vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 22:43

Hey !
Mijn paard is wel lief in rijden maar ze is op zichzelf nog al onpersoonlijk! Mijn paard staat op een manege en als kinderen er soms voorbij gaan hapt ze uit het niets zonder dat de kinderen aan haar komen. Bij sommige als ze ze willen pakken uit stal draait ze haar kont en durft ze te stampen. Nu vorig jaae was het nog veel erger. Maar ze doet niet zo gemeen naar mij, ze durft soms wel bijten maar hoe kan ik dit onpersoonlijk gedrag veranderen ?? Help ! Tips !xo

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Re: vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:45

is het je eigen paard of een manegepaard?

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 22:48

Fransje_70 schreef:
is het je eigen paard of een manegepaard?


Vanaf begin november mijn eigen paard

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:49

Vraag of je paard in een rustige hoek mag staan waar geen kinderen langslopen, maar wel met zicht op andere paarden.

Zo te horen kan je paard niet tegen drukte en wordt ze daar territoriaal en chagrijnig van.

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 22:52

listiglistje schreef:
Vraag of je paard in een rustige hoek mag staan waar geen kinderen langslopen, maar wel met zicht op andere paarden.

Zo te horen kan je paard niet tegen drukte en wordt ze daar territoriaal en chagrijnig van.


Ja dat kan ik wel eens vragen ! Maar weet je soms ook als haar stal word uitgemest soms staat ze er dan zelf nog in en dan durft ze gewoon tgen de stalknecht te trappen ;s ze doet dat wel niet naar mij maar dat is zo erg als je hport dat je paard dat doet

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:54

Dan zou ik m snel verhuizen en ergens neerzetten op een rustige pensionstal waar ie naar buiten komt met een paar maatjes zodat ie tot rust kan komen. Bijten/happen met de kont naar de deur staan zijn duidelijke signalen van het paard dat ie er helemaal genoeg van heeft van al die herrie onrust en drukke kids van de manege. Snel verhuizen dan over een half jaar kijken of ie over zijn manegetrauma heen kan komen. Als ze jou nog wel pruimt heb je een voordeel. Veel geduld hebben en niet teveel verwachten in het begin. Als je haar bewijst dat de manege ellende echt voorbij is heb je kans dat ze nog wel tevoorschijn wil komen achter haar muur van zelfbescherming. Mijn voormalig manegetinkertje begon na een half jaar wat aanhankelijkheid te tonen. Na 1 jaar zag ik dat ze echt blij was mij te zien. Zo lang kan het duren.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:56

Hmmm, stal uitmesten met paard er nog in :?.
Is in mijn ogen net zoiets als dat ze mijn bed komen opmaken als ik er nog in lig: word ik ook chagerijnig van. :j

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Re: vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:59

Als je een goede band met je paard hebt kan je makkelijk mesten met paard in de stal! Mijn paard doet zelfs stapje opzij als ik ergens niet goed bij kan waar zij staat. Nee hoor, dat mag normaalgesproken niet echt een probleem zijn.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:00

Lekker een ander plekje zoeken waar ze veel naar buiten kan. Volgens mij geeft ze op deze manier duidelijk aan dat ze het niet naar haar zin heeft in de stal.

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 23:01

Fransje_70 schreef:
Dan zou ik m snel verhuizen en ergens neerzetten op een rustige pensionstal waar ie naar buiten komt met een paar maatjes zodat ie tot rust kan komen. Bijten/happen met de kont naar de deur staan zijn duidelijke signalen van het paard dat ie er helemaal genoeg van heeft van al die herrie onrust en drukke kids van de manege. Snel verhuizen dan over een half jaar kijken of ie over zijn manegetrauma heen kan komen. Als ze jou nog wel pruimt heb je een voordeel. Veel geduld hebben en niet teveel verwachten in het begin. Als je haar bewijst dat de manege ellende echt voorbij is heb je kans dat ze nog wel tevoorschijn wil komen achter haar muur van zelfbescherming. Mijn voormalig manegetinkertje begon na een half jaar wat aanhankelijkheid te tonen. Na 1 jaar zag ik dat ze echt blij was mij te zien. Zo lang kan het duren.


Maar ze komt ook 5/7 dagen buiten met hooi op de wei en 9 andere paarden maar ze was vroeger ook gebruikt als internationale springmerrie kan het zijn dat er daar misschien iets gebeurt is ?

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 23:03

Sure_lee schreef:
Lekker een ander plekje zoeken waar ze veel naar buiten kan. Volgens mij geeft ze op deze manier duidelijk aan dat ze het niet naar haar zin heeft in de stal.


Ze komt 5/7 dagen op de wei met hooi en 9 andere paardjes, zal haar eerst eens op een rustig plekje zetten en dan eens kijken hoe het komt

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:04

Fransje_70 schreef:
Als je een goede band met je paard hebt kan je makkelijk mesten met paard in de stal! Mijn paard doet zelfs stapje opzij als ik ergens niet goed bij kan waar zij staat. Nee hoor, dat mag normaalgesproken niet echt een probleem zijn.


Als je zelf mest niet nee, maar hier mest een stalknecht begrijp ik er zo te lezen heeft paard daar geen goede band mee en slaat zelfs naar de stalknecht. dus zou ik liever mesten met paard buiten de box.
Wat doet stalknecht als paard in de weg staat? Is er daar een reden voor te vinden dat paard slaat?
Meestal hebben stalknechten weinig geduld en moet alles even snel snel en dat zorgt blijkbaar voor onrust en territoriaal gedrag.
Ik kan mijn paarden ook mesten als ze in de stal staan, maar een vreemde hoeft dat echt niet te proberen.

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 23:08

Alfi2010 schreef:
Fransje_70 schreef:
Als je een goede band met je paard hebt kan je makkelijk mesten met paard in de stal! Mijn paard doet zelfs stapje opzij als ik ergens niet goed bij kan waar zij staat. Nee hoor, dat mag normaalgesproken niet echt een probleem zijn.


Als je zelf mest niet nee, maar hier mest een stalknecht begrijp ik er zo te lezen heeft paard daar geen goede band mee en slaat zelfs naar de stalknecht. dus zou ik liever mesten met paard buiten de box.
Wat doet stalknecht als paard in de weg staat? Is er daar een reden voor te vinden dat paard slaat?
Meestal hebben stalknechten weinig geduld en moet alles even snel snel en dat zorgt blijkbaar voor onrust en territoriaal gedrag.
Ik kan mijn paarden ook mesten als ze in de stal staan, maar een vreemde hoeft dat echt niet te proberen.


Daar heb ik ook al na gekeken maar hij gaat er vriendelijk mee om maar ja ik weet haar verleden niet want toen ze vorig jaar aankwam op de manege kon je gewoon de stal niet binnen en dat is wel al wat verbetert dus ja mss is er in het verleden wat gebeurt, ze was ook een internationale springmerrie dus ik weet niet hoe ze behandelt werd..

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:35

ik denk dat je paard schrik heeft is je paardje ooit mishandeld door mensen of kinderen

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:46

OPG --> YRT

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:58

Alfi2010 schreef:
Hmmm, stal uitmesten met paard er nog in :?.
Is in mijn ogen net zoiets als dat ze mijn bed komen opmaken als ik er nog in lig: word ik ook chagerijnig van. :j



Hier wordt ook gemest met de paarden er nog in, sterker nog ze hebben de vrije keus om uit stal te gaan maar dat hebben ze vaak niet heel veel zin in.

Gewoon kijken of het mogelijk is dat het paard naar een stal verhuisd welke wat rustiger is. Ik vind het ook niet fijn om de hele dag gestoord te worden.

