Hoe kan ik normaal galoperen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 11:42

Hierbij zien jullie een filmpje van mij en mijn paard die proberen te galoperen. Ik heb weinig ervaring en krijg het niet voor elkaar haar in een rustige galop te krijgen. Het aanspringen gaat ook niet goed. Wat moet ik doen om het wel goed te laten gaan? Kan ik op de een of andere manier haar trainen dat ze niet zo hard moet, en hoe?

Anoniem

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:45

Staat geen filmpje bij

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 11:49

Nu wel? Kan ik het anders sturen via Instagram?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:51

Je kunt proberen een linkje in je post te plakken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:00

EBulder schreef:
Nu wel? Kan ik het anders sturen via Instagram?

Je kunt proberen om een linkje hier te plaatsen?

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 12:05


Anoniem

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:08

Dit moet je niet verkeerd opvatten. Paard doet niets verkeerd. Jij geeft van wat ik zie verkeerde signalen. Ik denk dat je het beste les kan nemen, en geen manegeinstructrice. In het tweede filmpje lijkt het ook alsof je jezelf heel erg gaat klemmen op he tpaard. Je moet dat juist niet doen en jezelf lang maken en gaan zitten op je kont.

VMCT
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:10

Het lijkt erop dat je zelf wat onzeker bent en daardoor je benen optrekt waardoor je je stabiliteit verliest. Probeer je benen lang te maken en iets achterover op je billen te gaan zitten. Het ziet er eigenlijk niet eens heel verkeerd uit alleen dat er wat ervaring mist bij beide, ga lekker oefenen op die overgangen dan komt het vanzelf goed!

dollyspikkel

Berichten: 1040
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:10

Zitlessen nemen. Je balans is (nog) niet in orde waardoor jij voorover valt bij de galop en het paard telkens sneller gaat.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:15

Inderdaad, ik zie je paard eigenlijk niks raars doen en ook niet bizar hard gaan, eerlijk gezegd.
Ik zou ergens een paar zitlessen nemen. Niet met je eigen paard, maar gewoon met een lekker rustig paard, een goede instructeur, paard aan de longeerlijn en dan even alleen maar werken aan je zit. Je doet iets waardoor zij versnelt en jij uit balans raakt, waarschijnlijk klemmen inderdaad. Leuke pony hoor! Komt vast helemaal goed :-)

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:17

Ik ga mee met Marije, paard reageert op jou lijkt het toch.

In een ander topic heb je het erover dat je moeite hebt met terugkomen in de galop omdat het paard schrikt bij druk in de mond. Is dit hetzelfde paardje? Ik zie namelijk niet zozeer een paard dat schrikt.

Als ik zo vrij mag zijn, ik zag dat je nu iets meer dan een jaar paard rijdt en net je eigen paardje hebt gekocht/gekregen. Dat is natuurlijk geweldig, en elke reis start bij het begin. Ik hoop dus ook vooral dat jullie nog heel veel mooie jaren krijgen, maar je zult echt bij het begin moeten beginnen. En dat begint bij het werken aan je kwaliteiten en ervaring als ruiter. Begrijp het niet verkeerd, ik zeg niet dat je het slecht doet. Maar ik denk wel dat jij en je paard elkaar veel beter leren begrijpen als je door middel van goede instructie gaat kijken naar waarin jij als ruiter kunt groeien.

Dit is niet iets wat met een paar tips op te lossen is, het gaat ook erom dat iemand met jou meekijkt en jou gericht kan begeleiden en ondersteunen op het moment zelf. En tot die tijd, doe het even lekker rustig aan, bouw een band op met je paard aan de hand, doe fijne dingen, focus even op de dingen die wel lukken. Dan kun jij ontspannen, zij ontspannen, en leer je steeds beter samenwerken, je hebt haar immers net een paar maandjes. ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:17

Heel eerlijk een andere instructie nemen. Jij hebt zelf weinig balans en begint met knijpen van je benen. Daardoor zet je onbewust nog meer druk op het paard waardoor deze harder gaat lopen. En niet verkeerd opvatten maar jouw paard doet eigenlijk heel weinig geks. Op het moment dat jij meer knijpt en naar voren hangt gaat het mis.

