Voer kat met blaasgruis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:17

Vanuit de da kregen we specific, maar daar werd hij mega dik van.
Overgestapt op de Prins Struviet (gruis oplossend dieet) hier werd hij gelukkig al wat minder dik van.
Nadat alles goed was overgezet op de Prins Multi cat, preventief voer.
Overigens alles in overleg met de da, en gaven aan dat dit voer idd voor hem beter geschikt was en verder prima voer

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:20

Mijn kater kreeg een jaar of 8 geleden lichte blaasgruis. Toen kreeg hij ook Urinary van RC. Omdat hij nu wat ouder is (bijna 17) en bij hem het probleem vanuit de nieren leek te komen ben ik een aantal jaar geleden overgestapt op Renal Special, ook van RC. Zowel de Urinary als de Renal Special gaan goed, het is een fijn voer wat hij goed eet. Hij krijgt ook natvoer. Hij begint echt wel oud te worden nu (schrikkeriger, vooral wanneer hij wakker wordt), wat strammer en meer slapen. Maar zijn vacht glanst en hij eet goed. Ik ben tevreden over het voer :)

Net als jij heb ik meerdere katten (2 stuks). Ze krijgen allebei het zelfde voer. Voor mijn jongste is het niet optimaal dat ze een nierdieet brok krijgt maar ze is van zichzelf al een lastige eter en ze stopte helemaal toen mijn kater zijn nieuwe brokken kreeg en zijzelf gewoon een indoor brok. Ze wil persé wat hij eet dus vooruit maar... en het gaat goed. Als mijn kater er niet meer is zal ik haar wel overschakelen op een voer wat niet specifiek voor de nieren is.

Grootverpakkingen wil ik niet. Ik heb zakken van 2 kilo, en wanneer de zak leeg begint te raken merk je dat het voer wat anders gaat ruiken en dat het soms wat langer blijft liggen. Ondanks de sluitstrip in de zak wordt het dan toch oud. Ik koop liever 2 zakken van 2 kilo dan zo'n grote zak om die reden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-05-23 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 11:22

Ja kleinverpakkingen zijn voor mij helaas niet te doen :D

Ik heb 3 grote katten := dan wordt het wel een heel dure aangelegenheid maar ik ga ook veel sneller door een zak heen dan natuurlijk!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:26

Mijn kater weegt ruim 10 kilo. Samen met mijn poetie (bijna 3 kilo) doen ze 3 a 4 weken met een zak. Maar kan mij voorstellen dat met drie grote kerels die alleen droge brokken krijgen zo'n zak veel sneller leeg is.

Geef je hem wel iets met vocht? Al is het maar een liquisnack? Het is bij blaas- en nierproblemen zo belangrijk dat ze genoeg vocht binnen krijgen en genoeg plassen. Mijn kater doet elke dag 1 hele grote plas en eigenlijk wou ik liever dat hij vaker plaste. Maar het is in elk geval elke dag het zelfde.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:29

Wij lengen vlees ook altijd aan met water. En die "soepjes" die ik hierboven linkte vullen wij ook een beetje aan met water. Daar is ie helemaal gek op, dus of ie genoeg binnen krijgt hoef ik me tegenwoordig gelukkig ook geen zorgen over te maken. Ideaal spul!

Ik doe ook aan grootverpakking en die doe ik dan in een afsluitbare box, Koper. Werkt ook goed. :j

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:31

Dat heb ik ook een tijd zo gedaan Roosch. En het bleef toch op het eind oud worden. Daarom bewaar ik het nu maar gewoon in de zak, daar kun je in elk geval de lucht nog wat uit duwen en dan de strip dicht.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 11:31

Eigenlijk is het enige dat die lust droge brokken. Ik wil wel op wat meer plekken een waterbakje neerzetten. Nu staat gewoon hun grote waterfontein in de keuken. Maar wil dan ook een bakje boven en buiten zetten.

Die soepjes die hierboven geplaats werden kan ik nog wel eens proberen.

De andere twee lusten alles misschien dat die ook wel geen last hebben om die reden :=

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:33

Ik heb ook meerdere waterbakjes. Een fontein, en gewone bakjes. En vaak ook nog een glas voor mevrouw de prinses :+ Zij blieft heur water graag in een glas alstublieft.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:35

Ik weet niet waar je woont Spenk, maar als je in regio Friesland woont mag je gerust een soepje en een vleesje komen halen wat ik voer om te kijken of die het lust.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:39

Spenk schreef:
Eigenlijk is het enige dat die lust droge brokken. Ik wil wel op wat meer plekken een waterbakje neerzetten. Nu staat gewoon hun grote waterfontein in de keuken. Maar wil dan ook een bakje boven en buiten zetten.

Die soepjes die hierboven geplaats werden kan ik nog wel eens proberen.

