Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Rohesia

Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 12:04

Zoals de titel zegt: hoe doen jullie dit?
Zelf heb ik een klein hondje uit het asiel die ("gelukkig") niks van andere honden wil, ze loopt steeds met een boog om honden heen, zal niet uitdagen of reageren en wil liefst gewoon zo snel mogelijk door. In mijn eigen buurt zijn er eigenlijk nog nooit problemen geweest maar toch blijft er een vorm van angst zitten: wat als... Mijn ergste nachtmerrie.

Op dit moment is het weer even moeilijk, we zijn er een paar dagen tussenuit en hebben al geluk gehad. Een golden retriever die los liep, op die van mij afvloog met een grom, die van mij de struiken in en ik heb het dier gelukkig kunnen blokkeren met mijn benen, totdat de eigenaar erbij was en daar kwam alleen uit "had jullie niet gezien".

En dan zie je even daarna op tv met zappen een fragment wat je liever niet had gezien, heeft volgens mij een tijd terug ook op bokt gestaan. Waarbij het dus wel gruwelijk fout ging, en dan krijg ik dat beeld niet meer van mijn netvlies, ik vind het zo ontzettend zielig en dan denk ik steeds: het kan ons ook gebeuren..

Dus vandaar dat ik het er even uit wil gooien. Hoe gaan jullie ermee om? Doe je bepaalde dingen wel of niet?
Ik weet dat je nooit alles kan voorkomen, maar misschien komen er nog wat interessante dingen voorbij.

Goof

Re: Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:13

Aan de riem houd ik mijn mini (4,5 kilo) weg bij andere honden. Hij vindt het dan spannend en vertoont naar gedrag wat ook weer gedrag uitlokt bij andere honden.
Maar in het bos en park loopt hij altijd gewoon los tussen andere honden en dat gaat net zoals grote honden onderling; met de één klikt het wel, met de ander niet.
Honden kijken niet naar formaat, maar naar energie en in alle jaren dat ik de mini heb ben ik nog nooit een grote hond tegen gekkmen die géén respect voor mijn mini had.
Hij loopt moeiteloos tussen herders, doggen en ridgebacks, is sociaal en communiceert duidelijk.

Ja, soms is het even spannend, ik word ook noet vrolijk als een grote hond op mijn mini afgerend komt, maar het gaat eigenlijk altijd goed.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:31

Mijn kleine uk (3 kilo pluizige dwergkees) laat ik eigenlijk altijd gewoon los lopen. Zo goed als alle honden doen vriendelijk. Bij twijfel, stel er komt een extreem energieke of grommende hond aan, til ik haar op. Ik probeer daarmee nare ervaringen te voorkomen.
Vooral boxers zijn een dingetje, die kunnen in hun enthousiasme lekker stuiteren, maar een zo'n poot op haar rug en dat is einde verhaal.

Liever een keer teveel optillen dan te weinig.

Maar in de praktijk is het echt weinig nodig. Uitlaat veldjes met onopgevoede honden sla ik wel over. }:0

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:37

Vergeet niet dat een dier, paard, hond jouw angst perfect aanvoelt. Een zelfverzekerde baas schenkt vertrouwen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:39

hier ik met chiquawa, zij heeft een harnas aan en loopt nooit los , ivm grote roofvogels, ha ha mijn nachtmerrie,
zij gaat achter mij staan als we een grote hond tegen komen die ze niet kent , maar een stevig harnas is ook dat je ze , als
er gevaar dreigt dat je ze snel op kan tillen , liever ik dan zij.
nu moet ik bij vertellen dat ze geen keffer is , dat triggert meestel andere honden

Youno the magnificent Tennessee Walker

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:24

Bedoel je dat fragment van Ewout in Rotterdam? Ik heb echt als een kind zitten huilen toen ik dat zag met mijn kleine hondje op schoot bij me.. Ook mijn grootste nachtmerrie hoor.

Onze uk (volwassen gewicht 1,8 kilo) liep al vanaf pup af aan met ons in de losloop gebieden. Hij luisterde voorbeeldig, vond het helemaal het einde en was niet bang. Ik heb hem vanaf moment 1 geleerd dat als ik op de grond neer knielde en hem riep dat hij in mijn armen sprong en een stukje gedragen werd. Hij kreeg dan altijd wat lekkers. Als ik in de verte honden (of eigenaren) aan zag komen die ik niet vertrouwde dan deed ik dit en tilde ik hem tot ik het weer veilig vond. Ook bij onoverzichtelijke bochten deed ik dit om problemen voor te zijn en op lang rechte paden kon hij heerlijk wandelen. Nooit te ver van me af maar wel fijn los.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dus ook wel eens een golden retriever van hem af moeten trekken die zomaar opeens uit de bossen kwam vliegen. De eigenaar bleek honderden meters verderop op haar telefoon op een bankje te zitten. Vreselijk was het, maar gelukkig was het een hond die 'alleen wilde spelen' en was ik net op tijd om echt letsel te voorkomen. Maar hij piepte natuurlijk al of hij dood ging want het zal al behoorlijk zeer gedaan hebben. Sinds dien zijn we eigenlijk steeds minder vaak naar losloopgebieden gegaan. Ik heb hem nu aan een flexilijn of sleeplijn lopen in gebieden waar aanlijnplicht geldt. Het is nog steeds geen garantie, maar er begonnen steeds meer asociale baasjes met echt linke honden rond te lopen in de losloopgebieden hier. Een grote hond zal ook schade krijgen, maar een kleintje is inderdaad gewoon op slag dood als ie zo gegrepen wordt, dus ik vermijd het tegenwoordig helaas maar. Het is niet anders. Gelukkig is hij aan een flexilijntje bijna net zo vrij als gewoon los en deert het hem niet.

Ik weet wel dat ik hierna minimaal 1 maatje groter neem want onder de 2 kilo is echt vreselijk fragiel en met andere honden gewoon gevaarlijk helaas.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 13:27

Ik heb tot nu toe nog niet opgetild, of het gevoel gehad dag dit moest. Ik heb altijd het idee dat dit de zaken nog erger zou maken? Dat je de andere hond nog meer triggert ofzo?

Mijn hond is niet angstig omdat ik angstig ben ofzo hoor, ze is zelfs niet bang, ze wil gewoon geen contact met andere honden (zit een verleden achter). Daardoor gaat het meestal ook gewoon goed, omdat andere honden niet uitgenodigd worden tot spelen of andere dingen. Als het dan toch eens een probleem geeft reageer ik wel kalm en zelfzeker, alleen achteraf ga ik dan malen. Helpt niks, dat weet ik, maar ik zit er dan toch mee.

Ik zorg ook altijd dat ik tussen haar en een eventueel probleem loop (zij zorgt daar zelf ook wel voor :+) en ze heeft ook een tuigje om dus ik hoop als het mis gaat dat ik inderdaad snel genoeg ben..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:32

Hier baasje van een grote hond,
Wij hebben angst voor kleine hondjes :')

Het gebeurt met regelmaat dat mensen hun lieve kleintje op mijn herder laten afrennen, zowel los, of aan zo'n flexi.... Dood en dood eng vind ik dat. Want GELUKKIG heb ik hem kunnen leren dat je altijd wég moet bewegen van kleintjes, maar wat zou ik het vreselijk vinden als hij wél een keer omdraait en hapt...

Dan is een klein hondje net zo snel weg als een minisnack... Wij vermijden alle losloop gebieden omdat mijn hond zeer "hond selectief" is. De boze blikken van baasjes die ik krijg als ik een kleintje blok tijdens uitlaten is bizar...

Dus ook mensen met grote honden hebben een angst :+

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:44

Eerlijk? De eigenaren met kleine honden zijn in mijn opinion de ergste. Of ik kom gewoon altijd de verkeerde tegen.

Het formaat is al verschrikkelijk, want soms zie je ze ècht niet in het hoge gras lopen. Als eigenaren dan helemaal uit hun panplaat gaan omdat mijn hond gewoon doorloopt en hun hond met rust laat notabene. Zodra zulke mensen een grote hond maar zien dan is er niks meer mogelijk. Hoe vaak deze honden al niet in de vacht van mijn hond hebben gehangen, de confrontatie aangaan terwijl mijn hond de confrontatie uit de weg gaat maar vervolgens wel de schuld krijgt als hij een snauw geeft, meestal niet goed opgevoed zijn vanwege het formaat.

