stilstaan met opstappen

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Kiona_H

stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:34

Hoi,
ik heb een paard van 3 jaar die nu zo'n 8 maanden onder het zadel is.
maar het probleem is dat ze niet stil wil blijven staan als ik wil opstappen
heeft iemand tips voor mij hoe ik haar wel kan laten stil staat?
groetjes

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:37

ik heb het wel eens geprobeerd, dat een vriendin opstapte en ik haar vast hield, maar toch liep ze telkens aan. heel soms staat ze netjes stil en beloon ik haar wel meteen.

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:40

elizexbeau schreef:
Bij mij wilde het eerst ook niet; maar als je recht voor hun neus gaat
staan moet het toch lukken lijkt mij? En met een krukje o.i.d. hielp (en
helpt) bij mij ook!

waarschijnlijk loopt ze dan gewoon door, maar ik zou het eens proberen

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:40

xlisza schreef:
Wat ook wel eens wil helpen.
Als je paard n pas aanloopt, teruguit zetten en opnieuw proberen op te stappen.
Zodra ze n pas loopt eraf en weer teruguit zetten, net zolang tot ze stil blijft staan.
Is misschien heel saai, maar heb vaak genoeg gezien dat paarden op een gegeven moment doorhebben dat ze toch maar op die plaats moeten blijven staan.

hmm slim, ik zal dit ook eens proberen, waarschijnlijk ben ik dan wel lang bezig, hihi

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:43

FloortjeR schreef:
Ik zet die van mij altijd met de neus direct tegen de bakrand aan, komen ze ook minder snel weg. Werkt bij die van mij iig heel goed. En zodra ik erop zit en ze heeft netjes stil gestaan een paar brokjes, gaat prima nu!

dat heb ik ook wel eens geprobeerd, alleen loopt madame dan toch aan en draait ze meteen richting de hoefslag

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:44

xlisza schreef:
Dat kan inderdaad veel tijd kosten, maar het werkt vaak wel!
Een pony waar ik lesgeef deed dat ook altijd, hebben toen elke keer voor 't rijden dit herhaalt.
Nu kan hij zelf alleen opstappen zonder dat het paardje aanloopt.
Wanneer de pony nu weer besluit aan te lopen herhalen we even de stappen en kan hij vervolgens weer rustig opstappen:)

hmm... fijne tip, ik zal het morgen gelijk eens proberen

Kiona_H

Re: stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:47

elizexbeau ik zal het eens proberen alleen moet dat waarschijnlijk wel als mijn vader er is want ze is behoorlijk sterk

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:50

het lukt wel al beter dan op het filmpje ze blijft nu stilstaan totdat ik mijn in de beugel wil zetten

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:50

xSietske schreef:
Omg Hailey was daar echt kei kleinn <3

ja inderdaad en ook veel zwarter nu is ze grijs

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 22:57

haha dat zal wel meevallen, kiona is echt wel een stuk verbeterd met toen qua rijden!

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 23:05

MalouEnVievv schreef:
Wat ook kan helpen is dat je als je opstapt en ze gaat lopen, je in je beugel blijft staan, har stil zetten en zodra ze stilstaat pas in het zadel gaan zitten. En dan natuurlijk goed belonen. Wat ook miss helpt is tijden het rijden het halt houden te oefenen zdat ze (weet even snel niet of nou merrie is) weet wat de hulpen zijn. Bij mij pony hielp dat iig wel ;) succes ermee!!

dankje tijdens het rijden is ze ook lastig stil te zetten dan staat ze even stil en 5 seconden later stapt ze weer aan, ik krijg haar waarschijnlijk niet stil als ik in een beugel hang maar ik kan het proberen, dankje voor de tip

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 23:27

riagr schreef:
Natuurlijk kan dat Stephanie, alleen wil niemand dat. TS: gewoon voorlopig nog even met de hulp van een ander opstappen. Jouw paardje moet nog war sterker worden voordat ze het makkelijk vind om te blijven staan als je opstapt. Met hulp blijven oefenen en dan komt het uiteindelijk helemaal goed!

