Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz
beert schreef:Wij hebben jarenlang 3 schapen gehad, maar zonder paarden dan. Mijn tip is om vooral ook naar het ras te kijken. Als je ze wil voor begrazing en het niet te ingewikkeld wil doen, zou ik niet voor een vleesschaap kiezen. Begrazingsrassen zijn vaak minder kieskeurig en blijven ook vaak wat gezonder. Maar ze zijn soms ook weer wat schuwer.
Wij hebben zelf Herdwicks gehad en dat is echt een leuk en makkelijk ras. De Wallische hebben we ook naar gekeken want die zien er geweldig uit, maar in praktijk vonden we ze een beetje “dom”. En ze zijn echt groot. De Herdwick komt uit Engeland en is een ras zonder natuurlijke vijanden en daardoor ook van zichzelf al redelijk mak. Qua onderhoud waren ze ook heel makkelijk. En het zijn geen geiten die makkelijk ontsnappen is mijn ervaring.
Scheerders zijn wel te vinden voor een drietal schapen, maar je moet even zoeken en zal ook aan de regio liggen. Bij ons deed ze meteen ook bekappen en ontwormen.
Hoe het gaat met paarden, weet ik verder niet. Maar zoek vooral naar een hobbyschaap. Die zijn tammer en dat is ook leuker. Je hebt ook een herplaatsgroep op Facebook voor schapen en geiten.
Oh ik zie dat je in Limburg woont en ergens in je berichten zag ik iets over Weert. Onze schapen zijn altijd hobbymatig geschoren door een dame uit (omgeving?) Weert van de Koddekudde. Wellicht eens contact met haar opnemen. Ze fokt ook hobbymatig en kan je vast op weg helpen vanuit de praktijk!
lizy29 schreef:Als het je gaat om onkruid weg eten kan je beter voor geiten gaan. Daar waar onze schapen dat allemaal laten staan, eten onze geiten juist volop van de distels, brandnetels en bramenstruiken. En eerlijk is eerlijk, ik vind ze qua karakter leuker.
listiglistje schreef:lizy29 schreef:Als het je gaat om onkruid weg eten kan je beter voor geiten gaan. Daar waar onze schapen dat allemaal laten staan, eten onze geiten juist volop van de distels, brandnetels en bramenstruiken. En eerlijk is eerlijk, ik vind ze qua karakter leuker.
ik heb geiten, maar die eten geen onkruid hoor, zelfs geen gras
Daarbij keutelen ze de hele dag en het zijn draakjes hoor..ze zeggen niet voor niets: van geiten leer je vloeken
hwn schreef:Er zijn al veel interessante tips gegeven, maar ik wil nog het volgende meegeven: schapen verdragen geen koper in het voer, dus sowieso altijd zorgen dat ze niet van het paardenvoer kunnen meesmullen, anders mag je de dierenarts bellen wegens kopervergiftiging.
Mijn schapen indertijd waren vreselijke uitbrekers, dat is de reden dat ik hen verkocht heb, ze schuurden tegen het gaas aan en raakten er dan onderdoor.
Gebruikers op dit forum: hokke, LesleyAnne en 36 bezoekers