Kat kauwt eigen vacht kort

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 21:26

Ik heb dit nog nooit gezien, maar mijn kat kauwt dus zijn eigen vacht kort. Tijdens het wassen ligt hij erop te knagen met dit als resultaat:

Afbeelding

Buiten dat hij er niet uitziet zo, moet er ook een oorzaak zijn.
Ik ken wel katten die zich kort of kaal likken als gevolg van stress of jeuk/allergie, maar dat kan ik hier niet aan koppelen eigenlijk.
Is er iemand dit dit herkent?


tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:29

Tekort aan iets?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:29

wat apart?
stress wassen zie je ook vaak op de buik, en niet op die plek.

het zou natuurlijk wel stress kunnen zijn.
is je kat veel alleen?

Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 21:33

Tekort aan wat dan? Zou hij honger hebben? Hij krijgt gevarieerd voer.

Nee, mijn man en ik zijn maar 2 dagen in de week tegelijk van huis overdag ivm werk. De kat is dan thuis met de labrador. Op de andere dagen is minstens 1 van ons thuis en zijn beide honden thuis. Hij speelt met de labrador, is erg aanhankelijk, komt buiten. Kan me haast niet voorstellen dat het verveling os stress is.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:36

heb je de huid al goed bekeken?
niet iets wat irriteert?
kan het zijn dat de kat ergens op ligt,op een kleedje wat irriteert en het daarom dat er af wil knabbelen?

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:38

Heh wat gek, alsof iemand met een schaar/scheerapparaat bezig is geweest.

Hier wel een kat die met stress zichzelf kapot likt, dat begint op de buik. Maar dan blijven ze likken en bijten tot al het haar weg is en de huid opengaat. Dit heb ik ook nog nooit gezien..

Misschien kun je een klein stukje tot de huid wegscheren om te kijken of er iets zit?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:39

Ik denk eigenlijk toch aan iets van stress of ongemak. Mijn ene kat doet idd overmatig likken bij stress maar ik heb ook een 'nagelbijter' gehad bij stress. Is er misschien iets in de omgeving wat anders is dan normaal? Een nieuwe buurman, een klussende buur, verandering van jullie werkschema?

When nothing goes right,

go left.

Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 21:42

Ja, ik dacht eerst dat iemand in zijn vacht had zitten knippen :+

De huid is verder niet rood of iets. Ik kan echt niets zien. Maar als het nodig is kan ik dat beter door de dierenarts laten checken.

Er is verder niets veranderd. Niet in ons gezin, de omgeving is ook rustig. Hij is er nu anderhalf jaar en er is eigenlijk niets veranderd.
Hij komt momenteel iets minder buiten, dat is het enige dat ik dan kan bedenken, maar ik doe hem juist afgelopen week vaker naar buiten om te kijken of het kauwen afneemt en dat is niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-03-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:44

Dat is gek. En weet je zeker dat ie het zelf doet, of is er nog een andere kat in huis?
Zou toch even naar de dierenarts gaan, denk ik.

זכור

Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-23 21:56

Ja, hij doet het echt zelf. Geen andere kat. Ik zie het hem doen als hij op schoot ligt bij me.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:29

Wat apart. Nog niet eerder gezien bij katten.
Maar, het kan ook neurotisch gedrag zijn, iets dwangmatigs. Zoiets als nagelbijten bij mensen.
De oorzaak/reden hoeft niet perse van buitenaf te komen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Nyaleti

Berichten: 5994
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:40

Heel bijzonder dit.
Komen er andere katten in de tuin? Misschien komt er een dominante kater in jouw kat zijn tuin wat toch een vorm van stress kan geven en daarvoor hoeft jouw kat niet agressief naar het raam te vliegen als hij die kat ziet en is net zo goed bij gecastreerde katten een ding.

Ik kan eigenlijk alleen maar in de stress gerelateerde hoek denken en zou beginnen met een Feliway verdamper, baadt het niet schaadt het niet.

Doet hij dit ook op andere plekken? Of alleen z'n borst? Heeft hij ooit huidklachten oid gehad? Kan ook vreemd aangeleerd gedrag zijn maar dan zou ik eerder denken aan een kat die ongelukkig is en 24/7 in z'n uppie in een slechte omgeving zit en daardoor neurotisch gedrag ontwikkeld.

Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 06:41

Feliway had ik al bedacht ja, zal er vandaag achteraan gaan, thanks!

Er komen geen andere katten in de tuin, daarnaast is hij sociaal met en nieuwsgierig naar andere katten.

Hij heeft nooit huidklachten gehad en doet het vooralsnog alleen oo deze plek, maar de plek wordt wel groter.

