Konijnenbaby’s in nest koud

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Diane_

Konijnenbaby’s in nest koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 18:24

Hoi allemaal!

Ik heb een zwangere voedster opgevangen, zondag heeft ze 8 jongen gehad. Ze zit binnen en had niet echt een nest gemaakt, misschien 1 pluk vacht die erbij lag. Wel vrij veel stress gehad ook in de week voor de bevalling en daarvoor ook slechte omstandigheden bij de plek waar ze weggehaald is.

Gisteren lagen de jongen er goed bij en waren nog warm. Vandaag was er 1 jong het nest uit gekropen, toen ik die terug legde merkte ik dat ze allemaal koud aanvoelde en was er 1 dood. De dode eruit gehaald. Nu, een paar uur later, is de rest nog steeds niet warm.

Ik vind het heel lastig wat te doen. Als ik er teveel aan zit is er kans dat de voedster ze in de steek laat. Maar zo koud is de kans dat ze het overleven ook klein lijkt me. Wat is Bokts
advies?

Voedster is overigens heel lief, laat zich lekker aaien en lijkt al goed op haar gemak. Nestje is dus níét bewust gefokt, daar ben ik geen voorstander van. Maar nu deze er toch zijn wil ik ze graag laten overleven. :knuffel:

Wintu

Re: Konijnenbaby’s in nest koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:29

Leg het nestje op een snugglesafe, leg een warme kruik met een handdoek erbij. Erg belangrijk dat de jonies warm blijven, leg er een hele hoop hooi in en een dikke onderlaag.

Weeg de jongen dagelijks, zodat je ziet of ze groeien. Als ze niet groeien geeft mam misschien niet genoeg, dan kun je op melkvoordieren.nl Fox valley 30/50 bestellen en bijvoeren. Maar momenteel is warmte erg belangrijk, zet ze eventueel kleiner, zodat ze geen kans krijgen om kouder te gaan liggen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 18:33

Dankjewel voor je snelle reactie! Zou mama ze niet verstoten als ik er zoveel aan ga veranderen? Ze liggen nu inderdaad niet warm in een nest. Dus ik zou dan ander hooi erbij moeten leggen. En die snufflesafe kan dus wel gewoon in het hok erbij? Ik durfde het niet aan om een kruik in het hok te laten.

Melk (speciaal voor konijnen) heb ik trouwens al in huis! Moet ik ze dan vandaag wegen en als ze morgen nog niet zijn aangekomen gelijk gaan bij voeden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:42

Zijn de jongen rimpelig of mooi rond? Dus zijn ze gevoed of niet.
Al kan het 3 dagen duren voordat de melk op gang komt, dat is een uitzondering en zonder voedende voedster (colostrum zeker) heb je problemen.
En liggen ze in een doosje oid of gewoon zo in het hok?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 18:48

Ze liggen onder een doos. Ik heb de mama gisteren wel zien voeden. Ze zien er niet zo mooi rond uit als op foto’s die ik online zie. Maar ze zijn ook niet enorm rimpelig. Verschilt wel per konijntje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:53

Zo snel mogelijk warm gaan leggen, dit is prioriteit.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 18:54

Afbeelding

Net deze foto gemaakt toen ze eventjes op een kruik lagen. De handdoek ligt in de ren bij mama, dus heeft haar geur. Kan je het hieraan beoordelen of ze mooi rond zijn of rimpelig? Ik zie nu zelf wel dat er een paar echt wel rimpelig zijn trouwens. :(

Ze zijn dus zondag geboren, 2 dagen oud nu. Ik ga ze nu warm leggen.
Laatst bijgewerkt door Diane_ op 26-09-23 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:56

Heb je geen warmtelamp die je er even boven kunt hangen om ze op te warmen? Als je ze op moet pakken smeer dan even je handen in met wat keutels en stro, voor t goede doel :+

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 19:07

Warmtelamp helaas niet nee. Ze liggen nu (niet direct) op een kruik. Zit nu te twijfelen of ik de meest gerimpelde beter gelijk al ga bijvoeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:11

Vind ze er prima uitzien, ik zou het zo laten en de natuur de gang laten gaan. Zorg dat moeder genoeg voer en water heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:17

