Schapen icm paard

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

-Namiro-

Schapen icm paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 22:05

Wij overwegen om een aantal schaapjes aan te schaffen.. maar aangezien ik 0,0 verstand heb van schapen zou ik graag jullie advies willen cq ervaringen horen!

Momenteel heb ik 1 paard op de weide staan.. veel plekken waar niet gegeten wordt en veel onkruid op plekken.
Ook een stuk waar zonnepanelen staan en waar ook onkruid onder groeit.
En daar kwam de gedachte: misschien zijn schaapjes handig!

Maar eten schaapjes wel (alle soorten) onkruid? En hoe doe je dat? Ik las al dat je schapen regelmatig moet verweiden.. dus dan zou je stukken moeten afzetten..

Hoeveel schapen moet je aanschaffen? En in welke samenstelling?

Zijn er nog specifieke rassen die wel of niet aan te raden zijn?
Zelf ben ik verliefd geworden op de Walliser Schwarznase.. maar dit is een relatief groot schaap. Een kleiner schaap zou handiger zijn qua grazen onder de zonnepanelen..

Er zijn vast nog 101 dingen waarbij niet aan denk..
Hoor graag van de schapenkenners!!

Kidde

Re: Schapen icm paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:08

Staat je paard nu helemaal alleen?? Als dat zo is zou ik beginnen met er een paard/pony bij te zetten.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:10

Staat je paard helemaal alleen?

Er is een groter risico op leverbot, als je paard samen staat met schapen, geloof ik. Dat zou ik heel goed uitzoeken qua ontworming.

En investeer in een stevige omheining. Een paar stroomdraden gaat een schaap niet tegenhouden. :=

,

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:15

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:18

Verweiden is voor alle grazers handig, en afwisselen met soorten grazers ook. Voor goed gras begint dat met verplaatsen voordat ze een 2e hap nemen van dezelfde grassprieten, dus veel eerder dan veelal de gewoonte is qua er staat nog gras, dus laat ze er nog maar even op staan.
Schaap is nog meer dan paard een kuddedier dat graag iets grotere groepen heeft, 3-5 dieren kom je al snel aan als minimum. Wat je kan overwegen voor enkel begrazing is om een paar ouessant ramlammeren te kopen, te castreren en die als grasmaaiers te houden. Die zijn klein (ram volwassen 20kg) en vriendelijk, vaak als in mensen zijn wel leuk/interessant, lang niet alle (hobby) rassen zijn knuffelig. Qua aanschaf ook niet zo duur, castratie zal je meer kosten vermoed ik.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:25

Wat is de reden dat het paard alleen staat?
Mijn ervaring is dat paarden die „lastig“ zijn in een groep, ook eerder de neiging hebben om schappen voetbal te spelen.
Sommige paarden reageren hetzelfde tegen schapen (en ander klein vee) zoals ze op honden reageren.

Schapen hebben een andere omheining nodig dan een paard en sommige hebben „shetland potentie“ (kwa uitbreek kwaliteiten).
Leverbot is inderdaad ook iets om op te letten maar eigenlijk voornamelijk bij drassige grond of bij sloten en dan kun je ze net zo goed hebben zonder schapen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:29

Wij hebben 2 pony‘s en 4 schaapjes, je mag wel pb sturen voor al je vragen :j

Mellow (1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+3
Endurance klasse 1
Springen 0.50m+2

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:30

Hier hebben we een kudde schapen lopen bij de paarden. Paarden zien schapen vaak als iets om achter aan te jagen. Dus zorg wel dat de schapen weg kunnen komen. Hier kunnen ze onder de draad door naar hun eigen hok. Meeste schapen zijn van nature erg schuw en moeilijk tam te krijgen. Een schaap is naar mijn menig dan ook geen vervanging voor een maatje van je paard.

1994-2024****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:47

Hier 2 schapen bij de paarden.
De schapen zaten al bij het huis toen ik het kocht.

Ze eten niet alle onkruid, brandnetel en distel laten ze staan. Maar eenmaal gemaaid eten ze het wel.
Verder zorgen ze wel voor een mooiere homogene grasmat. Er heeft bvb nooit zuring of boterbloem in het schapengedeelte gestaan.
Maar eenmaal het gras te hoog, eten ze dat ook niet meer kort.

Hier zijn ze vrij tam, ze komen voor voer of laten zich braaf drijven met de hond.

Omheining: er staat overal schapengaas waar de schapen niet door mogen. Stroomdraad doet hen weinig. Dus de tijdelijke opdelingen in de grote weide gelden niet voor de schapen. Maargoed, 2 schapen eten geen gras weg voor de paarden.
In elke wei staat er idd dusdanig een draadje dat de schapen weg kunnen voor ondeugende paarden.

Ze moeten ontwormd worden. Soms ook klauwen bijgesneden.
En geschoren. Dat laatste kan een opgave zijn. De officiële scheerders komen niet voor 2-3 schapen. Dus daar moet je iemand voor vinden of het zelf doen.
En nee, een paardentondeuse kan geen schapenwol aan.

De zelfruiende schapenrassen zijn vaak ook gelijk een stuk wilder en minder omheiningrespecterend.

Ouessants vind ik vaak ook toch wel zenuwpeesjes als die niet van een fokker komen die ze wat tam maakt.

Schapen moet je registreren en nu met de blauwtong is het idd mss niet het beste moment om er aan te beginnen.

Vind ze er op zich best wel leuk bijlopen.
Afbeelding

En vlug onder het draadje als er drakenveulens langs komen :') .
Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:56

Wij hebben maasduin schapen, zijn hele makkelijke schapen om te houden. Het zijn rui schapen, dus hoeven niet geschoren te worden. Blijven (mits voldoende eten) ook keurig achter stroomdraad staan. Eten deel vh onkruid mee weg, maar niet heel veel, pas als ze echt honger hebben gaan ze meer onkruid eten.

Voor schapen heb je een UBN nummer nodig, maar paarden horen ook geregistreerd te staan. Dus dat is niet zo spannend.

Nu met blauwtong is wel even bagger, maar de maasduin komt er over het algemeen redelijk makkelijk doorheen. Daarin zit ook per ras wel verschil.

Verder inderdaad periodiek bekappen, even een ervaren schapenhouder vragen het een keer uit te leggen en dan lukt dat wel en regelmatig mest testen / ontwormen.

Paarden en schapen wisselend laten begrazen van een perceel verlaagd de infectiedruk mbt wormen, dus is heel gunstig.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 23:02

Paard staat op dit moment alleen omdat ik mijn andere paard heb moeten laten inslapen en niet hals over kop een ander paard wil kopen omdat ik nog niet weet wat met dit paard gaat gebeuren.. Dat is een heel verhaal maar staat los van de schapen.
Schapen zijn dan ook niet bedoeld als maatje voor het paard.

Goed punt van het scheren en iemand vinden die dat wil doen..
Blauwtong is indd ook al door mijn hoofd gegaan als reden om niet aan schapen te beginnen.

Jagen is wel een ding.. dat zie ik mijn paard nog wel doen..

UBN heb ik al ivm paarden..
maasduin-schapen ken ik niet.. ga ik opzoeken!

Dank voor alle input tot zover al!!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:08

Sterkte nog met het verlids van je paard...

Als je paard van het jagen is zou ik persoonlijk wel opletten. Ik ken iemand met een paard dat schapen gewoon vermoordde...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:14

Wij hebben jarenlang 3 schapen gehad, maar zonder paarden dan. Mijn tip is om vooral ook naar het ras te kijken. Als je ze wil voor begrazing en het niet te ingewikkeld wil doen, zou ik niet voor een vleesschaap kiezen. Begrazingsrassen zijn vaak minder kieskeurig en blijven ook vaak wat gezonder. Maar ze zijn soms ook weer wat schuwer.

Wij hebben zelf Herdwicks gehad en dat is echt een leuk en makkelijk ras. De Wallische hebben we ook naar gekeken want die zien er geweldig uit, maar in praktijk vonden we ze een beetje “dom”. En ze zijn echt groot. De Herdwick komt uit Engeland en is een ras zonder natuurlijke vijanden en daardoor ook van zichzelf al redelijk mak. Qua onderhoud waren ze ook heel makkelijk. En het zijn geen geiten die makkelijk ontsnappen is mijn ervaring.

Scheerders zijn wel te vinden voor een drietal schapen, maar je moet even zoeken en zal ook aan de regio liggen. Bij ons deed ze meteen ook bekappen en ontwormen.

Hoe het gaat met paarden, weet ik verder niet. Maar zoek vooral naar een hobbyschaap. Die zijn tammer en dat is ook leuker. Je hebt ook een herplaatsgroep op Facebook voor schapen en geiten.

Oh ik zie dat je in Limburg woont en ergens in je berichten zag ik iets over Weert. Onze schapen zijn altijd hobbymatig geschoren door een dame uit (omgeving?) Weert van de Koddekudde. Wellicht eens contact met haar opnemen. Ze fokt ook hobbymatig en kan je vast op weg helpen vanuit de praktijk!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 00:06

Hier ook paar schapen, gekocht als fles lammeren vorig jaar en dan wel ooitjes aangeschaft. Wist niet dat schapen zo leuk waren. Ik ben om! Liefst wil ik er nog 2 bij maar met BT op dit moment durf ik dat niet.
Deze zijn echt mijn kinderen, zodra ze mij zien of de auto horen staan ze al bij me. Mekkeren als ik het hek uit ga en komen graag bij mij liggen voor knuffels en kusjes.
Favoriet is toch wel om onder de buik te kriebelen haha.

Maar ze eten niet alles, brandnetels eten ze niet de geiten eten meer onkruid op dan hun. Voorkeur van hun is om toch elke keer op vers gras te eten, en nee mijn stroomdraadjes houden ze niet tegen. Sterker nog op sommige plekken zit de wol al verwikkeld om de draden van de monsters.
Overigens niet bang voor paarden en de paarden niet voor hun, wel kiezen ze vaak voor om toch op perceel te gaan staan waar niks staat.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 07:22

beert schreef:
Wij hebben jarenlang 3 schapen gehad, maar zonder paarden dan. Mijn tip is om vooral ook naar het ras te kijken. Als je ze wil voor begrazing en het niet te ingewikkeld wil doen, zou ik niet voor een vleesschaap kiezen. Begrazingsrassen zijn vaak minder kieskeurig en blijven ook vaak wat gezonder. Maar ze zijn soms ook weer wat schuwer.

Wij hebben zelf Herdwicks gehad en dat is echt een leuk en makkelijk ras. De Wallische hebben we ook naar gekeken want die zien er geweldig uit, maar in praktijk vonden we ze een beetje “dom”. En ze zijn echt groot. De Herdwick komt uit Engeland en is een ras zonder natuurlijke vijanden en daardoor ook van zichzelf al redelijk mak. Qua onderhoud waren ze ook heel makkelijk. En het zijn geen geiten die makkelijk ontsnappen is mijn ervaring.

Scheerders zijn wel te vinden voor een drietal schapen, maar je moet even zoeken en zal ook aan de regio liggen. Bij ons deed ze meteen ook bekappen en ontwormen.

Hoe het gaat met paarden, weet ik verder niet. Maar zoek vooral naar een hobbyschaap. Die zijn tammer en dat is ook leuker. Je hebt ook een herplaatsgroep op Facebook voor schapen en geiten.

Oh ik zie dat je in Limburg woont en ergens in je berichten zag ik iets over Weert. Onze schapen zijn altijd hobbymatig geschoren door een dame uit (omgeving?) Weert van de Koddekudde. Wellicht eens contact met haar opnemen. Ze fokt ook hobbymatig en kan je vast op weg helpen vanuit de praktijk!

Dat is een fijne tip!! Ga ik doen! Dank je!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:32

Als het je gaat om onkruid weg eten kan je beter voor geiten gaan. Daar waar onze schapen dat allemaal laten staan, eten onze geiten juist volop van de distels, brandnetels en bramenstruiken. En eerlijk is eerlijk, ik vind ze qua karakter leuker.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:39

Ik heb ook schapen tussen de paarden. In het begin even een extra draadje in de wei, zodat de schapen er onderdoor kunnen vluchten. Nu zijn ze goed aan elkaar gewend.

Ik heb Walliser Schwarznase, de paarden hebben wel respect voor ze door de grote hoorns heb ik het idee. Toch jaagt mijn jonge merrie soms achter de schapen aan. Maar ze doet ze dan verder niks behalve opjagen.

Als het wat rustige wordt volgend jaar met blauwtong, dan wil ik er schapen bij. Dat worden dan denk ik wel zelfruiende schapen. Ik vind het scheren een rotklus en de Wally's moeten ook nog eens 2 x per jaar.

Daarnaast heb ik me erop verkeken hoe gevoelig schapen zijn voor wormen. Je moeten ze de hele zomer in de gaten houden, steeds eitellingen laten doen en ze zijn tot nu toe bijna altijd besmet. Afgelopen keer weer rode lebmaag worm, resistentie op bontwormmiddel enz. Dat had ik vooraf niet zo in de gaten .

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:58

Langs de weide waar onze paarden staan, staan schapen en mini-runderen (zwart), de schapen laten toch redelijk wat onkruid staan, maar de runderen eten graag de netels op, alles wordt kort afgegeten door hun.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:19

lizy29 schreef:
Als het je gaat om onkruid weg eten kan je beter voor geiten gaan. Daar waar onze schapen dat allemaal laten staan, eten onze geiten juist volop van de distels, brandnetels en bramenstruiken. En eerlijk is eerlijk, ik vind ze qua karakter leuker.

ik heb geiten, maar die eten geen onkruid hoor, zelfs geen gras :')

Daarbij keutelen ze de hele dag en het zijn draakjes hoor..ze zeggen niet voor niets: van geiten leer je vloeken :=

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:56

Ik heb hier 3 shetlanders en 6 schapen samen lopen. Schapen zijn behoorlijk snel en de shetten jagen wel eens maar komen niet bij de schapen in de buurt omdat ze zo snel en wendbaar zijn (hebben hier wel ook de ruimte voor om weg te komen en een hok waar de pony's niet kunnen komen) is soms even tijdens het speel uur van de paarden dat ze jagen. Maar verder staan ze gemoedelijk samen,en gaat het heel goed samen! Vaak als de paarden gaan rennen gaan ze hun hok in, en soms rennen ze net zo hardt en gek mee!

Qau scheren heb je ook haarschapen. Zoals de Kameroen. Die hebben wij ook en die heeft dus geen scheerbeurt nodig. En op het moment dat er goede stroomdraden zijn en genoeg, dus meerdere lagen blijven ze er wel achter. Maar je moet ze geen opening geven. Onze schapen zijn erger dan de shetten qau ontsnappen :+

Afbeelding

Blacky & Luna & Anne & zilver ,
Soraya Phacanta 20-05-2003 / *24-01-2017 #forever love!Peppy's Starlight *25-10-2022
En verder nog wat kippen 2 hele leuke poesjes en 3 super honden!

https://www.facebook.com/Luxdebernersennenhond/

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:03

Er zijn al veel interessante tips gegeven, maar ik wil nog het volgende meegeven: schapen verdragen geen koper in het voer, dus sowieso altijd zorgen dat ze niet van het paardenvoer kunnen meesmullen, anders mag je de dierenarts bellen wegens kopervergiftiging.

Mijn schapen indertijd waren vreselijke uitbrekers, dat is de reden dat ik hen verkocht heb, ze schuurden tegen het gaas aan en raakten er dan onderdoor.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:45

Oh en overweeg ook gecastreerde rammen als je voor schapen gaat. Die grazen net zo goed en het is sneu als ze naar de slacht gaan, terwijl ze net zo lief zijn of soms juist liever dan ooien.

Ongecastreerd zou ik niet doen bij schapen. Sommige exemplaren gaan echt hard rammen en gedrag wat erin zit, gaat er niet meer uit. Dat kan ook voor jou gevaarlijk zijn (afhankelijk van de grootte van het schaap).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:12

listiglistje schreef:
lizy29 schreef:

ik heb geiten, maar die eten geen onkruid hoor, zelfs geen gras :')

Daarbij keutelen ze de hele dag en het zijn draakjes hoor..ze zeggen niet voor niets: van geiten leer je vloeken :=

Die van ons zijn echt braver dan onze schapen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:08

hwn schreef:
Er zijn al veel interessante tips gegeven, maar ik wil nog het volgende meegeven: schapen verdragen geen koper in het voer, dus sowieso altijd zorgen dat ze niet van het paardenvoer kunnen meesmullen, anders mag je de dierenarts bellen wegens kopervergiftiging.

Mijn schapen indertijd waren vreselijke uitbrekers, dat is de reden dat ik hen verkocht heb, ze schuurden tegen het gaas aan en raakten er dan onderdoor.