Nee, deze honden probeer ik koste wat het kost te vermijden om mijn eigen hond te beschermen gezien deze veel te lief en niet corrigeert.

Jip, mijn Australian Shepherd vriendje. 03-07-2024 Until we meet again Y;(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:46

Ik houd mijn Jack Russel altijd kort en aan de riem. Het is niet dat ik bang ben dat een grote hond haar grijpt , maar ze reageert zelf nogal agressief en uitdagend waardoor de kans op een confrontatie groter is.
Ze is heel angstig, maar dit probeert ze te verbergen door direct te blaffen en te grommen.
Los gaat het vaak een stuk beter maar ze snauwt ook wel snel.

Eigenlijk zijn de grote honden zelf niet het probleem, maar in dit geval is het kleine hondje het probleem :')

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:50

Ik had een middenslag, hij is 2 keer aangevallen, een keer door witte herders en een keer door een kruising van zijn formaat. Zelf loopt hij het liefst gewoon met een boog om honden heen en negeert ze.
Gelukkig beide keren goed afgelopen maar beide keren was het in een losloopgebied, een van de baasjes erkende zelfs dat de hond dit vaker had gedaan en ze daarom altijd extra goed kijkt, maar ik stond al even op een afstand te kijken waardoor ik ook wel dat dacht dat ze me had gezien. Want zelfs in losloopgebieden hield ik het altijd al in de gaten, maar is het dus niet altijd te voorkomen.

Ik heb ook weleens grote honden met elkaar zien vechten tot bloedens toe, een risico lijkt er dus altijd te zijn alleen zijn kleintjes natuurlijk veel kwetsbaarder.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:00

Uiteindelijk gaat het ook niet om het formaat, maar vooral de eigenaar en diens keuzes. Het enige probleem is dat als zo'n ukkie een grote hond aanvalt de schade vaak beperkt is. Als een grote hond een kleintje pakt, is de kans dat deze ter plekken overlijdt aan de verwondingen gewoon vele malen groter. Dat maakt het zo link. Zelfs als de hond 'alleen maar wil spelen' is het voor mijn kleine hondje alsof er een paard over een mens heen denderd qua gewichtsverhouding. Dat alleen al kan serieus letsel geven.

Iedereen met een loslopende hond zou dat ook alleen maar moeten doen met een hond die goed onder appèl staat en om kan gaan met andere honden. Dat zou een hoop schelen. Een goede 'kom hier' is daarin al levensreddend.

Op zich hoeven die kleintjes trouwens echt niet bang te worden van optillen. Als je er een spelletje van maakt door op diverse momenten de hond op te tillen in ruil voor wat lekkers is het de normaalste zaak van de wereld. Als ik de mijne optilde vanwege een hond probeerde ik dit altijd zover mogelijk van die andere hond al te doen. Hij heeft het tot op heden nooit geassocieerd met de honden en iets engs.

Dat triggeren van anderen honden is wel een ding. Al zoveel ongeleide projectielen die me besprongen hebben als ik die uk vast had. Met vieze en soms zelfs gescheurde kleding tot gevolg. De andere eigenaren deden dan vaak niet eens de moeite om hun hond bij zich te roepen en gaven mij altijd steevast de schuld omdat ik mijn hondje vast had en dat het leuk maakte om zo te springen. Ja ergens snap ik dat, maar dat hele gespring met kleerscheuren tot gevolg is sowieso niet gewenst. Je zal je kind met knuffeltje maar op de arm hebben ofzo. Onze hondenschool heeft me meerdere keren op het hart gedrukt dat het optillen echt goed was en voor zijn eigen veiligheid en alle honden die dan nog tegen me op sprongen waren echt zelf het probleem van een gebrek aan opvoeding en niet ik die hem vast had. Maar goed je moet dus wel stevig in je schoenen staan en wat kunnen afweren in zo'n situatie. Ik dacht dan vaak alleen maar extra aan de woorden van onze fijne hondenschool en dat ik er waarschijnlijk goed aan had gedaan qua inschatting om ons hondje niet bij deze hond in de buurt los te laten lopen.

Gelukkig ging het bij de meeste honden altijd prima hoor en hebben we echt heerlijk kunnen wandelen altijd. Maar wel met ogen in het achterhoofd.

