Nestje merels zonder moeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 08:10

Hoi, we hebben een nestje in het fietsenschuurtje (tussen 2 fietsen in, heel handig :Y) .

Nu zagen we de moeder de laatste dagen elke dag op het nestje zitten, van de week zag ik een kapot eitje halverwege het schuurtje liggen. Daarna is de moeder nog wel gespot.

Maar sinds eergister hebben we de moeder (denk een merel?) niet meer gezien? De eitjes zijn uitgekomen, er liggen drie vogeltjes in.
Maar kan de moeder weg zijn? Moeten we de babyvogels gaan bijvoeren? Zo ja waarmee? Of is de kans groot dat we moeders net mislopen terwijl ze wormpjes aan het zoeken is?

Het schuurtje heeft een half deurtje, zoals een paardenstal. We wonen buitenaf dus er kan makkelijk een kat oid bij komen..

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:14

Vader merel voert ook.

Evt kan je er een webcam/camera op zetten en dan zie je snel genoeg of de ouders voederen.

Maar als ze jou in de buurt zien, zullen ze sowieso wegblijven van het nest, ze willen je niet de weg naar de baby's wijzen ;) dus grote kans dat ze gewoon voederen hoor, net als je weg bent.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 08:16

Solleke_Noah schreef:
Vader merel voert ook.

Evt kan je er een webcam/camera op zetten en dan zie je snel genoeg of de ouders voederen.

Maar als ze jou in de buurt zien, zullen ze sowieso wegblijven van het nest, ze willen je niet de weg naar de baby's wijzen ;) dus grote kans dat ze gewoon voederen hoor, net als je weg bent.


Moeder bleef wel gewoon zitten eerst, maar misschien was ze toen nog op de eitjes aan het broeden.
Cameraatje is een goed idee!

Maar goed om te weten dat vaders ook meehelpt, dan zullen ze vast wel gevoerd worden nog. Dankje!

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:17

Als de kuikens na twee dagen nog leven denk ik dat de moeder er nog is. Dat kale klein grut overleeft niet lang zonder eten en warmte. En het kan best dat je de moeder misloopt. Want voldoende wormen en rupsen aanslepen voor die kuikens is veel werk. En drie vogeltjes met de hand groot brengen... dat lijkt me dierenartsenwerk. In dit geval zou ik de natuur met rust laten.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 05-05-23 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:18

Vogelouders zitten inderdaad alleen op het nest om te broeden, daarna is het voeren van de kleintjes een dagtaak geworden :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:19

Ze zijn idd de hele dag in de weer om de kleintjes te voeren, dus het is logisch dat je de ouders amper ziet.
Maar ze zijn vaak echt wel in de buurt :j Ik zou het nest zoveel mogelijk met rust laten idd.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:24

Vogels groot brengen is werk voor een vogelopvang niet voor een dierenarts ;)

Even goed in de gaten houden als de ouder echt niet meer komen dan contact opnemen met de dichtbijzijnde vogelopvang. Normaal vliegen ze af en aan als je babies zijn dus dat moet wel te zien zijn.
Als ze echt uit zicht zijn dan is het nestje naar de opvang brengen de beste optie. Je zou ze ook even kunnen bellen met je vraag en hoelang je het kan aankijken.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:33

Schrik niet als je over een kleine twee weken over de jonge merels struikelt. Het is normaal dat ze het nest verlaten voor ze kunnen vliegen. Zorg er dus voor dat ze lopend het schuurtje uit kunnen komen. Vader zal ze blijven voeden, moeder zal beginnen aan het volgende broedsel.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:34

Als ze sinds eergisteren zijn verlaten door de ouders dan zijn ze denk ik al dood, wanneer ze nog zo jong zijn dan moeten ze zeer regelmatig voerbeurten hebben en ze zijn ook nog afhankelijk van warmte.
Ik zou vooral goed gaan luisteren, op deze site staan wat meer naar beneden een paar geluidsfragmenten, als je dit hoort dan weet je dat de ouders in elk geval in de buurt zitten.
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... ogel/merel

Maar ik begrijp dat je de moeder niet meer hebt gezien? Als die er niet meer is dan zou je pa merel kunnen helpen door hem bij te voeren (dus niet de baby's, maar hem) zodat hij snel kan bijtanken voor zichzelf en meer tijd over houdt om vers, sappig en gezond eten te vinden voor de kinders. Dan denk ik aan meelwormen, die zou je op de grond kunnen strooien (merels eten van de grond, als je het in een silo of vogelvoerhuisje doet dan gaat pa merel het niet vinden). Liever niet zelf met de baby's gaan bemoeien, de ouders kunnen dat beter.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 20:50

Dank allemaal voor de reacties. Cameraatje is niet gelukt, geen wifi/bereik in dat schuurtje. Maar ze leven nog steeds dus ik vermoed idd dat de ouders nog wel komen voeren.
We hebben een nestje zwaluwen in de paardenstal, daar zie ik de ouders echt af en aan vliegen. Maar dit fietsenschuurtje zit een beetje in een uithoek van de tuin, was de hele ochtend buiten maar met 2 kindjes dus kon het niet echt goed in de gaten houden. Ga zo nog even weer buiten zitten en het schuurtje in de gaten houden.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 20:52

Telpeva schreef:
Ik zou vooral goed gaan luisteren, op deze site staan wat meer naar beneden een paar geluidsfragmenten, als je dit hoort dan weet je dat de ouders in elk geval in de buurt zitten.
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... ogel/merel


En grappig dit! Het stikt hier van de vogels, maar ik hoor ook zekers merels fluiten! Maarja of het dan de betreffende ouders zijn, geen idee haha

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 21:14

Ok heb net ruim een kwartier zitten kijken op 5mtr afstand; er naderde uiteindelijk wel een merel *\o/* maar ze zijn heel schuw denk ik? De vogel kwam om t hoekje kijken, bleef lang staan en vloog toen toch weg. Maarrr het lijkt er dus wel op dat ze nog komen voor de baby's!

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:46

Dat klopt, merels zijn meestal behoorlijk schuw :j
Top dat de ouders er toch voor zorgen <3

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:07

Goed dat je met twijfel eerst vraagt, en niet meteen ingrijpt. Die mensen zijn er namelijk ook...

Fijn dat je een merel gezien hebt! Inderdaad hebben de kleintjes regelmatig voer nodig, dus als ze al 2 dagen lang 'alleen zijn', zouden ze het niet redden.


Bij ons zit ook een merelkoppel in de tuin. Ik zie zowel het mannetje als vrouwtje (op de foto) steeds naar wormpjes zoeken :D Daarbij vindt ik haar wel wat schuwer dan dat ze normaal altijd is.
Afbeelding

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:31

Nou still going strong hoor! Vandaag nog even gespiekt, ze lijken al wat gegroeid zelfs. Ik laat ze nu maar met rust verder, zal over paar dagen de deur ook op een kiertje zetten zodat ze weg kunnen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:39

Merels zijn niet zo zuinig op hun broedsels, ze maken nesten op onhandige plekken en ze verlaten het nest al voor ze kunnen vliegen.
Als ze uit het nest gaan, legt de moeder gelijk nieuwe eieren want zoveel worden er niet groot.

Als deze nog leven worden ze wel gevoerd door de ouders. De vader doet dat ook, omdat de moeder vooral veel nesten moet uitbroeden voor het nageslacht.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 21:10

Nog even een update.. Een paar dagen nadat ik dit topic had geopend kwam ik in het schuurtje spieken en zowaar: 3 jonge vogeltjes op de grond *\o/* Deur opengezet en ze zijn allemaal de wijde wereld in gegaan gelukkig!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:10

Leuk, toch nog goed gekomen dus :)

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:16

Wat leuk!

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Nestje merels zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 00:00

Wat goed! Hartstikke leuk dat je nog een update hebt gegeven.