Studeren met een pony?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 08:46

Hey allemaal
Over 2 jaar ben ik van plan om te gaan studeren (diergeneeskunde in Utrecht). Dat duurt nog een tijdje maar ik maak me nu al een beetje zorgen. Ik heb namelijk een lange tijd veel angst gehad met paardrijden, en nu het eindelijk weer goed gaat zegt mijn vader dat we mijn pony moeten verkopen als ik ga studeren. Dat wil ik dus echt niet! :n dus ik zat zelf te denken aan leasen ofzo maar hier heb ik totaal geen ervaring mee... Iemand anders wel? Is een studenten leven eigenlijk wel te combineren met een eigen paard? Want dan zou ik haar graag meeneemen en op een manege zetten. Ik had al een beethe rondgekeken maar de enige prijzen die ik zag waren voor ruim €250 per maand met alles erop en eraan. Is dat een normale prijs want ik vind het nogal duur om dat zes jaar lang te moeten betalen :? Heeft iemand ideeën of ervaring? Of misschien een stal vrij voor over twee jaar <<)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:49

Ik vind €250 per maand eigenlijk best wel goedkoop voor een stal waar alles er bij in zit :=
Verder ga ik komend jaar studeren, maar heb ik speciaal dicht bij huis gezocht, zodat ik mijn paarden kan houden. Verder kan ik je dus helaas niet echt helpen

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:50

Kort antwoord op je vragen: ja je kan een paard houden tijdens studeren. Maar het is duur. 250€ in de maand in Utrecht is een mooie prijs, maar dan moet er natuurlijk wel hoefsmid etc. Nog bij.

Wat betaal je nu als ik vragen mag? Want dit soort stallingsprijzen zijn voor een groot deel van Nederland heel normaal. Gratis je paard stallen is een utopie :).


Verleasen, geheel of gedeeltelijk kan ook, dan betaald iemand mee aan het stalgeld en mag in ruil daarvoor op je pony rijden. Hoeveel je kan vragen is afhankelijk van je pony (wat kan die allemaal), wat die persoon mag (wedstrijden, springen, buitenrijden) en waar je staat ( zelf mesten, binnen bak etc.).

Ik heb zelf ook een pony tijdens de studie. Tijd is inderdaad een ding, dus ik ben minder actief bij studie verenigingen enzo. Maar ik vind het prima zo. Helemaal het volle studentenleven naast een paard en studie lijkt me lastig, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je studie.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:52

Moet je op kamers? Ikzelf ben thuis blijven wonen omdat ik mijn pony's niet mee kon nemen. Ik wilde mijn ouders niet opzadelen met de zorg. Met het ov was toen gratis, dus voor mij was het sowieso goedkoper op deze manier.

Een enkele reis was 2 uur. Ik leerde in de trein of maakte alvast huiswerk.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:53

Stalling in de randstad en grotere steden is nou eenmaal wat prijziger.
Hoelang is een reis van je huidige plek naar Utrecht?

2 jaar duurt nog even, het kan goed zijn dat je tegen die tijd ook andere interesses hebt gekregen en liever de paardenhobby even op pauze zet. Studeren en paarden is een pittige combi, al helemaal als je paard niet bij je in de buurt staat.

Leasen houd in dat iemand anders jouw paard rijd/verzorgt/voert tegen betaling.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:54

Kort antwoord: Ja dat kan.

Lang antwoord: Het vergt veel plannen. Een studie kost vaak enorm veel tijd, wat ook weer verschilt per studie natuurlijk. Veel studenten hebben een bijbaan om überhaupt rond te kunnen komen. Misschien wil je ook graag genieten van het studentenleven en je bij een vereniging voegen? Voor mezelf sprekend, ik ging nooit uit, zat niet bij een vereniging maar had wel een fijne bijbaan. Mijn pony stond in de buurt van mijn ouders omdat ik omgeving Amsterdam veel te duur vond om een paard te houden (buiten het feit dat ik geeneens een paardvriendelijke stal kon vinden op fietsafstand).

€250 volpension is inderdaad een hele nette prijs. Daar zou ik voor tekenen :D Maar inderdaad, vergeet niet alle andere bijkomende kosten + je eigen studiekosten (zoals misschien kamerhuur?)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:56

ALETTI schreef:
Hey allemaal
Over 2 jaar ben ik van plan om te gaan studeren (diergeneeskunde in Utrecht). Dat duurt nog een tijdje maar ik maak me nu al een beetje zorgen. Ik heb namelijk een lange tijd veel angst gehad met paardrijden, en nu het eindelijk weer goed gaat zegt mijn vader dat we mijn pony moeten verkopen als ik ga studeren. Dat wil ik dus echt niet! :n dus ik zat zelf te denken aan leasen ofzo maar hier heb ik totaal geen ervaring mee... Iemand anders wel? Is een studenten leven eigenlijk wel te combineren met een eigen paard? Want dan zou ik haar graag meeneemen en op een manege zetten. Ik had al een beethe rondgekeken maar de enige prijzen die ik zag waren voor ruim €250 per maand met alles erop en eraan. Is dat een normale prijs want ik vind het nogal duur om dat zes jaar lang te moeten betalen :? Heeft iemand ideeën of ervaring? Of misschien een stal vrij voor over twee jaar <<)


Ik studeer ook en heb altijd paarden gehad met mijn studie (soms zelfs 2)..

Maar dat is een normale prijs hoor. Ik denk dat ik meer kwijt ben in de maand (350 euro). Je moet keuzes maken. Ik laat sommige dingen om Mn paard te kunnen houden. Maar red t prima!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:17

Ik volg even mee! Ik ben ook van plan om over een jaar diergeneeskunde te starten in Utrecht. Ik woon in Friesland, dus ik zal wel op kamers moeten. De bedoeling is dat mijn pony ook mee zal gaan!

abhschleich

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-12-13
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:24

Ik studeer ook en heb een pony. Voor mij is alles opzich wel redelijk goed te doen. Ik woon wel nog thuis en ik zit ook maar op een uur afstand op school.

Wel heb ik voor 3x per week een bijrijdster/verzorgster omdat het anders wel te veel wordt.

Ik vind dus dat het wel kan, maar het kost wel veel tijd en het vraagt veel energie.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:27

Ik studeer diergeneeskunde, werk, en heb 3 paarden :') Ik doe alles zelf :P
Ik begrijp ook wel dat mensen hun paard niet houden als ze gaan studeren, alle respect maar ik zou het nooit kunnen doen :P
Zijn er geen particulieren/weides/eerder richting paddock paradise toestanden ? Als je dan een keer geen tijd hebt vind pony het niet zo erg want die waggelt zelf wel rond :) Je hoeft ook niet 6 jaar lang op dezelfde stalling blijven.. Als je iets beters vind :P

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:59

Ik heb tijdens mijn studie ook mijn pony gehouden. Hij stond bij mijn moeder die de kosten op haar nam, maar ik ben ook thuis blijven wonen zodat ik kon blijven helpen met de verzorging. Wel had ik kort een bijrijder toen ik even op kamers heb gezeten.
Hij werd in de periode dat ik studeerde ook ziek, dus trainen zat er niet echt meer in, maar nog was het best pittig om studeren en paarden (en reistijd) om elkaar heen te plannen. Zou je vader het ok vinden als jij alleen in het weekend voor je pony komt?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:03

Ja.

Ik heb 2 pony’s, ben er per maand 450€ aan kwijt (stalling, dierenarts (gemiddeld), tandarts, hoefsmid, lidmaatschap vereniging etc.)

Ik werk wel zoveel mogelijk bij en soms is het echt (te) veel, maar ik heb het er zeker voor over.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:10

Myrth97 schreef:
Ja.

Ik heb 2 pony’s, ben er per maand 450€ aan kwijt (stalling, dierenarts (gemiddeld), tandarts, hoefsmid, lidmaatschap vereniging etc.)

Ik werk wel zoveel mogelijk bij en soms is het echt (te) veel, maar ik heb het er zeker voor over.


€450 is netjes voor twee pony's! Ik ben alleen al €475 per maand kwijt aan stalling _O- Gemiddeld kom ik helaas op €750 per maand met 2 pony's denk ik.

Toen ik nog studeerde stond ik trouwens wel op een goedkopere stalling en had ik maar 1 pony. Dat maakt natuurlijk ook al veel verschil :)

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 11:11

woow bedankt voor alle snelle reacties <3

ik betaal op dit moment niks. we hebben de pony's bij huis staan. (het shetje mag wel blijven) daarom wist ik niet zo goed hoe duur het was. ik ben niet zo sociaal en een studentenvereniging en uitgaan lijkt me ook niet zo veel aan. leasen lijkt me wel een goede oplossing

ja ik moet inderdaad op kamers. ik woon in Bentelo, vlak bij Enschede. dat wordt dan 5 uur reizen per dag.. dan houd je ook niet veel tijd meer over lijkt mij. ik zou mijn hobby wel op pauze willen zetten maar daarna wil ik juist graag weer verder met deze pony, we hebben zooo veel meegemaakt. ik rijdt trouwens recreatief en af een toe lessen bij een vereniging

ik hoef niet per se op een manege, ietsjes verder af op een leuk boerderijtje lijkt me ook te gek! maar dan zit je wel weer met voeren en verzorging

ik merk dat ik nu al moet beginnen met sparen :D. maar zoals ik al eerder zei, ik ben niet zo sociaal dus veel uitgeven doe ik toch al niet

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:15

Ghostattack schreef:
Myrth97 schreef:
Ja.

Ik heb 2 pony’s, ben er per maand 450€ aan kwijt (stalling, dierenarts (gemiddeld), tandarts, hoefsmid, lidmaatschap vereniging etc.)

Ik werk wel zoveel mogelijk bij en soms is het echt (te) veel, maar ik heb het er zeker voor over.


€450 is netjes voor twee pony's! Ik ben alleen al €475 per maand kwijt aan stalling _O- Gemiddeld kom ik helaas op €750 per maand met 2 pony's denk ik.

Toen ik nog studeerde stond ik trouwens wel op een goedkopere stalling en had ik maar 1 pony. Dat maakt natuurlijk ook al veel verschil :)



Hihi ja ik sta wel op een doe-het-zelf stal dus vandaar stuk goedkoper. Maar heb Mn werk en stage 3 minuten van stal, dus ideaal.

Cambo_L

Berichten: 68
Geregistreerd: 31-05-18
Woonplaats: Culemborg

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:19

Hier een student diergeneeskunde in Utrecht, ik heb ook een eigen paard en werk om deze te kunnen onderhouden. Het is zeker mogelijk maar je zult goed moeten plannen en ook feestjes en leuke evenementen moeten laten schieten ervoor. Dat moet je ervoor overhebben. Ik zou niet zonder paard willen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:25

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Pieneappel

Berichten: 487
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:28

Ik mag in mijn handjes knijpen dat ik in het noorden van het land woon, want mijn stalling is “maar” 150 euro.. als ik het zo zie valt 250 euro voor regio Utrecht ook heel erg mee. Ik kom zo’n 3 tot 4 keer per week op stal. Studeer HBO met een enkele reis van 1,5 uur. Totaal geen uitgaanstype en zit ook niet bij een studievereniging. Werk ernaast elke week zo’n 12 uur bij. Ik woon samen, krijg wel een beetje ouderbijdrage en een aanvullende beurs. In vakanties werk ik erg veel om een buffer op te bouwen.

Dus ja, het is mogelijk als je of niet heel erg een studentenleven wilt hebben of als je je thuissituatie heel erg mee hebt en daar (financiële) steun uit ontvangt/thuis kan blijven wonen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:04

GaelleS schreef:
Ik studeer diergeneeskunde, werk, en heb 3 paarden :') Ik doe alles zelf :P
Ik begrijp ook wel dat mensen hun paard niet houden als ze gaan studeren, alle respect maar ik zou het nooit kunnen doen :P
Zijn er geen particulieren/weides/eerder richting paddock paradise toestanden ? Als je dan een keer geen tijd hebt vind pony het niet zo erg want die waggelt zelf wel rond :) Je hoeft ook niet 6 jaar lang op dezelfde stalling blijven.. Als je iets beters vind :P


Ik heb mijn paard bijvoorbeeld ook in vol pension staan. Paddock paradise zijn hier duurder dan een paard in vol pension.. mijn paard komt gelukkig minimaal 12 uur buiten. Als ik een dagje niet kan is het niet zo erg. Ik hoef mij niet druk te maken over zijn dagelijkse verzorging.. Waar ik nu sta zorgen de ontzettend goed voor Mn paard.. Een dagje extra rust is voor hem af en toe niet erg..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:26

Kan je hem niet gewoon thuis laten en lekker rijden als je zin en tijd hebt? Ze hebben er vaak niets van. Ik rijd (mennen) mijn paard momenteel 1xpw ivm zwangerschap en het boeit hem echt helemaal niets, is er ook niet minder braaf door.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:36

Ik studeer universitair & werk en heb daarnaast ook nog mijn paard.
Betaal qua stalgeld meer dan 400 euro per maand, maar dat wordt gedeeltelijk ook door mijn ouders gedekt.

Qua tijd vind ik het prima te doen.

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:58

De meeste pensionstallingen in de buurt van Utrecht zijn een stuk duurder dan 250,00. Doe het zelf stallen zijn er ook wel, die zijn wellicht iets goedkoper maar dat gaat je niet veel schelen, misschien dat je dan voor 200 euro staat. Begin vroeg met zoeken naar een pensionstal zou ik zeggen, en inderdaad begin vast met sparen.

Misschien ook een optie: pony thuis laten en een verzorger zoeken die 2 of 3 keer per week komt? Kun je zelf het weekend voor je rekening nemen.

AliekeTimmer
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-11-18

Re: Studeren met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 16:32

Mijn vader vindt het niet goed als ik maar 1 x per 1/2 weken rijdt. Dat is de reden dat hij haar dan wil verkopen. Ze is ook nog maar 9 en vol energie, ik zit nu wel meerte denken aan leasen of een bijrijder verzorger erbij.
Ik kon eigenlijk bijna geen prijzen vinden, maar degene die ik heb gevonden waren wel wat kleinschaliger. Dus ik kan wel rekening gaan houden metwat duurders mer ik.
Bedankt voor al jullie tips, nu hopen dat ik mijn vader over kan halen.. ❤️❤️

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:46

ALETTI schreef:
Mijn vader vindt het niet goed als ik maar 1 x per 1/2 weken rijdt. Dat is de reden dat hij haar dan wil verkopen.


Ik weet niet wat de reden is dat hij dat te weinig vindt (hoef ik ook niet te weten hoor). Stel dat hij de kosten een punt vindt dan zou je ook nog kunnen voorstellen om zelf een bijdrage te leveren in de kosten terwijl de pony thuis staat. Dat is allicht goedkoper dan hem meenemen naar Utrecht.