stilstaan met opstappen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalouEnVievv
Berichten: 38
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:23

Ja maar dan leert ie van: o als ik loop stapt ze op dus hoef ik nooit stil te staan. Zolang je maar consequent ben. Ook met het rijden en halthouden, ps als jij je benen weer aanlegt mag ze lopen en niet eerder doet ze t toch gelijk weer stil zetten. Doet ze het braaf gelijk goed belonen, zeker bij een jong paard die het nog moet leren. Je krijgt maar 1 x de kans om het goed te doen.. maarja iedereen zn eigen ervaring natuurlijk dit is de mijne en bij mij werkte het heel goed, kan natuurlijk zijn bij andere niet maar je kan het proberen :)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:25

Natuurlijk kan dat Stephanie, alleen wil niemand dat. TS: gewoon voorlopig nog even met de hulp van een ander opstappen. Jouw paardje moet nog war sterker worden voordat ze het makkelijk vind om te blijven staan als je opstapt. Met hulp blijven oefenen en dan komt het uiteindelijk helemaal goed!

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 00:27

riagr schreef:
Natuurlijk kan dat Stephanie, alleen wil niemand dat. TS: gewoon voorlopig nog even met de hulp van een ander opstappen. Jouw paardje moet nog war sterker worden voordat ze het makkelijk vind om te blijven staan als je opstapt. Met hulp blijven oefenen en dan komt het uiteindelijk helemaal goed!


ja klopt ik probeer gewoon met veel oefenen

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:33

Dat van het terug zetten helpt meestal wel, niet 1 pad terug zetten maar een aantal passen terug zetten totdat je ontspanning krijgt dan weer halthouden en opnieuw proberen op te stappen. Wel blijven herhalen totdat je zelf hulp geeft om te stappen. Dit hielp zelfs bij mijn tinker die een enorm eigewijs is, na 8 keer in de achteruit zetten bleef hij keurig staan, niet boos worden maar negeren en achteruit zetten totdat het lukt. Nu probeert hij het nog wel eens maar 1 of 2 keer achteruit zetten is voldoende om netjes te blijven staan. Gewoon geduldig zijn 1 x en daarna heb je er alleen maar plezier van, zoals mijn lesgever altijd zegt geduld niks duurt langer als 3 dagen :P

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 00:38

twinducklin schreef:
Dat van het terug zetten helpt meestal wel, niet 1 pad terug zetten maar een aantal passen terug zetten totdat je ontspanning krijgt dan weer halthouden en opnieuw proberen op te stappen. Wel blijven herhalen totdat je zelf hulp geeft om te stappen. Dit hielp zelfs bij mijn tinker die een enorm eigewijs is, na 8 keer in de achteruit zetten bleef hij keurig staan, niet boos worden maar negeren en achteruit zetten totdat het lukt. Nu probeert hij het nog wel eens maar 1 of 2 keer achteruit zetten is voldoende om netjes te blijven staan. Gewoon geduldig zijn 1 x en daarna heb je er alleen maar plezier van, zoals mijn lesgever altijd zegt geduld niks duurt langer als 3 dagen :P

dankje, nu ik hoor dat er meer mensen zijn met ervaring in het achter uit zetten ga ik dat zeker proberen!

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Re: stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:41

Ik zou ze niet zo snel achteruit zetten, heb ik ook wel eens gedaan, maar op één gegeven moment als je dan wel op stappen loopt hij uit zichzelf achteruit, en dan kun je nog beter hebben dat hij gewoon vooruit stapt

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 00:43

Xstephanie5 schreef:
Ik zou ze niet zo snel achteruit zetten, heb ik ook wel eens gedaan, maar op één gegeven moment als je dan wel op stappen loopt hij uit zichzelf achteruit, en dan kun je nog beter hebben dat hij gewoon vooruit stapt

ik denk niet dat kiona achter uit gaat lopen vanzelf, want ik had haar een keertje in een stand gezet en ze wilde niet achteruit dus moest ze een hele krappe bocht makenXD, maar toch bedankt voor de tip!

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:48

paardensnuit schreef:
Xstephanie5 schreef:
Ik zou ze niet zo snel achteruit zetten, heb ik ook wel eens gedaan, maar op één gegeven moment als je dan wel op stappen loopt hij uit zichzelf achteruit, en dan kun je nog beter hebben dat hij gewoon vooruit stapt

ik denk niet dat kiona achter uit gaat lopen vanzelf, want ik had haar een keertje in een stand gezet en ze wilde niet achteruit dus moest ze een hele krappe bocht makenXD, maar toch bedankt voor de tip!

Haha okee, maar hoe doe je dat in de trailer dan?

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:48

Het doel is niet achteruit zetten, het doel is halt houden. Daarom moet je ook niet 1 of 2 passen achteruit zetten, maar achteruit zetten tot het paard ontspannen is. Daarmee leer je je paard dat blijven stilstaan minder energie kost als gaan lopen en elk paard zal altijd voor de makkelijkste weg kiezen uiteindelijk.

En een paard die achteruit loopt? ook leuk, maar dan wel op jouw tempo. Dus wel het paard achteruit, prima maar dan doordrijven tot achteruit in draf bijvoorbeeld. Ik heb inmiddels geleerd dat je een paard niet moet dwingen, maar keuzes moet geven. De keuze die jij wilt, de andere keuze is altijd vermoeiender uiteindelijk zal het paard leren dat het makkelijker is om te doen wat je vraagt omdat dat minder vermoeiend is.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:50

paardensnuit schreef:
Xstephanie5 schreef:

ik denk niet dat kiona achter uit gaat lopen vanzelf, want ik had haar een keertje in een stand gezet en ze wilde niet achteruit dus moest ze een hele krappe bocht makenXD, maar toch bedankt voor de tip!

Haha okee, maar hoe doe je dat in de trailer dan?


Een paard dat niet achteruit loopt begrijpt of niet en dan moet je gaan oefenen totdat hij het wel begrijpt, waarschijnlijk begrijpt hij het wijken voor druk dan niet , of is dominant over je.

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 00:52

Haha okee, maar hoe doe je dat in de trailer dan?[/quote]
nou... dan loopt ze wel achteruit

Xstephanie5
Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:53

Mijn paard zou echt niet achteruit gaan draven, als ik gewoon naast hem ren draaft hij pok niet, is veel te lui voor, maar stilstaan heeft hij ook geen zin in

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:20

Mijn 3 jarige is net ruitermak en zij heeft geleerd stil te staan met opstijgen dmv de inbuiging. Je leert eerst je paard met de hals in te buigen richting het zadel. Als ze dan gaat lopen is het in ieder geval in een rondje. Er op gaan hangen en als ze stilstaat eraf. Op een gegeven moment blijven ze stilstaan tijdens het hangen. Je moet wel eerst de inbuiging trainen. Die kan je later tevens gebruiken voor de one rein stop, de noodrem op je paard.
Ik stijg nu altijd op met inbuiging en ze staat werkelijk waar muisstil. Ook als ik de rechterbeugel indoe. En ze is echt pas net ruitermak.

Je kan hier een voorbeeld zien van wat ik bedoel, maar dit is slechts nog maar wennen aan het ruitergewicht http://www.youtube.com/watch?v=gY1nVnQ7lc4&feature=g-all-u

Maar als ik jouw filmpje zie, lijkt mij dat het paard uberhaupt niet iets is geleerd met opstijgen? Het ziet er een beetje uit van we doen maar wat als ik er maar opkom?? Als mijn paard zo zou weglopen zou ik er geeneens opklimmen. Ik zou beginnen met een stappenplan en mijn paard stap voor stap leren wat de bedoeling is.
Terugzetten doe ik met mijn 18 jarige tinkermerrie, dat werkt wel, maar die staat me soms te kloten met opstijgen en dan helpt terugzetten. Terugzetten voor een 3 jarige die geen benul heeft en niet geleerd heeft, heeft geen zin, immers ze kan t niet helpen dat ze wegwandelt, want ze heeft geen idee.

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 01:29

Fransje_70 schreef:
Mijn 3 jarige is net ruitermak en zij heeft geleerd stil te staan met opstijgen dmv de inbuiging. Je leert eerst je paard met de hals in te buigen richting het zadel. Als ze dan gaat lopen is het in ieder geval in een rondje. Er op gaan hangen en als ze stilstaat eraf. Op een gegeven moment blijven ze stilstaan tijdens het hangen. Je moet wel eerst de inbuiging trainen. Die kan je later tevens gebruiken voor de one rein stop, de noodrem op je paard.
Ik stijg nu altijd op met inbuiging en ze staat werkelijk waar muisstil. Ook als ik de rechterbeugel indoe. En ze is echt pas net ruitermak.

Je kan hier een voorbeeld zien van wat ik bedoel, maar dit is slechts nog maar wennen aan het ruitergewicht http://www.youtube.com/watch?v=gY1nVnQ7lc4&feature=g-all-u

Maar als ik jouw filmpje zie, lijkt mij dat het paard uberhaupt niet iets is geleerd met opstijgen? Het ziet er een beetje uit van we doen maar wat als ik er maar opkom?? Als mijn paard zo zou weglopen zou ik er geeneens opklimmen. Ik zou beginnen met een stappenplan en mijn paard stap voor stap leren wat de bedoeling is.
Terugzetten doe ik met mijn 18 jarige tinkermerrie, dat werkt wel, maar die staat me soms te kloten met opstijgen en dan helpt terugzetten. Terugzetten voor een 3 jarige die geen benul heeft en niet geleerd heeft, heeft geen zin, immers ze kan t niet helpen dat ze wegwandelt, want ze heeft geen idee.

Inbuiging is wel een slim idee, ik weet niet wat ze mijn paard hebben geleerd met stilstaan bij het opstappen want toen ik haar kocht was ze al zadelmak

XMandylover

Berichten: 3173
Geregistreerd: 11-12-11

Re: stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:26

Mijn verzorgpony wil ook weglopen als ik wl opstappen , maar ik stap dan meteen weer af . Dus heb je je voet in de stijgbeugel em loopt zij/hij weg , doe je je voet eruit , laat je hem stilstaan en probeer je het weer . Gewoon doorgaan , ookal zit je net op en loopt ze weg , er weer af en weer opnieuw . Het zou bijv. met een wedstrijd lastig zijn als de pony steeds wil weglopen tijdens het halthouden .

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:23

XBellelover schreef:
Mijn verzorgpony wil ook weglopen als ik wl opstappen , maar ik stap dan meteen weer af . Dus heb je je voet in de stijgbeugel em loopt zij/hij weg , doe je je voet eruit , laat je hem stilstaan en probeer je het weer . Gewoon doorgaan , ookal zit je net op en loopt ze weg , er weer af en weer opnieuw . Het zou bijv. met een wedstrijd lastig zijn als de pony steeds wil weglopen tijdens het halthouden .

Haaay Femke :D

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:26

Die van mij zet ik altijd in de hoek(neus naar de hoek), net zo makkelijk en dan kunnen ze nergens heen. Mocht 'ie evengoed nog gaan lopen met opstappen, dan stap ik direct af en zet ik 'm opnieuw in de hoek etc. Maar over het algemeen zit ik altijd meteen :D

XMandylover

Berichten: 3173
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:26

xSietske schreef:
XBellelover schreef:
Mijn verzorgpony wil ook weglopen als ik wl opstappen , maar ik stap dan meteen weer af . Dus heb je je voet in de stijgbeugel em loopt zij/hij weg , doe je je voet eruit , laat je hem stilstaan en probeer je het weer . Gewoon doorgaan , ookal zit je net op en loopt ze weg , er weer af en weer opnieuw . Het zou bijv. met een wedstrijd lastig zijn als de pony steeds wil weglopen tijdens het halthouden .

Haaay Femke :D

Hooj Sietskee :D

Splinterz

Berichten: 1136
Geregistreerd: 28-05-12
Woonplaats: Radewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:27

Wat bij mij heeft geholpen is er naast gaan staan, een snoepje voor haar neus houden zodat ze haar hals buigt. Dan voet in de beugel, snoepje geven en dan opstijgen. Ze is dan te druk met het snoepje eten dat ze vergeet om weg te lopen.

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:31

smeetjoew schreef:
Die van mij zet ik altijd in de hoek(neus naar de hoek), net zo makkelijk en dan kunnen ze nergens heen. Mocht 'ie evengoed nog gaan lopen met opstappen, dan stap ik direct af en zet ik 'm opnieuw in de hoek etc. Maar over het algemeen zit ik altijd meteen :D

Jaa dat had ik ook al bedacht, alleen Nikki (TS) zei dat ze dan gewoon doorloopt :P
Als ik haar zometeen zie zal ik wel vragen wat ze gaat doen muhahah spanning :D

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:31

Sorry hoor maar dit gaat toch nergens over.. Dit paard mist gewoon een deel van zijn opvoeding. Voordat je uberhaupt op een paard stapt moet hij op z'n minst rustig stil kunnen staan tot je erop zit. Vind dat je dat vér voordat je er daadwerkelijk opstapt moet leren aan je paard.. En ik vind het vreemd dat veel mensen hun paard willen gaan afleiden en al die onzin.. Opvoeden........ Niet meer dan normaal, toch?

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:32

Splinterz schreef:
Wat bij mij heeft geholpen is er naast gaan staan, een snoepje voor haar neus houden zodat ze haar hals buigt. Dan voet in de beugel, snoepje geven en dan opstijgen. Ze is dan te druk met het snoepje eten dat ze vergeet om weg te lopen.

Ooh dat is slim! :oo
(niet sarcastisch als het zo overkomt :P )

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:33

Sodeletuut schreef:
Sorry hoor maar dit gaat toch nergens over.. Dit paard mist gewoon een deel van zijn opvoeding. Voordat je uberhaupt op een paard stapt moet hij op z'n minst rustig stil kunnen staan tot je erop zit. Vind dat je dat vér voordat je er daadwerkelijk opstapt moet leren aan je paard.. En ik vind het vreemd dat veel mensen hun paard willen gaan afleiden en al die onzin.. Opvoeden........ Niet meer dan normaal, toch?

Kiona staat stil, tot TS dr been in de beugel zet..
Als ze toch aan mensen advies wil vragen kan dat toch? o.0

Kiona_H

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 11:39

Sodeletuut schreef:
Sorry hoor maar dit gaat toch nergens over.. Dit paard mist gewoon een deel van zijn opvoeding. Voordat je uberhaupt op een paard stapt moet hij op z'n minst rustig stil kunnen staan tot je erop zit. Vind dat je dat vér voordat je er daadwerkelijk opstapt moet leren aan je paard.. En ik vind het vreemd dat veel mensen hun paard willen gaan afleiden en al die onzin.. Opvoeden........ Niet meer dan normaal, toch?

Ze is bij iemand anders ingereden en dus oo opgevoed, ik vraag gewoon tips om dat haar nu te leren, mag toch gewoon? Ik heb haar niet opgevoed zoals ik al eerder zei dus moet je niet tegen mij gaan zeggen dat ze een deel van haar opvoeding mist en dat ik dat fout heb gedaan. Lees eerst het hele topic voordat je kritiek gaat geven

xSietske

Berichten: 237
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:51

paardensnuit schreef:
Sodeletuut schreef:
Sorry hoor maar dit gaat toch nergens over.. Dit paard mist gewoon een deel van zijn opvoeding. Voordat je uberhaupt op een paard stapt moet hij op z'n minst rustig stil kunnen staan tot je erop zit. Vind dat je dat vér voordat je er daadwerkelijk opstapt moet leren aan je paard.. En ik vind het vreemd dat veel mensen hun paard willen gaan afleiden en al die onzin.. Opvoeden........ Niet meer dan normaal, toch?

Ze is bij iemand anders ingereden en dus oo opgevoed, ik vraag gewoon tips om dat haar nu te leren, mag toch gewoon? Ik heb haar niet opgevoed zoals ik al eerder zei dus moet je niet tegen mij gaan zeggen dat ze een deel van haar opvoeding mist en dat ik dat fout heb gedaan. Lees eerst het hele topic voordat je kritiek gaat geven

:j