Dus meer op de kont gaan zitten, schouders naar achteren en losser in de benen worden. En paard opvangen en los niet vast houden. En veel kilometers maken en ervaring op doen

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:21

Ik denk dat je de galop vanaf de longe moet gaan oefenen. Je paard krijgt de kans om weg te rennen daardoor verlies je balans. Even terug naar de basis en aan je houding gaan werken. Aan de longe kan je instructie ook helpen met de snelheid te bepalen

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:22

Het paard gaat harder en jij valt doordat je verkrampt.
Angst is een raar iets. Lessen aan de longe met goede begeleiding kan je vast helpen wat minder bang te worden.

Anoniem

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:24

Ik denk dat het ook wel helpt om hard op tegen jezelf of de gene die er naast staat te zeggen dat je jezelf lang moet gaan maken en moet gaan zitten. En wees echt streng op jezelf. (schoot me even te binnen) doe dit bij mezelf ook omdat ik bij de verruiming/sneller gaan de neiging heb om naar voren te duiken.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:25

Doet ze dit ook bij een andere ruiter?
Het lijkt me een goed idee als je zoals Uforio zegt wat zitlessen neemt aan de longe. Misschien op een ander paard dat wat minder snel hard wil gaan. Als je de balans zelf goed kan houden kan je het ook proberen op dit paardje :) het zou zonde zijn als je je vertrouwen verliest in haar hierdoor.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:29

Ik ga mee met mijn voorgangers en de opmerkingen over je houding en zitles

Daarnaast oogt je paard ook niet heel erg los en soepel in zijn lijf. Dat maakt het ook niet makkelijker om dat fijn uit te zitten. En voor een ontspannen galop op een volte moet je paard ook de juiste kracht hebben. Heb je niet iemand in je buurt die goed is in longeren met de dubbele longe die je paard vanaf de grond kan trainen en jou de basis kan aanleren? Mijn pony en ik hebben er veel baat bij gehad om vanaf de grond te beginnen.

Zo heb ik haar geleerd om aan te springen op een kusgeluid. Dan ging het net wat makkelijker onder het zadel om een rustige overgang te maken.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:32

Helaas is er op de filmpjes telkens net niet te zien wat er gebeurd waarom ze harder gaat. Ik zie namelijk in het begin gewoon een braaf paard met een mooie arbeidsgalop.
Wat mij wel opvalt is dat zodra jij je balans kwijt raakt, je naar voren gaat hangen om zo (denk ik) je om haar hals heen te slaan zodat je niet valt. En op dat moment schrikt je paardje en gaat zij er vandoor waardoor jij valt.

Zoals hierboven is gezegd, neem zitlessen! Hiermee kun je je houding erg verbeteren en zo leren galopperen. Want je paard doet niks fout en reageert op jou! :)

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:32

Ik ben het wel met mijn voorgangers eens, op het moment dat het paard wat (lijkt) te versnellen ga jij voorover zitten en je benen naar achter gooien, waardoor je paard denkt iets te moeten doen.
Dit is een vrij natuurlijke reactie, maar op het moment dat er iemand alleen maar roept dat je moet blijven zitten en jij eigenlijk geen idee hebt wat je nu precies moet doen helpt dat natuurlijk niet :)

Zitles zou je inderdaad kunnen gaan helpen, of kijken of je eens gewoon alleen kunt stappen en draven met dit paard en of je dan mogelijk wat kunt oefenen met galop op een ander paardje wat iets stabieler blijft. Nu ga je angst ontwikkelen en dat zou zonde zijn!

En heel eerlijk, misschien een andere instructrice? Ik zie op beide filmpjes niet echt eentje die jou verder kan gaan helpen met dit probleem. Alleen op de volte blijven gaat niet helpen.

edit:
Als aanvulling op mijn bovengaander;
Ik ben het zeker eens dat een paard voor op de volte te kunnen galoperen veel losser en soepeler moet zijn, probeer het nu een beetje te vergelijken met het buigen van een plank. Dat gaat niet, totdat deze warm is.
Jouw paard drukt zijn rug weg, wordt daardoor strak en daardoor ga jij een beetje stuiteren.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:34

Persoonlijk vind ik voor een beginner het paard wel hard gaan... Ik zou proberen met een rustiger paard en met een kalme galop...

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:36

Ik vond het aanspringen op het eerste filmpje niet zo verkeerd.
(2e vond ik zo donker dat ik weinig zag.)

Toegegeven: dressuurmatig valt er wel iets op af te dingen (holle rug, te korte teugel en stelling naar buiten). Die stelling naar buiten verbeteren naar stelling naar binnen is meestal niet zo veel werk, je dier leren om de rug op te bollen is lastiger.
Maar talloze paarden worden zo gereden en galopperen braaf.

