Lange manen kletstopic!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:41

Wat een leuk topic :)
Ik heb er 4 staan met flink lange manen, kruising Fjord/Fries. De manen zijn echt Fries en draaien heel makkelijk in elkaar. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anti klit middelen die zoal gebruikt worden. Zijn er ook mensen in dit topic die zelf anti-klit voor de manen maken? Op Pinterest zie ik wel 's recepten zelfgemaakte anti-klit voorbij komen.


Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:17

Ik maak zelf anti klit. Gebruik cremespoeling. Gewoon een goedkope. Baby olie van zwitsal en water. 3/4 water en paar druppels olie.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:40

Isaboy schreef:
Pepperrr schreef:
Heb twee weken terug stukje afgeknipt bij mijn fries. Het was dood, er mistten plukken en het was geen mooi geheel. Toen een geheel van gemaakt. Spuit er nu 1x in de week manenspray op zodat het iig schoon en verzorgd blijft. Vlechten schuurt ze er helaas af.. Ben erg benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet!


Schuurt de ook hengstenvlechten bovenop gevochten af ? Wel meerdere vanwege het strekken met de hals ?


Helaas ook. Alles wat anders zit dan normaal moet en zal kapot/eraf gaan :')

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:44

Even nieuwe fotos gemaakt na het wassen <3
Afbeelding

Afbeelding

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:47

Wauw <3

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:04


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:21

Ik kom mij ook melden met mijn 6 jarige tinker. Geen idee hoe lang ze zijn ga ze eens op meten.

Staat altijd in vlechten, hengstenvlecht of gewone vlechten, net waar ik zin in heb haha
Afbeelding


Afbeelding

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:06

oeh wat een leuk topic!!
mijn kruising fries heeft nu manen van 1.30 lang. ik knip ze ongeveer elke maand een klein beetje omdat ik graag wil dat het onder nog wat dikker word. ik vlecht ze 1x per week opnieuw.
ik heb helaas geen recente foto :(

Afbeelding

dit was de lengte in 2014
Afbeelding

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:13

Hier ook lange manen!
Heb er opzich niet zoveel mee, misschien dat ik het er van de zomer wel gewoon af haal. :') Alleen die lange voorpluk vind ik heel mooi, die blijft sowieso!
Afbeelding

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 17:54

Mooie manen allemaal <3 <3 <3
Hier tientoi weer gevlochten
Afbeelding

Afbeelding
Niet mooi, wel handig :+

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:15

Ik meld mij ook :)
Altijd gevlochten, om de 2/3 weken uitkammen en weer vlechten.
Manen komen bijna tot onder haar knieƫn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stefanie11
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:05

meneer heeft net weer lekker in de modder liggen rollen, dus er is niet veel schoon kapsel overgebleven :+ :')

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 13:45

Tientoi weer gewassen en gevlochten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Manen zijn 52 cm, voorpluk 37 cm. Ik was totaal vergeten dat hij met losse vlechten schuurt, tot meneer dus had geschuurd laatst. Dus maar weer een dubbele hengstenvlecht wat prima gaat!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:39

Knap hoor, zo'n dubbele hengsten vlecht! Ik kan wel een enkele maar dubbel mislukt altijd :')

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:46

Ik ga mij hier even aansluiten omdat ik toch maar eens wat aan de manen aan mijn paard moet gaan doen :) *fotos komen nog, dan kunnen we een before en after de zomer maken :D

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:25

Muiz schreef:
Knap hoor, zo'n dubbele hengsten vlecht! Ik kan wel een enkele maar dubbel mislukt altijd :')

Het handigst is om de manen naar 2 kanten te verdelen dat hielp bij mij al

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:33

Gewoon door het midden en dan eerst een en dan de ander? Klinkt slim, misschien eens proberen :D

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:34

Ik meld mij hier :D

Eentje met halflange manen:

Afbeelding


En de ander spant toch wel de kroon, half jaar terug om 1.20 gemeten:

Afbeelding

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:39

Hoi allemaal!
mijn paard had 7 jaar geleden een dikke bos manen, toen was het nog niet ''mijn'' paard.
maar een manege paard.
Ik weet dat in de opvolgende jaren zijn manen vaak zijn uitgedund/getrokken geknipt etc.
Toen ik hem over kocht waren zijn manen wel zeker dikker dan nu.
maar inmiddels ben ik 3.5 jaar verder en zijn manen lijken eerder verder te verdunnen dan langer en dikker te worden. (hij is inmiddels bijna 17 jaar)

Vlechten ga ik mee beginnen. ik dacht om losse hangende vlechten te doen maar zijn manen zijn echt heel dun, dus dan wordt het of heel veel kleine vlechtjes of de bovenzijde heel wijd. Welke vlecht raden jullie mij aan?
En hebben jullie een beschermend product wat is aan te raden? zijn manen klitten (nog) niet dus ik doe er nu eigenlijk helemaal niks in/op.

ben benieuwd naar jullie tips :D

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:45

Ja leuk!
Ik meld mezelf ook :D Woensdag is er een 3e paardje bijgekomen hier een shet die gezegend is met een giga bos manen <3
Afbeelding

Mijn andere 2 hebben ook lange manen en nu is de bijnaam van de kudde 'de wilde haren club' :))
Ze zitten meestal dus ook lekker 'wild' in de zomer vlecht ik ze week om week, daardoor blijven ze langer netjes en breken ze minder snel af bij kroelen enzo :j Vlekje (de bonte shet) heeft ZE en is rond de 30 jaar oud dus ben heeel blij met hoe dr manen nu zijn :D !