Dwangmatig gedrag, ja, lijkt het wel op. Maar waarom dan en hoe kom je er weer vanaf?

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 06:57

Wat apart.

Als het dwangmatig is kun je hem misschien een paar dagen met zo'n 'lampenkap' op laten lopen? Dan kan hij het dan niet doen en leert hij het misschien af?

Of iets heel smerigs erop smeren wat niet schadelijk is voor de huid.

winterbuitenrit

future_vet
Berichten: 2605
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 07:08

Ik zou eerst uitsluiten of het toch geen allergie is dus naar de DA.
Als geen respons op proef therapie dan wss gedragsmatig. Kun je met feliway of Zylkene starten.

AvHdG
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:11

Ik had ook een kat die zich kaal likte, helaas begon het met het beeld wat ik zie bij joun kat. Eerst beet ze en daarna begon ze met likken. Bij haar was het echt een stress ding

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:12

ik zou er geen kap om doen :(
beter proberen te zoeken naar de oorzaak.

je kunt kijken of het invloed heeft als je misschien wat nieuw speelgoed koopt.
hem even wat meer afleiden,laten rennen en spelen?
en inderdaad anders toch even langs de arts om een gezondheidscheck te laten doen.

Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 08:41

Nee, een kap ga ik ook niet doen.

Het hele huis ligt vol speelgoed voor hem (en de honden). Toegegeven; ik speel niet veel met hem. Hij is wel altijd bij me; hij zit naast me als ik werk doe, ligt op schoot zodra het kan, gaat mee douchen en gaat mee naar bed.

Stress klinkt het meest logisch, maar ik zou echt niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik denk dat ik in ieder geval toch een afspraak bij de dierenarts maak.

sasja0705
Berichten: 1925
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:44

Vlooienallergie ?
En ook behandel je de kat (en honden) regelmatig, die meeste vlooienmiddelen werken pas bij bijten. En kat diendaar allergisch voor is ,is dan al de sjaak.
Hier 2 van de 4 met allergie , zijn binnenkatten (achtertuin omheind) en 2 honden. Alle worden regelmatig behandeld ivm paarden en stalkaters ( die worden ook behandeld) maar je zal versteld staan waar jezelf de die @#%@*&- beesten allemaal oppikt ( o.a. met de schoenen)...

Nyaleti

Berichten: 5994
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:45

Fijn dat er geen boze buurtkatten langs komen. Als dat de oorzaak was dan is het heel lastig om dat op te lossen :=

Stress door onderliggende medische klachten? Hoe oud is hij? Valt er iets op aan hem, bv meer eten, drinken, afvallen of juist aankomen?

Goof

Berichten: 28603
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-23 10:00

Medisch merk ik ook niks. Hij wordt dit voorjaar 2, is actief, speels, blij, supernuchter, echt een boefje. Hij eet en drinkt goed.

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:20


dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:59

Maak een filmpje van het gedrag als het lukt.
Dat is handig voor de dierenarts en voor een gedragstherapeut eventueel.
Vaak is dit toch stressgerelateerd, en niet altijd is de oorzaak van de stress duidelijk.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

BeFunny

Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Kat kauwt eigen vacht kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:50

Bij honden kan likken pijnstillend werken. Er komt dan een natuurlijk stofje vrij wat pijnstillend werkt (ik weet niet of dat bij katten ook zo is) onze kat kreeg hotspots van vlooien die was daar allergisch voor maar dan werd de plek kaal.
Dit heb ik ook nooit gezien.

Ik zou ook even een afspraak maken bij de dierenarts en evt de foto eerst e mailen naar de dierenarts.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:19

Goof schreef:
Nee, een kap ga ik ook niet doen.

Het hele huis ligt vol speelgoed voor hem (en de honden). Toegegeven; ik speel niet veel met hem. Hij is wel altijd bij me; hij zit naast me als ik werk doe, ligt op schoot zodra het kan, gaat mee douchen en gaat mee naar bed.

Stress klinkt het meest logisch, maar ik zou echt niet weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik denk dat ik in ieder geval toch een afspraak bij de dierenarts maak.


Tip voor het tegen gaan van verveling, speelgoed weghalen in een wekpot met kattenkruid, en dan daags even omschudden.. je speeltjes vervolgens per dag introduceren en de oude weer terug in de wekpot..

Zo breng je steeds weer een nieuwe leuke prikkel in.. zeker op dagen dat hij thuis is met alleen de labrador

Verder wellicht zijn voer aanbieden in een activity board of in een voerbal, zodat hij tussen zijn oren een beetje moet nadenken over dingen..

wie weet helpen deze positieve prikkels mee om zijn hapgedrag tegen te gaan?

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers