen wat wil. Als het wijken niet wil doe je het niet. Roeien met de riemen die je hebt. Sommigen moeten een winterstop inlassen omdat ze niet eens de beschrikking hebben over een binnenbak.

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:00

Lijkt me, als je niet kan wijken, ook niet kan springen? :?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:02

LiannePuthzy schreef:
spiritajax schreef:
Misschien wat gaan grondwerken? Met een dubbele longe e.d.?


heb geen ervaring met dubbele longe


Dat kun je toch leren? Gewoon een paar lesjes nemen en dan heb je de basis zo onder de knie.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:16

Wijken kan je ook vanuit de grote volte. Van binnen naar buiten wijken of andersom is wat vaak word geleerd bij jonge paarden. Afwenden bij de "korte" zijde word te krap en zal dus in een longeer baan ( want dat is het eigenlijk!) niet echt werken.20 bij 20 is een normale grote volte. Wil je van hand verabderen dan zal je dat moeten doen door een S!

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:15

aerdenhout1 schreef:
Wijken kan je ook vanuit de grote volte. Van binnen naar buiten wijken of andersom is wat vaak word geleerd bij jonge paarden. Afwenden bij de "korte" zijde word te krap en zal dus in een longeer baan ( want dat is het eigenlijk!) niet echt werken.20 bij 20 is een normale grote volte. Wil je van hand verabderen dan zal je dat moeten doen door een S!


oww oke, als ik van and verhander rij ik in een rechte lijn naar de andere kant van de bak

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:18

NikkiEnJij schreef:
Lijkt me, als je niet kan wijken, ook niet kan springen? :?


met wijken kom ik niet echt uit omdat zij soms best groot draafd dus meestal lukken er maar 1 of 2 pasjes wijken, springen (niet hoger als 50 cm) lukt wel

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:35

Zo'n bak is bij uitstek een gelegenheid om kleine oefeningen te leren.
Tempo beheersing, kleine figuren, volte verkleinen/vergroten, balkjes lopen, etc.
Dit zijn wel zware oefeningen voor je pony, dus doe het niet te lang.
Na een tijdje oefenen zou je zelfs kunnen proberen om een knoop in de teugel te rijden (zonder handen).
Ook kun je grondwerkoefeningen gaan doen. Heel leerzaam voor jou en je pony.
(een tip.... steigeren is een oefening die alleen door een zeer ervaren grondwerker kan worden aangeleerd. Dus doe dat niet... daar komen problemen van) Alle andere oefeningen zijn goed.

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:37

was ook niet van plan om mijn pony steigeren aan te leren, ben niet gek :)

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:41

LiannePuthzy schreef:
mijn pony is 1.56, en de hele winter lang grondwerk lijkt mij een beetje saai worden, heb vandaag geprobeert t wijken ging amper, me pony was al vrij snel aan de andere kant van de bak

Je kan in principe gewoon alles doen hoor :D Heb zelf jarenlang in winter (als er sneeuw in buitbak) met paard van 1.75 m in bakje van 10x20m gereden. Kon ( wel als 1 vd weinigen) zelfs galoperen :+ . Er werd regelmatig balkjes gelegd, 1 hindernis neergezet, gelongeerd, losgegooid ed. Als je maar oplet dat je niet langer als half uur rijdt ivm de belasting ( die is stuk groter als in ruime bak).
Zo'n bakje is niet ideaal maar wij waren blij dat we het hadden ... :o
Dus alles kan maar met beleid!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wat kan ik doen in kleine bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:49

Volte vergroten en verkleinen kan ook in een kleine bak, ga je paard gymnasticeren, probeer voorhand en achterhand apart te bedienen. Wending om de voorhand, achterhand, achterwaarts, achtje in achterwaarts, achtje in voorwaarts, slalommen om pionnen, vierkantjes rijden, oefeningen zat!