pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXbellaXx
Berichten: 170
Geregistreerd: 09-08-13

pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:29

hoi

mijn verzorgpony (welsh van 4 en een half) wil trappen met haar achterhoeven uitkrabben
hebben jullie hier misschien ook ervaring mee????????????? omdat ze nog vrij jong is wil ik haar niet te veel straffen.

Doubtless

Berichten: 8464
Geregistreerd: 29-12-10

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:55

Ligt er een beetje aan in welke mate ze wil trappen maar over het algemeen hoef je dit ook niet af te straffen. Even corrigeren met je stem, vasthouden en wachten tot ze het toelaat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:58

Doet ze het alleen bij jou of ook bij de eigenaar en de hoefsmid?

Doet ze het bij iedereen stug vast blijven houden het been en meebewegen met haar bewegingen. Ze stoppen er vanzelf wel mee. Met je stem tegelijk corrigeren. Maar dat moet wel veilig kunnen en je moet en sterk en snel genoeg voor zijn.

Doet ze het alleen bij jou moet je de eigenaar vragen je de komende tijd te helpen met uitkrabben en kijken wat die anderd doet dan jij.

XBeumke

Berichten: 24
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:58

Ik ken dit probleem. Straffen heeft ook geen zin, want ze doen het vaak niet expres en dan kan straffen juist averechts werken. Gewoon veel herhalen en met je stem belonen als hij/zij het goed doet.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:02

Net zo lang vasthouden totdat ze 'm stil houdt en dan de voet los laten. Probeer niet de voet stil te houden want dat gaat je toch niet lukken, gewoon mee gaan met de beweging, zolang die 'm maar niet neer zet of jij 'm loslaat.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:05

Kijk wel donders uit hoe de pony wil trappen, wij hebben er hier eentje op stal gehad die gericht ging trappen. En geloof mij... Een achterbeen kan prima opzij....
Wij hebben het opgelost door elke dag spelenderwijs met een borstel de pony te leren dat het niet erg is, en hem zo aan de druk te laten wennen. Steeds een stapje verder, en idd niet wegtrekken als hij/zij trapt, want dat leren ze snel aan....

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:12

Een stuk dik touw om de pijp zien te krijgen dan blijf je zelf buiten schot.
Stemcommando, been klein beetje optillen met het touw.
Geen trap klontje en braaf, wel trap niets, neerzetten en opnieuw beginnen, enz..

Nathaliejuf
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:15

Eerst oefenen met een tuinslang. Dus elke dag de benen afspuiten tot hij dat lijdt. Daar zal hij waarschijnlijk ook naar slaan maar dan blijf je zelf buiten schot. Als je de beentjes goed kan afspuiten dan zal hij waarschijnlijk de aanraking van je hand ook beter lijden. Bij de onze werkte dit. Succes!

xXbellaXx
Berichten: 170
Geregistreerd: 09-08-13

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 22:31

met beentjes borstelen doet ze het niet. (voorbenen gaan gewoon normaal maar voor dit beide geld ze voelt mijn onzekerheid)ze heeft een paar keer gedaan dus dan word ik onzeker en dat gaat zij natuurlijk merken. het is niet echt een probleem want verder is het een schatje hoor! maar ik ben ook met de eigenaresse aan het oefenen. HET BLIJFT NATUURLIJK UITKIJKEN! misschien bedoeld ze het niet om je te raken maar als dat wél een keer gebeurd............AU!!!!!!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:36

Het ken ook evenwicht zijn die ze zoekt. Maat trapt er dan bij.
Dat heeft mijn paard af en toe

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: pony wil trappen met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:42

is het echt trappen? of steeds hoger optrekken en weer neer willen zetten? zit een verschil in.
bij mijn pony denken ze ook soms dat ze wil schoppen, maar die tilt alvast haar volgende voet op als de voorbenen klaar zijn, we hebben een vaste volgorde ;)
ze staat er dan ook onhandig mee te hannessen omdat ik er niet snel genoeg ben. ziet er voor buitenstanders eng uit.
als ze willen corrigeren willen ze het been soms ook terug, zet het dan neer, laat haar goed gaan staan en begin weer opnieuw.
is het echt trappen dan inderdaad uitkijken waar je staat, ze kunnen vele kanten op meppen. laat het dan eerst goed aanleren, veiligheid voor alles

xXbellaXx
Berichten: 170
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:29

ze schopt ook echt opzij

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:34

Je kan beter de eigenaar om hulp vragen, en niet zomaar aan gaan rommelen.

Die kent de eigen pony het beste en kan je hierbij helpen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:25

OPG --> YRT