De andere twee lusten alles misschien dat die ook wel geen last hebben om die reden :=


De soepjes zijn hier ook een hit, zowel bij destijds mijn katertje als nu bij mijn 2 kattinnen. Soms laten ze het vleesje wel liggen en lijken ze eerder het vocht lekker te vinden, maar zoals Koper ook al zegt: bij blaas- en nierproblemen is vocht binnen krijgen het belangrijkste, dus ik heb me nooit druk gemaakt over dat vleesje.
Tonijn uit blik is ook vrij vochtig, toch als ze het meteen opeten en niet laten liggen uitdrogen :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:56

Tonijn blieven die van mij niet zo graag. Niet de tonijn uit blik voor mensen, en ook niet de tonijn in de vorm van kattennatvoer.

Die soepjes waar mensen over schrijven ken ik niet. Hoe zien die er uit?

Hier krijgen ze het natvoer 's ochtends, als eerste maaltijd. Mijn jongste eet het heel graag, en ik wil dat ze aan het begin van de dag iets binnen krijgt. Wat met droge brokken lang niet altijd lukt. Natvoer vindt ze zó lekker dat ze haar bakje netjes helemaal leeg hachelt. En mijn kater heeft altijd trek, en dan heeft hij maar mooi meteen wat met vocht binnen.

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:57


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 13:45

Dank je wel voor de link.

Natvoer heb ik ook van Almo inderdaad. Het voer wat ik had is in Nederland niet meer verkrijgbaar omdat de importeur het niet meer importeert. Dus de Almo zijn we sinds een week aan het testen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 17:01

Begreep net van de dierenarts dat ze over aan het stappen zijn op Hills ivm de prijze van RC. Dus dat was ook een optie maar ze moesten even nakijken of de gezonde dieren dit ook mogen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:12

Online bestellen kan goedkoper zijn voor jou als je RC wil blijven voeren. Maar daar heeft je dierenarts natuurlijk niks aan ;)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 18:16

Nee ik mag uiteraard kopen waar ik wil :D

Maar ik voer nu nog Biofood dus zodra poes weer thuis is moeten we wat anders hebben :j

judenjul

Berichten: 188
Geregistreerd: 19-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:50

Ik heb twee gecastreerde katers van 7 jaar. Een Noorse Boskat en Maine Coon. De boskat heeft eenmalig last gehad van blaasgruis. Sindsdien voer ik hills cd stress aan beide katten in smaak kip. Ook hele kieskeurige eters. De zakjes zachtvoer in deze variant aten ze ook goed maar nu na twee jaar minder. Ik bestel ook via zooplus, veel goedkoper dan bij de dierenarts. Op de zak staat idd maximaal 6 mnd voeren. De dierenarts vertelde dat dit is om de katten goed te monitoren bij een dierenarts. Ze mogen het levenslang eten. Inmiddels voer ik wel tonijn zachtvoer van een ander merk.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:00

Als dierenarts:

Op de zakken staat inderdaad max 6 maand voeren. Imo is dat meer om zichzelf wat in te dekken. Wij merken dat als katten terug overschakelen naar ander voor (niet voor de urinewegen, oud voer, of zelfs ander merk of goedkoper merk voor urinewegen voeding) dat het vaak terug mis gaat. Soms al na 2 weken.

Over antibiotica: antibiotica verminderd ontsteking niet. Dat is enkel als er bacteriën zijn die mee zorgen voor een ontsteking (bact kunnen de oorzaak zijn, maar kunnen er daarna ook in komen omdat de pH van de urine bv te hoog is). Bij katten zien we heel vaak dat ze een 'steriele' ontsteking hebben. Dus geen bacteriën.

Door wat dan? Stress en/of gruis. Sommige katten zijn stressgevoelig. Andere doen het nadat baasje 2 weken op vakantie is geweest, als ze eens op pension hebben moeten zitten of er worden babies geboren in het gezin, of er is een puppy bijgekomen. Die oliebol.

Ideaal gezien krijgen katten natvoer. Goede kwaliteit. Vers mag, maar vraagt wat meer kennis en opzoekwerk van eigenaars en moeilijker voor kieskeurige katten.

Wil je graag vers voeren, er is een FB groep voor plaskatten met tips en tricks (ook specifiek voor de urinewegen.) Zelf durf ik het moeilijk aan patienten aanraden.

Waarom ik wel de brok/natvoer van urinary aanraadt: HET. WERKT. in bijna alle gevallen. Sommige zijn wat hardnekkiger. Soms zijn er onderliggende oorzaken ook natuurlijk. Slechte nieren? Diabetes? Langdurige medicatie? Belangrijk ook om dat verder te onderzoeken.

Wil je geen urinary dierenartsen voer voeren? Oke, maar zorg dan wel voor regelmatig een urineonderzoek. Om de maand/3 maand afhankelijk van de ernst. Dan kan je kijken of jouw voeding ook effect heeft.

Extra kan je ook nog Uri-kel of blaasgruispasta geven aan je kat, en nog veel andere supplementen om daarbij te helpen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:28

Fijne uitgebreide post!

