aandrijven in draf help!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:31

ik heb nog maar 2x een proefles gehad. Maar we moeten ook in draf. En dat paard dat niet eeuwig door in draf dan moet je hem aandrijven maar alleen ik vind dat heel moeilijk want ik kan niet staan zit staan zit en tegelijk aandrijven. hebben jullie tips? help me aub. Wil dat echt kunnen.

Heel erg bedankt:)

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:33

Oefenen oefenen oefenen.
Rijd je niet aan de longe? Dat is vaak met proeflessen in het begin, zodat de ruiter de basis toch wel enigszins doorheeft en je toch wel oké zit.
Verwacht niet binnen 2 minuten antwoord ;)

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:34

ja eerst proefles maar het ging super goed en daardoor mocht ik los. Alleen dat vind ik heel moeilijk. Maar daarvoor heb je toch later ook een zweep?. Ja sorry:(

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:35

Ik heb er persoonlijk zelf nooit moeite mee gehad ( heb het geleerd op een voorwaarts paard). Ik zou eerst proberen of je het in stap ook lukt. En dan als je je balans goed hebt in draf, rustig aan ook gaan 'experimenteren' met aandrijven. Oefening baart kunst zeggen ze!

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:35

Edit. Een zweep is niet om je paard in draf te houden! Aandrijven doe je met je benen..
Een zweepje is voor corrigeren en dat soort dingen.

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:37

haha wat betekent experimenteren?. Ja ik stap lukt het ook alleen ik denk als ik met staan zit staan zit omhoog kom een klein schopje geeft(aandrijven). Dat is denk ik toch wel het handigt?

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:38

Dat is is natuurlijk maar net wat jij het fijnst vind! Maar ik zou me er nog niet te druk om maken. Het komt vanzelf wel!
Met experimenteren bedoel ik. Kijken wat voor jou het beste werkt :)

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:38

ja bedankt! het is ook nog maar me 2 keer op een paard:)

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:40

Daarom :)
Ik zou gewoon lekker door oefenen! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd :=
Komt vast goed, veel plezier!

madelaine
Berichten: 383
Geregistreerd: 11-03-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:40

gewoon oefenen, dat vond ik in het begin ook heel lastig. na een tijdje lukt het je gewoon :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:40

Het makkelijkste is gas te geven als je staat. Dus probeer evenwicht te vinden als je staat en dan een "bonkje" te geven. Bedenk goed dat het belangrijk is dat je je knieën en enkels gebruikt om op te steunen, dan is het ook makkelijker om aan te drijven.

xRobin919

Berichten: 239
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Gelderland, Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:42

Niet overhaasten, gewoon de tijd nemen en zoals al gezegt is veel oefenen.
In het begin is het nog wat lastig om alles tegelijk te moeten doen, maar het gaat straks gewoon vanzelf.
Succes!

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:46

hihi yeah! bedankt:)

SOML
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Flevoland

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:09

Maak je daar niet druk om, dat gaat na een tijdje veel gemakkelijker. Vergeet niet dat je met aandrijven je handen goed naar voren houdt terwijl je drijft, dit geldt ook voor stap en galop. En als je het echt heel lastig vindt kan je het gewoon tegen je instructrice zeggen, zij is daar immers om het je te leren. [;

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:12

Probeer anders te drukken :D
Maar misschien helpt klikjes geven met je tong ook, als het mag van je lesgeefster.

Lovehorses55

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:16

oefenen oefenen oefenen
dit lukt meestal nog niet na 2 keer rijden dus
oefenen oefenen oefenen

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 20:02

dankje allemaal:)

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:05

lotlot2 schreef:
Probeer anders te drukken :D
Maar misschien helpt klikjes geven met je tong ook, als het mag van je lesgeefster.


Klikjes vind ik zo vervelend, vooral als je eigen paard er niet op reageert, maar andere paarden wel.
Ik rij met een paar meiden in de les die continue klikken en zich daar niet meer bewust van zijn, het is een automatisme geworden. Mijn lespaard wordt daar helemaal gek van, dus ik ben continue in strijd om haar rustig te laten lopen, terwijl de paarden waarvoor de klikjes bedoeld zijn totaal niet reageren.

