Paardenrassen in een ponystal

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paardenrassen in een ponystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:19

Hallo!

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, dus sorry alvast als hij hier niet goed staat.

Mijn vraag is dus; wat voor pony/paardenrassen kunnen er in een ponystal staan?
De stal is 3x3m, dus redelijk klein.

Ik zat zelf een beetje te denken aan een Haflinger of een kleine Tinker.
Mijn zus wilt heel erg graag een Fries, weet iemand misschien of er ook een kleine Fries in zou passen, en welke andere rassen nog meer?

Alvast bedankt voor antwoorden
Groetjes.!
:)

Anoniem

Re: Paardenrassen in een ponystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:22

Het ligt een beetje aan waar je woont. 8-) Als je naar pensionstallen in de Randstad gaat dan zetten die zonder problemen je Fries van 1,65 in een stalletje van 2,70 x 2,70 met al reden dat hij toch minstens vier uur per dag in de paddock komt, dus dan kan het wel. ;)

Ik zou zeggen: doe het niet. Het is gewoon te klein voor een paard.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:23

3x3 is een stal zoals hij gemiddeld ook op pensionstallen en maneges is. Ik zou er zelf geen paarden groter dan 1.50 in willen hebben, en eigenlijk 1.45, maar tot 1.60 gaat het redelijk. Ik heb er ook wel paarden van 1.80 in zien staan, waarbij de eigenaar vond dat het prima ging, maar ik zag voornamelijk een sneue situatie. Liggen wordt dan bijvoorbeeld echt krap.

Het ras is minder van belang dan de schofthoogte, hoewel als een paard zeer lang gelijnd is dat wel uitmaakt.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:23

formule oppervlakte paardenbox

Als je dit intypt op Google zie je formule voor de grootte van een box. (Eventueel iemand om hulp vragen met rekenen).
Zo kan je mooi weten of een paard wat je op het oog hebt, injectie box past.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:27

Voor mij zou er ook zeker nog verschil in zitten of het paard 20 uur in zo'n stal moet staan of 12 uur.
En bijvoorbeeld alleen in de winter op stal of het hele jaar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:29

Tigra_ schreef:
Voor mij zou er ook zeker nog verschil in zitten of het paard 20 uur in zo'n stal moet staan of 12 uur.
En bijvoorbeeld alleen in de winter op stal of het hele jaar door.



In de winter op stal en ongeveer 6 uurtjes naar buiten, en in de zomer 24/7 op de wei of snachts op stal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:34

rien10 schreef:
formule oppervlakte paardenbox

Als je dit intypt op Google zie je formule voor de grootte van een box. (Eventueel iemand om hulp vragen met rekenen).
Zo kan je mooi weten of een paard wat je op het oog hebt, injectie box past.

Die formule is (2 x stokmaat)^2 (dus in het kwadraat). Dat is voor de oppervlakte.
De box waar TS het over heeft is 3x3 (dus 3^2, dus 9m2).
De maximale stokmaat is dan 3/2 = 1,50 m.

Mijn ruin van iets meer dan die stokmaat (1,54) stond in 3x3; ik vond het te klein.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 27-04-19 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:34

18 uur per dag op stal is veel. Dan zou ik in elk geval zoeken naar een paard wat dat gewend is en er geen al te grote problemen mee heeft. Dat lijkt me van groter belang dan de maat van het paard. Voor een fjord die het allemaal prima vindt heb ik minder moeite met zo'n stalletje dan voor een welshje wat gewend is om altijd buiten te staan en alleen maar heel explosief wordt als hij eindelijk uit zijn hokje mag.

Wat ook nog meespeelt is hoe schoon het paard op stal is. Ik heb een paardje gereden wat in in een nét iets kleinere box ineens een smeerzooi van z'n stal maakte terwijl hij in een ietsjes grotere box netjes alleen een strookje achterin volmestte. Met ruinen wordt het midden sowieso eerder vies natuurlijk. Hij moet dan nog wel ruimte hebben om te liggen, en ruimte waar hij hooi kan knoeien en het ook weer kan oprapen is natuurlijk ook wel handig.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:56

De meeste boxen op maneges en pensionstallen zijn 3-3. Dat is jarenlang de standaard maat geweest.

Volgende de formule (2xstokmaat) in het kwadraat zit je dan aan max stokmaat van 1,50.

Het is belangrijker nog dat het paard veel buiten komt. Of misschien in de zomer zelfs helemaal niet in de box. Hoe langer een paard op stal moet staan hoe ruimer je de stal wilt hebben en liefst met uitloop er aan vast.

In een box van 3,5 bij 3,5 meter passen de meeste paarden wel.

Ik heb zelf 3 bij 3,5 voor mijn paard van 1,64 en dan vind ik de 3 meter zijde wel kort. Dan staan ze van wand tot wand met neus en staart. Bij mij is die korte kant dan gelukkig wel aan 1 kant halfhoog en ze staat er alleen van late avond tot ochtend in.

Ik wilde een stuk overkapping buiten hebben zodat ze overdag ook droog buiten kunnen staan. Anders waren de boxen 3,5 bij 3,5 geweest.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:18

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.