Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:37

_xManadisx_ schreef:
KimD schreef:

Ook dit! Nooit begrepen dat mensen / DA's dit samen spuiten, bizar.


Jongens, overdrijven is ook een vak. Entingen gaan vaak samen, heb er nog nooit een patiënt aan verloren.
Een mening hebben mag, maar nu doe je echt alsof er 1000en dieren moedwillig vermoord worden op een dag.
Mijn honden krijgen gewoon alles in 1 keer, niet eens ooit een keer sloom geweest ervan…


Ik denk dat twee keer naar de dierenarts stressvoller en meer een aanslag op het lichaam is dan 2 vaccins in 1 keer geven.

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:18

cursebreaker schreef:
Het is inderdaad jammer dat mensen kiezen voor gemak en financieel plaatje ipv wat wetenschappelijk gezien betrouwbaar is als hulpmiddel om je dier(en) juist beter te voorzien en helpen in het stukje vaccineren. Want maar standaard alles klakkeloos erin rammen terwijl het niet nodig is, daar (over)belast je je dier alleen maar mee. Ook al merk je geen directe negatieve medische gevolgen van standaard enten misschien, moet je het dan toch willen om keer op keer chemisch spul in te spuiten? Terwijl dat vaak dus helemaal niet nodig is... Alleen maar omdat het goedkoper is tov titer bepaling doen om dan als argument te gebruiken (met gemak. Want welk gemak? zo veel vaker hoef je nu ook weer niet naar de Da) - wat zeker niet perse het geval is, dat het altijd goedkoper is tov titer bepaling doen. Maar met zo standaard enten weet je dus gewoon niet zeker of je hond wel echt beschermd is en met de beschikbaarheid van de titer-bepaling kun je daar wel achterkomen dus we moeten eigenlijk alleen maar blij zijn dat dat tegenwoordig kan. En oke prima; je hebt dan nog niet mee gemaakt dat ze dood zijn gegaan ergens eraan 'dus het zal wel goed zijn'... Ik hoor het ook zelden hoor, daar niet van. Maar met een titer bepaling WEET je het gewoon zeker of het wel of niet aangeslagen is, en die wetenschap is toch veel fijner? Ook dat je gewoon niets erin hoeft te spuiten wanneer het niet nodig is, dat is toch altijd winst vind ik. Het verbaasd me oprecht wel nog steeds dat mensen die weten hoe titer-bepaling werkt, alsnog bewust dan kiezen om standaard alle entingen erin te doen.

TS:
Ik ben pro titer-bepaling en dus alleen enten wanneer de hond het nodig heeft waardoor je het afweer/immuunsysteem niet onnodig belast. Maar uiteindelijk: zoveel mensen, zoveel wensen en meningen en daar moet je een beetje je eigen middenweg in vinden. Ik zou je in ieder geval wel wat meer gaan inlezen over titer-bepaling en welke mogelijkheden/keuzes je dus hebt :j Altijd fijn om toch voor jezelf wat duidelijker te maken naast advies wat je online en via DA ook kunt inwinnen nog.


Ik weet inderdaad hoe een titer- bepaling werkt, sterker nog het is mijn werk. En toch laat ik mijn hond (en katten en paard) vaccineren. Mijn hond krijgt ook gewoon de L4 enting want boerderij, veel sloten dus ratten en een hond die maar al de graag in die vieze sloten gaat.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:24

_xManadisx_ schreef:
KimD schreef:

Ook dit! Nooit begrepen dat mensen / DA's dit samen spuiten, bizar.


Jongens, overdrijven is ook een vak. Entingen gaan vaak samen, heb er nog nooit een patiënt aan verloren.
Een mening hebben mag, maar nu doe je echt alsof er 1000en dieren moedwillig vermoord worden op een dag.
Mijn honden krijgen gewoon alles in 1 keer, niet eens ooit een keer sloom geweest ervan…


Zoals je zelf al zegt, een mening hebben mag, maar nu doe je alsof het heel onschuldig is. ;)

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:25

Edit

Mijn hond word ook gevaccineerd hoor nicole_floor; maar aan de hand van titer bepaling en wat dus nodig is. Iets waar voldoende antistoffen van aanwezig zijn in het lichaam; is gewoon overbodig om voor te enten, en dat standaard schema zegt in dat opzicht net niks, want je weet gewoon niet of het is aangeslagen ja of nee en dan kun je met pech een hond hebben rondlopen die gevaccineerd is maar onbeschermd.

En ik ken genoeg mensen voor wie het werk is en er hetzelfde over denken (heb zelf ook ervaring binnen het paraveterinair vak) en aan de hand van titer bepaling vaccineren Ipv standaard elke keer alles spuiten zonder iets te weten, dus of het iemands werk is of niet zegt Imo niet perse zoveel in deze discussie want genoeg professionals (dierenartsen, paraveterinairs ed) die pro titer bepaling zijn ook. Iedereen moet het uiteindelijk zelf weten ook natuurlijk, maar ja ik vind het goed dat het niet overal meer standaard is om maar gewoon te vaccineren zonder te kijken wat wel/niet nodig is en of iets gepakt heeft of niet en aan de hand daarvan handelen en er is niks mis mee om meer eigenaren te vragen zich hierin te verdiepen :) titer bepaling uitvoeren betekent niet dat je niet meer vaccineert namelijk, zoals je dan zelf ook weet. In dat opzicht vind ik het wel vreemd dat mensen idd niet kiezen om zelf titer bepaling te doen, want je weet op deze manier toch juist nog beter of je hond (& kat) daadwerkelijk beschermd is.

Maar is uiteraard ieders eigen keuze :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-05-23 22:31, in het totaal 3 keer bewerkt

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:29

cursebreaker schreef:
Mijn hond word ook gevaccineerd hoor nicole_floor; maar aan de hand van titer bepaling en wat dus nodig is. Iets waar voldoende antistoffen van aanwezig zijn in het lichaam; is gewoon overbodig om voor te enten, en dat standaard schema zegt in dat opzicht net niks, want je weet gewoon niet of het is aangeslagen ja of nee en dan kun je met pech een hond hebben rondlopen die gevaccineerd is maar onbeschermd.

En ik ken genoeg mensen voor wie het werk is en er hetzelfde over denken (heb zelf ook ervaring binnen het paraveterinair vak) en aan de hand van titer bepaling vaccineren Ipv standaard elke keer alles spuiten zonder iets te weten, dus of het iemands werk is of niet zegt Imo niet perse zoveel in deze discussie want genoeg professionals (dierenartsen, paraveterinairs ed) die pro titer bepaling zijn ook en Imo dus niet fout zitten. Iedereen moet het uiteindelijk zelf weten ook natuurlijk. Maar ik vind het goed dat het niet overal meer standaard is om maar gewoon te vaccineren zonder te kijken wat wel/niet nodig is en of iets gepakt heeft of niet en aan de hand daarvan handelen.

Het is toch allemaal jullie eigen keus en wat jullie het fijnst vinden. Ik zeg alleen dat ik iemand ben die dagelijks met titer-bepaling werk er niet voor kiest om mijn hond of katten te laten titeren.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:34

Ja is ook zo, ieders keus uiteindelijk. Ik gaf ook alleen een mening, want vind het inderdaad wel bijzonder inderdaad dat professionals het vaak zelf niet doen maar ja wederom: ieders eigen keus :j

Maar in reactie op TS en andere (nieuwe) eigenaren vind ik dat mensen wel geïnformeerd mogen worden over de opties tegenwoordig naast het standaard vaccineren :j

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:46

cursebreaker schreef:
Maar in reactie op TS en andere (nieuwe) eigenaren vind ik dat mensen wel geïnformeerd mogen worden over de opties tegenwoordig naast het standaard vaccineren :j

Dat is zeker zo. :)

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:46

KimD schreef:
Zoals je zelf al zegt, een mening hebben mag, maar nu doe je alsof het heel onschuldig is. ;)


Het is ook onschuldig. Ik vaccineer al 5 jaar honden, en heb er nog nooit 1 aan dood gehad.
Ik denk dat ik in mijn leven toch al wel een paar 1000 honden heb gevaccineerd.
Waar ik wel honden aan heb verloren zijn honden van mensen die geen weil enten. En ja, daar vind ik wel wat van.
Die honden kiezen er niet voor om niet gevaccineerd te worden. Daarnaast ook een pup verloren aan parvo omdat er getiterd was en binnen de 3 weken dat hij terug moest komen zijn afweer dusdanig gezakt was dat hij wel parvo heeft gekregen. Dus ja, ik vind daar wel wat van.

Ik ben niet tegen titeren, maar het moet wel met beleid en door een kundig iemand gedaan worden. Daarnaast moeten eigenaren gewezen worden op de immunity gap van pups en niet op uitlaatstroken gaan lopen.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:53

Altijd zo'n 2 kamp.. titeren of niet.

Ik vaccineer gewoon. Ook rustig alles samen.
Maar stel mijn hond zou iets hebben, allergie of noem iets, zou ik wel titeren.

L4 geef ik, kc ook. Water en ratten zijn overal, en ik vergeef het mezelf nooit, ook al werkt t misschien geen jaar. Kc hetzelfde, ik vergeef het mezelf nooit en genoeg gedoe van gezien in 12 jaar paraveterinair werk..

Maar de vraag van ts was niet wel of niet titeren. Maar wanneer vaccineren.

T nieuwe advies is idd zoals gezegd OP 1 jaar leeftijd. Maar als je pas 1 jaar en 12 weken pakt zal er nergens moeilijk over gedaan worden omdat pensions kijken naar de datum, dus 1 jaar.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:03

_xManadisx_ schreef:
KimD schreef:
Zoals je zelf al zegt, een mening hebben mag, maar nu doe je alsof het heel onschuldig is. ;)


Het is ook onschuldig. Ik vaccineer al 5 jaar honden, en heb er nog nooit 1 aan dood gehad.
Ik denk dat ik in mijn leven toch al wel een paar 1000 honden heb gevaccineerd.
Waar ik wel honden aan heb verloren zijn honden van mensen die geen weil enten. En ja, daar vind ik wel wat van.
Die honden kiezen er niet voor om niet gevaccineerd te worden. Daarnaast ook een pup verloren aan parvo omdat er getiterd was en binnen de 3 weken dat hij terug moest komen zijn afweer dusdanig gezakt was dat hij wel parvo heeft gekregen. Dus ja, ik vind daar wel wat van.

Ik ben niet tegen titeren, maar het moet wel met beleid en door een kundig iemand gedaan worden. Daarnaast moeten eigenaren gewezen worden op de immunity gap van pups en niet op uitlaatstroken gaan lopen.


Jij vind het onschuldig. Ik vind het niet onschuldig. Het is een mening. Geen feit en dat blijft het ook.

Maar iedereen staat vrij om het op te zoeken en zelf een weloverwogen keuze te maken daarin ipv de DA of de DA assistente op zijn/haar blauwe ogen en glad praatje te geloven.

Zo ken ik een behoorlijk aantal honden die er wél (dood)ziek van zijn geweest. Daarnaast vind ik het gewoon niet oké, waarom zou ik zóveel zooi in zo'n klein lijf willen laten spuiten als pup of jonge hond?! Daar sta ik niet achter. Bij mensen is er een hoop gedoe over de corona vaccinatie (geweest), god, we wisten niet hoe hard te blèren. Maar onze huisdieren ieder jaar laten volpompen met iets waar we de inhoud niet van kennen? Geen probleem! Jakker er maar in, de meeste mensen denken daar geen twee keer over na.

En wat betreft Weil, zo ken ik dan geen enkele hond die er aan gestorven is, wél honden die er ziek van zijn geweest maar dat prima kunnen navertellen.

Agree to disagree dan maar. Ik ga er verder ook geen woorden of topic meer aan vuil maken.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:09

Pfoe, ik vind dat je er toch aardig over doorgaat. Meningen mag zeker. Maar kom op..
Ook ik ken uit de praktijk beide kanten maar heb nog nooit een dode hond gezien van vaccinatie. Wel andersom...

Ook mooie resultaten gezien met titeren. Gewoon wat de eigenaar zelf wil, duidelijk uitleggen.

En die dierenarts met blauwe ogen. Ja die moet je ook geloven. De meeste hebben echt het beste voor met het dier. Ondanks dat er vaak anders over gedacht wordt..
Ze hebben veel geld uitgeven, lang gestudeerd, maken lange dagen en nachten.

Ze weten waar ze mee bezig zijn.
Want als we met zijn alle internet moeten geloven gaat het ook niet goedkomen.

Gebruik verstand en doe gewoon wat je zelf fijn vind.

Maar dring geen mening op aan andere. Laat iedereen in zijn waarde.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:34

Ik laat geen chemische troep in mijn honden spuiten.
Ze mankeren nooit iets en het scheelt hoop geld.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Leeftijd vaccineren hond 1 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 00:10

Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp, was het advies 1 jaar en 4 maanden en is het advies veranderd naar 1 jaar? Weet iemand waarom dit is gedaan?

Prima dat het titeren en niet-vaccineren wordt aangehaald, maar ik zou graag weer teruggaan naar mijn vraag. Ik geloof zelf erg in de waarde van vaccineren en doe dit graag volgens de richtlijn.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 06:24

Ladyson schreef:
Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp, was het advies 1 jaar en 4 maanden en is het advies veranderd naar 1 jaar? Weet iemand waarom dit is gedaan?

Prima dat het titeren en niet-vaccineren wordt aangehaald, maar ik zou graag weer teruggaan naar mijn vraag. Ik geloof zelf erg in de waarde van vaccineren en doe dit graag volgens de richtlijn.


Men zegt dat het zo terug gedraaid is omdat sommige entingen niet goed aan slaan en je dus ten onrechte denkt dat je hond beschermd is. Echter dat zou voor mij de enigste reden zijn om wel te titeren zodat je weet of jou jonge puber hond beschermd is.
Persoonlijk denk ik altijd uit geld belang dat het nu op 1 jarige leeftijd gebeurd maar tja dat is mijn mening en zeker geen feit.

Ik heb jarenlang in een crematorium gewerkt. Jaarlijks wel 1 of meer overlijdens door weil idd maar nooit door enten.

Ik heb wel 1 hond gehad die wat slecht op entingen reageerde. Vandaar dat wij sinds dien de entingen spreiden en zeker rabiës en weil. Echter in ben net langdurig ziek geweest en nog steeds aan het herstellen en dat in combinatie met vakanties bij de dierenarts nu dus alles tegelijk laten zetten. Ik plan dan de dag er voor, dezelfde dag en de dag er na geen niet allerdaagse activiteiten zodat het lichaam verder ontspannen is. Niet omdat daar aanleiding toe is maar wel omdat ik mij daar fijn bij voel.

Ook ik vind hier over komen alsof ik hierdoor mijn honden de dood in jaag. Ik heb echter al bijna 30 jaar meerdere honden en 10tal jaren professioneel met honden gewerkt. Ook vele jaren asiel waar alles ook geënt werd. Kittens en entingen was nooit fijn en gaf wel degelijk overleden kittens (we hebben dat serieus onderzocht en speelde ln heel veel factoren mee. Uiteindelijk zo kunnen gaan enten dat we vrijwel niets meer verloren) maar met pups en volwassen honden nooit problemen gehad. Echt hoor de wereld van een hond vergaat niet als je ent ipv titert.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 06:55

dierenfan schreef:
Ladyson schreef:
Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp, was het advies 1 jaar en 4 maanden en is het advies veranderd naar 1 jaar? Weet iemand waarom dit is gedaan?

Prima dat het titeren en niet-vaccineren wordt aangehaald, maar ik zou graag weer teruggaan naar mijn vraag. Ik geloof zelf erg in de waarde van vaccineren en doe dit graag volgens de richtlijn.


Men zegt dat het zo terug gedraaid is omdat sommige entingen niet goed aan slaan en je dus ten onrechte denkt dat je hond beschermd is. Echter dat zou voor mij de enigste reden zijn om wel te titeren zodat je weet of jou jonge puber hond beschermd is.



Dit is inderdaad de reden, omdat honden te vaak met (hoofdzakelijk) parvo in de kliniek kwamen. En distemper kwam in NL heel zelden voor maar heeft de laatste jaren (dan praat ik over vijf plus jaar,met de laatste twee jaar een groter aantal) een 'opmars' gemaakt met meer gevallen bekend dan gemiddeld. Als oorzaak gokt men de vele import en louche handel.

Zeker die tweede is voor jonge dieren ellendig. Om dat enigszins te onderscheppen hebben ze de leeftijd terug gezet.

Als je pup regulier geënt is en deze is niet aangeslagen dan slaat die enting zeker met één jaar wel aan vanwege de lage waardes.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:36

_xManadisx_ schreef:
KimD schreef:
Zoals je zelf al zegt, een mening hebben mag, maar nu doe je alsof het heel onschuldig is. ;)


*knip*
Die honden kiezen er niet voor om niet gevaccineerd te worden. Daarnaast ook een pup verloren aan parvo omdat er getiterd was en binnen de 3 weken dat hij terug moest komen zijn afweer dusdanig gezakt was dat hij wel parvo heeft gekregen. Dus ja, ik vind daar wel wat van.

Ik ben niet tegen titeren, maar het moet wel met beleid en door een kundig iemand gedaan worden. Daarnaast moeten eigenaren gewezen worden op de immunity gap van pups en niet op uitlaatstroken gaan lopen.

Als de pup wel was geënt dan was de parvo niet aangeslagen omdat er nog antistoffen waren en had de pup alsnog parvo gekregen. Titeren of enten had niet uitgemaakt.

Zoals ik al eerder schreef was bij mijn pup de parvo niet aangeslagen na het enten, door het titeren kon ik haar daar nogmaals voor enten en na nogmaals titeren weet ik dat het toen wel aangeslagen is. Als ik had vertrouwd op de enting had ze dus nu al een jaar onbeschermd rondgelopen.

Ken trouwens wel honden die flink ziek geworden zijn van alles bij elkaar enten, zodanig dat ze ook nog terug moesten naar de da. Als het niet nodig is doe ik het niet.

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:11

Ik titer ook
Eerst zag ik er ook niet zo het belang van in, totdat er een pup was die niet beschermd bleek tegen Parvo
Deze eigenaren titerden dus wel, daarna hebben alle pupkopers de hondjes laten titeren en er waren 2 of 3 niet beschermt, ondanks dat moeder hond, vader en de pups zelf altijd volgens schema geent zijn...

Vanaf toen titer ik dus en ent in indien nodig. Kennelhoest is de enige die ik oversla. Weill krijgt ze gewoon elk jaar

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:48

Ladyson schreef:
Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp, was het advies 1 jaar en 4 maanden en is het advies veranderd naar 1 jaar? Weet iemand waarom dit is gedaan?

Prima dat het titeren en niet-vaccineren wordt aangehaald, maar ik zou graag weer teruggaan naar mijn vraag. Ik geloof zelf erg in de waarde van vaccineren en doe dit graag volgens de richtlijn.

Juist dan zou ik zeker laten titeren :j
De dierenarts kan dan zien in hoeverre jouw hond beschermd is, welke vaccinaties nog waarde hebben en na de vaccinaties kunnen ze weer kijken of alles aangeslagen is.
Eigenlijk kun je het vaccineren op maat noemen. Ik vind het veel betrouwbaarder dan het standaard vaccineren.

Ik heb zelf een tijd standaard laten vaccineren en doe het nu middels titerbepaling. Dit geeft me veel rust.
Besef overigens wel dat als je L4 (tegen Weil) laat zetten, je hond slechts tegen een aantal varianten Weil beschermd is en je bij symptomen dus absoluut geen Weil uit kunt sluiten. Je kunt er met die vaccinatie niet vanuit gaan dat je hond volledig beschermd is.