met jong paard op paardenkamp

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JvDuren
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-05-18

met jong paard op paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 21:30

Hoi,
Ik heb sinds een half jaar eindelijk mijn eigen paardje <3
Ze is pas 3 maar doet alles heel goed en vind nieuwe dingen heel leuk om te doen (buiten aan de hand alleen, buitenrit in een groep, paraplu, balkjes, andere dieren ontmoeten, etc)

Als kind ging ik altijd op ponykamp en droomde ik ervan om een eigen paard mee te kunnen nemen.
Ik ben nu 16 dus dan is het even zoeken naar een geschikt kamp maar ik zat te denken wanneer ik dat met haar zou kunnen doen. Ze is namelijk nog jong maar toch gaat alles heel goed. Ik zou eerst wat meer oefenen met in de trailer en een keer een les op ander terein, erheen gaan met de trailer, zodat ze daar aan kan wennen. Een heel kamp is toch veel groter en ik wil het niet verkeerd doen dus hoopte ik dat jullie me wat advies kunnen geven over wanneer ik dit zou kunnen doen en hoe ik het het beste kan aanpakken.

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: met jong paard op paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:34

Op kamp rijden ze toch al snel 2u per dag, 5 dagen op rij, dus ik zou daar toch zeker nog 2 jaar mee wachten. Dan ben je zelf vast al te oud voor een jongerenkamp, maar paard gaat voor, toch?

Tenzij je een kamp vindt dat eerder op horsemanship gericht is, die zijn minder intensief en minder rijden, dan kan het vast wel.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:36

Is dit dan kamp op de stalling waar je nu staat? Anders zou ik eerst oefenen om je paard mee te nemen naar vreemde plekken met veel paarden.
Wij hebben namelijk een hele makke 5 jarige op kamp deze week. Liefste paard van stal, op zijn eigen bekende omgeving. Nu hier kwamen er toch gekke sprongen uit toen hij met vreemde paarden in de bak moest rijden en is de ruiter ook naar gevallen.

Ik zou dus eerst meer samen doen, voordat je meerdere dagen op een kamp gaat.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:36

Drie is nog echt heel jong en een kamp is toch wel heel heftig voor een jong dier. Daarom wordt je op de meeste kampen niet toegelaten met een drie-jarige. Mijn advies zou zijn om lekker door te oefenen en pas over een jaar (of twee) te denken aan het meedoen aan een kamp.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:40

Ik zou nog even een paar jaar wachten inderdaad. Op de meeste kampen heb je best een intensieve week, waar ze elke dag en soms ook 2 keer op een dag gereden worden, 3 jarigen moet je echt niet zo willen belasten. De manege waar ik vroeger altijd reed en op ponykamp ging hadden ze aan het einde altijd een buitenrit van 4 uur, dat moet je echt niet willen met zo'n jong ding.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: met jong paard op paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:45

Je zou misschien ook kunnen kijken naar een kamp waarbij je paard mee kan, maar je ook op andere paarden kan rijden? Bijv. het kamp waar ik altijd heen ging, daar mogen eigen paarden sowieso niet mee op buitenrit dus heb je (als je goed kan rijden) al 2 of 3 dagen maar 1x les, maar als je een week gaat zou je ook kunnen kijken om bijv dan 1x in de 2 dagen te rijden oid en de andere dagen wel met je eigen paard. Of nog even een jaartje wachten oid.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: met jong paard op paardenkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:02

Op kamp moet je dagtochten/meerurige tochten aan kunnen, rengalopjes en je paard onder controle houden, springlessen etc. Dat is voor een driejarige wellicht nog wat pittig, of je moet zelf ook al regelmatig met een groep gaan buitenrijden en je paard dan onder controle hebben. Je mag een groep niet ophouden als jij of je paard nog te onervaren zijn.