Mijn wilde haren clubje <3
Afbeelding

Mijn fjord zijn voorpluk spant trouwens wel de kroon *D
Ik krijg alleen regelmatig de vraag of meneer nog wel iets kan zien zo :))
Afbeelding

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:22

lampjerulez schreef:
Hoi allemaal!
mijn paard had 7 jaar geleden een dikke bos manen, toen was het nog niet ''mijn'' paard.
maar een manege paard.
Ik weet dat in de opvolgende jaren zijn manen vaak zijn uitgedund/getrokken geknipt etc.
Toen ik hem over kocht waren zijn manen wel zeker dikker dan nu.
maar inmiddels ben ik 3.5 jaar verder en zijn manen lijken eerder verder te verdunnen dan langer en dikker te worden. (hij is inmiddels bijna 17 jaar)

Vlechten ga ik mee beginnen. ik dacht om losse hangende vlechten te doen maar zijn manen zijn echt heel dun, dus dan wordt het of heel veel kleine vlechtjes of de bovenzijde heel wijd. Welke vlecht raden jullie mij aan?
En hebben jullie een beschermend product wat is aan te raden? zijn manen klitten (nog) niet dus ik doe er nu eigenlijk helemaal niks in/op.

ben benieuwd naar jullie tips :D

Ik zou eens beginnen met afknippen/scheren, scheelt al veel en het zou je verbazen hoe snel en dik ze terug komen :j daarna vlechten en je hebt in no time een dikke bos manen

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Lange manen kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:43

Ik doe of een losse hengstenvlecht of dunne vlechtjes bij mijn dames, heb het idee dat ze daar het mooist mee blijven :)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:59

Jaaa leuk! Ik doe mee. Stiekem probeer ik al een jaar de manen van mijn haflinger te laten groeien.

Toen ik haar kocht op 17 dec 2017 waren haar manen zo (de rechtse):
Afbeelding

Afgelopen feb - april vielen ineens al haar langste manen uit |( waarom weet ik nog steeds niet helaas. Hopelijk blijft ze dit jaar ongeschonden. Begind vd zomer waren ze dus zo:
Afbeelding

Inmiddels is het weer een stuk gegroeid en valt er weer wat meer haar uit dan normaal. Echter niet zo veel als eerst en haar wintervacht is ze ook aan het loslaten, dus ik hoop dat het hier bij blijft. Ook heb ik een dubbele manenkam gemaakt ipv een enkele. Helaas is er aan een kant een hap uit wat door het schuren van een vlechtje onder de vliegendeken. Zo lopen we er nu dus bij:
Afbeelding

Afbeelding


Wat ik vooral erg lastig vind is hoe om te gaan met kroelen met vriendjes. Ik wil dat ze gewoon lekker kan kroelen, maar zachtjes doen ze niet en ze verliest regelmatig manen. Tevens maakt het kroelen dat het gedeelte bij de schot en schouder vaak korter wordt dan her gedeelte bij het hoofd. Dat is ook niet mooi. Ik heb het nu doorgaans los omdat ik vlechtjes niet zo mooi vind en Hilana vindt het trouwens ook irritant. Als ik wel vlechten maak ben ik toch ook bang dat er alsnog plukken manen verdwijnen door het kroelen. Ze kroelen veel rond de schoft, maar ook op de manenkam namelijk. Hoe doen jullie dit?

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:38

l
[/quote]
Ik zou eens beginnen met afknippen/scheren, scheelt al veel en het zou je verbazen hoe snel en dik ze terug komen :j daarna vlechten en je hebt in no time een dikke bos manen[/quote]

Ik kreeg een hart verzakking toen ik dit las :(:) ik geloof je wel, maar het daadwerkelijk alles afknippen durf ik echt niet Haha

Ik denk dat ik dan inderdaad maar ga beginnen met veel dunne vlechtjes en als dit aan het eind van de zomer niets heeft geholpen. Dan durf ik het wel te knippen :)

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:52

@remark. In vlechten helpt echt voor het groeien :j
Verder rossen ze hier ook vaak met elkaar.. maar nooit manen verlies gehad :) Maar dan zit het wel in een vlecht!
Zoals je hieronder op de foto ziet is het op haar schoft ook korter door de deken.

@lampjerulez. Mijn merrie had denk ik manen van 50 cm toen ik haar kocht.. dood, miste stukken uit.. dun. Heb ze afgeknipt tot sportcoupe en ze zijn mega dik weer terug gekomen! (Al heeft dit uiteraard ook met aanleg te maken)

2017:
Afbeelding

2019:
Afbeelding