Mij is altijd verteld dat een goed zittend tuig beter is dan een goed zittende halsband. Minder kans op schade aan de nek en comfortabeler voor de hond. Nu lees ik eigenlijk voor het eerst een tegengeluid en als ik het artikel lees, roept bij mij toch wel wat vraagtekens op. Onder andere de claim dat zelfs Y en H tuigen voor 40% de beweging belemmeren. Waarop ik dan wel weer meteen een tegenvraag heb, was het dan wel een goed passend tuig?
Nu worden mijn hondjes elk jaar preventief nagelopen door een osteopaat en mijn reutje, die ook best van trekken houdt, had een plekje bovenop de rug die gezet moest worden. Ik zag haar daar bezig en vroeg wat er was, zij zei dat het trekken in combinatie met een tuig dit verschijnsel kan geven. Ben er natuurlijk meer op gaan letten dat hij minder trekt, maar ga haar ook nog even vragen dat als hij een halsband om gehad zou hebben of er dan iets vergelijkbaars zou kunnen optreden.
Ook ben ik nu op zoek naar ander leesmateriaal omtrent dit onderwerp als dat er uberhaupt al is.
Wat is jullie mening?
Het artikel wat mij heeft getriggerd dit topic aan te maken: