Fleslam met diarree

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Freya6

Fleslam met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 05:16

Help!

Ik heb een fleslam van 6 weken, een ardense voskop. Hij weegt nu 4,4 kg.
Werd geboren als een pakje suiker, veel te klein.

Ging op zich goed, groeide wel traag.
Kreeg de eerste week poedermelk en na een verhuizing bij 5 weken nu koemelk. Op nieuwe plek geven ze koemelk nmelijk.

Hij heeft door zijn moeilijke start een slechte weerstand en pikt alles op.
Na een paar weken coccodiose gehad waarvoor hii behandeld is ( weet niet welk middel)

Daarna blijven kwakkelen met diarree. Maar had ook goede drolletjes.
Nu sinds gister echt dunne poep, en kreunt bij het poepen.

Ik weet niet goed wat te doen, wormen kunnen het niet zijn.
Je hoort zijn buik enorm borrelen.

Terug naar de poedermelk lijkt mij niet goed vanwege weer een verandering en we zitten op de bijna laatste flexweek.

Hij is wel elke dag in gewicht aan het aankomen, eet brok, gras en 4. X per dag 150 ml melk.

Ik vermoed dat het komt van het gras wellicht, dat de darmaanleg minder goed is als bij normale lammeren van zijn leeftijd. Wil hem tijdelijk even allleen hooi geven.

Wil liever geen antibiotica geven maar als het moet natuurlijk wel. Vandaag voelt als een Beslisdag hierover.

Tips?

Edit; hij likt graag aan de mineralen steen, ik laat dat nu vijf minuten per dag toe.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 06:35

Vraag de dierenarts of veevoerbedrijf om elektrolytenmix. Zo kunnen zijn darmen tot rust komen en krijgt hij de nodige zouten en mineralen binnen. Normaal gesproken vervang je de melk drie dagen door die mix (poeder met water).

Webshop - digital art: MoTekent

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 06:54

MoniqueT schreef:
Vraag de dierenarts of veevoerbedrijf om elektrolytenmix. Zo kunnen zijn darmen tot rust komen en krijgt hij de nodige zouten en mineralen binnen. Normaal gesproken vervang je de melk drie dagen door die mix (poeder met water).

Fantastisch dankjewel ik ga er meteen voor bellen

MoniqueT

Re: Fleslam met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:23

Succes! Geef liever om de twee of drie uur een flesje dan 3 keer per dag een grote plons.

Webshop - digital art: MoTekent

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:52

Dat lam krijgt dus maar 600 ml melk per dag. Dat is nog niet de helft van wat hij moet hebben. Heb je andere schapen in de buurt? Dan kun je het lam een stuk of wat gezonde keuteltjes achter in de keel drukken Het dier heeft waarschijnlijk een slechte darmflora. Een herkauwprop kan ook maar die is moeilijk te pakken te krijgen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 13:50

pillow schreef:
Dat lam krijgt dus maar 600 ml melk per dag. Dat is nog niet de helft van wat hij moet hebben. Heb je andere schapen in de buurt? Dan kun je het lam een stuk of wat gezonde keuteltjes achter in de keel drukken Het dier heeft waarschijnlijk een slechte darmflora. Een herkauwprop kan ook maar die is moeilijk te pakken te krijgen.

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. In week 7 zouden ze 500 ml per dag moeten. Maar omdat hij erg achter loopt denk ik dat hij langer meer moet krijgen inderdaad. Ik heb het sinds gister alweer opgevoerd naar 200 per keer x 5. Dus 1000 per dag.
Gaat veel beter.
Die keutel van een ander schasp, is dat niet een risico op wormen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 13:52

pillow schreef:

Heb je een idee wat het kreunen veroorzaakt bij het poepen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:54

Schapenmelk is veel geconcentreerder dan koemelk of zelfs geitenmelk. Begin dus met geschikte melk of meng de koemelk met poedermelk voor lammetjes.
Heeft dit lam trouwens wel eerste 24-36 uur biest gehad al dan niet van de moeder? Of is er enkel gewone melk(vervanger) in gegaan?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:06

Freya6 schreef:
pillow schreef:

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. In week 7 zouden ze 500 ml per dag moeten. Maar omdat hij erg achter loopt denk ik dat hij langer meer moet krijgen inderdaad. Ik heb het sinds gister alweer opgevoerd naar 200 per keer x 5. Dus 1000 per dag.
Gaat veel beter.
Die keutel van een ander schasp, is dat niet een risico op wormen?

