Ik snap het niet meer....

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:18

Hallo Bokkers!

Ik heb samen met mijn zus nu 2 weken een eigen pony! Waar we hem hebben geprobeerd was hij heel braaf met stap en draf. Nu we hem hier hebben is hij met stap heel rustig en met draf bokt hij als een gek! Hebben ook al een nieuw passend zadel dus dat kan het niet zijn.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?


( Hoe er rekening mee dat hij 3,5 is )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:19

Een paard moet wennen aan zijn nieuwe stal, en hij gaat jullie uitproberen. Ik krijg de indruk dat dit nu is waar hij mee bezig is.

Kayleigh

Berichten: 846
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Zuid-Scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:20

Als hij 3,5 is zal hij net ingereden zijn en het misschien nog eng vinden of niet snappen ?\
Ook moet een paard wennen en gaat hij nieuwe mensen uitproberen.

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:21

Heb je al geprobeerd om de pony voor het rijden even aan de longe te laten lopen, dan kan hij even zijn energie kwijt.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:22

@ Cassidy
Oke, maar waar we hem weg hadden was hij ook 2 weken ( Ze deed hem weg omdat ze in dezelfde week dat zij hem kocht een drachtige merrie van een kennis te was en haar voorkeur ging daar naar uit)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:22

als je dit niet op kunt lossen vraag ik me af waarom je aan een 3.5 jarig paard begint.

wat zegt je lesgever ervan

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:23

@ lekijke_heks

Ja wel logeren hem heel vaak, met en/of zonder zadel

Caro27
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:24

Ik begrijp niet helemaal waarom je een eigen pony hebt genomen terwijl je niet van tevoren wist hoe je met dit soort problemen moest omgaan. Dat heet voorbereiding.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:24

@ StalNollie

Hij was super braaf voor een 3 jarige en we hebben al bijna 6 jaar ervaring maar ik denk dat het wel goed komt maar ik wou weten wat jullie er van vonden

moOby
Berichten: 240
Geregistreerd: 03-07-12

Re: Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:26

bedoel je 6 jaar ervaring met een eigen paard of paardrijervaring?

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:27

Longeer m dan even voor je erop stapt, zodat hij de eerste energie eruit kan gooien. Ik neem aan dat toen je hem ging proberen dit ook zo is gegaan?

Marcato

Berichten: 2372
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:27

Heb je begeleiding bij het opleiden van dit 3 jarige paardje? Lijkt me voor nu wel heel belangrijk!

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:27

Manege ervaring is heel anders dan met je eigen paard. 3,5 is nog heel jong en daar moet je nog niet te veel van verwachten. Je heb het dier net 2 weken gun het tijd en vraag niet te veel. Moet je nagaan hoe het voor het paardje zou voelen om elke keer een andere eigenaar te krijgen heel verwarrend hoor

Het was denk ik wel wijzer om een ouder paardje te nemen die wat meer ervaring heeft :)

Kayleigh

Berichten: 846
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Zuid-Scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:31

Caro27 schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom je een eigen pony hebt genomen terwijl je niet van tevoren wist hoe je met dit soort problemen moest omgaan. Dat heet voorbereiding.


Je had dan misschien beter een oudere pony kunnen nemen.
En nog een goede tip wat ik zelf ook bij mijn jonge pony heb gebruikt;
Longeren vóordat je erop gaat zodat hij even zijn energie kwijt kan.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:32

Wie heeft het nieuwe zadel gepast? Laat er nog eens iemand anders naar je zadel en hoofdstel kijken of het echt past.

Hoeveel voer krijgt de pony? Pony's hebben maar weinig krachtvoer nodig. Je kan hem beter goed hooi geven met een vitaminenbrok en zoutblok. Dat is voor veel pony's genoeg.

Hoeveel vrije beweging krijgt de pony? Jonge pony's (alle pony's) hebben veel uren nodig buiten. Als ze alleen op stal staan, worden ze allemaal vervelend.

Heb je les? Vraag je instructeur om met je mee te denken om de pony rustiger te maken. En te zorgen dat jullie verzorging past bij de wensen van het paard.

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:34

Hij staat de hele dag ín de paddock en s'nachts binnen. We logeren hem altijd voor het rijden. Mn instructrice komt eerdaags langs

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:42

Er kan inderdaad iets met het zadel zijn.....een nieuw zadel is niet meteen een goed zadel. Hij kan drukpunten geven die vervelend zijn voor hem of juist onwennig....dan kan bokken een vorm van protest zijn. Bij onze merrie was ook eens haar zadel weer opnieuw opgevuld door een goede zadelmaker, er vanuit gaande dat hij dit goed had gedaan. De merrie bokte de hele bak door omdat de drukpunten nu anders waren dan dat ze gewend was...ze is erg gevoelig op haar rug en destijds ook pas onder het zadel....na een paar keer was het goed, maar dat was dus wel op haar maat....niet gewoon zomaar een nieuw zadel.

Als wij een nieuw paardje krijgen dan laten wij hem of haar eerst een aantal week wennen voordat we er echt mee bezig gaan..... eerst de nieuwe weide genootjes leren kennen, ons, de omgeving. Pas als ze op hun gemak zijn gaan we er mee aan de gang. Vooral voor een jong dier is een overschakeling van de ene naar de andere eigenaar wel moeilijk te verwerken en zomaar uit zijn vertrouwde omgeving en bij (neem ik aan) een ander paard of paarden komen die hij niet kent......en dit duurt allemaal even voordat hij op zijn plek is. Niet te veel in een keer willen....

succes er mee!!!

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:45

ik merkte zelf dat hij al helemaal gewend was.
hij was super rustig en kon goed met de andere paarden.
hij wilde wel zijn energie kwijt en daarom zijn we hem gaan longeren en losgooien.
deed hij echt makkelijk dus zijn er op gestapt. eerste keren goed, daarna dus minder.
geven hem nu maar even rust en zal aan de eigenaar van de stal vragen of hij evt in de wei kan (daar staat ook een vriendje van hem) dan kan hij zijn energie wat meer kwijt.
voer zouden we idd wel wat kunnen verminderen dus zal ik ook ff overleggen

floortje1001
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:13

Ik wil je aanraden er een instructrice en/of een ruiter met veel ervaring bij te halen. Het beestje is nog jong en het is op een nieuwe plaats!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:23

Op momenten dat paarden zich op hun gemak voelen gaan ze uitproberen. Dat je er nu even niet opstapt is heel verstandig.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:33

HAR --> YRT

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Ik snap het niet meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:38

Heeft de pony altijd een vaste ruiter gehad, of reden er meer mensen op hem? Het kan voor een jong dier natuurlijk ook gewoon heel verwarrend zijn als jij andere hulpen geeft dan zijn vorige eigenaar als hij nog niet veel gewend is.
Kan het ook niet zijn dat je hem misschien uit zijn balans haalt? Veel ruiters zijn (onbewust) scheef, ervan uitgaande dat je pony nog niet zo gespierd is (afgaande op zijn leeftijd), kan dit je pony veel meer hinderen dan dat dit een ervarener paard zou doen.

Heb je geen proefperiode afgesproken ook met de vorige eigenaar?