SOML
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:08

Sammylover schreef:
lotlot2 schreef:
Probeer anders te drukken :D
Maar misschien helpt klikjes geven met je tong ook, als het mag van je lesgeefster.


Klikjes vind ik zo vervelend, vooral als je eigen paard er niet op reageert, maar andere paarden wel.
Ik rij met een paar meiden in de les die continue klikken en zich daar niet meer bewust van zijn, het is een automatisme geworden. Mijn lespaard wordt daar helemaal gek van, dus ik ben continue in strijd om haar rustig te laten lopen, terwijl de paarden waarvoor de klikjes bedoeld zijn totaal niet reageren.


Klopt, klikjes werken lang niet bij alle paarden, toen ik het een keer uit irritatie deed schrok mijn paard daarvan. ( Dat doe ik dus ook nooit meer! )

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:12

Selka schreef:
Het makkelijkste is gas te geven als je staat. Dus probeer evenwicht te vinden als je staat en dan een "bonkje" te geven. Bedenk goed dat het belangrijk is dat je je knieën en enkels gebruikt om op te steunen, dan is het ook makkelijker om aan te drijven.


@Selka, steunen doe je niet op je knieën, daarmee ga je juist de voorwaartse beweging afremmen, een fout die helaas heel vaak gemaakt wordt, heb ik zelf ook heel lang gedaan, maar heb nu een paard onder mijn kont die dit niet pikt als ik zo de aandraafhulpen geef, dus neem ik nu centered riding les om dit af te leren (op mijn 39ste, niet simpel hoor)

TS, ik zou nog niet wanhopen, is normaal dat het nog niet lukt in het begin. Maar als je goed probeert je onderbenen rond je paard te houden, dan zal die mss vanzelf al wel actiever lopen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:16

@hwn, jij snapt mij post niet :) je ondersteunt jouw lijf met jouw knieën. Je duwt nevernooitniet!! Je knieën in je zadel!! Dat is een boosdoener. Maar dat is juist wat de meeste mensen doen. Mijn tip voor TS was dus ook haar eigen lijf te dragen met ondersteuning van enkels en knieën en dan vervolgens je benen los te kunnen gebruiken.

Ik krijg klassiek les en als ik het in mijn hoofd haal om zoiets te doen ben ik de pineut :+ misschien heb ik het niet duidelijk verwoord :)

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:20

@Selka, ah, da's idd iets anders, al probeer ik nu wel bewust mijn knieën wat te "openen" bij het aandraven, en nu doet ze het wel.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:19

Sammylover schreef:
lotlot2 schreef:
Probeer anders te drukken :D
Maar misschien helpt klikjes geven met je tong ook, als het mag van je lesgeefster.


Klikjes vind ik zo vervelend, vooral als je eigen paard er niet op reageert, maar andere paarden wel.
Ik rij met een paar meiden in de les die continue klikken en zich daar niet meer bewust van zijn, het is een automatisme geworden. Mijn lespaard wordt daar helemaal gek van, dus ik ben continue in strijd om haar rustig te laten lopen, terwijl de paarden waarvoor de klikjes bedoeld zijn totaal niet reageren.


Ja klopt, daarom zei ik ook dat ze het even moest vragen aan haar lesgeefster. Idd vervelend als je paard sneller gaat lopen terwijl jij het niet aangeeft

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:21

SOML schreef:
Sammylover schreef:

Klikjes vind ik zo vervelend, vooral als je eigen paard er niet op reageert, maar andere paarden wel.
Ik rij met een paar meiden in de les die continue klikken en zich daar niet meer bewust van zijn, het is een automatisme geworden. Mijn lespaard wordt daar helemaal gek van, dus ik ben continue in strijd om haar rustig te laten lopen, terwijl de paarden waarvoor de klikjes bedoeld zijn totaal niet reageren.


Klopt, klikjes werken lang niet bij alle paarden, toen ik het een keer uit irritatie deed schrok mijn paard daarvan. ( Dat doe ik dus ook nooit meer! )


Daarom zei ik ook dat ze het eerst moest vragen :D

SOML
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Flevoland

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:28

Ow haha, ja dat was misschien ook verstandiger geweest voor mij, het shetje waar ik toen op reed ging er in 1 x vandoor! :P