Nee een gezond schaap met kleine keuteltjes heeft geen wormen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Het schema qua hoeveelheid melk dat ik aan houd voor Zwartblessen
Week 1 - 1 liter
Week 2 - 1,20
Week 3 tm 6 - 1,50
Week 7 - 1,20
Week 8 - 1 liter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:52

Géén koemelk geven.
Toen ik hier naar IJsland kwam nog voor we zelf met schapen begonnen was lam formule hier niet te krijgen (gelukkig veranderde dat snel), en iedereen gaf de flessen lammer koemelk, meestal rauwe.
Een boel diarree ellende tot gevolg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:47

pillow schreef:
Nee een gezond schaap met kleine keuteltjes heeft geen wormen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Week 1 - 1 liter
Week 2 - 1,20
Week 3 tm 6 - 1,50
Week 7 - 1,20
Week 8 - 1 liter.

Maar die zijn met 8 weken ene stuk zwaarder dan die van TS nu met 4,4 kilo.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:06

Brainless schreef:
pillow schreef:
Week 1 - 1 liter
Week 2 - 1,20
Week 3 tm 6 - 1,50
Week 7 - 1,20
Week 8 - 1 liter.

Ja logisch als het steeds te weinig krijgt wordt het ook niet zwaarder. Dit lam is 6 weken, mijn schema is ms te royaal maar het is wel duidelijk dat het nu te weinig krijgt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 18:20

tamary schreef:
Schapenmelk is veel geconcentreerder dan koemelk of zelfs geitenmelk. Begin dus met geschikte melk of meng de koemelk met poedermelk voor lammetjes.
Heeft dit lam trouwens wel eerste 24-36 uur biest gehad al dan niet van de moeder? Of is er enkel gewone melk(vervanger) in gegaan?

hij heeft wel biest gehad, en ik zal poedermelk gaan mengen. Leek me zelf ook een goed idee maar ik sta hier een beetje alleen in.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 18:21

Maar die zijn met 8 weken ene stuk zwaarder dan die van TS nu met 4,4 kilo.[/quote]
Ja logisch als het steeds te weinig krijgt wordt het ook niet zwaarder. Dit lam is 6 weken, mijn schema is ms te royaal maar het is wel duidelijk dat het nu te weinig krijgt.[/quote]

je hebt helemaal gelijk hiermee. Ik had zelf ook al dat gevoel. Het gaat nu heel lekker met hem met meeer melk.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 18:22

Brainless schreef:
pillow schreef:
Week 1 - 1 liter
Week 2 - 1,20
Week 3 tm 6 - 1,50
Week 7 - 1,20
Week 8 - 1 liter.

dit is ook zeker waar, de eerste weken kon hij niet het normale schema aan, het was echt een 'prematuur lam' voor zover dat je dat kunt zeggen, maar zeer klein en ondermaats.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-23 11:11

Het gaat super goed met het lam. De melk verhoogd, brok en hooi IPv gras en mineralensteen gebben gezorgd dat zijn drolletjes weer helemaal normaal zijn en hij is flink aan het aankomen.
Wel kreunt hij nog af en toe bij het poepen.
Ik geef hem wellicht nog een extra week melk aangezien hem dat enorm goed doet en hij nog steeds erg klein is voor zijn leeftijd en geen vet heeft.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 12:57

Hoe oud is het lam? Je kunt het lam rustig melk door voeren tot het 12 week oud is.Ik voer ook altijd koemelk nog nooit problemen mee gehad.Het liefst yerseymelk dat heeft een hoger vet%.

`Helaas Mino is niet meer !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie