meedenkers over hondenvoer gezocht

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

silvericathy

meedenkers over hondenvoer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 05:01

ik ben opzoek naar mensen die eens met mij zouden willen meedenken.

ik heb op dit moment de brok van Briantos adult eend & aardappel voor mijn labrador, en dat gaat wel goed maar ik zoek nog iets beters om te proberen. Zijn ontlasting is nog niet hoe ik het zou willen zien zeg maar. Ik zoek dus eigenlijk ook een brok met een hoger vezelgehalte.

mijn labrador is gevoelig voor van alles, en zo heb ik ondertussen met proberen al een aantal dingen kunnen uitsluiten.
dit weten we tot nu toe, hij is gevoelig voor:
-granen
-kip (ook als het er minimaal inzit)
-vis (verschillende soorten geprobeerd maar niks gaat goed)
-lam (zowel in brok als in snacks gaat minder goed)

hij reageert goed op:
-eend
-paard
-rund

op dit moment heb ik testen lopen met:
-kameel
-konijn
-varken

natuurlijk niet alles tegelijk van bovenstaande, ik probeer de soorten een aantal dagen/weken achter elkaar uit en zie hoe hij erop reageert.

hij heeft laatst mee gesnoept van het konijnenvoer (niet de bedoeling uiteraard, maarja labrador he :Y) ) havens konijnenkorrel, en stom gezegd was zijn ontlasting daarna perfect. even de ingrediënten opgezocht en er zit oa 17,7 gram vezels in. Ik heb een vermoeden dat dit dus eigenlijk perfect voor hem was, maar om een hond nou konijnenvoer te geven _O-

wie zou er eens willen meedenken....een brok die dus hoog in vezels zit, graanvrij is, en waar geen kip, vis en lam inzit.

Ik zit wel gebonden aan een geldbudget. de huidige brok betaal ik €77,- voor 24 kilo (3.21 /kilo) en ik zou een andere brok toch ook wel rondom dit bedrag willen houden. O:)

❤️Paco❤️

scrabbel

Re: meedenkers over hondenvoer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 05:16

Gezien het een labrador is ga ik er van uit dat hij altijd meer eten wil wat je dan zou kunnen proberen is sperziebonen uit blik toe te voegen. Je hoeft dan niet over op ander voer

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 06:27

Ik voer Nature Dog Food en ben daar enorm tevreden over. Omdat je aangeeft dat eend goed gaat, heb ik hem in deze smaak even opgezocht voor je (ik voer zelf een ander smaakje maar het voer is op de eiwitbron na hetzelfde).

https://voerwijzer.com/hondenbrok/natur ... naasappel/

Op Voerwijzer kun je overigens zelf ook heel makkelijk informatie vinden en hondenvoer zoeken wat aan je wensen zou moeten voldoen. Echt een hele prettige en onafhankelijke site met heel veel kennis wat betreft ingrediënten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 06:44

Ik gebruik via bloed allergie test laten doem.
Daar kwam heel veel uit.
Vaak zijn granen en mais de boosdoener, en ook de middelen die brok een brok laten worden.
Mijn hond doet t goed op canagan

xChantal94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 06:49

Even out of the box gedacht, maar heb je wel eens psyllium vezel bij zijn voeding gegeven om te kijken hoe dat uitpakt? :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:01

Er zijn verschillende type vezels, ieder met een eigen functie. Het % vezels zegt dus zeker niet alles, het is dan van belang te kijken wat het type vezel is en wat daar de werking van is in de darmen van de hond.

Toevallig ben ik onlangs in een vergelijkbare vraag voor mijn opleiding gedoken. Een hoogwaardige brok die voldoet aan de voedingsbehoeften, geen belastende (voor de lange termijn) ingrediënten bevat, geen kip of mogelijk kip bevat én hoog in (de juiste) vezels is vrijwel onmogelijk. Ik ben er voorstander van om vezels gericht toe te voegen aan een maaltijd middels verse ingrediënten. Dan kun je bewust bepaalde vezels inzetten om de darm te ondersteunen.
Een hele eenvoudige toevoeging is inderdaad psylliumvezels. Niet iedere hond reageert daar goed op, maar het kan een heel fijne toevoeging zijn. Psyllium is oplosbaar en verdikt, maar is niet-verteerbaar. Het helpt dus de massa door de darm te vertragen en meer darmbeweging te creëeren.
Een toevoeging als dit moet je wel rustig opbouwen, startend met een tipje van een theelepel, gaat dat goed een halve theelepel en opbouwen naar een hele.

