inrijden......help

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:21

Heey bokkers
Ik rij sinds kort op mijn vzp.
Maar die is al 20 en er is lang niet op gereden en ze is zoieso niet goed ingereden.
Ik ben nog maar 11 , rij nog maar 2 jaar en ben geen eigenwijze slecht ingereden pony's gewend.
Ze is erg onrustig en volgens mijn vader moet ze verder worden in gereden.
Heeft iemand tips??

Verder struikelt mijn pony de hele tijd.
Haar hoeven zijn wel veel te lang dus kan het daar aan liggen?
De hoefsmid moet ook hoognodig komen.
Want het wordt langzamerhand een beetje zielig.
het weiland zitten ook vol kuilen dus daaraan kan het ook liggen.

thanks

AGarcia

Berichten: 1859
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Terborg

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:24

ik vind sowieso dat je hulp moet halen..
je hebt nog maar 2 jaar ervaring. Het zou jammer zijn als de pony iets uithaalt waardoor je een trauma krijgt.

liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:10

ja weet ik maar dat is nou juist het probleem.......
wie....

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:13

Waar woon je? Misschien is er hier op bokt wel iemand die je een beetje op gang wil helpen.

liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:27

groningen, lewenborg

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:31

Ik denk dat je dat beter niet zelf kan doen. Laat iemand hem verder doorrijden (als dat nog kan....) en doe het ajb niet zelf. Je geeft al aan dat hij nerveus is, dalijk bezeer je jezelf en daarbij is het 'maar' je verzorgpony. Ga het beestje lekker verzorgen, dus lekker poetsen en een goede band opbouwen. Misschien komt dan nog de dag dat het als vanzelfsprekend is dat je erop mag gaan zitten.

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:33

Hoi,

Dat struikelen kán door te lange hoeven komen, heb ik zelf ook meegemaakt.
Nee, niet zelf doen. Beginnen bij poetsen, en als je echt graag wilt rijden moet je een ervaren persoon meenemen.

liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:34

Er kan niemand meer op rijden......
En ik moet haar berijden want ze is veel te dik.
longeren kan natuurlijk ook maar dat heb ik nog nooit gedaan

liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:35

er komt ook altijd iemand mee als ik ga rijden

AkechetaJarig

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:39

Hallo,

Wat het struikelen betreft: kan inderdaad door de lange hoeven komen, maar kan ook heel veel andere oorzaken hebben.

Als je de pony perse zelf wilt rijden (is dit wel helemaal verstandig? jij moet natuurlijk geen onnodig risico gaan lopen, en je bent na 2 jaar nog niet zo heel ervaren....) dan zou ik dit onder begeleiding van een instructeur doen. Heb je rijles? Zo niet dan zou ik dat gaan doen, en eens kijken hoe je instructeur je hiermee kan helpen.

liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:44

ik heb rijles maar de instructeur kennende.........
Die kan me vast niet helpen.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:22

kan je ook niet op een andere plaats rijden?
weiland vol kuilen is ook niet echt veilig.
Struikelen kan verder inderdaad door te lange hoeven komen.
Mischien kan je even googlen op een instructrice in de buurt?
Er is vast wel iemand die je kan helpen :)

sillyboy
Berichten: 217
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: appingedam ( groningen):D

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:25

in groningen heb je wel een manege volgens mij ook in leeuwenborg, daar zijn vast wel mensen die je willen helpen.

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:26

Als je niet weet hoe je een paard in moet rijden op correcte manier moet je dit niet doen. Als je geen goede ondergrond hebt om op te rijden moet je dit niet doen.

Simpel, heel erg simpel. Wees niet eigenwijs. Als dit paard moet afvallen ga dan wandelen.

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:07

Ik zou niet in je eentje proberen de pony in te rijden.

Probeer eerst een hoefsmid te laten komen.
Dan kun je kijken of je goede instructie kan vinden om je verder te helpen, want het zou jammer zijn als het vertrouwen van de pony of van jou verloren gaat door onwetendheid.

Ik ben wel blij dat je inziet dat je zelf te onervaren bent om het alleen te doen. Er zijn hier genoeg pennys die "hetwelzelfkunnen".

aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:17

Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen, maar een ervaren iemand er bij halen. Die kan je helpen met jouw problemen, ga dit vooral niet zelf oplossen! Op marktplaats staan ook wel advertenties voor les aan huis, of mensen die je willen helpen!