ja klopt ik probeer gewoon met veel oefenen

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 23:38

twinducklin schreef:
Dat van het terug zetten helpt meestal wel, niet 1 pad terug zetten maar een aantal passen terug zetten totdat je ontspanning krijgt dan weer halthouden en opnieuw proberen op te stappen. Wel blijven herhalen totdat je zelf hulp geeft om te stappen. Dit hielp zelfs bij mijn tinker die een enorm eigewijs is, na 8 keer in de achteruit zetten bleef hij keurig staan, niet boos worden maar negeren en achteruit zetten totdat het lukt. Nu probeert hij het nog wel eens maar 1 of 2 keer achteruit zetten is voldoende om netjes te blijven staan. Gewoon geduldig zijn 1 x en daarna heb je er alleen maar plezier van, zoals mijn lesgever altijd zegt geduld niks duurt langer als 3 dagen :P

dankje, nu ik hoor dat er meer mensen zijn met ervaring in het achter uit zetten ga ik dat zeker proberen!

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 23:43

Xstephanie5 schreef:
Ik zou ze niet zo snel achteruit zetten, heb ik ook wel eens gedaan, maar op één gegeven moment als je dan wel op stappen loopt hij uit zichzelf achteruit, en dan kun je nog beter hebben dat hij gewoon vooruit stapt

ik denk niet dat kiona achter uit gaat lopen vanzelf, want ik had haar een keertje in een stand gezet en ze wilde niet achteruit dus moest ze een hele krappe bocht makenXD, maar toch bedankt voor de tip!

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 23:52

Haha okee, maar hoe doe je dat in de trailer dan?[/quote]
nou... dan loopt ze wel achteruit

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 00:29

Fransje_70 schreef:
Mijn 3 jarige is net ruitermak en zij heeft geleerd stil te staan met opstijgen dmv de inbuiging. Je leert eerst je paard met de hals in te buigen richting het zadel. Als ze dan gaat lopen is het in ieder geval in een rondje. Er op gaan hangen en als ze stilstaat eraf. Op een gegeven moment blijven ze stilstaan tijdens het hangen. Je moet wel eerst de inbuiging trainen. Die kan je later tevens gebruiken voor de one rein stop, de noodrem op je paard.
Ik stijg nu altijd op met inbuiging en ze staat werkelijk waar muisstil. Ook als ik de rechterbeugel indoe. En ze is echt pas net ruitermak.

Je kan hier een voorbeeld zien van wat ik bedoel, maar dit is slechts nog maar wennen aan het ruitergewicht http://www.youtube.com/watch?v=gY1nVnQ7lc4&feature=g-all-u

Maar als ik jouw filmpje zie, lijkt mij dat het paard uberhaupt niet iets is geleerd met opstijgen? Het ziet er een beetje uit van we doen maar wat als ik er maar opkom?? Als mijn paard zo zou weglopen zou ik er geeneens opklimmen. Ik zou beginnen met een stappenplan en mijn paard stap voor stap leren wat de bedoeling is.
Terugzetten doe ik met mijn 18 jarige tinkermerrie, dat werkt wel, maar die staat me soms te kloten met opstijgen en dan helpt terugzetten. Terugzetten voor een 3 jarige die geen benul heeft en niet geleerd heeft, heeft geen zin, immers ze kan t niet helpen dat ze wegwandelt, want ze heeft geen idee.

Inbuiging is wel een slim idee, ik weet niet wat ze mijn paard hebben geleerd met stilstaan bij het opstappen want toen ik haar kocht was ze al zadelmak

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 10:39

Sodeletuut schreef:
Sorry hoor maar dit gaat toch nergens over.. Dit paard mist gewoon een deel van zijn opvoeding. Voordat je uberhaupt op een paard stapt moet hij op z'n minst rustig stil kunnen staan tot je erop zit. Vind dat je dat vér voordat je er daadwerkelijk opstapt moet leren aan je paard.. En ik vind het vreemd dat veel mensen hun paard willen gaan afleiden en al die onzin.. Opvoeden........ Niet meer dan normaal, toch?

