Konijnen!

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

xPearl

Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:30

Ik kon zo snel geen algemeen topic vinden, dus vandaar dat ik zelf maar een topic open :D

Maar zijn er hier ook bokkers met konijnen?
Ik ben op dit moment zelf bezig om een konijnenverblijf te maken en in te richten en het leek me erg leuk om een gezellig kletstopic te hebben waar we over de konijnen kunnen praten en alles er omheen! :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:37

Ik heb 2 konijnen!
Puk en Oreo, hangoortjes van ongeveer 1,5 kilo. Ze zijn 3 jaar oud.
Puk is heel lief en tam. Oreo niet echt, die kan ik amper oppakken (doe ik ook niet hoor), hij is wel echt superlief voor Puk.

Ik heb geen optimaal verblijf, een groot hok van 2 verdiepingen en een iets kleiner hok van 2 verdiepingen, met daartussen een ren van 2 x 1 meter.
Dus wel aardig wat ruimte, maar ze kunnen niet goed rennen. Gelukkig heb ik een grote tuin die dicht is, dus ze lopen ook los.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

Gigixponys

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:39

./)/). 2012: Wokkels,Xini. 2022: Mokka,Chili,Pesto.
( ';' ) 2015: Flou,Flynn,Prim,Pooh.
(")(") 2018: Willow,Feather,Autumn,Marble.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:47

Hier ook 2 konijntjes. Pip, een kleurdwergje van ruim 6 en Muffin, een Nederlands hangoor dwerg van bijna 6 :)

Afbeelding

~ Carpe Diem ~

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:48

Altijd leuk. Ik heb momenteel 9 konijnen, waarvan een paar in permanente pleeg, omdat ze door gebreken niet meer plaatsbaar zijn. Ik ben vrijwilliger bij de opvang en van de opvang krijg ik ook baby konijnen binnen die zijn gevonden en die fles ik groot.

Mijn konijnen houd ik buiten, overdag hebben ze allemaal flink de ruimte en in de nachten gaan ze in een nachtren. Gemiddeld hebben ze per koppel tussen de 16 en 40m2.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:56

Oh goeie timing, wij gaan vrijdag onze konijntjes ophalen. Morgen haal ik het hok op, en alle rest wat er nog bij komt. :o
Dit is de ene, een vrouwtje van 4 maand, de andere heb ik nog geen foto van :) ze moeten nog even checken wat dat is, want 2 voedsters is wat minder geschikt samen geloof ik. Lopen nu al wel bij elkaar en de andere is net wat jonger.
Afbeelding

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:03

maessie schreef:
Oh goeie timing, wij gaan vrijdag onze konijntjes ophalen. Morgen haal ik het hok op, en alle rest wat er nog bij komt. :o
Dit is de ene, een vrouwtje van 4 maand, de andere heb ik nog geen foto van :) ze moeten nog even checken wat dat is, want 2 voedsters is wat minder geschikt samen geloof ik. Lopen nu al wel bij elkaar en de andere is net wat jonger.
[ Afbeelding ]

Als je een rammetje hebt, dan zou ik wel gaan castreren, dat kan al vanaf een goede 4 maanden, voedsters vanaf 6 maanden, wel aan te raden vanwege hormonaal gedrag, maar ook vanwege baarmoederkanker en ik neem aan dat je geen jonkies wil?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:10

Leuk! Ik heb op dit moment 2 konijnen. Guus en Mila. Sinds kort zijn ze naar mijn huis verhuisd in een gloednieuw buitenverblijf:D
Guus heb ik nu bijna 6 jaar en Mila heb ik 4,5 jaar. Beide uit de opvang.
Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:15

maessie schreef:
[ Afbeelding ]

Hoop ik dat er geen heren van 12 weken of ouder erbij lopen, want deze leeftijden zijn al vruchtbaar :)

Ik heb er bijna weer twee, mijn Pukkie was net alleen komen te zitten en de opvang die ik opgestart heb heeft een leuk "kneusje" voor erbij. Aanstaande donderdag mogen ze kennismaken, net overkapping afgezet voor ze die is iets van 8m2 en overdag mogen ze ook nog in de andere rennen.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 11:13

Sinds een maand of 3 hebben wij 2 leuke Tan konijnen. Beide voedsters uit hetzelfde nest, gaat heel goed samen.
Ze leven buiten in een ruime ren.
Ik vind het heel leuk, vooral om naar te kijken, ze zijn lekker speels.
Afbeelding

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-24 12:22

Wat leuk allemaal! *\o/*
Ik wil me anders ook wel melden in het andere konijnen-topic hoor. Maakt me niks uit hahah

@Wintu
Wat goed dat je dit doet! En wat een heeeerlijke ruimte hebben ze bij jou. Heb je toevallig foto's van de verblijven? Vind dat altijd leuk om te zien, beetje inspiratie op doen :D

Hier zijn we dus bezig met een verblijf 'bouwen'. Het is iets meer dan 6m2, en dan alleen maar tegels (die lagen er namelijk al). Heb een grand lodge 140 gratis kunnen ophalen, dus dat is ideaal! Verder komen er nog wel meer schuilplekken en ga ik het leuk aankleden. En ik wil graag een bak of een plek maken van stenen met zand er in, zodat ze daar lekker in kunnen graven.
Ook wil ik ze wel op het gras laten, maar dan als ik thuis ben. Dus ik wil van die verplaatsbare netten halen zodat ik de plek een beetje kan afwisselen. Een stuk gras er standaard bij betrekken gaat hem helaas niet worden, daar gaan m'n ouders niet mee akkoord :+

De palen hebben we gisteren iniedergeval gezet, links komt een deurtje. Vanavond hopelijk het gaas spannen! En dan even kijken wat ik als 'dak' ga doen. Ik zat namelijk te denken om een net te spannen. Die kan ik dan ook makkelijk (deels) weghalen als ik er bij in wil of tijdens het schoonmaken..
Afbeelding
Kleine edit er bij. Ik weet eigenlijk niet of ik een kleine plaat of iets als dak er bij op moet leggen zodat ze droog, maar wel buiten kunnen zitten? Of zullen extra schuilhokjes en het grote hok voldoende zijn voor het schuilen?
Laatst bijgewerkt door xPearl op 27-08-24 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:27

Wat je wel kan doen is graszaadjes poten in bloembakken en die in hun hok zetten. Dat vonden die van mij altijd geweldig. Hadden ze toch wat gras te knabbelen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-24 13:58

capopjekop schreef:
Wat je wel kan doen is graszaadjes poten in bloembakken en die in hun hok zetten. Dat vonden die van mij altijd geweldig. Hadden ze toch wat gras te knabbelen.

Goede! Dat is wel leuk om te doen inderdaad :D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:06

Wintu schreef:
maessie schreef:
[ Afbeelding ]

Als je een rammetje hebt, dan zou ik wel gaan castreren, dat kan al vanaf een goede 4 maanden, voedsters vanaf 6 maanden, wel aan te raden vanwege hormonaal gedrag, maar ook vanwege baarmoederkanker en ik neem aan dat je geen jonkies wil?

Uiteraard worden ze gecastreerd :j Heb geen fokambities meer. (Vroeger wel shows gedaan.)
Ons hok staat ook op z'n plek :j Vrijdag de nijntjes halen.
Afbeelding

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-24 11:53

Leuk Maessie!
Kwam hier nog een ren bij aan?

Ik heb aan het kijken voor de aankleding van het hok. Misschien een buis, boomstronk etc? Waar halen jullie die spullen vandaan. Marktplaats? :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:15

Van stal :P

Hier hebben ze een kunststof buis en daar zijn ze allebei erg blij mee, ook elke week wilg en eigenlijk alles wat knaagbaar is gaat er heel goed in. En daarnaast kartonnen dozen in alle maten, leuk om in te zitten (zijn net katten wat dat betreft := ) en uiteraard om te versnipperen :+

Ze hebben vooral behoefte aan veel afwisseling wat betreft speelgoed, alles wordt al snel saai en als ze eenmaal uitgekeken zijn zoeken ze maar hun eigen projectjes uit ;) Gezien ze bij mij gewoon thuis loslopen is het niet altijd even handig zeg maar :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:29

Yay, een konijnentopic :D.

Wij hebben er vier, twee volle Vlaamse reuzen, een Wener en een kruising VR. Twee mannetjes (geholpen) en twee vrouwtjes.

Afbeelding
Truffel, VR, zes jaar

Afbeelding
Jack, kruising VR, 3 jaar

Afbeelding
Loki, Wener, 3 jaar

Afbeelding
Tammie, VR xl, 3 jaar

En als bonus Tams aan t neuzen met onze Weim:

Afbeelding

*Burp*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:30

heb je als ze loslopen niet overal keutels en pis??

Ik heb inderdaad een aantal boomstronken en een pvc buis, en ook nog een houten huisje, maar daar zitten inmiddels wat meer ramen in dan oorspronkelijk. Ze slopen behoorlijk haha. Kijk maar uit met je schutting.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:36

Ze zijn gewoon volledig zindelijk en gaan alleen op de bak, net als katten :)

Vind ze eigenlijk makkelijker dan katten want per definitie minder geur + ze gaan niet zomaar ineens op je schone beddengoed kotsen :=

Haren daarentegen laten ze echt overal en in dit opzicht vind ik ze stuk erger dan katten en honden die ik tot nu toe heb gehad.