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:04

morrighan12 schreef:
ik denk dat je paard schrik heeft is je paardje ooit mishandeld door mensen of kinderen


Ik weet het niet, er zijn wel geen sporen aan haar lichaam te zien maar misschien vroeger als internationaal springpaard ik weet het niet

morrighan12
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:23

volgens mij is haar vorige baas heel gemeen geweest met haar ik ken ook zo een paardje dat gered is van de slacht wa,t het was kreupel door haar vorige eigenaar je moet haar gewoon proberen te begrijpen

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:28

Sommige paarden worden zo omdat ze inderdaad niet tegen de drukte kunnen. Daar hoeft helemaal niks voor gebeurd te zijn. Ben benieuwd hoe dit paard het op een rustige plek zou doen (en andere eigenaren beschuldigen van wreed gedrag is niet zo netjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:33

Als je paard elke dag op de wei komt met hooi, waarom dan uitmesten met paard erin? Weet jij hoe dat gaat? Prik met de hooivork, schop om opzij te gaan...

Kan je niet naar een pensionstal met goede bak en waar weinig paarden staan , de verzorging rustiger, paardvriendelijker is? Andere plaats is ook weer opbouwen van andere ervaringen..

Sommige paarden zijn onvriendelijk in hun stal, hun territorium. Maar als ze haar verzorgers gaat vertrouwen, wat tijd kost, komt dat goed.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:36

Sommige paarden houden gewoon niet van getrut en van vreemde mensen. Daar hoeven ze echt niet voor mishandeld te zijn.
Als het vroeger een internationaal springpaard geweest zou zijn, zal het daar niet aan gelegen hebben, want die worden prima behandeld, zijn veel te kostbaar om slecht voor te zorgen.
Het is alleen qua temperament misschien niet zo'n goed idee om dat aan een manegemeisje te verkopen...

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:42

Mijn pony heeft ook een tijdje op een manege gestaan. Op een gegeven moment vloog ze met tanden bloot tegen de tralies op als ze vond dat iemand te lang voor dr box stond, kon ook niet tegen de drukte. Gauw verhuisd en geen last meer van

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:44

Je staat op een manege en niet op een kinderboerderij. Dus kindvrije zone zoeken. Dit gedrag wordt vaak veroorzaakt en in stand gehouden door lomp stalpersoneel. Echter wel lastig om weer goed te krijgen. Negeren werkt vaak het beste. Zelf heb ik een merrie gehad die een top plekje in de stal had met een Luik naar buiten. Ze vond het niks in de box met tralies voor de hele stal voelde ze zich toch veiliger.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: vervelend en gemeen stalgedrag help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:59

Eens met billy, áls deze merrie idd sprong op internationaal niveau, dan is ze echt wel goed behandeld. Anders had ze het ten eerste nooit tot dat niveau geschopt en ten 2e zijn ze daar veel te duur voor. Feit van zulke paarden is wel, dat ze idd temperament hebben. Daar kijkt niemand hoe het dier in kwestie zich in de stal gedraagt, als ie maar handelbaar is in het parcours en goed springt, is aan alle eisen voldaan. De KWPN hengst Burggraaf was in stal een rotzak eerste klas, en die was echt niet mishandeld. :D
Lijkt haast wel of je wilt horen dat hij het als internationaal springpaard heel slecht heeft gehad en daarom zo boos doet. Dat hij heel blij mag zijn dat hij nu bij jou is en op een manege staat. Maar juist zo'n paard, heeft nooit temaken gehad met zo veel drukte rond zijn stal, rennende kinderen, iedereen die hem wil aaien. Die wil rust. Dus beter kun je hem op een rustige plek zetten, dan je op te werpen als de redder van een mishandeld sportpaard.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:14

Paard wil rust,zo snel mogelijk een andere stal zoeken waar veel rust is op stal...zonder gegil en geren.
Ze zou in een vrije inloop stal ook nog wel eens goed tot rust kunnen komen als je die kunt vinden,maar ze moet iig in een rustigere sfeer komen te staan.

Sommige paarden worden kriegel van teveel drukte,heb ik ook ;) :o