Pup opgehaald, nu ziek.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-08 18:11

Vorige week vijdag heb ik bij particulieren een herplaats-pup van 4 maanden opgehaald. Zij hebben de pup van de fokker gekcoht, maar konden hem vanwege gezondheidsproblemen niet meer houden. Mijn vriend en ik zijn gaan kijken, en hebben besloten hem mee te nemen. Het gaat om een kruising mechelse herder x Schotse collie.
Meteen toen we binnenkwamen vonden we de pup al erg mager, maar de vorige eigenaren zeiden bij de dierenarts te zijn geweest en zeiden dat dit allemaal te verklaren was doordat Diesel zo snel groeide. Ondanks dat we bij deze uitleg onze twijfels hadden, hebben we de pup toch meegenomen.

Eenmaal in de auto begon het drama: Diesel heeft heel de reis (ongeveer 45 minuten) als een gek overgegeven. Op dat moment zeiden mijn vriend en ik al tegen elkaar dat het wel zo sociaal was geweest als ze ons even hadden gezegd dat hij reisziek wordt, dan hadden we in elk geval de bekleding van de auto nog kunnen redden.... (maar goed, minder belangrijk).

Eenmaal op zaterdagochtend begonnen de echte problemen. Diesel heeft die hele dag diarree gehad, en als ik zeg diarree, dan bedoel ik gewoon echt bruin water..... om 22 uur 's avonds vond ik hem zo verzwakt en uitgedroogd dat ik hem zo niet de nacht wilde laten ingaan. Ik heb mijn dierenarts gebeld, die godzijdank zei dat ik langs mocht komen omdat het toch wel erg ernstig klonk.

Mijn dierenarts schrok allereerst van het feit hoe mager Diesel was. Denk aan de hondjes zoals je die op Animal Planet wel eens ziet, zijn ribben kon je tellen en zijn heupen staken aan alle kanten uit. De dierenarts constateerde dat hij minstens 5 kilo te licht was (hij woog 10 kilo, hij had dus anderhalf keer zo zwaar moeten zijn!!!). De dierenarts vermoedde een darminfectie, en Diesel kreeg een injectie, een kuurtje voor 5 dagen en speciale licht verteerbare puppybrok. Inmiddels zijn we dus 8 dagen verder, en van echte verbetering is nog geen sprake. Zijn ontlasting is nog steeds erg dun, hij geeft nog steeds ontzettend veel over en wordt weer magerder. Elke ochtend ligt het huis vol diarree. Morgenochtend gaan we terug naar de dierenarts, en ik ben benieuwd wat die nu zegt...

Afgelopen vrijdag belden zijn vorige eigenaren om te vragen hoe het met hem was. Ik heb ze het hele verhaal verteld en ze zeiden natuurlijk van niets te weten... Ik baal ervan, dat mogen jullie gerust weten, maar het ergst van allemaal vind ik het dat mensen zo'n ziek diertje mee geven zonder iets te zeggen en het feit dat er nog zoveel onwetende mensen dieren houden. Het feit dat Diesel zo mager was was hoofdzakelijk te wijten aan het krijgen van te weinig voer!

Ik wilde het gewoon even kwijt... Ik zal jullie op de hoogte houden. Heeft iemand nog handige tips voor honden met diarree?


gwenfflames
Berichten: 167
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:18

Kan me goed voorstellen dat je er van baalt zeg!! Laat maar wat onlasting op kweek zetten zodat je weet of er een bacterie in t spel is, of er zit misschien een parasiet in zijn darmen. Nader onderzoek dus......maar morgen ga je naar de DA he? Sterkte joh!!

_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:20

Wat vervelend zeg, hopelijk knapt hij snel op...

Rijst of rijstwater werkt goed tegen diarree, maar zou dat niet niet zomaar geven. Eerst even overleggen met je d.a.

Sterkte en succes ermee Lachen

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:21

He bah, dat begint niet echt goed dan.
Ik zal morgen zeker naar de DA teruggaan.

En het is wel heel vreemd de vorige eigenaren niks hebben gezegd, maar ze zeiden dus dat de pup zo mager was door te weinig eten? Dat vind ik dan ook al heel vreemd.

In ieder geval hoop dat ik het snel beter gaat en dat de hond ook echt bij een fokker vandaan komt, want voor hetzelfde geldt komt ie toch bij een broodfokker vandaan.

Sterkte nog!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:24

Getest op Giardia, ontwormd? Er bestaat ORS voor honden en astronauten voer van Royal Canin. Verder kan je nog om finidiar pasta vragen, dat werkt diarree remmend. Hi heeft nu een kuurtje gehad, zat daar sulfa in, sommige parasieten (cocciodiosis) reageren alleen maar op antibiotica met een sulfapreparaat erin.

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-08 20:12

De samenstelling van de kuur is mij niet bekend, ik heb ze los meegekregen. Rijst en rijstwater ben ik al goed mee aan de gang, maar het is dweilen met de kraan open (letterlijk en figuurlijk Knipoog ).
@ Linda: de vorige eigenaren zeiden dat hij zo mager was omdat hij zo hard groeide. Mijn eigen dierenarts zei dat het gewoon een kwestie is van te weinig eten. Als een pup mager wordt en nog in de groei is, zou ieder weldenkend mens toch moeten snappen dat hij meer voer nodig heeft....

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:22

Beetje rare mensen als ik eerlijk ben..
En een pup is echt niet zomaar ineens 5 kilo te licht en graatmager.

Dus hij kreeg óf wel voldoende voer, maar hield het toen al niet binnen, óf hij kreeg veel te weinig voer.. En wie weet wat hij te eten heeft gekregen..

Maar dat helpt het beestje nu niet Verdrietig
Hoe levendig is hij nog? Anders zou je zowiezo wat elektrolyt kunnen geven.
Dit is suiker en zou in water opgelost.
Suiker geeft energie, en zout houdt water vast..
Ik zeg niet dat het helpt, maar het kan iig geen kwaad..

Verder hoop ik echt, dat hij snel op knapt..
Sterkte met je pup..

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:37

Wat ontzettend naar voor die pup... Inderdaad, een pup is niet zomaar 5 kilo te licht!

Ontzettend sociale mensen, om de pup zonder met de ogen te knipperen mee te geven met zo'n flutverklaring.

Zou het niet kunnen zijn dat ze die pup hele verkeerde dingen te eten hebben gegeven? Ik heb weinig verstand van diergeneeskunde enzo, maar dit klinkt mij een beetje in de oren alsof die pup minstens een kilo chocola heeft gekregen... Of een heel naar virus/bacterie heeft.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:42

Is toch weer het bekende verhaal wat veel broodfokkers erop na houden Ja Ik denk zelfs dat de hond niet aangekocht is door die mensen (maar de hond het laatste is uit hun nest) maar is een bekend zielug verhaal wat het altijd goed doet Bloos . Jouw kost het handen vol geld wat vaak eindigt met een spuitje bij de DA Verdrietig . Ik neem aan dat de DA hem op parvo getest heeft?

Sterkte in ieder geval.

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:48

parvo was ook mijn eerste gedachte, maar ik neem aan dat de pup als hij bij een echte fokker vandaan komt (wat ik betwijfel gezien de combinatie) wel goed is ingeënt.

sterkte ermee! ik hoop dat je pup er bovenop komt. Je krijgt er waarschijnlijk wel een boel kosten aan.

sneu voor het beestje, maar ik had hem in die conditie niet meegenomen.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:58

Ik ben het grotendeels met Slimmerik eens.
Misschien dat ik nu heel gemeen en betweterig klink, waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten, maar volgens mij had je al een week terug met Diesel terug moeten gaan naar je DA. Met 2/3 dagen had ie echt wel opgeknapt moeten zijn, en om zelfs nog een paar dagen na het aflopen van de kuur (ik denk finidiar ofzo?) te wachten.
Als het nou een volwassen, geente hond is, ok, dan kan ik erin komen om het weekend af te wachten.
Maar een pup die veel te mager is... Beetje linke soep.

Mag ik vragen uit waar je hem vandaan hebt?

Heel veel sterkte en succes ermee! Ach gut

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:55

MissyTara schreef:
De samenstelling van de kuur is mij niet bekend, ik heb ze los meegekregen. Rijst en rijstwater ben ik al goed mee aan de gang, maar het is dweilen met de kraan open (letterlijk en figuurlijk Knipoog ).
@ Linda: de vorige eigenaren zeiden dat hij zo mager was omdat hij zo hard groeide. Mijn eigen dierenarts zei dat het gewoon een kwestie is van te weinig eten. Als een pup mager wordt en nog in de groei is, zou ieder weldenkend mens toch moeten snappen dat hij meer voer nodig heeft....


Ja dat lijkt mij ook! Rare mensen! Maar goed dat hij daar weg is Knipoog

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:59

Goh dit lijkt wel een verhaal wat je normaal op animal planet hoort idd! Ik hoop dat het hondje het red! Veel liefde en eten doen vast wonderen!

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:05

Ga op dit moment geen andere dingen voeren en te drinken geven die de pup niet gewend is. Daardoor gaat het alleen maar langer duren voordat de diarree over gaat.
In het maag-darm kanaal leven bepaalde bacterieën die nu van slag zijn waardoor je pup diarree heeft. Door nu dus bijvoorbeeld kip, gekookte rijst, rijstwater en dat soort dingen te gaan voeren vererger je de boel alleen maar.
De bacterieën zijn die dingen ook niet gewend.
1 dag vasten en dan weer op gaan bouwen met het voer wat je pup wel gewend is werkt veel beter.
Let er wel goed op dat je pup goed blijft drinken, door de diarree zijn ze eerder uitgedroogd dan anders.
Zeker er niet te lang mee door dokteren zelf!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

gwenfflames
Berichten: 167
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:45

Hoe gaat t nu met hem?
Waarschijnlijk ben je nu al bij de DA geweest?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:34

Van rijst kunnen ze toch weer een ander soort diarree krijgen. Onze dierenarts heeft mij altijd geleerd dat rijst niet de oplossing is, maar gewoon klein beetjes van het eigen voer en brinta aangemaakt met water. Lachen

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-08 22:09

Zo, ik ben vandaag inderdaad teruggeweest naar de dierenarts. Deze dierenarts dacht hetzelfde, maar heeft voor de zekerheid toch een ontwormingspilletje meegegeven. Deze heeft hij inmiddels gehad. Ook heeft hij een nieuw kuurtje gehad tegen infectie en een kuurtje om zijn darmen tot rust te brengen. Zojuist heeft hij 4 uurtjes alleen gezeten en we hebben maar 1 plasje gevonden! Geen diarree gehad vanmiddag dus. Normaal gezien zou ik na die tijd op 3 tot 5 plekken diarre hebben gevonden in huis. Ik hoop dus maar dat er inderdaad verbetering aankomt. Ik juich niet te vroeg, maar ben wel even optimistisch.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:02

Klinkt erg naar... ik vind het vreemd dat die mensen zelf nog even opbelden? dan zou je toch niet denken dat het broodfokkers zijn?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:08

Ik kan bijna niet geloven dat een echte fokker een kruising fokt, en dan nog eens zo'n aparte kruising. Ik vermoed net als andere toch echt een broodfokker.

Hard groeien doen ze inderdaad, en dat kost inderdaad veel energie, maar dat is waar de brokken voor bedoelt zijn. Van snel groeien vallen ze niet zo veel af als je ze daarnaast ook eten geeft.

Succes met haar.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:11

poes schreef:
Klinkt erg naar... ik vind het vreemd dat die mensen zelf nog even opbelden? dan zou je toch niet denken dat het broodfokkers zijn?


De hond was wel 4 maanden oud hè. En ik ken genoeg broodfokkers die zich tegen onwetenden voordoen als goede fokkers en die wel degelijk nabellen.

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:40

Verschikkelijk dat ze je zo een pup verkopen.
Wel super dat je hem probeert te redden en dat er verbetering merkbaar is.

Bij mijn pup is het ook flink voeren om hem op gewicht te houden (zo energiek en hard groeiend) maar die is toch niet zó mager. Hopelijk red je pup het! Wel een aparte combi, benieuwd naar een foto!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:16

Wat bij kleine poesjes nog wel eens helpt die diarree hebben, is lamshart voeren. In lamshart zitten goede bacteriën die goed zijn voor de darmflora. je hebt van die diepvrieshamburgers van de Rodi, oa in lamshart maar ook compleet wat ook goed is voor hondjes met diarree. Of gewoon rauwe lamshart kopen. Succes met je arme zieke puppie. Vorig jaar hadden wij kittens in huis, wel ontwormd, maar ze bleven ziek zwak en misselijk. Ten einde raad een weekje later ander ontwormtabletje gegeven en ze knapten op! Ook die hebben we lamshart gevoerd (die hamburgers van de Rodi) en ze zijn gelukkig allemaal groot en sterk en gezond geworden. Maar wat een vaag verhaal van die lui. Die arme hond is toch niet voor niets zo mager. Ik moest ook gelijk denken aan Parvo. ik hoop dat jullie hondje snel weer beter wordt en dan weer kan aansterken. Dat is toch wel erg weinig 10 kilo voor zo'n pup van 4 maanden. Wij hebben zelf collies en die wegen inderdaad zo'n 15 kilo als ze 4 maanden zijn.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-08 17:09

Inmiddels zijn we erachter wat Diesel heeft: een darmparasiet. Vanaf maandag staat hij op nieuwe medicijnen en hij gaat met sprongen vooruit! Zijn ontlasting is normaal, en hij wordt nu snel dikker. Je zou hem bijna niet herkennen. Ook is hij een stuk actiever. Enige nadeeltje dat hij blijft houden is overgeven in de auto..... Iemand tips?

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:29

Dat is denk ik een vorm van reisziekte..?
Kwestie van oefenen met kleine stukjes te rijden. Toch gaat het vaak niet over.
Héél fijn dat het nu de goede kant op gaat met Diesel! Ja

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Pup opgehaald, nu ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:33

Ik denk niet dat je hondje van een fokker komt, want waarom zou een fokkerbeginnen met te kruisen?
Veel beterschap voor je hondje en inderdaad als het reisziekte is rustig opbouwen met autorijden Lachen

Volg mijn twee leuke hondjes hier! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 74 bezoekers