Ik pleit voor de oude methode: hetzij aan de longe hetzij met een knoop in de teugels jezelf vasthouden aan de voorkant van het zadel, niet klemmen met je benen, je rug soepel houden en geleidelijk aan nemen je buikspieren de taak van je armen over. (Een ruiter heeft sterke buikspieren nodig.)
Of lekker voltigeren, of de voltigesingel van de manege lenen.

En in de boeken van Sally Swift, centered riding staan mooie tekeningen en een duidelijke uitleg over hoe je als mens je lichaam kunt gebruiken.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:46

Barbabientje schreef:
Ik ben het wel met mijn voorgangers eens, op het moment dat het paard wat (lijkt) te versnellen ga jij voorover zitten en je benen naar achter gooien, waardoor je paard denkt iets te moeten doen.
Dit is een vrij natuurlijke reactie, maar op het moment dat er iemand alleen maar roept dat je moet blijven zitten en jij eigenlijk geen idee hebt wat je nu precies moet doen helpt dat natuurlijk niet :)

Zitles zou je inderdaad kunnen gaan helpen, of kijken of je eens gewoon alleen kunt stappen en draven met dit paard en of je dan mogelijk wat kunt oefenen met galop op een ander paardje wat iets stabieler blijft. Nu ga je angst ontwikkelen en dat zou zonde zijn!

En heel eerlijk, misschien een andere instructrice? Ik zie op beide filmpjes niet echt eentje die jou verder kan gaan helpen met dit probleem. Alleen op de volte blijven gaat niet helpen.

edit:
Als aanvulling op mijn bovengaander;
Ik ben het zeker eens dat een paard voor op de volte te kunnen galoperen veel losser en soepeler moet zijn, probeer het nu een beetje te vergelijken met het buigen van een plank. Dat gaat niet, totdat deze warm is.
Jouw paard drukt zijn rug weg, wordt daardoor strak en daardoor ga jij een beetje stuiteren.


Hier ben ik het wel mee eens.

Ik zou ook gaan zoeken naar een ervaren instructeur. Er gebeuren hier namelijk helemaal geen rare dingen, je raakt zelf wat uit balans bij het aanspringen, je paard versnelt daardoor wat, daardoor raak jij nog meer uit balans, gaat het paard nog meer versnellen, en zo verder... Dat is helemaal niet gek als je nog niet lang rijdt. Een instructeur kan dit probleem met je oplossen door aan je eigen zit te werken, is die wat stabieler dan zal je paard minder hard gaan en zul je beter blijven zitten. Aan de longe kan helpen, dan kan je instructeur het paard remmen en sturen en hoef jij alleen op je zit te focussen. Daarbij heeft Barbabientje zeker gelijk, angst ontwikkelen zou zonde zijn!

Het valt mij ook op op de filmpjes, dat ik heel vaak hoor dat je stil moet zitten. Maar, weet je wel hoe lastig dat is? Niemand zit in galop 100% stil, je moet namelijk meebewegen met het paard. Het kan helpen om dat stilzitten eens te vergeten, probeer te ontspannen, je benen los te laten en 'mee te stuiteren' in de beweging van het paard. In het begin zul je nog wat te veel bewegen, maar je zult merken dat dit steeds makkelijker wordt als je het juiste ritme vindt. Maar ook daarmee, je instructeur zou dat veel beter uit moeten kunnen leggen dan ik, die staat namelijk bij jou in de baan.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:52

Paard is niets mis mee maar jou rijniveau is veel te laag. Dus eerst nog les nemen op een leerpaard. En andere instructie, een goede instructie was allang gestopt want je zit toch niet te wachten op een ernstig ongeluk. En als je toch verder wilt op deze manier, laat de instructrice eerst voordoen en je paard rijden.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 20-11-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:57

Nico12 schreef:
Paard is niets mis mee maar jou rijniveau is veel te laag. Dus eerst nog les nemen op een leerpaard. En andere instructie, een goede instructie was allang gestopt want je zit toch niet te wachten op een ernstig ongeluk.



Ik keek zonder geluid, nu even met. Maar ben het volledig eens wat betreft deze instructrice. Dit kan ik zelf niet eens les geven noemen. Ja stil zitten, wachten leg uit hoe het moet. Een ervaren instructeur gaat wel met jou in gesprek en legt uit hoe je iets moet oplossen.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Hoe kan ik normaal galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:01

Ontspannen, zitten op je billen en lang maken. Zitles nemen is echt een goed idee. Het komt wel goed. Succes!