Ze is bij iemand anders ingereden en dus oo opgevoed, ik vraag gewoon tips om dat haar nu te leren, mag toch gewoon? Ik heb haar niet opgevoed zoals ik al eerder zei dus moet je niet tegen mij gaan zeggen dat ze een deel van haar opvoeding mist en dat ik dat fout heb gedaan. Lees eerst het hele topic voordat je kritiek gaat geven

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:00

Sodeletuut schreef:
Maar je kunt je paard nu alsnog leren stilstaan toch? Ook jij kan dat doen voordat je met je paard gaat rijden, of niet dan? Misschien is je paard door de mensen die hem hebben opgevoed niet goed opgevoed, maar opvoeden kan altijd nog. :)

daarom vraag ik hier toch tips, niet iedereen is slim dat die meteen voor alles een oplossing weten

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:07

nou, ik ga dat achteruit zetten maar eens een keer proberen, ik denk dat dat bij mijn paard het beste werkt

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:15

Sammyoo schreef:
Misschien ook wachten met verder rijden tot het veulen eraf is. Ze is net drie, heeft een veulen aan de voet en wordt daarbij gereden, best veel allemaal voor zo'n jong dier :=

het veulentje is al vier maandjes en staat meestal in een andere wei voortaan als ik ga rijden

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:18

PocoGaucha schreef:
als ik het flimpje zie dan snap ik wel waarom ze weg loopt. je hangt bijna 10 seconden aan 1 kant.

wat bij mij helpte was mijn trots opzij zetten en gewoon een krukje gebruiken, nu loopt mijn verzorgpaard nooit meer weg.

met een krukje heb ik wel eens geprobeerd, maar toch loopt ze aan := dat filmpje is wel al van 2 maanden geleden dus nu gaat het qau opstappen wel sneller

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:25

idefix4 schreef:
Mijn paard is beleerd in een hoek. Dan stegen ze in een hoek op. En dan met de kont in de hoek. Volgens de mensen daar geeft dat een gevoel van veiligheid. Zij hielden hem in het begin ook vast. Beleren kan je niet altijd alleen.
Het makkelijkste blijft met vasthouden. Hoeft maar een paar keer als je je paard aanleert dat ie een snoepje krijgt als je zit. 2 van de 3 wachten hier keurig op dat snoepje! *\o/* Mijn WPN daarentegen heeft een verleden met een slecht passend zadel. Die vertrok altijd in rengalop. Soms doet ie dat nog, als we spanning voelen om wat voor reden dan ook. Meestal gaat dat nu goed en dan gaat ook hij op dat snoepje staan wachten. Die tip kreeg jaren geleden van een instructeur. Die begon zijn lessen ook altijd met een brokje voor de paarden. Beesten waren altijd blij hem te zien.

Vaak is het ook een kwestie van geduld. Als jij standaard meteen je paard weer halt laat houden, leer je je paard ook, dat wat ie ook doet, ze altijd eerst weer moet stoppen. Op een gegeven moment leggen ze echt wel de link, dat ze moeten wachten tot je zit. Achterwaarts kan heel vernederend overkomen op je paard, daar zou ik niet echt voorstander van zijn.

de tip van het snoepje ga ik echt proberen, ik was net nog bij mijn paard en liet haar aan het halster een paar keer halt houden met als beloning een snoepje, na een paar keer proberen snapte ze het en bleef ze meteen keurig stilstaan *\o/* ik denk dat ik deze tip als eerste ga proberen, bedankt

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 11:30

Sammyoo schreef:
Misschien er dan maar niet opstappen ;)

ik vind dat niet zo verstandig, je laat het paard dan winnen, en weet dan ooh als ik aan loop hoef ik niet te rijden

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 08:35

Ik heb gister avond nog met mijn paard het stilstaan geoefend doormiddel van belonen met snoepjes, ze legde de link al snel en het werkte heel goed.

Kiona_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 18:29

Kiona leert al snel, ze stond vandaag stil totdat ik er helemaal goed opzat, dus nog even oefenen en het zal beter gaan, bedankt voor alle tips!