Wat moet ik nu?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 14:33

Hoi hoi! 1ste X dat ik iets plaats op bokt dus het spijt me als het niet goed staat, ik heb een pony van 8 jaar oud, hij is erg lomp maar wel lief! Ik ben erg van de dressuur en het probleem is, mijn pony niet! Hij doet wel wat ik zeg maar is absoluut niet werkwillig en elke X moet ik een gevecht aan wil ik dat hij doet wat ik zeg :+ , ja ik heb goed les! Nu ben ik aan t denken om te doen wat hij leuk vind denk aan buitenrijden,poetsen etc maar stiekem is het dan wel me droom opgeven, ik vraag om tips/adviezen etc maar hou t netjes aub! :j
Meer vragen over mijn pony zeg het dan maar
Groetjes Equibit


kitsunemimi
Berichten: 77
Geregistreerd: 21-08-15

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:51

Hey, wat vervelend en frusterend kan dat zijn. En wat goed dat je ambitie voor ogen hebt.

Als ik je advies mag geven,
Zou ik vooral doorgaan met lessen zodat je jezelf beter leert ontwikkelen op dressuurmatige basis.

Ondertussen zou ik proberen om het lol met je knol uit te oefenen, ga eens lekker op buitenrit (kan je daar ook oefeningetjes doorheen gooien) en je pony is dan ook lekker buiten in de ontspanning en nieuwe dingen prikkelen.

Probeer in oplossingen te denken ipv problemen hoe beter jullie elkaar begrijpen hoe beter het in de toekomst onder goede begeleiding zal gaan lukken.

We moeten al zoveel in het leven en daar zit geen haast bij.
Ga terug naar wat je fijn vind om te doen en leer in dat proces je pony beter te begrijpen. En ook waar je pony toe in staat is

Succes alvast

Roodvos

Berichten: 6615
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:56

Wat vervelend Equibit dat jouw wensen en het karakter van je pony niet overeenstemmen.

Er zijn 2 mogelijkheden:
1) Wat je zelf al noemt: je wens/droom met deze pony los laten en gaan doen wat je pony wel leuk vindt. Als de pony van buitenrijden en springen wel lekker actief wordt, dan kan je dat ook combineren met meer dressuurmatig rijden. Dat is altijd wel van belang om je pony gezond te houden. Dressuurmatig is dan: recht richten en correct naar de hand rijden in aanleuning. En kijken of je vandaar het dressuur rijden misschien meer op kan pakken.

2) Een nieuwe eigenaar zoeken voor je pony waarbij het karakter van je pony beter past. En dan op zoek gaan naar een pony die wel past bij jou dressuurambities. En ja, dat is moeilijk en het afscheid zal pijn doen. Maar als jij steeds iets verlangt van je pony waar die moeite mee heeft is dat voor jouw pony ook niet fijn.

Ik zou beginnen bij optie 1 en als het echt niet lukt dan optie 2 in overweging nemen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Moonlight17
Berichten: 2339
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:06

Is het mogelijk geen lichamelijk probleem?

Instructeur die op een andere manier werkt geprobeerd. Bijvoorbeeld met voerbeloning, maar er zijn ook andere opties.

Zit jij wel correct op je paard? Vraag ook de mening van andere professionals.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:44

Ik denk eerder dat je het niet leuk maakt voor hem, het is namelijk best moeilijk, dressuur.
Waarom ga je niet lekker buiten je oefeningen doen? Verschillende ondergronden en bergjes worden ze erg sterk van, dus naast een blij(er) paard is dat gelijk mooi meegenomen.
Misschien kun je je les wat meer opdelen, dus als er iets goeds gaat(In het begin zoiets kleins als reageren op een lichte druk) gelijk lekker stappen en een snoepje erin, evt. kun je met clickertraining werken.
Brengt mij sowieso bij het concept grondwerk, leer je pony eens kennen vanaf de grond zo weet je ook wanneer hij duidelijk aangeeft iets moeilijk te vinden(door bijv dat gevecht dat jullie hebben) en dat op een andere manier op te lossen dan ''je moet het doen''.
Ambities zijn natuurlijk hartstikke goed, maar we werken met dieren dus het is een beetje geven en nemen. Goed van je dat je dat inziet, veel mensen missen dat inzicht.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 15:54

Dank jullie wel voor de reactie! Ik denk inderdaad dat ik die 2 opties sowieso ga proberen! Er is al heel vaak osteopaat geweest en tandarts, zadel is op maat gemaakt en recent nog naar gekeken! Wat betreft dat leuk maken, ik rij 3X dressuur in de week 1X vrij, 1X longeren en 3X per week naar buiten dus buiten doe ik ook genoeg! Ik merk dat ik mezelf de laatste tijd eigenlijk moet dwingen om heen te gaan terwijl ik dat niet had toen ik 2 maanden op een vriendin haar pre mocht passen! Ik zou nog even kijken als iemand nog wat heb zeg het zeker en ik heb van verschillende profs les gehad dus licht het niet aan

Moonlight17
Berichten: 2339
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:58

rij/longeer je echt 7x per week of is dat een foutje?

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 15:58

Anastasia24 schreef:
Ik denk eerder dat je het niet leuk maakt voor hem, het is namelijk best moeilijk, dressuur.
Waarom ga je niet lekker buiten je oefeningen doen? Verschillende ondergronden en bergjes worden ze erg sterk van, dus naast een blij(er) paard is dat gelijk mooi meegenomen.
Misschien kun je je les wat meer opdelen, dus als er iets goeds gaat(In het begin zoiets kleins als reageren op een lichte druk) gelijk lekker stappen en een snoepje erin, evt. kun je met clickertraining werken.
Brengt mij sowieso bij het concept grondwerk, leer je pony eens kennen vanaf de grond zo weet je ook wanneer hij duidelijk aangeeft iets moeilijk te vinden(door bijv dat gevecht dat jullie hebben) en dat op een andere manier op te lossen dan ''je moet het doen''.
Ambities zijn natuurlijk hartstikke goed, maar we werken met dieren dus het is een beetje geven en nemen. Goed van je dat je dat inziet, veel mensen missen dat inzicht.

Ik rijd erg vaak buiten en probeer als ik train
Het leuk te houden, daarom begin ik dit ook ik wil hoog komen maar niet als mijn pony er onder moet leiden, is erg lastig om dit soort keuzes te maken :j

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 16:00

Moonlight17 schreef:
rij/longeer je echt 7x per week of is dat een foutje?

Nee er staat dat ik 3X per week dressuur en 1X longeren of vrij ligt aan daarvoor en 3X buiten als het goed is

Moonlight17
Berichten: 2339
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:02

Equibit schreef:
Moonlight17 schreef:
rij/longeer je echt 7x per week of is dat een foutje?

Nee er staat dat ik 3X per week dressuur en 1X longeren of vrij ligt aan daarvoor en 3X buiten als het goed is


Buiten bedoel je daar dan buitenrijden mee of buiten op de wei/paddock staan mee

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 16:09

Buiten bedoel je daar dan buitenrijden mee of buiten op de wei/paddock staan mee[/quote]
Buitenrijden is soms in de wei soms op het strand soms in het duin of langs de weg zo iets

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:13

Even een andere invalshoek
Equibit schreef:
Hij doet wel wat ik zeg maar is absoluut niet werkwillig en elke X moet ik een gevecht aan wil ik dat hij doet wat ik zeg


Welke hulpen geef je precies,
wat vraag je van je dier en
wat gebeurt er dan...?
Welk gevecht ontstaat er...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:43

Gebeurt het als je les hebt ook, dat je het gevecht met je pony aan moet als je dingen vraagt? Als dit zo is dan heb je denk ik les op een manier dat niet bij jullie past. Ik herken dit namelijk heel erg van met mijn vorige pony. Ik moest te geforceerd rijden en ik en mijn pony werden daar beide niet blij van. Overgestapt naar andere instructie en het plezier in de dressuur kwam terug :)

fohadie
Berichten: 4251
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:58

Allereerst, welkom op Bokt! Wat vervelend dat de ambitities van jou en je paard niet overeen lijkt te komen.

