Cavia tanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:43

Hoi,

M'n cavia is de laatste 5 dagen 'anders'.

Heb hem helemaal gecheckt maar kan niks vinden. Nu dacht ik aan zijn tanden (misschien te lang).

Hij piept 's ochtends niet of amper (doet hij normaal hevig, omdat hij weet dat hij voer krijgt). Hij lijkt daarom beetje duf/moe.

Heb zijn nagels gecheckt, hij doet veel met zo'n soort rond steendje, drinkt normaal, heb nu wat meer hardvoer laten eten (misschien maag van streek door groente/fruit) en hij poept wel de laatste tijd meer dan normaal, maar geen diarree.


Heb nu gekeken naar zijn tanden (laatste keer dat ik bij dierenarts was zei hij dat het wel goed bleef zolang hij hardvoer heeft enzo en zo'n knabbel stok; harde dingen) en zijn ondertanden die komen iets achter zijn boventanden. Heb hem bekeken in zijn houding en dan vel wat naar boven/opzij doen (misschien maakt houding uit).

Normaal? Of toch maar even gaan? Of even in de gaten houden?



Ik plaats het hier, omdat ik geen zin heb duur consult te betalen voor niks.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Re: Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:21

kun je er geen foto van maken?
maar ik denk dat ze idd te lang zijn,
wat ik zo van je hoor.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re: Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 22:27

Foto is erg onhandig, moet hem met 1 hand vasthouden en dan huid/lippen opzij doen.

Naja anders zal ik lang de DA moeten rijden. Nagels heb ik pas geknipt, anders had ie dat ook beter kunnen doen. lol


Het gedeelte dat achter de boventanden komt is maar heel klein en schuurt niet echt. (kan niks zien).

Ik zal nog wel even kijken.
Misschien staat er op i-net wel foto's hoe het eruit moet zien, zal wel eff zoeken.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:02

Als je foto wil maken moet de een hem even vast houden en de andere foto maken. Ik denk ook dat ze te lang zijn die tanden. Ik heb zelf ook een cavia maar zijn tanden slijten genoeg af. Hij knaagt de halve dag aan zijn tralies als hij wat wil hebben.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:07

Vergeet niet dat cavia's ook problemen kunnen hebben aan de kiezen!
De kiezen kunnen als een soort dak boven de tong gaan groeien (zeer moeilijk tot niet zichtbaar) en zo problemen veroorzaken.
Meer dan normaal poepen is wel degelijk diarree (te veel, te vaak, te vochtig vallen allemaal onder diarree).
Ik zou voor de zekerheid toch maar langs de dierenarts gaan. Een zieke cavia is (heel vaak) een dode cavia, dus je kan het beter vookomen. (Is niet mijn uitspraak, maar die van dierenartsen)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:19

Gabyfedde heeft gelijk, als een cavia eenmaal ziek is, moet je er snel bij zijn. Als een cavia niet eet, is het gevolg daarvam meestal belangrijker dan de oorzaak, want het verteringsstelsel moet altijd aan het werk zijn.
Het zouden idd goed de kiezen kunnen zijn, daar kunnen ook haakjes op komen.
Met de hulp van iemand anders moet het lukken om een foto te maken.
En anders zou ik toch even langs de dierenarts gaan.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Cavia tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:26

gabyfedde schreef:
Vergeet niet dat cavia's ook problemen kunnen hebben aan de kiezen!
De kiezen kunnen als een soort dak boven de tong gaan groeien (zeer moeilijk tot niet zichtbaar) en zo problemen veroorzaken.
Meer dan normaal poepen is wel degelijk diarree (te veel, te vaak, te vochtig vallen allemaal onder diarree).
Ik zou voor de zekerheid toch maar langs de dierenarts gaan. Een zieke cavia is (heel vaak) een dode cavia, dus je kan het beter vookomen. (Is niet mijn uitspraak, maar die van dierenartsen)


Dit had mijn caaf ook.
Ik merkte weinig. Tot ze idd minder ging piepen en wat minder enthousiast at.
Ontlasting was wel normaal. Naar de DA gegaan. Kiezen geknipt. Rotzooi en etensresten eruit gehaald.
Binnen de dag at ze weer normaal.