Muis Misty hersenschudding?

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

ieris

Muis Misty hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-24 15:57

Hoi

Gister was ik onze aanhanger aan het vullen met oude rommel, om naar de stort te brengen.
Ik had het afdeknet er al op, toen mijn oog op een stuk plastic van een grote hooibaal viel.
Ik pakte het op, trok het naar de aanhanger, en maakte het zo klein mogelijk, daarna stampte ik het nog wat aan.
Terwijl ik het plastic onder het net schoof, zag ik ineens iets bewegen, er kwam heel langzaam, een heel klein muisje uit gekropen!

Het muisje bleef vrij stil zitten, keek een beetje duf om zich heen %)
En ik kon hem zo oppakken, hij probeerde niet eens weg te komen, en beet ook niet.
Gelukkig had ik niet harder en langer gestampt, het was nog geen wit poeder geworden voor op de boterham :D ;)

Ik heb hem in een emmertje gedaan, met wat hooi, en een dekseltje erop.
En dacht, wat sneu, als ik terug ben van de stort leeft hij misschien niet meer.
Maar gelukkig leeft hij nog! Ik heb hem in een wat grotere bak gedaan, met wat hooi, musli, en water.
Weer kon ik hem zo oppakken, hij leek wel ietsje minder versufd, zou hij mogelijk een hersenschudding hebben?

We hebben het muisje Misty genoemd, en we hopen dat hij/zij wat op gaat knappen.
Ik heb op internet gezocht, en volgens mij is het deze muis, of een woelmuis.
Hij is super klein, een stomp hoofsje, en heel lief.

Afbeelding

Hij zit nu in een plastic bak, maar dat is niet ideaal, want er zitten geen ventilatie gaatjes in.
Vanavond haal ik een echt muizen hok, bij iemand via Marktplaats.
Hier woont Misty nu, hij zit in dat kleine holletje bij het waterbakje.

Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Re: Muis Misty hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:04

Ahwww wat lief ts

Ik hoop echt dat ze er bovenop komt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:12

Ach, arme Misty :(:) Muisjes zijn zo aandoenlijk. Hopelijk red ie het!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:13

Ik zou een lagere waterbak neerzetten, als hij pijn heeft en je weet niet waar dan heeft hij misschien ook moeite met omhoog komen en dan naar beneden strekken om bij het water te komen, hij kan er ook in vallen en verdrinken als hij de kracht niet heeft om snel genoeg te handelen om eruit te komen.

Tip van flip, een deksel van een (lege) pot pindakaas ofzo kan je ook water in doen, kost je niks en heb je mogelijk al in huis.

Als hij een hersenschudding heeft dan zou ik verwachten dat hij een verstoring heeft in zijn balans, dus ongecontroleerd vallen en slecht omhoog komen, slecht rechtop kunnen blijven zitten enz.vandaar dat ik een ander waterbakje zou neerzetten.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
Popcorn smiley: http://www.migaria.com/popcorn.gif

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:16

Het kan ook zijn dat het muisje ergens gif heeft gegeten en daarom zo langzaam en traag is :(:)
Hopelijk knapt hij helemaal op! :(:)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-24 18:07

Telpeva, bedankt voor je tip, ja ik vond het bakje ook aan de grote kant.
Ik heb nu een kleinere neergezet, daar kan ie niet invallen.
Afbeelding

Cayenne, oei dat hoop ik niet, maar zou kunnen, ik vind het zo vreemd, dat hij zo tam is, normaal als ik een muis zie, schieten ze weg, en kun je niet in de buurt komen.
Deze kan je zo oppakken:
Afbeelding

Afbeelding

Hij begon nu gelukkig wel te eten van de musli, en het fruit.
Afbeelding

Dank je Amber, en Annemiek, ik hoop het ook.
Als hij zo blijft moet ik misschien naar de dierenarts, geen idee of ze daar wat kunnen doen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:17

Ook dit bakje is nog te diep hoor.
Echt een dekseltje van iets gebruiken.

Vreemd idd dat het diertje zo tam is.. wel goed dat je het zo probeert.

Ben je van plan hem weer vrij te laten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:49

Ben je niet bang dat zo'n muis vlooien ofzo meeneemt?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:49

Er is op Instagram/facebook ook een dame die wilde muizen opvangt en opknapt om weer uit te zetten. Die zijn vaak ook zo tam terwijl ze gewoon wild zijn

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:54

Owh wat een leuk klein schatje! Met zo'n leuk zachtaardig karaktertje hoop je ook op de beste uitkomst natuurlijk. Ik ben fan!

Kleine knagers daar kan niet elke dierenarts even veel mee, maar er zijn op zich wel basic mogelijkheden. Voor honden en katten kan over het algemeen wel meer, gewoon vanwege het formaat. Maar dingen als lichamelijk onderzoeken, eventueel advies, dat kan wel met kleine knagers en lijkt mij sowieso potentieel waardevol, ook als ze er verder niks mee zouden kunnen dan zijn er misschien wel dingen die ze jou kunnen adviseren zeg maar.

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:00

Hoe is het inmiddels, alles nog ok?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:51

En ga je het diertje houden als huisdier of weer uitzetten? Want als het zo tam blijft is houden ook leuk misschien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-24 17:37

Germie, nee ik ben niet bang voor vlooien, en ik wil hem alleen uitzetten als hij helemaal gezond is, anders is het alleen maar een makkelijk hapje voor een roofdier.

Telpeva, ja hij lijkt ietsje op te knappen! Hij eet goed, en beweegt ietsje meer, maar nog niet zo als het zou moeten.
Hopelijk blijft er een stijgende lijn in zitten, anders gaan we inderdaad even een dierenarts zoeken die verstand van knaagdieren heeft.

Anne amber, Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken.

Joliegirl, dat weet ik nog niet, alleen als het echt verantwoord is, wil ik hem wel vrij laten, dan moet hij wel kans maken om te overleven.

Misty heeft een nieuw groter hok gekregen, en het heeft een leuk systeem met buizen, er kan van alles aan elkaar gekoppeld worden, en er zit zelfs een sportschool bij, echt zo leuk!
Afbeelding

Afbeelding

Misty heeft het even bekeken, en is daarna weer onder het hooi gekropen.
Ik weet alleen niet of Misty nu heel eenzaam is, muizen zijn wel groepsdieren, heb geen idee hoe vervelend het voor ze is om alleen te zijn.
Ik ben aan het denken om na te laten kijken, of Misty een mannetje of vrouwtje is, en er dan een tamme muis van het zelfde geslacht bij te zetten, dat zou misschien wel gezellig zijn.
Maar eerst even kijken hoe Misty het verder doet, hoop zo dat ie het red!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:48

Als dit een veldmuisje of woelmuisje is, dan zal een tamme kleurmuis niet tot zijn familie behoren.

Woelmuizen (en veldmuizen) zijn een andere soort en leven bij voorkeur
alleen en zijn territoriaal.

Bovendien eten zij ook niet wat gewone muizen eten.

Gezien je in je op zelf spreekt over woelmuis of veldmuis, had ik gedacht dat je deze info zelf ook had gevonden...

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-24 18:16

Little gift, ja klopt ik heb dat gezien, maar er staat dat ze in de winter wel meer samen leven, en in gevangenschap ook, mits het geen mannelijke dieren zijn.
Vandaar dat ik het mezelf afvroeg, stel dat Misty een vrouwtje is, dan zou ze gezelschap misschien wel op prijs stellen.
En wat de leefomgeving betreft sluit dit hok er heel mooi op aan, met verschillende gangen buizen stelsels, naar eigen compartimenten.
Mochten ze even geboen van elkaar krijgen, kunnen ze ieder in een eigen kamertje gaan zitten!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:39

Dat werkt zo niet, als ze in vechtmodus gaan, dan is het tot één van beide dood is. Die gaan elkaar dan niet uit de weg.

Plus je kunt er geen soortgenoot bijzetten want die bestaan niet in gevangenschap en in het wild gaan vangen, is ook wat...

Een kleurmuis en een veldmuis komen sowieso niet goed samen in één kooi wegens twee verschillende soorten!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:01

Ik kan me er weinig bij voorstellen dat een wilde muis dit een veilig onderkomen vindt. Dat moet toch doodeng zijn, alles zo open en mensen die er steeds bij bewegen?

koeien op de weg...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:03

Uhm als je dit muisje in het hok wilt houden dan is je nieuwe hok niet geschikt. Hij kan zo tussen de trailes door eruit :')

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:27

Ik zou het arme beest gewoon vrij laten, dit is toch geen leven voor een wild dier?
En als hij of zij dan wordt gepakt door een roofvogel of kat of iets anders dan is het niet anders, ook dat hoort er bij.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:29

Sanniej_ schreef:
Uhm als je dit muisje in het hok wilt houden dan is je nieuwe hok niet geschikt. Hij kan zo tussen de trailes door eruit :')

Dat denk ik ook. Zo ben ik heel wat jaren geleden ook een jonge (tamme ;) ) muis even kwijtgeraakt op de slaapkamer haha.

Wonan (v. Windspiel)
B+10 PR:216 L1+11 PR:199.5 L2+11 PR:194 M1+9 PR:217,5
http://www.instagram.com/haflinger.wonan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:53

ieris schreef:
Little gift, ja klopt ik heb dat gezien, maar er staat dat ze in de winter wel meer samen leven, en in gevangenschap ook, mits het geen mannelijke dieren zijn.
Vandaar dat ik het mezelf afvroeg, stel dat Misty een vrouwtje is, dan zou ze gezelschap misschien wel op prijs stellen.
En wat de leefomgeving betreft sluit dit hok er heel mooi op aan, met verschillende gangen buizen stelsels, naar eigen compartimenten.
Mochten ze even geboen van elkaar krijgen, kunnen ze ieder in een eigen kamertje gaan zitten!

Groepsdieren zijn eigenlijk altijd familiebanden in de vrouwelijke lijn. Tenzij je de moeder of een dochter gevangen krijgt en het zelf een vrouwtje is, is de kans op ellende groot. Niet aan beginnen dus.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-24 22:29

GDG, ja als het een gezonde wilde muis zou zijn, dan klopt dat zeker.
Deze is echter ziek, en beweegt bijna niet, het hok staat in een ruimte waar bijna niemand komt met doeken er over voor meer rust, plus er ligt veel hooi in waar Misty graag onder ligt, hij is dus totaal niet open en bloot.

Little gift, bedankt voor je uitleg, beter geen andere muis erbij dus.

Saniej, hij zit er nog steeds in hoor! Hij is namelijk ziek, en niet levendig, dus als hij wel probeert door de tralies te gaan, zou dat alleen maar een goed teken zijn, dan zou hij fitter zijn dan nu! Maar helaas is hij nog niet zo sterk.

Xjurdy wonax, dat is schrikken!
Maar dan praat jij waarschijnlijk over een jonge gezonde muis.
Deze blijft gewoon op een plekje en mankeert echt wat, dat is nogal een verschil.

Tamary, dank je! Ik laat hem voorlopig beter alleen, hopelijk knapt ie op.

Set Elkol, ja als hij gezond was had ik dat zeker gedaan, en ja er worden zo veel muizen gepakt, hoort erbij, heb je gelijk in.
Maar deze is op ongelukkige wijze, door mijn toedoen bekneld geraakt, en heeft het wonderbaarlijk overleefd, dan zorg ik ook dat hij de kans krijgt om bij te komen en te herstellen, dat is wel het minste wat ik kan doen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 04:07

Het idee achter je reddingspoging is natuurlijk hartstikke lief. Maar wellicht zal mijn reactie/mening niet bij iedereen in goede aarde vallen.

Je zegt dat je van plan bent de muis pas weer uit te zetten als hij helemaal in orde is, maar tot nu toe weet je niet wat maakt dat hij traag is en ziek oogt. Iets gebroken, gewoon oud, vergiftigd, gegrepen door een kat (bacteriën uit een kattenbek kunnen ook zonder zichtbare doorbijtwonden schade aanrichten), misschien heb je hem hartstikke perongeluk toch geraakt met het platstampen van het plastic en is er intern iets kapot? Maw: het dier kan zich ook heel beroerd voelen en/of pijn hebben terwijl jij je met alle liefde inzet om hem op te laten knappen, maar je weet niet wat er mis mee is. Ook de temperatuurwisselingen (buiten koud/binnen warm) kunnen ze niet goed tegen. En ja, ziet er leuk uit, het hok dat je gecreëerd hebt maar nee helaas, het komt niet in de buurt van hun natuurlijke leefomgeving.

Een andere muis als gezelschap erbij is geen optie, dat is hierboven al uitgelegd. Zeker niet als niet-gedomesticeerd dier dat nu in een kooitje verblijft en al helemaal niet omdat het nu verzwakt is.

En hou ook in gedachten dat stel dat de muis wel zodanig opknapt, weer meer energie heeft en zich dan plots bewust is van de dreiging als jij je hand in de kooi steekt of hem oppakt en hij bijt je (want dat is wat wilde muizen instinctief zullen doen), muizen kunnen allerlei ziekten bij zich dragen die ook van dier op mens overdraagbaar zijn.

En dan mijn misschien harde mening die vast niet iedereen zal delen: naar mijn mening kun je deze muis, hoe goed je intenties ook waren, het beste helpen door hem gewoon ergens buiten terug te zetten. Dit is gewoon hoe de natuur werkt, roofvogels, vossen, marterachtigen, andere roofdieren die kleine knagers eten hebben ook voedsel nodig.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:43

_Karlijn schreef:
Het idee achter je reddingspoging is natuurlijk hartstikke lief. Maar wellicht zal mijn reactie/mening niet bij iedereen in goede aarde vallen.

Je zegt dat je van plan bent de muis pas weer uit te zetten als hij helemaal in orde is, maar tot nu toe weet je niet wat maakt dat hij traag is en ziek oogt. Iets gebroken, gewoon oud, vergiftigd, gegrepen door een kat (bacteriën uit een kattenbek kunnen ook zonder zichtbare doorbijtwonden schade aanrichten), misschien heb je hem hartstikke perongeluk toch geraakt met het platstampen van het plastic en is er intern iets kapot? Maw: het dier kan zich ook heel beroerd voelen en/of pijn hebben terwijl jij je met alle liefde inzet om hem op te laten knappen, maar je weet niet wat er mis mee is. Ook de temperatuurwisselingen (buiten koud/binnen warm) kunnen ze niet goed tegen. En ja, ziet er leuk uit, het hok dat je gecreëerd hebt maar nee helaas, het komt niet in de buurt van hun natuurlijke leefomgeving.

Een andere muis als gezelschap erbij is geen optie, dat is hierboven al uitgelegd. Zeker niet als niet-gedomesticeerd dier dat nu in een kooitje verblijft en al helemaal niet omdat het nu verzwakt is.

En hou ook in gedachten dat stel dat de muis wel zodanig opknapt, weer meer energie heeft en zich dan plots bewust is van de dreiging als jij je hand in de kooi steekt of hem oppakt en hij bijt je (want dat is wat wilde muizen instinctief zullen doen), muizen kunnen allerlei ziekten bij zich dragen die ook van dier op mens overdraagbaar zijn.

En dan mijn misschien harde mening die vast niet iedereen zal delen: naar mijn mening kun je deze muis, hoe goed je intenties ook waren, het beste helpen door hem gewoon ergens buiten terug te zetten. Dit is gewoon hoe de natuur werkt, roofvogels, vossen, marterachtigen, andere roofdieren die kleine knagers eten hebben ook voedsel nodig.

Ik sluit me hier bij aan. Het is super lief wat je doet TS! Maar het is en blijft een wild diertje die hem nu mogelijk de pan uit stresst door een ander huis, andere geuren en geluid, mensen in de buurt, etc.

Ik zou een veilig plekje maken buiten en hem daar neerzetten.

Het enige wat ik me afvraag: stel dat hij gif heeft gegeten en een roofvogel zou hem pakken, hoe groot is het risico dan voor zo'n vogel?

*pum*

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:57

Volgens die redenaties (onnatuurlijk hok, de natuur is hard, een mens geeft het dier stress) zouden we dierenopvangen ook wel kunnen opdoeken denk ik? Vogelopvangen, wildopvangen, egelopvangen, zeehondenopvangen. Hoezo is een muis daarin anders, het is ook gewoon een zoogdier dat wil leven.