Konijnen zijn vrij makkelijk qua accepteren jongen, zijn zat mensen die jonkies van andere nesten er bij schuiven of zelfs soms 2 nesten (beide in eigen nestbox) afwisselen om ze te zogen (1 's morgens en 1 's avonds). En die nestboxen tussen door in huis hebben wegens hitte of kou (nu zijn dat inderdaad wel dieren die hun mens kennen en vertrouwen).
Ja, stress /nieuwe plek kan daar problemen mee geven, maar dat is niet de standaard gewoonte. Blijf de routine volgen die je voor het nest ook al had en geef haar wat lekkers als je nest bekijkt. Mits instinct goed werkt, en je nest op dezelfde plek laat, is verstoten of opeten e.d. heel zeldzaam en vaker gevolg van bv muizen dan agressie die op de jongen gericht is.
Zorg voor flink hooi met haar waar mogelijk. (en ja sommige mensen plukken de voedster als die amper vacht getrokken heeft zelf, al is dat iets waarbij je moet weten hoe/waar).
Voeden is 1 of 2x per dag in de schermering normaal. Daar buiten komen ze amper tot niet bij de jongen.
Al heb ik wel een voedster na nest controle midden op de dag zien voeden met hoofd op standje potver mens ze sliepen net zo lekker stil.
Jongen zijn dus gevoed en er is melk bij de voedster. Goed.
Maak een goed nest voor ze met wat er al in gebruik is als basis, liefst in een doos oid dat ook helpt met warmte vast houden. Gebruik liever hooi dan stro als ze zo jong zijn, hooi is zachter, stro krast makkelijker.
Als je bv hout hebt en een nestbox kan maken super, anders keer bijna liever die doos om, let alleen wel op dat voedster er niet in wil voor anders dan voeden, ze kan ze dan platstampen per ongeluk. Andere plek voor haar om op/onder te zitten helpt. Anders doosje zo klein maken dat ze er net in past om te voeden en verder niet helpt daar tegen.

Mocht je moeten overstappen op flesvoeding, de blindedarmkeutels zijn vanaf ong 2 weken nog belangrijker dan de melk bijna, zonder die start voor de darmflora gaan ze net zo makkelijk de mist in.
Blijf je voedster voeren zoals je nu doet tot de kits zeker 8 weken zijn (ook als zij dus nu groenvoer krijgt), melk en darmkeutels zorgen dat de jongen dat dus ook kunnen verteren.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:32

Verder kun je veel info vinden op melk voor dieren. Wat voor melk heb je?

Maar de jongen kunnen echt niet kaal op een handdoek onder een doos iig, dat is te koud. Kruik doe je een dikke handdoek om heen, snugglesafe is vrij hard, dus ook daar iets zachts over.

Niet bijvoeren als het niet hoeft. Ik weeg de konijntjes altijd, zodat ik zie welke achter blijft of te veel achter blijft. Je ziet ook duidelijk op de foto dat het ene jong meer voedt bij moeders dan de andere.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 20:03

Bedankt voor jullie tips! Ik ga even kijken of ik een echte nestkist kan maken, er ligt ergens nog wel hout, maar je moet geen splinters hebben natuurlijk.

Voedster kan rondom het hok haar ding doen, bang dat ze in de doos op ze gaat liggen oid ben ik niet. Ze is er nauwelijks bij.

Wintu, ik heb Knaagdier- en konijnenmelk van Beaphar (gehad van degene die de voedster heeft gered).
Ik heb ze niet zo op de handdoek laten liggen hoor. Ze liggen nu op een dikke laag met een kruik erbij en werden al warmer. Ik lees overal dat bijvoeden ook weinig kans op overleven geeft, dus wil het toch zo proberen eerst.

Je ziet inderdaad dat de één meer krijgt dan de ander. Zijn de meest dunne al zo dun dat jullie ze zouden bijvoeren? Ik vind die grens lastig. En ja, dan heb je de andere kant: de natuur z'n werk laten doen. Maar moet zeggen dat ik dat wel erg lastig vindt. ;-)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:09

Weet ook niet hoe het bij konijnen is maar kittens bv mag je absoluut niet voeden als ze koud zijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:31

girlyggirl schreef:
Weet ook niet hoe het bij konijnen is maar kittens bv mag je absoluut niet voeden als ze koud zijn!