chelseatjeh
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: dilbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:49

ik heb onlangs ook een paard opnieuw ingereden (paard was 2 jaar niet gereden) heb eerst ongeveer 1 maand alleen gelongeerd (soms met zadel op de rug soms zonder, altijd met hoofdstel).
daarna heb ik ook ongeveer een maand gelongeerd, uigestapt in het zadel met af en toe een kort drafje.
toen ik voelde dat het ok was en ze me tijdens een iet wat langere draf accepteerde in het zadel en ik echt vertrouwen in haar had, ben ik aan het begin voor ik ging rijden nog steeds blijven longeren (niet zo super lang) en daarna stilletjes aan beginnen galloperen.
nu kan ze wijken, vliegende wissel,.......

en aan de hoeven zou ik zeker iets laten doen voor je (intensief) gaat werken met het paard.

voor de mensen dat zich afvragen waarom ik longeerde: ik deed het uit zekerheid, dat ze eraan zou wennen dat ik haar neuwe maatje werd dat met haar werkte en ook dat het paard weer gewoon moest worden om te werken.

hellaas verzorgen nu andere mensen dit prachtdier

chelseatjeh
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: dilbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:50

Suuk schreef:
Als je niet weet hoe je een paard in moet rijden op correcte manier moet je dit niet doen. Als je geen goede ondergrond hebt om op te rijden moet je dit niet doen.

Simpel, heel erg simpel. Wees niet eigenwijs. Als dit paard moet afvallen ga dan wandelen.

inderdaad, zorg mischien eerst dat je een goede ondergrond hebt om op te rijden

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:51

Ik zou je met klem willen adviseren een goede instructrice te zoeken! Je bent zelf echt te jong en onervaren om paarden te gaan corrigeren.

stephblacky

Berichten: 94
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Maarssen

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:58

voor het struikelen kan je miss proberen om wat vaker over balkjes te stappen of te draven, dan leert ze een beetje om dr voeten op te tillen, succes!

Suuk
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:02

Ja , nee , vooral doen met te lange hoeven. :)

katoo2
Berichten: 134
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: bBelgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:43

denk dat je eerst en vooral de hoefsmid moet laten komen vooral als je zo'n onrustig paardje moet rijden want die durven wel eens iets uit te steken en dan moet het toch maar juist die ene keer misgaan... (ja want toen juist struikelde hij).
natuurlijk ligt het ook een beetje bij je ervaring. je kan 8jaar rijden en toch maar niet de praktijk van een A-brevet halen (draait wel niet om ervaring maar na 8jaar rijden halen de meeste hun brevet wel) of je kan amper anderhalf jaar rijden en in de hoogste groep bij de les, zitten en op jonge paarden rijden. het hangt er vanaf wat jij kunt en ik zou zeggen, neem iemand die een oogje in het zeil houdt. die moet je daarom niet dag en nacht bespioneren maar die kan je wel corrigeren als je een opvallende fout maakt of als jij iets niet weet/kunt/een probleem is dan kan je op verantwoorde wijze het oplossen zonder dat begint naar oplossingen te gokken en het alleen maar erger maakt. je moet je eigen een beetje inschatten denk ik.

liannevano
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:11

Suuk schreef:
Als je niet weet hoe je een paard in moet rijden op correcte manier moet je dit niet doen. Als je geen goede ondergrond hebt om op te rijden moet je dit niet doen.

Simpel, heel erg simpel. Wees niet eigenwijs. Als dit paard moet afvallen ga dan wandelen.


als ik daar niet op kan rijden dan kan ik helemaal niet rijden.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: inrijden......help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:33

Kan het paard eigenlijk wel bereden worden ? 20 jaar...
Al lang niets mee gedaan kan zijn dat ie dan lichamelijk niet de beste meer is.

AUB ga dit NIET zelf doen!! je hebt (sorry als dit kwetst) te weinig ervaring om maar ''even'' een paard in te rijden
En zowieso vind ik eerst dat een Dierenarts naar haar ''staat'' moet kijken of ze uberhaupt nog bereden kan worden + dat voor je er opklimt of wie dan ook eerst die hoeven goed moeten zijn!

Plaats een toppic bij Diensten ofso waar je vraagt om een ervaren bokker die je wilt helpen.
Geen kind , nee echt een ervaren rustig iemand die ook problemen ziet etc!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:38

liannevano schreef:
Suuk schreef:
Als je niet weet hoe je een paard in moet rijden op correcte manier moet je dit niet doen. Als je geen goede ondergrond hebt om op te rijden moet je dit niet doen.

Simpel, heel erg simpel. Wees niet eigenwijs. Als dit paard moet afvallen ga dan wandelen.


als ik daar niet op kan rijden dan kan ik helemaal niet rijden.

Dan rij je maar niet..... Jammer voor jou maar de pony is belangrijker. Vraag de eigenaar eens om de hoefsmid te bellen. Is de hele wei onregelmatig? Geen stuk wat gelijk loopt? Dan zul je iets anders moeten verzinnen, misschien kun je met de pony bij een ponyclub gaan of les nemen op de manege.