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 14:12

@Celebi: ik gok het, heb geen idee wat het was, een programma over de politie en heb de beschrijving wel eens zien voorbij komen van het fragment. Maar de verslagenheid ging door merg en been..

Ik kan me voorstellen dat niet alle kleintjes (naja, de baasjes) heilig zijn, zeker wel. Maar hier wordt totaal niks opgezocht of uitgedaagd, denk dat het daarom zo vaak ook gewoon goed gaat, maar het is toch altijd een dingetje. Ze wil ook gewoon niet snuffelen of spelen, gelukkig lijken veel mensen dit wel te zien of te begrijpen na uitleg, maar er is altijd die ene..

Losloopgebieden heb ik gelukkig niet mee te maken, zou ik ook nooit doen met haar. Niet alleen owv de andere honden, maar ze loopt niet :)) Wel eens in een losloopweide gaan spelen (gewoon zo'n 1 op 1 plek) maar ze snapt het principe van rennen niet, haha. Ze heeft er gewoon allemaal niet zo'n behoefte aan, zelfs op het strand met een flexi-lijn plakt ze nog aan mijn voeten.

Heb eerder wel honden gehad maar die waren toch een slagje groter en merk dat dit wel een dingetje is. Het kan altijd fout gaan, maar het risico is gewoon groter.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:14

Het probleem zit hem er nog wel eens in dat een grote lompe hond een kleine hond als speelbal kan gaan zien
Dat kan echt blijvende lichamelijke schade opleveren
Zo is die van ons een paar meter door de lucht gevlogen met een paar koprollen daarin
De hond kwam aanrennen en stopte niet op tijd...
Dat is ook echt niet fijn

Als een labrador tegen jou aan springt, dat is ook niet prettig. Laat staan als je nog geen een 10 kilo weegt

Gelukkig kan ze nog altijd met de meeste honden overweg
Maar ik loop niet meer alleen met haar in een losloopgebied, altijd met nog andere honden erbij.
Want dan lijken de lompe honden zich wel beter te kunnen gedragen

Dat sport filmpjes kijk ik trouwens niet, want dan kan je nooit meer ergens ontspannen lopen

“Winter is coming”

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:16

higgins schreef:
De hond kwam aanrennen en stopte niet op tijd...

Mijn eigen labrador loopt mijn mini nog wel eens om ver :')

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:45

Ik had 2 chihuahua's, beide 2,2kg, broer en zus.
Altijd erg bewust van geweest dat ze klein en kwetsbaar zijn (ondanks hun grote mond.)
Mijn nachtmerrie is 1,5 jaar geleden inderdaad werkelijkheid geworden...
In een fractie van een seconde was het gebeurt. Mijn lieve mannetje doodgebeten, op 2m afstand bij me vandaan, door een aangelijnde hond...
8 jaar is hij geworden.
Ik had ze altijd aan de lijn, om ze zsm binnen te 'hengelen' als er een hond aan kwam stormen en toch...

Het zusje (en ik ook) hebben er beide een trauma aan oveegehouden. Zij is ook niet meer dezelfde vrolijke Happy, die ze was.

Dus probeer niet overdreven panisch te zijn, maar wees er altijd van bewust dat ze klein en kwetsbaar zijn.
En geniet elke dag, elk moment met je kleine vriendje :+:

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 20:49

Poeh ja, kan me voorstellen dat zoiets erin hakt :knuffel:

Nu is die van mij toch niet zo mini als dat ik hier lees (rond de 3.5 kg) maar is de helft van de vorige dus het maakt toch verschil. Nog kleiner lijkt mij helemaal eng :=

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:09

Ik heb grotere honden. Daarmee heb je ook het probleem met loslopende honden, groot en klein. Mijn herder en ik zijn aangevallen door een kleintje. Sindsdien is ze bang en blaft naar andere honden uit onzekerheid.
Ik probeer altijd tussen mijn hond en een loslopende hond die niet onder appel staat te gaan staan en/of ze weg te sturen en/of ervoor te zorgen dat de andere hond niet tot bij de mijne komt door bv mijn been ertussen te zetten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:47

Celebi schreef:
Uiteindelijk gaat het ook niet om het formaat, maar vooral de eigenaar en diens keuzes. Het enige probleem is dat als zo'n ukkie een grote hond aanvalt de schade vaak beperkt is. Als een grote hond een kleintje pakt, is de kans dat deze ter plekken overlijdt aan de verwondingen gewoon vele malen groter. Dat maakt het zo link. Zelfs als de hond 'alleen maar wil spelen' is het voor mijn kleine hondje alsof er een paard over een mens heen denderd qua gewichtsverhouding. Dat alleen al kan serieus letsel geven.