Die regel geldt voor alle (jonge) dieren. Koud = geen goed werkende organen en voeden is dan dodelijk, daar zijn ingrepen bij mogelijk, maar zo'n mini maatje als een jong konijn is temperaturen lastig evenals mogelijke andere ingrepen. Hoe moeilijk ook, beste optie is voor goede randvoorwaarden zorgen en ze het zelf laten doen. Moeder klinkt alsof ze doet wat ze moet doen, rest is niet echt veel aan te doen met goede kans op succes.
Je kan de voedster een theelepel zonnebloempitten (beetje strooivoer voor vogels bv, incl. schil is geen probleem) bijgeven 1x/dag, konijnenmelk is heel vet (47 of 49%) en een extra vetbron helpt.
Hoe groot en welk ras is deze voedster trouwens? Nest van 8? is aardig groot.

[o]

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:33

Ik zou niet gaan bijvoeden en de natuur zijn gang laten gaan. Moedermelk icm Kunstmelk bij konijnen is vaak geheid darm problemen. Ga je toch geheel over op kunst dan eerste 24 ors toedienen ipv melk.

Maar ik zou ze in nest leggen met laag hooi en het daarbij laten

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-23 20:39

Bedankt! Mama is een middelmaat, ik gok rond de 3 a 4 kilo? Vond het ook best veel ja. Zonnebloempitten krijgt ze ja :) Nouja, ze liggen nu inderdaad in een warm nest, ik duim voor ze. Net nog wel één eruit gehaald die het ook niet heeft gered helaas.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:40

Mijn man plukt in zon geval wol bij de voedster",
Daar een nestje van maken en de jongen erin.
Verder kun je er weinig aan doen en moet de natuur zijn gang gaan.
Evt. kun je aan de voorkant nog een doek hangen zodat het hok nog wat warmer wordt.
Succes !

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:17

Idd, wol plukken van de buik van de voedster…

[color=#FF0000]12 sept 2012 zijn we getrouwt!!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:42

StalNollie schreef:
Ik zou niet gaan bijvoeden en de natuur zijn gang laten gaan. Moedermelk icm Kunstmelk bij konijnen is vaak geheid darm problemen. Ga je toch geheel over op kunst dan eerste 24 ors toedienen ipv melk.

Maar ik zou ze in nest leggen met laag hooi en het daarbij laten

Ik geef 4 voedingen ors en dan per 4 voedingen 25 procent kunstmelk er bij. Dus na 16 voedingen op 100 procent melk.

Maar TS, idd zorg voor goede omstandigheden en laat mama eerst zelf het werk doen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-23 05:26

Vannacht paar keer bij ze wezen kijken, er leeft er nog maar 1 en ook voor zijn/haar leven vrees ik. |(
Ik baal er zo enorm van. Ze hadden natuurlijk ook geen optimale start, met mama die verwaarloosd is tijdens haar zwangerschap, geen nest maakt en wellicht te weinig melk had. Maar het ergste vind ik dat het ook een stuk onkunde van mij is, als ik meer ervaring had gehad, had ik het net wat anders gedaan allemaal en waren ze niet allemaal dood. En poe, dat komt wel hard aan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:02

Och wat naar voor je!
Voel je niet schuldig, je probeert echt het beste te doen voor de ukjes

ONDERSCHRIFTLOOS

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:23

Het kan ook zijn dat ze door de slechte gezondheid van mams ook niet helemaal gezond waren en dat de voedster dat heeft aangevoeld.
Je hoeft je echt niet schuldig te voelen! :(:)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:18

Diane_ schreef:
Vannacht paar keer bij ze wezen kijken, er leeft er nog maar 1 en ook voor zijn/haar leven vrees ik. |(
Ik baal er zo enorm van. Ze hadden natuurlijk ook geen optimale start, met mama die verwaarloosd is tijdens haar zwangerschap, geen nest maakt en wellicht te weinig melk had. Maar het ergste vind ik dat het ook een stuk onkunde van mij is, als ik meer ervaring had gehad, had ik het net wat anders gedaan allemaal en waren ze niet allemaal dood. En poe, dat komt wel hard aan.

Ts, ik heb al over de 100 nesten gekweekt en zelfs met die ervaring gaat het hier soms wel mis. Konijnen zijn zo teer. Je hebt gedaan wat moest. Zoek de schuld niet bij jou.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-23 07:41

Helaas ook de laatste zojuist overleden aangetroffen. |(

Is er iets dat ik kan doen om de mama te helpen? Kan me voorstellen dat ze nu met stuwing oid zit..