Ik ben nu inderdaad wel van plan om Urinary voer te geven en proberen of die toch iets van natvoer of inderdaad de genoemde soepjes eten wil. Heb jij ook nog voorkeur voor het merk brok?

Ik ben net gebeld door de dierenarts dat uit het urineonderzoek kwam dat er geen struviet gruis meer inzat en de blaas was op de rontgen ook schoon. Nog wel blaasontsteking maar ze halen morgen zijn katheter eruit en als die dan geplast heeft mag die naar huis *\o/*

Roosch

Berichten: 36650
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:30

Uitgebreide post inderdaad! Maar war schaar je onder "urinary dierenartsenvoer"?

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:38

Spenk schreef:
Hoi allemaal,

Gisteren leek 1 van mijn katers (gecastreerd alle 3) niet te kunnen plassen. Daarom heb ik hem naar de kliniek gebracht waar bleek dat zijn plasbuis verstopt zat door blaasgruis struviet. Hij zit op dit moment nog op de kliniek maar ze gaven al aan die op de Royal Canin Urinary s/o moet. Nu is RC het enige dat mijn kliniek verkoopt dus dat ze dat adviseren verbaasd me niet :+

Echt ben ik wel aan het rondkijken wat zijn nou vergelijkbare producten die het liefste in grootverpakking komen en ook aan gezonde katten gevoerd kunnen worden? De RC kon dat wel begreep ik van de dierenarts.

Mijn katten kregen biofood control urinary & sterilised kattenvoer, dus ik was al een beetje in de veronderstelling dat ik al iets voerde ter voorkoming van blaasgruis... Maar kennelijk niet sterk genoeg.

Waterfonteinen hebben we al vanaf ze kitten zijn. Kat waar het om gaat heeft overgewicht maar is heel kieskeurig. Hij lust niet veel en natvoer of vers al helemaal niet. Overdag komt hij buiten snachts altijd binnen.

De andere twee die er van moeten eten zijn zijn broers ook katers en 5 jaar. Apart voeren is eigenlijk geen optie ze eten nooit hun bakje in één keer leeg. Krijgen 2x daags voer maar laten dat rustig staan zeker de kat waar het om gaat eet nooit veel in één keer maar altijd over de dag beetjes. Luiken maken op chips hebben we al eens geprobeerd maar ze maken een een soort stormram van zichzelf en beuken zich er door :') voor het kattenluik buiten zit snachts ook altijd een plank anders gebeurd het zelde

Wie heeft er tips?


Als hij geen natvoer lust, heb je al eens visfilet geprobeerd ?
Hier 4 Siberen :
1 eet absoluut geen natvoer, 1 alleen maar bepaalde smaken de andere 2
Vers geen van de 4
Brokken eten ze - alleen Purina one... verschillende andere soorten al geprobeerd (van duur naar giedkoop) maar nope.
Maar zij doen het goed op en kater heeft geen enkel probleem.

Van de Purina krijgen ze Urinary , Sensitive en Coat&Hairbal.
Verder kook ik iedere avond vis voor hun :
Of 1 tilapia plus 1 koolvis
Of 1 pangafilet plus 1 koolvis.
Na het koken prak ik die en mix het met het kookvocht.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:17

Roosch schreef:
Uitgebreide post inderdaad! Maar war schaar je onder "urinary dierenartsenvoer"?


Algemeen wat de dierenarts verkoopt als voer voor specifieke aandoeningen, meestal niet te vinden in de dierenspeciaalzaak. Wel online tegenwoordig (en goedkoper online :P )

Hier hebben we die van hill's en Royal Canin, wij gebruiken liever de Royal Canin urinary, en de meeste katten lusten die ook echt.

Er is ook Trovet urinary maar die gebruiken wij ook eerder niet. Meestal eigenaars die er zelf voor kiezen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 17:54

Poes is inmiddels thuis en helemaal blij!

Hij heeft nog wel een antibiotica kuur mee en metacam voor de blaasontsteking die hij nog heeft.

Hebben de nu toch de RC Urinary meegenomen de moderate calories omdat alle andere voeren bij de dierenarts dat niet waren en hij al te dik is.

Ook 2 zakjes natvoer daarvan gehad en de tip die ik hier las in het topic van water erbij doen werkte zowaar! Dat at die helemaal op.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Voer kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:19

Wat fijn dat je zo uitgebreid reageert GaelleS.
Als ik dan nog zo brutaal mag zijn om een vraag te stellen; als je urinary brokken zou combineren met “normale” (kwaliteitsvolle) brokken, is de kans op terugkeer dan ook kleiner?

TS: Wat fijn dat ie weer thuis is!!

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:29

Je zou ook aan botten bouillon kunnen denken om nog meer vocht inname te motiveren, wanneer nat voer/vlees e.d. echt lastig is of gewoon ter afwisseling 'van'. Dit kun je zelf aanlengen met water nog eventueel en deels aan het gewone water toevoegen of gewoon zo puur geven om te drinken. Vaak triggert dit enorm om te drinken + dat het ook nog eens een mooie boost voor het immuunsysteem is.