Iedereen met een loslopende hond zou dat ook alleen maar moeten doen met een hond die goed onder appèl staat en om kan gaan met andere honden. Dat zou een hoop schelen. Een goede 'kom hier' is daarin al levensreddend.

Op zich hoeven die kleintjes trouwens echt niet bang te worden van optillen. Als je er een spelletje van maakt door op diverse momenten de hond op te tillen in ruil voor wat lekkers is het de normaalste zaak van de wereld. Als ik de mijne optilde vanwege een hond probeerde ik dit altijd zover mogelijk van die andere hond al te doen. Hij heeft het tot op heden nooit geassocieerd met de honden en iets engs.

Dat triggeren van anderen honden is wel een ding. Al zoveel ongeleide projectielen die me besprongen hebben als ik die uk vast had. Met vieze en soms zelfs gescheurde kleding tot gevolg. De andere eigenaren deden dan vaak niet eens de moeite om hun hond bij zich te roepen en gaven mij altijd steevast de schuld omdat ik mijn hondje vast had en dat het leuk maakte om zo te springen. Ja ergens snap ik dat, maar dat hele gespring met kleerscheuren tot gevolg is sowieso niet gewenst. Je zal je kind met knuffeltje maar op de arm hebben ofzo. Onze hondenschool heeft me meerdere keren op het hart gedrukt dat het optillen echt goed was en voor zijn eigen veiligheid en alle honden die dan nog tegen me op sprongen waren echt zelf het probleem van een gebrek aan opvoeding en niet ik die hem vast had. Maar goed je moet dus wel stevig in je schoenen staan en wat kunnen afweren in zo'n situatie. Ik dacht dan vaak alleen maar extra aan de woorden van onze fijne hondenschool en dat ik er waarschijnlijk goed aan had gedaan qua inschatting om ons hondje niet bij deze hond in de buurt los te laten lopen.

Gelukkig ging het bij de meeste honden altijd prima hoor en hebben we echt heerlijk kunnen wandelen altijd. Maar wel met ogen in het achterhoofd.

Ik stond altijd klaar om, als ik mijn York op had getild, om eventueel een ongeleid projectiel van een loslopende hond tegen mijn knie op te laten knallen, in geval van nood. Wordt ook door trainers tegen out of control mechelaars gebruikt. Niet de liefste methode, maar in geval van nood... moet je wat... moet je wel stevig in je schoenen staan... Maar ik gebruikte wel een flinke nekgreep, daar hadden àlle honden respect voor. Maar dat moet je wel durven en in 1 keer goed kunnen. Het werkte bij Rottweilers, herders, maar bij pitbullachtigen nooit gedaan, dat zijn net varkensnekken, ik ben bang dat het moeilijk houvast te krijgen is op een pitjesnek. Nooit nodig gehad bij een pittje trouwens. Mijn man heeft een logeerhondje letterlijk aan het tuig omhooggetrokken wegens aanval door staffordshire, die losliep... Beter hondje laten schrikken door plotseling optillen, dan hondje weg moeten brengen naar het dierencrematorium, denk ik dan maar.

https://hondenbescherming.nl/opvang/hondenopvangcentrum/ Steun de Hondenbescherming met de bouw van het eerste prikkelarme asiel in Nederland.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:53

Gewoon kleine hondjes niet om laten gaan met grote honden. Klaar. En als je in een buurt vol loslopende lummels woont, hondje mee in fietsmand en ergens op een overzichtige rustige plek uitlaten.

Tegenwoordig loopt menig hondeneigenaar met de neus op een mobieltje, zonder op de hond te letten, dus moet de eigenaar van een klein hondje zelf opletten. Alleen met hondjes van vergelijkbare grootte laten spelen dus. Het is de reden dat veel chihuahua eigenaren vaak meer dan 1 chihuahua hebben, zodat het diertje toch wat sociaal contact met een soortgenoot kan hebben, zonder gesloopt te worden.

https://hondenbescherming.nl/opvang/hondenopvangcentrum/ Steun de Hondenbescherming met de bouw van het eerste prikkelarme asiel in Nederland.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:57

Zoolgangster schreef:
Gewoon kleine hondjes niet om laten gaan met grote honden. Klaar. En als je in een buurt vol loslopende lummels woont, hondje mee in fietsmand en ergens op een overzichtige rustige plek uitlaten.

Tegenwoordig loopt menig hondeneigenaar met de neus op een mobieltje, zonder op de hond te letten, dus moet de eigenaar van een klein hondje zelf opletten. Alleen met hondjes van vergelijkbare grootte laten spelen dus. Het is de reden dat veel chihuahua eigenaren vaak meer dan 1 chihuahua hebben, zodat het diertje toch wat sociaal contact met een soortgenoot kan hebben, zonder gesloopt te worden.

Dat probleem heb ik als grote hondeneigenaar ook, mensen die alleen op hun mobiel zitten en totaal niet opletten. Ik kan daar zo pissig van worden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:00

Ik loop met een Rottweiler en een Jack Russel, dus meestal houdt men wel afstand.
Een dame met ook een Jack vroeg vorige week of die van haar even mocht neuzen. Prima. Vliegt dat beest echt vol in mn Rottweiler.
Nu is hij echt dol op kleine hondjes, maar een keer zn poot er op en de kleine ligt klem op de grond.
Gelukkig geen schade aan welke hond dan ook.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:00

Wij hebben een golden retriever die eerder opgegeten wordt door een kleine hond dan dat ze een vlieg kwaad doet.

Ze is nog jong en soms wat te enthousiast. Meestal ben ik optijd om haar aan te lijnen als er iemand aan komt maar soms ook niet. Ik vind t dood eng dat zij gegrepen wordt door een andere hond.

Dus ik denk niet dat het formaat uitmaakt.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:17

onpaard schreef:
Wij hebben een golden retriever die eerder opgegeten wordt door een kleine hond dan dat ze een vlieg kwaad doet.

Ze is nog jong en soms wat te enthousiast. Meestal ben ik optijd om haar aan te lijnen als er iemand aan komt maar soms ook niet. Ik vind t dood eng dat zij gegrepen wordt door een andere hond.

Dat het voor je gevoel/angst gevoelens niet uitmaakt snap ik maar fysiek gezien maakt het formaat wel degelijk uit. De kans dat de kleine hond meer schade oploopt is vele male groter dan andersom.

Als kleine honden eigenaar vind ik de hij wil alleen maar spelen, hij is nog jong, hij is alleen maar enthousiast soms heel erg vervelend en eng. Als er een hond van 20/30 kilo als een maniak op je mini komt afrennen en hem omver loopt ook al is dat alleen maar uit enthousiasme is dat voor de kleine hond gewoon niet leuk en wellicht ook schadelijk.
Ik vind honden die andere honden niet kennen en als een dolle erop afstormen ook geen sociaal of normaal gedrag vertonen maar ik ben daar af toe geloof ik de enige in.

Jaapie <3

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:21

onpaard schreef:

Behalve dan dat die van jou niet met twee keer schudden dood is.

Ik heb geen kleine hond maar ik zou absoluut lak hebben aan al die zeikerds die claimen dat je hondje bang wordt van optillen. Jij hebt de verantwoordelijkheid over jouw hond. Als het je niet aanstaat til je hem gewoon op. Je hondje is veilig tot ie dat ineens niet meer is hea.

En ik zou een petcorrector meenemen. Iedereen heeft daar ook weer een mening over maar ik ben groot fan. Uiteraard eerst je eigen hondje desensibiliseren en niet ermee op los sprayen. Kort maar krachtig. Wegwezen.

Nog geen week geleden werd hier voor mijn huis in het dorp een Stabij gegrepen door twee pitbull types. Het gekrijs was oorverdovend. En ze waren verdorie alle drie aangelijnd dus waar gaat dat dan fout denk je hea. |o