Ik heb dezelfde vraag als Moonlight: ben je elke dag bezig met je paard? Rijden,longeren,ect? Misschien eens wat minder doen met je paard? Bijv. Een dag longeren, een dag rust, dagje buitenrit (en dan bijv. dressuuroefeningen meepakken op buitenrit) zoiets. Ik lees nergens wanneer je paard een dag vrij is. Misschien is het iets teveel voor hem/haar?

Is het wel duidelijk wat je vraagt? Geef je misschien onbedoeld verkeerde hulpen? En wat bedoel je precies met de strijd aangaan? Wat doet je paard wat jij niet wilt?

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 18:04

Met gevecht bedoel ik: hij is heel sterk,reageert niet op me been, probeert ervandoor te gaan etc…
Ik geef hem 1X in de week rust soms 2 als ik hem meer rust zou geven doet ie niks meer mijn instructeur rijd z2 maar heb ook les gehad van grand prix ruiter en zelfde resultaat :o zoals ik al zei kan ik t wel op andere paarden maar niet op hem


Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:38

Equibit schreef:
Met gevecht bedoel ik: hij is heel sterk,reageert niet op me been, probeert ervandoor te gaan etc…


Er is een prima oplossing voor paarden die 'sterk tegen de hand' zijn.
(Ik neem aan dat je een harde mond bedoelt.)
Die oplossing luidt heel simpel:
'alles wat het paard vastpakt, laat jij los'.
Vechten heeft in deze ook geen zin.
Qua spierkracht is het dier sterker.
En qua rijkunst:
nageeflijkheid gaat over het ontspannen van nek- en kaakgewricht.
(Niet over de bocht zo'n 15 centimeter achter de oren, het nekgewricht zit onder het kopstuk.)

En het mooie, gekke en ingewikkelde is, dat die gewrichten alleen echt kunnen ontspannen als het hele dier ontspannen is.
En voor nageeflijkheid geldt, dat het dier je hand moet vertrouwen.

Een ander woord, verwant aan nageeflijkheid is 'aanleuning' : dat is per definitie iets wat je moet krijgen van je paard.

(En ja, |( veel mensen, inclusief jury's en instructeurs, verkopen "trek hem in de krul" als dressuur. Meestal in de vorm van eindeloos rondjes over de hoefslag rijden en maar 'hengelen' aan de voorkant.)

...voor mij is dressuur 'lekker gymnastieken', veel gekke lijntjes, spelletjes, oefeningen - juist ook om het mijn dier makkelijk te maken.

Ik wandel zo'n twee, drie dagen per week naast mijn danspartner, want lekker gymnastieken kan best zwaar worden.
(Dat vertelt Knollie mij met poetsen. Toont zij spierpijn, gaan we wandelen.)

En de meeste paarden vinden dressuur zonder trekken (en andere dingen die er niet bij horen) en zonder spierpijn leuk en grappig.

Ik zou dus zeggen, neem een betere instructrice.
(Of je moet per se hoog de sport in op de makkelijkste manier. Dan heb je een braverd nodig die zich laat overdonderen...)
Dat gaat niet over 'hoe hoog reed mevrouw of meneer X zelf in de sport', want het spijt me, dat zegt weinig.
Het gaat over de manier van lesgeven.
En over de 'kijk' op dressuur.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Equibit
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-22 19:30

Janneke2 schreef:
Equibit schreef:
Met gevecht bedoel ik: hij is heel sterk,reageert niet op me been, probeert
Er is een prima oplossing voor paarden die 'sterk tegen de hand' zijn.
(Ik neem aan dat je een harde mond bedoelt.)
Die oplossing luidt heel simpel:
'alles wat het paard vastpakt, laat jij los'.
Vechten heeft in deze ook geen zin.
Qua spierkracht is het dier sterker.
En qua rijkunst:
nageeflijkheid gaat over het ontspannen van nek- en kaakgewricht.
(Niet over de bocht zo'n 15 centimeter achter de oren, het nekgewricht zit onder het kopstuk.)

