Ervaringen gevraagd: Hoe binnenkat gescheiden houden van buitenkat?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Ervaringen gevraagd: Hoe binnenkat gescheiden houden van buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-23 16:39

Wat dat lijkt toch best lastig :+

Situatie: Ik woon nu ongeveer 1,5 jaar in een nieuw huis. Eensgezinswoning met een mooie tuin. Mijn 2 katten (3 jaar, broer en zus) komen uit het asiel en zijn altijd binnenkatten geweest. Eerst op een apartement bij mij gewoond en nu dus in deze woning. Als het even kan, dan houd ik ze graag binnen. Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan bij de dierenambulance en weet hoe vaak er katten platgereden worden (en hoe ze er dan uitzien -O- ). Ze hebben zelf ook absoluut niet de behoefte (of anders gezegd: ze maken zelf geen aanstalten) om naar buiten te gaan. Had het een "gevecht" geworden (of wordt dat het ooit) om ze binnen te houden, dan gaan ze uiteraard naar buiten.

Nu het probleem. Er zijn énorm veel katten in de buurt. Buiten dat deze katten om de haverklap in mijn tuin kakken ( ;( ), lopen ze ook vaak richting de tuindeur. Dit is geen probleem als de deur dicht is, mijn katten hebben er dan geen last van. Ze zijn nieuwsgierig maar gaan niet staan blazen of krabben.

Het wordt nu alleen steeds lekkerder weer en ik heb de tuindeur dus vaak op een kier staan met behulp van haakjes (max 10 cm denk ik?). Zo kunnen mijn katten niet naar buiten (en buitenkatten niet naar binnen).

Vandaag kwam een buitenkat zó dichtbij dat mijn ene kat contact met hem had door de kier. Dit was geen prettig contact en (ik zat gelukkig in de buurt) een hele hele hele korte "catfight".

Mijn vraag dus: Hoe kan ik tóch de deur open hebben in de zomer zonder dat er contact is tussen binnen en buiten?

Ideeën:
- Een hordeur: maar dat moet dan meteen een cat-proof hordeur zijn, alleen zo ze kunnen dan nog steeds (te) dicht bij elkaar komen...?
- Afweermatten voor de deur leggen (van die plastic pinnen: werkt dat?)
- Een of andere manier om katten af te schrikken (draden? elektrisch iets?)

Mijn katten op het moment dat de deur open staat op de gang doen is geen optie.
De tuin afzetten zodat katten niet meer vanaf buiten in de tuin kunnen komen is geen optie (gedeelde achterom).


Ik heb al geaccepteerd dat katten uit mijn tuin krijgen nu geen optie is. Verder moet het zo diervriendelijk mogelijk zijn, zowel voor mijn katten als de katten buiten.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen gevraagd: Hoe binnenkat gescheiden houden van buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:00

Kan je niet zo’n bewegingssproeier neerzetten die de kat op tijd wegjaagt als die in de buurt komt.

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:43

Edit: overheen gelezen dat de tuin gedeeld wordt. Mijn oplossing werkt dan helaas niet.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 24-05-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Ervaringen gevraagd: Hoe binnenkat gescheiden houden van buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:49

@Slmt9
TS geeft aan dat ze haar tuin niet kan afschermen omdat deze gemeenschappelijk is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ervaringen gevraagd: Hoe binnenkat gescheiden houden van buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:07

Toch een hordeur nemen en die ad buitenkant voorzien van bijv kippengaas. Dan is hij catproof, doe er wel een haakje aan zodat de deur dicht blijft mochten ze er toch in klimmen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen gevraagd: Hoe binnenkat gescheiden houden van buitenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:58

een hordeur met de onderkant in gesloten paneel en de bovenkant in gaas. Zo heb je wel lucht binnen, maar kunnen de katten elkaar zelfs niet zien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: koenlover, Majestic-12 en 27 bezoekers