Been stilhouden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleanne16

Berichten: 362
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: Overijssel

Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 22:22

Hoi bokkers!

Ik heb niet een erg stille been met het rijden.
Heeft iemand misschien tips hoe je ze beter kan stil houden?

Groetjes Eleanne

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:55

Dit probleem heb ik ook. Ik heb vroeger op de manege geleerd om elke pas te drijven en mijn been stil houden lukte toen al helemaal niet meer. Ik ben later gaan oefenen met helemaal niet meer drijven en echt focussen op het been stil houden. Het gaat nu wel iets beter.

Verder volg ik ook even, want ben wel benieuwd naar tips.

98xsophiex98

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Re: Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:58

Ik volg ook even want ik heb het zelfde probleem

Kuhguin

Berichten: 46
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Limburg, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:51

zitten je beugels lang genoeg ?
of zitten ze net te lang.
je zou het beste een paar zitlessen kunnen nemen denk.
heb je een filmpje ? dat zou ook al erg helpen !

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:52

Een goede instructrice kan je daarmee helpen. Drijf je elke pas aan?

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:50

Zowieso moet je niet elke pas aandrijven. (weet niet of je dat doet)
En verder, tja, ik heb niet echt tips maar probeer je er op te concentreren.
Zorg dat je beugels indd niet te lang of te kort zijn. En houd genoeg druk op je beugels.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:07

DianXX schreef:
Zowieso moet je niet elke pas aandrijven. (weet niet of je dat doet)
En verder, tja, ik heb niet echt tips maar probeer je er op te concentreren.
Zorg dat je beugels indd niet te lang of te kort zijn. En houd genoeg druk op je beugels.
Ik zeg ook niet dat dat moet. Daarmee probeer ik erachter te komen hoe ze haar benen niet stil houd. Elke pas aandrijven is lelijk en het heeft na een tijdje ook geen zin meer.

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:39

naomi_g1998 schreef:
DianXX schreef:
Zowieso moet je niet elke pas aandrijven. (weet niet of je dat doet)
En verder, tja, ik heb niet echt tips maar probeer je er op te concentreren.
Zorg dat je beugels indd niet te lang of te kort zijn. En houd genoeg druk op je beugels.
Ik zeg ook niet dat dat moet. Daarmee probeer ik erachter te komen hoe ze haar benen niet stil houd. Elke pas aandrijven is lelijk en het heeft na een tijdje ook geen zin meer.


Ik zeg ook niet dat jij dat zei.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:18

Ik heb het vroeger geleerd met het aan elkaar binden van de stijgbeugels (onder de buik door), maar dat is waarschijnlijk niet het beste idee, dus beschouw dit aub niet als tip, veel te gevaarlijk. Probeer te focussen op je zit. Een paar weken zonder stijgbeugels rijden werkt meestal als een trein. Mijn ervaring met leerlingen die de benen te veel bewegen is dat ze de handen ook niet stil kunnen houden, armen als stokjes hebben en de rug niet kunnen loslaten. Dat alles heeft in de eerste plaats te maken met een slechte zit. Neem als het kan wat zitlessen aan de longe, zodat je je armen ook kunnen ontspannen. Verder is het belangrijk om je 'core' (dwz, je buik-en rugspieren) goed te gebruiken. Zitknobbels in het zadel, rug recht, maar niet hol, onderrug gebruik je om de schokken op te vangen en je buikspieren om je balans te houden. Soms helpt het om met een hand aan het zadel je billen even goed in het zadel te duwen.

Verder is het belangrijk om je benen los te laten (vandaar zonder stijgbeugels). Veel mensen die een slechte zit hebben gaan zit met hun bovenbenen vastknijpen in het zadel en kunnen daarom hun onderbenen ook niet goed meer gebruiken.

Op het moment dat je in alle gangen je billen in het zadel kan houden met ontspannen benen en losse armen kan je voor jouw specifieke probleem nog proberen om extra aandacht te vestigen op je onderbenen. Probeer je hakken uit te drukken (zonder beugels!) en je tenen naar binnen te draaien, zodat je voeten parallel lopen met de ruggengraat van het paard.

Een laatste idee: probeer eens te lichtrijden zonder beugels, door je knieën te gebruiken. Je hoeft maar een klein stukje uit je zadel om correct licht te rijden. Dat is een perfecte controle voor je balans

Als dat allemaal lukt mag je het weer met beugels proberen.

Het beste kan je trouwens de beugels er helemaal af halen. Voor eventjes kan je ze overkruist om de hals van het paard slaan of opsteken, maar dat hindert je in beide gevallen bij je benen. Los laten hangen kan ook, maar dan heeft dat paard van die stomme dingen tegen zijn buik klapperen. Bovendien, als je ze er af haalt kom je ook niet in de verleiding om op te geven.

Hopelijk heb je er iets aan

Ps: voor de geïnteresseerden.... ja, ik ben van het type dat is opgevoed met vastgebonden handen en voeten, zweep (of in mijn geval, een bezemsteel) in de rug en allerhande andere mooie trucjes om je beter te laten zitten. Toch is zonder beugels rijden hetgene dat mij bij uitstek een goede houding heeft gegeven. Het is in ieder geval niet zo cru als al die andere methoden, veel veiliger en erg prettig voor het paard. Ik rijdt zelf overigens nog steeds met regelmaat zonder beugels om de houding te controleren.

hhensens

Berichten: 275
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Veendam

Re: Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:13

misschien wat zitoefeningen heeft mij ook geholpen: bijvoorbeeld zonder beugels rijden..

Eleanne16

Berichten: 362
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Been stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 21:46

Dank jullie wel voor jullie reacties!