En het mooie, gekke en ingewikkelde is, dat die gewrichten alleen echt kunnen ontspannen als het hele dier ontspannen is.
En voor nageeflijkheid geldt, dat het dier je hand moet vertrouwen.

Een ander woord, verwant aan nageeflijkheid is 'aanleuning' : dat is per definitie iets wat je moet krijgen van je paard.

(En ja, |( veel mensen, inclusief jury's en instructeurs, verkopen "trek hem in de krul" als dressuur. Meestal in de vorm van eindeloos rondjes over de hoefslag rijden en maar 'hengelen' aan de voorkant.)

...voor mij is dressuur 'lekker gymnastieken', veel gekke lijntjes, spelletjes, oefeningen - juist ook om het mijn dier makkelijk te maken.

Ik wandel zo'n twee, drie dagen per week naast mijn danspartner, want lekker gymnastieken kan best zwaar worden.
(Dat vertelt Knollie mij met poetsen. Toont zij spierpijn, gaan we wandelen.)

En de meeste paarden vinden dressuur zonder trekken (en andere dingen die er niet bij horen) en zonder spierpijn leuk en grappig.

Ik zou dus zeggen, neem een betere instructrice.
(Of je moet per se hoog de sport in op de makkelijkste manier. Dan heb je een braverd nodig die zich laat overdonderen...)
Dat gaat niet over 'hoe hoog reed mevrouw of meneer X zelf in de sport', want het spijt me, dat zegt weinig.
Het gaat over de manier van lesgeven.
En over de 'kijk' op dressuur.
nou mijn pony heeft geen spierpijn ik rijd hem op mijn been nagevelijk ik denk gewoon dat hij het niet leuk vind, in de bak trekt hij sowieso heel veel en buiten helemaal niet…

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:47

Hoe lang duurt je dressuurtraining? Hoe rijdt je nagevelijk?

Ik vergelijk de bak altijd met een hamsterkooi: verder dan de 4 hekjes kom je niet. Mijn haf vond er weinig aan, mijn new forest vind er ook weinig aan... De laatste instructrice bij mijn haf maakte het leuk, hij werd de hemel in gepresen. :+ Hij werd daar echt blij van.
Mijn huidige pony vind het nog allemaal wat moeilijk. Ik hou het kort, max half uur. En ik hou het simpel. Moeilijke oefeningen doe ik 1, 2 x en doe dan wat makkelijks wat ze zeker goed kan.

En af en toe gooi ik een zeil of een paardenvoetbal in de bak. :j

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

herr_balou
Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:05

Verkopen of ambitie bijstellen of verleggen want er is meer dan dressuur.
Ik vind 1 vrije dag voor het dier wel krap. Hoelang zijn de trainingen? Buitenritten? Longeren/rondslingeren?

Moonlight17
Berichten: 2339
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:07

Als ik hoor dat jou paard 6x per week wat moet doen, dan zou ik er vanuit paard perspectief ook geen zin meer in hebben. Ik zou het is terug schroeven naar 3/4x per week wat doen met veel afwisseling. 1x dressuur, 1x longeren en 1x buiten rijden en die 4x kun je kijken waar je zin in hebt.

Het trek verschil tussen in de bak en tijdens een buitenrit kan ook komen omdat jij er totaal anders op zit. Buitenritten zijn over het algemeen meer met een lang teugeltje en in de bak rijden is met meer contact/druk. Kun je testen. Probeer is een paar keer buiten te rijden zoals je tijdens de dressuurles zou rijden. Kijken of hij/zij dan ook trekt.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers