Voer kat met blaasgruis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 12:19

Hoi allemaal,

Gisteren leek 1 van mijn katers (gecastreerd alle 3) niet te kunnen plassen. Daarom heb ik hem naar de kliniek gebracht waar bleek dat zijn plasbuis verstopt zat door blaasgruis struviet. Hij zit op dit moment nog op de kliniek maar ze gaven al aan die op de Royal Canin Urinary s/o moet. Nu is RC het enige dat mijn kliniek verkoopt dus dat ze dat adviseren verbaasd me niet :+

Echt ben ik wel aan het rondkijken wat zijn nou vergelijkbare producten die het liefste in grootverpakking komen en ook aan gezonde katten gevoerd kunnen worden? De RC kon dat wel begreep ik van de dierenarts.

Mijn katten kregen biofood control urinary & sterilised kattenvoer, dus ik was al een beetje in de veronderstelling dat ik al iets voerde ter voorkoming van blaasgruis... Maar kennelijk niet sterk genoeg.

Waterfonteinen hebben we al vanaf ze kitten zijn. Kat waar het om gaat heeft overgewicht maar is heel kieskeurig. Hij lust niet veel en natvoer of vers al helemaal niet. Overdag komt hij buiten snachts altijd binnen.

De andere twee die er van moeten eten zijn zijn broers ook katers en 5 jaar. Apart voeren is eigenlijk geen optie ze eten nooit hun bakje in één keer leeg. Krijgen 2x daags voer maar laten dat rustig staan zeker de kat waar het om gaat eet nooit veel in één keer maar altijd over de dag beetjes. Luiken maken op chips hebben we al eens geprobeerd maar ze maken een een soort stormram van zichzelf en beuken zich er door :') voor het kattenluik buiten zit snachts ook altijd een plank anders gebeurd het zelde

Wie heeft er tips?

NibbitLotus

Berichten: 1658
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:47

Hier een paar weken geleden hetzelfde gehad, een van onze katers moest drie dagen in de kliniek blijven.
Ons werd RC of Hills aangeraden. Ze gaven aan dat het voordeel van RC was dat onze “gezonde” kater dit ook kon krijgen. Dus wij hebben daar voor gekozen. De blaasgruis kater krijgt ook aangepast natvoer als ze naar bed gaan. De gezonde kater krijgt dan gewoon een zakje van whiskas.

Ik ben ook nog een beetje zoekende. Ik geef ze nu af en toe wat vers vlees voor de afwisseling. Het gekke vond ik dat de dierenarts zegt dat hij zijn hele leven op deze voeding moet ivm de PH terwijl op de zak staat dat je het niet langer mag voeren dan 6 maanden :+

Echt tips heb ik niet maar ik vind het wel fijn dat ik nu niet hoef te klooien met verschillende brokjes omdat ze dit beide mogen eten..

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:56

Hills S/D totdat de ph rond de 6,5 is daarna overschakelen op de C/D van hills. De C/D mag een gezonde kat ook wel hebben. De S/D absoluut niet.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:38

Purina One Urinary Care kun je doen maar niet in de acute fase denk ik. Onze kater ging er een hele tijd goed op. Later toen hij nog wat ouder was zat hij aan de gepureerde Bozita natvoer en toen bleef het plassen ook goed gaan bij hem. De Purina One Urinary kon onze andere kater ook gewoon eten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:39

Die van mij doen het al jaren goed op RC Urinary. Het is echt gewoon heel goed voer.
Heb er eentje bij die blaasgruis kan ontwikkelen en sinds ik RC voer is dat al jaren niet meer voorgekomen.
De andere katten eten er van mee en die doen het er ook goed op.

Ik koop het bij Zooplus. Scheelt een boel geld tov kopen bij de DA :)

Jippyhorse

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:43

Onze kater heeft ook een verleden met blaasgruis, hij krijgt al jaren deze (heette eerder Smilla Adult Urinary):

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ial/448477

Ik weet verder niet of ze veel verschillen van de Biofood brokken die je noemt, weet alleen dat de vorige eigenaar van mijn kat deze brokken is gaan voeren en de gruis nooit meer terug is gekomen bij hem.

Roosch

Berichten: 36648
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:54


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:13

onze kater had zo'n 2 jaar geleden voor het eerst blaasgruis waardoor hij niet meer kon plassen. naar de DA en gespoeld en infuus. advies : brokjes van rc of hills. die heb ik meegekregen maar na een dag was het alweer mis. ik vind het al raar dat je met droge brokken moet voorkomen dat hij niet meer verstopt raakt, ondanks het stofje wat erin zit dat blaasgruis moet voorkomen. hij dronk ook maar weinig. over gestapt op de zakjes natvoer van royal canine. ging een tijdje goed. na een paar maanden weer ernstig ziek en verstopt. weer DA en er werd zelfs gesproken over een operatie. hij heeft zelfs een paar dagen een katheter gehad omdat hij anders meteen weer verstopt raakte.
toen hij weer thuis was heb ik naast het rc natvoer, zelf "poezensoep" gemaakt en hem 2 keer per dag hiervan flink laten drinken zodat hij goed moet plassen. en sinds ik dat doe gaat het prima.
het laatste half jaar ben ik hem ook weer gewoon vers vlees gaan geven gemengd met het struviet natvoer. en ook dat gaat goed.
een andere DA zei, dat speciale voer is zelden nodig zolang je maar zorgt dat jouw kat voldoende drinkt en dus "doorspoelt" en dat blijkt dus ook dat dat het belangrijkste is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:21

Dat is een hele ervaring Dingogirl, maar ik zou dat niet als advies willen zien.

Mijn kat had blaasgruis die bij hem de urinewegen verstopten. Als ik daar te laat achter zou zijn gekomen, zou de kater zijn verleden als gevolg van die verstopping. In die toestand overleven ze het geen 24 uur. Toen het een 2e keer gebeurde, hebben wij hem laten opereren. En hij blijft dus voorgoed op dat RS Urinary voer. Ik ga er echt geen risico meer mee lopen.

Er gaan katten dood agv blaasgruis, dat is niet iets om even mee te experimenteren.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:00

Is er echt geen natvoer dat hij lust?
Mijn kat had hetzelfde, maar kreeg alleen medicatie en moest op speciaal voer van de dierenarts. Die hoefde niet te blijven.
Mijn kat krijgt nu de speciale brokjes, maar hij eet het totaal niet graag en eet er dan ook maar weinig van. Het is absoluut het natvoer (gewoon van de jumbo) dat hem goed houdt

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 15:01

Dank voor alle reacties :)

Het enige natvoer dat dit soms lust is van die mousse van gourmet. Maar dan lust die zeg maar een kwart blikje hooguit maar 9 van die 10x haalt die de neus er voor op.

Roosch

Berichten: 36648
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:05


Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:12

Ik heb jaren naar tevredenheid de RC Urinary Care gevoerd, nooit meer last gehad van blaasgruis ook in die periode.

Ik wilde overstappen op ander voer ivm de kosten van RC die ik niet normaal meer vind, maar een van mijn katten kreeg acuut nierfalen dus nu voer ik Hill's K/D brok en natvoer.

DA vertelde dat katten van nature hele slechte drinkers zijn waardoor ze gevoelig zijn voor oa nierfalen. Aangeraden word om het natvoer aan te lengen met water zodat ze extra vocht binnen krijgen.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:21

Mijn kat met blaasgruisverleden krijgt almo nature urinary help. Deze vond ik qua samenstelling een stuk mooier dan Hills of Royal canin.

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:22

Hier ook een kater telkens blaasontstekingen... Elke keer de dierenarts die het advies gaf tijdelijk struvietvoer te geven ..
Eerst Royal Canin tijdelijk gedaan. Hier kwam hij echt veel van aan en spuugde dit uit. (Geen ontsteking meer ) en weer op het oude voer. Toen kwam het weer...
Heb hem toen voor maanden smilla urinary gegeven. Maar het kwam weer..
Uiteindelijk Specific Crystal Management Light FCD-L gegeven toen omdat ik Royal Canin niet kon geven.
Toen weer het oude voer gegeven. (Niet gericht naar de blaas. Maar natuurlijk voer.)
Maar helaas toen kwam het weer en ben ik naar een andere dierenarts gegaan en die kwam met trovet urine variant. Die heeft hij nu voor vast en de blaas onsteking is niet meer terug gekomen!

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:22

Ik zou de gezonde katten geen blaasgruis voer geven. Met de reden die ook op Catmoneo staat:
"Waarschuwing: Zorg dat je zeker weet dat je kat struviet heeft. Voer je urinary voer terwijl hij oxalaat of een ander soort kristal heeft, dan vererger je het probleem slechts! Ook kan te lang doorvoeren van een anti-struviet dieet leiden tot een te zure urine en oxalaat stenen in de hand werken. Let op aanwijzingen van de fabrikant over hoe lang je het product mag gebruiken."