Andere vezels kun je gericht aanvullen met bijvoorbeeld gekookte groenten (bijvoorbeeld pompoen). Ook kan gekookte quinoa een mooie toevoeging zijn.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:17

Heb je al eens aan https://www.justrussel.nl gedacht?
Het is 100% natuurlijk voer.
Mocht je een proefpakket willen bestellen dan heb ik wel een code voor je waarmee je een gratis zak voer kunt krijgen. Stuur me dan even een berichtje.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:19

Mag ik vragen welke brok jij voert wat betreft kameel varken en konijn?
Mijn hond heeft een voedsel intolerantie voor zo wat alles. Helaas nu ook voor paard. Ik voer nu Macs mono proteïne konijn en dat gaat goed. Zit geen Zalmolie in(reageert hij ook op) en ook geen kruiden. Ik heb ook de acana pork geprobeerd maar daar zitten allemaal kruiden in waarvan ik denk dat hij daar ook op reageert. De kans is ook heel groot dat er bij hem ook nog eens een omgevings allergie erbij speelt, voornamelijk vanaf het voorjaar tot het najaar.

Living the good life...❤

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:21

Uiteindelijk is geen enkele brok natuurlijk voer; het is een geproduceerd voer en in productieproces gaan nutriënten verloren en zijn er toevoegingen nodig zodat het bewaard kan worden.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen brokvoeding ben. :) Zelf geef ik ook met gerust hart af en toe brokken als afwisseling aan mijn hond, van een merk waar ik vertrouwen in heb en een type brok waar hij het goed op doet.

Waar een hond het goed op doet is per individu verschillend, maar er zijn wel een aantal belangrijke peilers waar je gemakkelijk een brok op kunt beoordelen in basis. Bij interesse mag je altijd een pb sturen, dan stuur ik het stukje door dat ik er een tijdje terug over geschreven heb :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:23

Ik voer nu Darf Vol Bites en ben hier erg tevreden over. Geen vieze oren meer bij mijn reu en mooie kleine poepjes terwijl er op andere brok flinke productie werd gedraaid. Ontlasting is ook stevig. Ik wissel af en toe af met vers, groentenmix etc

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:27

Aangezien hij goed reageerde op havens konijnenkorrel, kan hij dus prima tegen granen, aangezien het grotendeels een mengsel van luzerne en granen is. Dat maakt de hele zoektocht een stuk simpeler. Er zijn overigens maar heel weinig honden die niet tegen alle granen kunnen. In mijn geval heeft de hond slappe ontlasting als ze rijst in haar voer heeft, ontwikkeld na een heftig darmvirus (geen giardia) maar nooit meer helemaal weggegaan. Alle andere granne en pseudogranen gaan prima.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:35

Ik ben zelf sinds kort overgestapt op Ydolo. 75% vlees, geen vleesmeel en semi moist. Erg tevreden over. Ze kregen eerst Orijen, ook prima voer, maar mijn dametje had toch iets teveel jeuk aan de oren. Ik heb de varianten eend en vis die ik afwissel. Je kan ook een probeer pakketje aanvragen.
https://ydolo.eu/nl/

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:01

Zou je eventueel vers vlees kvv willen proberen?
Mijn ene hondje mag ook geen kip, rund, lam, kalkoen veel granen, aardappel, rijst en noem maar op.
Hij krijgt kivo paard/eend mix en dat gaat gelukkig goed.

Ik weet niet of jouw hond hert mag?
Anders zou je kunnen kijken naar de brokken van o'canis hert.
Als je hond wel aardappel lijkt mij ydolo idd ook goed.

Goedkopere brokken krijg je toch dat er goedkope vulmiddellen worden gebruikt, en dat zijn vaak net de dingen die je je hond dan niet wilt geven.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-24 10:05

Zo al behoorlijk wat tips en reacties... Ik lees me het vanavond allemaal eens goed door dan heb ik lekker de tijd ervoor en zal dan ook proberen op iedereen te reageren.

@samantha89: ik heb dat niet in brokvorm maar in snackreepjes en beloningsvorm. Hij krijgt zijn standaard brokken en wat erbij. Als hij ergens op reageert merk ik dat meteen.
Vriendin had hem eens twee gedroogde kippenpootjes gegeven van die snacks voor honden en heeft de dag erna constant zitten krabben en nibbelen in zijn flank

❤️Paco❤️

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:09

Ah oké! Bedankt voor je antwoord!

Living the good life...❤

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:11

Wat is er precies aan zijn ontlasting wat maakt dat je nog niet tevreden bent? Zijn er naast de allergieën nog andere klachten?

Hormonaal
Gevoelig voor prikkels, angstig, snel opgewonden of bijv uitval gedrag?
Zijn er vormen van positieve en/of negatieve stress waarbij de ontlasting minder wordt?

Heeft je hond in het verleden bijv giardia gehad? Kun je daar nog iets over vertellen? Want dat maakt ook uit

De online cursus voor een goede start met je buitenlandse hond! https://dog-ability.nl/site/academy/

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:56

Ook wij hebben een gevoelige labrador met veel klachten die eigenlijk met de tijd verergeren. Uiteindelijk kwamen wij bij Ydolo uit qua brok. Deze is echter wel hoger in prijsklasse dan wat jij aangeeft.
Wij hebben de switch gemaakt naar rauwvlees zodat we aardgerecht voeren en we weten wat er in gaat. Brokken zijn verhit en daar zitten allerlei toevoegingen in. Een beetje one size fits no one.
Met rauwvlees aangevuld met supplementen kun je voeding op maat geven.
Wij besparen nu al op de jeukremmende medicatien van zo'n 200 euro per maand.

Ondernemer op het gebied van welzijn voor paarden en sinds kort ook honden.

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-24 16:30

Boh sorry ik heb nog even geen goede tijd gevonden om inhoudelijk te reageren. Is op dit moment wat hectisch en druk in mijn leven.

Bedankt voor de tips alvast. Ik ga zeker het een en ander eens uitzoeken en proberen. Hij heeft net twee nieuwe grote zakken voer. Maar dan kan ik tussentijds eens wat proefzakken proberen van wat er hier al opgenoemd wordt.

❤️Paco❤️

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:33

Je moet toch wel zo'n 6 weken minimaal een ander voer geven om te zien of het effect heeft.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:46

HorsePassion schreef:
Heb je al eens aan https://www.justrussel.nl gedacht?
Het is 100% natuurlijk voer.
Mocht je een proefpakket willen bestellen dan heb ik wel een code voor je waarmee je een gratis zak voer kunt krijgen. Stuur me dan even een berichtje.

Ik vind het geen super voer. De hond van kennissen heeft het maar heeft geen goede ontlasting. Vooral erg veel en ook vaak plakkerig. Dus voor een hond waarvan de ontlasting (Nog) geen goede ontlasting heeft zou ik dit, naar mijn mening, niet aanraden.

Wat al geopperd werd, misschien extra vezels aan het dieet toevoegen. Desnoods met extra groenten erbij. Dat vult maar zet niet zo snel aan.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-24 16:58

mika11 schreef:
Je moet toch wel zo'n 6 weken minimaal een ander voer geven om te zien of het effect heeft.

Mijn hond laat "gelukkig" binnen drie dagen al zien of hij ergens jeuk van krijgt dus dat scheelt wel, ik ga hem dan niet zes weken laten jeuken natuurlijk. Als ik hem afentoe wat overgebleven kipnuggets voer dan heeft hij binnen 24 uur diaree, jeukt en nibbelt aan flanken/achterwerk.

De ontlasting van mijn hond als hij niks anders erbij krijgt lijkt het gelukkig wel veel op keutels maar het blijft zacht zeg maar.
Bij alles waar hij gevoelig op reageert is het echt diaree en behoorlijk waterig. zijn darmen maken dan ook een hele hoop lawaai en hij moet echt meermaals naar buiten toe om te gaan zeg maar. Hij heeft dan ook veel moeite om een plek te vinden, alsof hij zich schaamt ervoor. -O-

Met de paar happen konijnenvoer van laatst waren het echt mooie stevige keutels die ik ook zo kon oppakken met een zakje zonder sporen achter te laten.

❤️Paco❤️

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:12

Is het dan geen mogelijkheid om hetzelfde voer aan te houden / iets te minderen en aan te vullen met dagelijks handje konijnenvoer, sperziebonen en aardappel bv?
Of is dat te simpel gedacht...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:22

silvericathy schreef:
mika11 schreef:

Mijn hond laat "gelukkig" binnen drie dagen al zien of hij ergens jeuk van krijgt dus dat scheelt wel, ik ga hem dan niet zes weken laten jeuken natuurlijk. Als ik hem afentoe wat overgebleven kipnuggets voer dan heeft hij binnen 24 uur diaree, jeukt en nibbelt aan flanken/achterwerk.

Nee natuurlijk blijf je het dan niet geven.
Ik bedoelde het andersom.
Als je hond al jeuk heeft, en je gaat dan een ander voer proberen om van de jeuk af te komen.
Dan moet je het wel proberen 6 weken vol te houden.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-24 17:24

parnassia schreef:
Is het dan geen mogelijkheid om hetzelfde voer aan te houden / iets te minderen en aan te vullen met dagelijks handje konijnenvoer, sperziebonen en aardappel bv?
Of is dat te simpel gedacht...

Ik moet zeggen dat ik zelf ook al zo simpel dacht :+ maar ik denk dat ik behoorlijk gekke discussies met mensen ga krijgen als ik zeg mijn hond krijgt dagelijks een handje konijnenvoer erbij :')

Ik heb nu een potje sperziebonen gehaald bij te winkel en ga dat eens proberen. Aardappel zit al in zijn voer verwerkt.

❤️Paco❤️

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:27

Tip: lees de achterkant! de ingrediënten lijst! De Nederlandse wetgeving staat het toe, dat je een voeding bv met lam koopt, waar maar 4% lam inzit en de rest bv vismeel of andere dierlijke producten!!

Als je zeker maar 1 eiwitbron wil voeren, kan je beste zelf koken. dus zelf 1 vleesbron, aanvullen met rijst of aardappel, groenten, vetten en vitaminenpreperaat. Dit 4-6 weken volhouden zodat maag/darm kanaal tot rust kan komen en daarna langzaam terug gaan naar commerciële voeding.

Hier kan je hele goede voeding kopen op basis van 1 eiwitbron: https://www.rawveterinarydiets.com/producten

.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!