breyer paarden!!!!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:55

Even snel gezocht en gevonden;

Western hoofdstel nagemaakt volgens de beschrijving van Rio Rondo maar op Stablemate/schleich formaat, hier op de foto's te zien op Schleich modellen:
Afbeelding

Poging 2, Engels hoofdstel, frontriem is te groot uitgevallen:
Afbeelding

Ben inmiddels ook aan een 3e bezig, daarvan klopt de frontriem wél. Ook zijn alle riempjes en lusjes en dergelijke geheel verstelbaar net als een echt hoofdstel, en ze zitten ook in elkaar als een echt hoofdstel. Met uitzondering van het gespje waar het bit direct aan vast zit, die heb ik weggelaten omdat je anders door de hoeveelheid gespen het paardenhoofd niet meer ziet.

Ideeën, tips, kritiek, alles is welkom! want ik wil graag beter worden :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:00

Ziet er goed uit. De leather lacing is wat te grof voor dit formaat. Je kunt gaan skiven om het leer dunner te maken.

Hoe kleiner je gaat werken, hoe moeilijker het wordt. Ben benieuwd naar je experimenten op Traditional formaat.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:06

Klopt, dit is alleen helaas nepleer en skivven lukt me hierbij niet echt, omdat het materiaal 2 dezelfde kanten heeft en niet zoals leer een voor en achterkant heeft. Als ik er een laagje af haal wordt het materiaal erg dun, en als je het dan verkeerd beet pakt kan het al knappen dus dit durf ik nog niet zo. Hier moet ik nog wat op verzinnen, misschien dat ik toch wat écht leer moet bestellen via MPV.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:38

Zal eens op zoek gaan naar een kaartje die ik ooit gehad heb. Die man had soms stukjes restmateriaal van leer/vacht over.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:31

Dit is misschien niet de beste plek om te vragen, maar omdat het toch wel met de modelpaard hobby te maken heeft ga ik het toch proberen:

Heeft een van jullie misschien ooit eens een website of een handig boek gevonden, waarop duidelijk zichtbaar is hoe de beweging van een paard nou precies werkt? zoals welke spiergroepen gebruikt worden tijdens galop, waar deze spieren zitten en welke bewegingen deze kunnen maken en zo voorts?

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:32

ja ik heb een tekenboek over paarden gehad waarin dat stond :)
maar is helaas kwijt :(

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:48


Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:06

Cassidy, af en toe lijk je wel een wandelende bron van informatie waar ik ook al mijn materiaal van kan kopen! Ik ga in elk geval even de naam van het boek en de schrijver opschrijven en een beetje rondkijken of ik iets kan vinden, ik laat het nog wel aan je weten als ik interesse heb :) (ik neem aan dat het boek vrij prijzig is? aangezien het voor veeartsen is)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:37


Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:46

Ben vandaag nog even kort wezen zoeken, en ik kán misschien voor een voordeligere prijs aan de informatie komen die ik zoek via een kennis van mij. Momenteel heb ik dus geen interesse in je boek Cassidy, maar wel bedankt voor het aanbod!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:26

De postbode is net geweest pakketje is binnen! Erg mooi model, ben er blij mee!

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:35

Leuk Cassidy! heb je al een plekje om hem neer te zetten? dat lijkt me een flink gepuzzel in jouw geval, als ik jouw volle kasten zie op de foto's!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:41

Ze zijn nog voller, want die foto's zijn van een aantal jaar geleden.

Op dit moment staat hij in de woonkamer, op de keukentafel. Moet wat plek vrijmaken op de TV (Heb nog zo'n oude toeter) dan mag hij daarop. Voorlopig dan....

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:07

Een paar dagen geleden ben ik begonnen met het maken van een piepklein zadeltje op stablemate/schleich formaat, het is voorlopig echt nog niet fotowaardig maar man wat een priegelwerk is dat! :+ I'm loving it <3! Het wordt een zwart westernzadel gemaakt met behulp van de Rio Rondo werkbeschrijving :)

Cassidy: wordt je tv niet warm aan de bovenkant? ben je niet bang dat dat mogelijk de beenstand of het plastic aantast?