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 15:30

KikiCelinevs schreef:
Ik zou de gezonde katten geen blaasgruis voer geven. Met de reden die ook op Catmoneo staat:
"Waarschuwing: Zorg dat je zeker weet dat je kat struviet heeft. Voer je urinary voer terwijl hij oxalaat of een ander soort kristal heeft, dan vererger je het probleem slechts! Ook kan te lang doorvoeren van een anti-struviet dieet leiden tot een te zure urine en oxalaat stenen in de hand werken. Let op aanwijzingen van de fabrikant over hoe lang je het product mag gebruiken."

Ik begreep dat de RC urinary wel ook aan gezonde katten mag als preventie en dat ze daar ook levenslangs op mogen :j dat zei de dierenarts in elk geval.

Lastige is dat je met drie katten in huis eigenlijk niet apart kan voeren. Dat heb ik wel eens geprobeerd maar een hokje met luik maken rammen ze dus omver. Apart in kamers zetten levert een krijsconcert op en dan eten ze helemaal hun eten niet op.

Roosch

Berichten: 36648
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:34

Ja, de andere , gezonde poes eet de brokjes hier ook gewoon. Dat is trouwens best een picky eter dus het vlees en de soep slaat ze over. :') Maar dat ze de brokjes eet is al heel wat.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:42

Mijn andere, gezonde, poes at de RC en nu het nierdieet ook gewoon mee op advies van de DA. Dit omdat ze even oud zijn en dit gebruikelijk de leeftijd is waarop de niertjes wat minder kunnen worden.

Enkel krijgt de nierkat apart bloeddrukmedicatie, hij heeft een bypass van z'n nier naar zn blaas en een nier die minimaal werkt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:58

Mijn poes heeft een hekel aan natvoer. Die krijgt brokjes van Hills, de C/D. Ik geef wel eens wat verdunde kattenmepper, zakje hydracare of een loquidsnakck voor iets extra vocht. Mouse achtige dingen eet ze gewoon echt niet.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 01:45

Hier eten de 2 koninginnen ook geen natvoer -O- Ik probeer het van tijd tot tijd wel nog eens, maar ze laten altijd mìnstens 3 kwart staan, en dat vind ik ook te gek. Ik haal dus gewoon blikjes tonijn in huis (eigen nat natuurlijk) en verdeel dat over 3 dagen, dat eten ze altijd helemaal op. Om de dag of 2-3 krijgen ze ieder ook een liquid snack, die eten ze 9/10x ook altijd meteen op.

Qua voer kan ik niet heel veel aanraden, alleen dat mijn vorige DA (met mijn huidige is het nog niet nodig geweest het over blaasgruis-voer te hebben) ook RC aanraadde.

Verder heb ik voor mijn katertje destijds een product in huis gehaald tegen blaasgruis, en dat werkte hier echt al heel snel. Link Urogeni.
Helaas had hij verder ook een megacolon, en is hij na een week opname ingeslapen. De darm was alle elasticiteit kwijt, en dat was onherstelbaar. Hij zou nooit alleen naar de wc kunnen gaan, hij was 11 weken oud en letterlijk doodziek. Ik heb hem moeten laten. Ik weet dus niet of Urogeni op lange termijn blijft werken en of er bijwerkingen zijn, maar voor de korte periode dat wij het hebben gebruiken kon hij binnen heel korte tijd weer goed plassen.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:43

Wij hebben meestal Vitalstyle blaasgruis voeding (online te bestellen, wij halen het meestal bij Jumper), beide katten gaan daar prima op. Kat die bij ons blaasgruis had, heeft ook overgewicht. Hij heeft er verder geen last meer van gehad, denk dat het inmiddels 1 jaar geleden is.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 11:06

Dank voor alle reacties! Ik begreep van de dierenarts dat ze aangaven dat het voer wat geen ''dierenarts dieet is'' dan minder sterk is en meer ter preventie en niet om het op te lossen.

Heeft iemand daar nog verstand van of dat inderdaad zo is? Ik weet niet zo goed welke ingrediënten ik moet vergelijken daarvoor.

Voor nu gaan die eerst maar even op de Royal Canin. Hopelijk kan ik hem vandaag ophalen en dan zal ik wel meteen wat meekrijgen. En dan maar even kijken hoe we het daarna gaan doen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:13

Schrijven dierenartsen tegenwoordig geen antibiotica meer voor na een fikse verstopping? Het is toch geïrriteerd in de blaas en plasbuis dus zwelling/ irritatie .

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 11:15

Ik heb geen idee, hij is nog daar.