Maar bepaalde rassen hebben juist wel koper nodig. Dus even goed lezen. Wij hebben hiervoor Kameroen schapen gehad, erg speels en leuk om te zien, maar wat te lawaaierig en neurotisch dus wij zijn over gestapt op maasduin schapen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:35

Hier ook schapen (5 stuks), soms in dezelfde weide als de paarden, maar kunnen altijd weglopen op een paard-vrij stuk. 1 van mijn grote paarden wil er nog weleens achteraan zitten, maar hij is niet wendbaar genoeg om ze ook echt te pakken te krijgen. Tegenwoordig is hij wat ouder en verantwoordelijker ( :Y) ) en laat hij ze met rust.

Ik heb van tevoren flink ingelezen over de verschillende rassen en de zorg die ze nodig hebben, en eerlijk? In vergelijking met paarden zijn ze heel erg makkelijk in onderhoud. Ik ben bij een fokker geweest die Walliser Schwarznase had en Quessantjes. Zij zei meteen aan de Quessantjes heb je veel minder zorgen, minder gezondheidsproblemen en ze zijn over het algemeen sterker, meer een oer-ras. Daarop viel dan ook mijn keuze. Ik kocht ze drachtig, dus meteen het eerste jaar lammeren en dat ging ook erg goed; ik zat er meer bovenop dan eigenlijk "nodig" is (zette ze net voor lammeren in de stal etc, terwijl ze volgens fokker gerust buiten kunnen lammeren). De ramlammeren heb ik daarna verkocht ivm inteelt en niet als doel om verder te fokken.

Mijn groepje nu zijn tam als in komen als je roept, eten schapenbrokjes uit de hand en volgen je als ze naar een andere weide gaan. Ik heb ze primair om stukken gras kort te houden waar ik slechter bij kan zoals onze slootkanten en strookjes gras langs de bebouwing. Daarnaast grazen ze na de paarden over de weide waarmee ze de grasmat verbeteren en wat bemesten. Ze eten hier alles behalve distel en brandnetel, doorgeschoten stengels gras eten ze ook liever niet. Wat ze wel heerlijk vinden is (reuze)berenklauw en jacobskruiskruid.

Welke zorg heb ik aan ze?
- eens in de 6-10 weken, afhankelijk van waar ze lopen, breng ik ze naar de stal om de voetjes te bekappen. Dit stelt heel weinig voor! ze hebben klauwtjes waarvan de buitenwand en het teentje te lang kan worden en dit steekt dan uit. Je kunt dit eenvoudig zelf bijknippen. Als een deel van waar ze lopen verhard is, slijten de voetjes vaak zelf al goed genoeg af.
- 1x per jaar scheren, voor quessantjes opletten dat je dit niet te vroeg doet. Ik heb dit een jaar met een hondenscheertondeuse gedaan en een jaar met een paardentondeuse. Maakt niet heel veel uit, beide werkt prima. Als je weleens een paard hebt geschoren, lukt een schaap ook prima :j
- Af en toe wormonderzoek en/of ontwormen. Ik heb dit het eerste jaar heel strak op schema gedaan, maar doe het nu alleen nog als ik me zorgen maak of zie dat een schaap dunner is dan de anderen. Dit is in overleg met de dierenarts overigens. Ik heb in de 4 jaar dat ik ze heb, nog geen 1x hoeven ontwormen. Mijn schapen worden wel vaak omgeweid trouwens.
- Het zijn ontsnappers! Achter stroomdraadjes blijven ze slecht. Flexinetten en gewone hekken met gaas zijn het antwoord. Inmiddels is bij ons alles goed omheind en hebben we er geen zorg meer aan, maar eigenwijs zijn ze daarin wel.
- Bijvoeren in de winter, als de winter te lang duurt en het gras op is voer ik ze hooi bij. Dit is gewoon hetzelfde (onverpakte) hooi als voor mijn paarden. Brokjes geef ik niet dan hebben ze niet nodig.
- Wij hebben vorig jaar 1 schaap gehad die vermoedelijk blauwtong heeft gehad. Ze was wat sloom en speelde minder. Ze bleef wel eten en drinken en was in een week weer de oude. Verder lijkt het erop (uit ervaring van onze omgeving) dat quessantjes als oerras minder vatbaar zijn voor blauwtong.

Ik kan heel erg quessantjes adviseren, ze zijn erg leuk en makkelijk in omgang, gezondheid en verzorging. Als je nog vragen hebt geef gerust een gil!