Even een ongezellige vraag, maar is alles inmiddels in orde met de pakketjes? ik heb de breyers nog steeds niet binnen, en ik heb toch 3 weken geleden al betaald :o En als ik dan zie dat Cassidy haar pakket al binnen heeft word ik toch een ietsje pietsje jaloers :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:13

Om het plastic aan te tasten moet het heel warm worden.
Wat ik wel krijg is plekken op de bovenkant van de TV, door de olie in het plastic. Als ik mijn modellen ook op een houten plank moet zetten, gaat er een vel papier onder. En voor de rest werk ik met glasplaten of vinyl gecoate planken.

Ik ben erg benieuwd naar de foto's van je kunstwerk. Ja fröbelen is leuk en erg verslavend.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:16

Jouw pakketje gaat vanavond de deur uit Telpeva, ik moest nog even dat tacksetje en zo opzoeken!!

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:22

Ah, fijn!! kan bijna niet wachten ik ben zo nieuwsgierig naar hoe het er in het echt uit ziet!

Foto's van mijn creatie zal ik posten zodra het wat meer af is, de boom heb ik al op schaal nagemaakt, en het voorste deel van het westernzadel (de schouderstukken, en de hoorn) zijn grotendeels af.

xBueno
Berichten: 1477
Geregistreerd: 11-01-11

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:27

Ik wil ook weer graag beginnen met tuig maken heb nu een half afgemaakt engels zadel liggen.. maar ik heb geen lijm meer.
Heb zondag zo'n grote stal van Breyer verkocht, en nog een paardje in totaal 70 euro ofzo, ben blij want van dat geld kan ik weer een nieuwe kopen de stal nam te veel plek in..:D
WIP foto's? :D

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:31

Ooh dat klinkt goed zeg Starlight! heb je misschien ook foto's van je tuig?

Echte work in progress foto's maak ik liever niet, heb zelf geld moeten betalen voor een beschrijving hoe je het tuig kan maken, dan ga ik het niet gratis weggeven dmv foto's :o die post ik past als het er een beetje uit begint te zien en het bijna af is.

xBueno
Berichten: 1477
Geregistreerd: 11-01-11

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:15

Ohh dat begrijp ik dan :)
Hmm ik heb geen eens een foto ervan geloof ik :') zal gelijk ff maken!
Heb nog wel paar foto's van ander tuig.
Voorbreng hoofdstel:
Afbeelding

Mexicaanse neusriem (deze heeft nog geen frontriem door het vage plukje van Milton :') )
Afbeelding

Engels hoofdstel:
Afbeelding
:D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:18

Ziet er goed uit hoor! Al die hardware zoals buckles, maak je die zelf of koop je die bij Rio Rondo?

xBueno
Berichten: 1477
Geregistreerd: 11-01-11

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:22

Die maak ik zelf :D
Echt prut werk :S raak ze altijd kwijt, maak ze te klein, of te groot :')

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:31

Leuk dat tuig!! de gespen vind ik erg mooi gelukt, als je had gepost dat je ze had gekocht dan zou ik je ook geloven. Mag ik vragen hoe je die ijzeren pennetjes in de gespen gekregen hebt?


Even een ander vraagje, ik ben nu bezig met een westernzadel, maar (hou je vast... ik ga een stomme vraag stellen!!) hoe leg je die nu precies neer op een paard? zijn er regels voor hoe ver het schouderstuk op de schouders moet liggen bijvoorbeeld, en hoe ver mag de flap aan de achterkant (lower skirt) over de rug liggen? er zit een inkeping aan de voorkant van de lower skirt, moet ik die helemaal naar voren trekken tot aan de schoft? tot en met de schoft? over de schoft heen tot de nek?

Echt, op dit moment baal ik er van dat ik geen kennis heb van western tuig, ik wil hem graag goed in elkaar zetten maar weet niet goed waar ik moet lijmen...

Of als iemand een link heeft naar een website waar ik er achter kan komen hoe een western zadel precies in elkaar zit, echt, alle info is welkom!

xBueno
Berichten: 1477
Geregistreerd: 11-01-11

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:13

Dank je :D
Ik maak van ijzerdraad rechthoekjes, dan knip ik het af en dan buig ik het pennetje er los omheen. Echt kl*te werk maar het resultaat is wel stuk realistischer dan 8vormige gespjes :)

Google? Ik heb echt geen verstand van hoe zadels in elkaar zitten, zit al onwijs in de knoop met mijn engelse zadel en daar rij ik 5 dagen per week op :')

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: breyer paarden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:46