@San Tammy <3 reuzen zijn sowieso de liefste <3

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-24 13:36

@Fly_high
Aaaahhhh wat een dotje. Heerlijk zo door je hele huis haha!
Kartonnen dozen kan ik wel makkelijk aan komen. Iets met in een winkel werken :D

@_San87_
Oh wat een knapperds zeg! Ik vind Jack heel mooi! <3

@Juval
Eigenlijk hoop ik dat ze de schutting met rust laten als ik ze genoeg te doen geef en te knabbelen. Of ben ik nu te enthousiast? O:)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:34

Morris is mijn zorgenkind, erg slecht gebit en twee jaar geleden is hij er aan geholpen, narcose vindt hij erg lastig en er gaat bijna een maand overheen eer hij zich weer ok voelt. Maar dan is ie er wel weer, aarden in de opvang ging niet zo goed, zodoende is Morris bij mij gekomen.
Zijn vriendinnetje is Bobbie, Bobbie komt uit de pleeg, omdat ze zo achterbleef qua groei met haar broertjes en zusjes. Ze zitten in de nachten apart, omdat ik wil zien of Morris eet of niet. Overdag hebben ze een weitje om in te spelen.
Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik nog Kerstkonijn, een wit slachtkonijn dat is ontsnapt en bij mij kwam, hij is inmiddels 11. Zijn vrouwtje overleed. Bij de opvang kwam op dat moment een afstandsverzoek binnen voor een rex voedster genaamd Lady van 10 en zij bleek de perfecte match, een meer verliefd koppel heb ik nog niet gezien. In de winter hebben ze de hele tuin, in de zomer een ren met struikgewas en een weitje, van middernacht tot 7 uur in de ochtend gaan ze in hun nachthok.

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik nog Quimbo en Lies
Quimbo is een mislukte Hollander en waarschijnlijk daarom afgestaan of gedumpt, weet ik even niet meer. Hij zit samen met Liesje. Liesje kreeg ik binnen als hummel van 200 gram en die heb ik verder met melk groot gebracht. Liesje zou naar de pleeg vanaf hier, maar Quimbo verloor zijn vrouwtje en stiekem vond ie Lies wel leuk, sindsdien is het een setje, Liesje is net een dik jaar.

Afbeelding

En dan heb ik nog Lola en Kolumbus.
Ook Lola kwam hier vorig jaar als baby, haar achterpoot was niet ok, dus bij een ander zetten ging niet. Lola is daarom heel aanhankelijk naar mensen, want ik heb wat met r afgesjouwd. Op de dag van sterilisatie was er iets mis met haar darmen, dus de sterilisatie niet door laten gaan. Wat blijkt Lola is een charlie konijn met mega colon. Meisje blijft dus hier en krijgt aangepaste voeding en veel beweging. Maar een konijn alleen doen we niet aan, dus zodoende kwam Kolumbus, niemand wilde het kleine frummel vanwege rode oogjes en deels blind. Ik vind dat echter geen probleem. Hij is wel gebaat bij zijn eigen ren, met eigen dingetjes, anders is hij angstig.

Afbeelding

En dan als laatste mijn logee :D Meet Simba de Vlaamse reus. Simba kwam veel te zwaar binnen en is inmiddels op de opvang behoorlijk afgevallen. Hij is hier even op vakantie, want hier kan hij rennen, wat weer goed is voor wat spieropbouw. Vandaag even niet, even in de nachtren vanwege zon en warmte.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:38

Is dat geen Franse hangoor? Reuzen hebben geen hangoren, voor zover ik weet.

*Burp*

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:45

_San87_ schreef:
Is dat geen Franse hangoor? Reuzen hebben geen hangoren, voor zover ik weet.

God, wat stom, ja is een franse hangoor, ik zat net het stukje van jou te lezen en dat Vlaamse Reus is schijnbaar blijven hangen :') _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:47

Haha, qua formaat doen ze niet per se aan elkaar onder _O-

Je hebt leuke stellen bij elkaar :D.

*Burp*

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:51

_San87_ schreef:
Haha, qua formaat doen ze niet per se aan elkaar onder _O-

Je hebt leuke stellen bij elkaar :D.

Jij ook! Ik ben dol op die reuzen, had vroeger altijd groot Lotharingers. Mijn buitenverblijven zijn ruim bemeten, maar mijn nachthokken niet groot genoeg voor 2 joekels. Maar een grote vakantieganger is daarom altijd superleuk :D