Kattenverjager, welke werkt goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 15:23

Wij zijn recent verhuisd en er blijken hier in de buurt een hoop katteneigenaren te zijn die hun kat los laten lopen en zich niet druk maken dat hun dieren in andermans tuin kakken, vogels jagen etc. Nu jaag ik een kat wel weg als ik er een in de tuin zie maar dat werkt alleen als ik thuis ben natuurlijk.

Gezien we hier net wonen heb ik ook geen idee bij welke buur al die beesten vandaan komen. Onze directe buren hebben geen katten.

Zo'n ultrasone verjager lijkt mij wel iets maar wel met twee overwegingen:
- Zijn honden en vogels hier ook gevoelig voor? Vogeltjes zijn zeker welkom en onze directe buren hebben een hondje en ik wil niet dat die er last van heeft
- Werkt het uberhaupt wel tegen katten?

Heb al koffiedrap en zulks geprobeerd maar dat werkt niet tot nu toe. Als er mensen zijn met goede ervaringen met een bepaalde kattenverjager dan hoor ik t graag.

Anoniem

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:29

Je tuin afzetten zodat ze niet zomaar je tuin in kunnen? Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou.. Een ultrasone ding zou ik niet doen. Je zal daar meer dieren mee op afstand houden en er zijn veel mensen die die dingen en hun hoge piepen wel horen en daar bijvoorbeeld weer hoofdpijn klachten van krijgen. In mijn oude buurt waren ook veel katten en was er ook één of andere gek die zich de baas van de buurt voelde en die zette 3 van die dingen neer in een kleine tuin, ik weet niet wat er mee was maar er was iets niet goed waardoor ze continu begonnen te piepen en niet meer stopten. Buren s nachts hun bed uit doordat ze wakker werden van die hele hoge pieptoon. Zeker als je in een rijtjeswoning woont zou ik het niet zo snel doen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:30

Ik vrees dat er geen kattenverjagers zijn die qua geluid geen honden en andere dieren (en mogelijk ook mensen) hinderen. Hier in de buurt hebben een aantal mensen zo’n ding en ik ben inmiddels mid 30 en hoor ze nog steeds erg goed. Je zou nog van die anti kat spray kunnen proberen of een psssst cat (luchtdruk) maar dat werkt alleen als ze op specifieke plekken je tuin binnenkomen. Het alternatief is om je tuin volledig af te zetten maar dat is sowieso duur en misschien niet eens mogelijk (afhankelijk van hoe groot het is en je omgeving).

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 15:30

AyDeeDee schreef:
Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou..


Ehm, maar mijn tuin is van mij toch? En er ligt nu steeds kak in mijn tuin.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:35

Hier met de oude buren het zelfde gehad elke keer zat dat beest op het kunstgras te schijten.
Ik overwoog schrikdaad te spannen met een flinke klap stroom maar toen hoorde we dat ze al gingen verhuizen en toen de laatste tijd voor lief genomen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:44

Zelf een kat nemen werkt het beste. Die verjagers worden wel degelijk door andere dieren en jonge mensen gehoord.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 15:44

pillow schreef:
Zelf een kat nemen werkt het beste. Die verjagers worden wel degelijk door andere dieren en jonge mensen gehoord.


Nee bedankt ik hoef geen kat.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:51

Sowieso zal je dan altijd zien dat je net zo'n kat neemt die vriendjes is met alle andere katten uit de wijk. Heb je hetzelfde probleem maar dan +1 :Y)

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:54

tuin afzetten of een hond nemen...

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:55

Hier in de straat heeft ook iemand het, schijnt goed te werken. Je hoort het wel als je er dicht bij bent maar geen tientallen meters verderop. Je kunt ze ook kopen met sensor, dan heb je niet de hele tijd last voor anderen. Of draadjes spannen met een leuke klap stroom erop op tactische plekken.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 15:58

pillow schreef:
Zelf een kat nemen werkt het beste. Die verjagers worden wel degelijk door andere dieren en jonge mensen gehoord.

Denk dat een hond nemen beter werkt.

Geen ervaring met piepverjagers, maar kan me inderdaad voorstellen dat er meer mensen/dieren zijn die de geluiden horen met alle nare gevolgen van dien.

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:01

Yessy schreef:
Sowieso zal je dan altijd zien dat je net zo'n kat neemt die vriendjes is met alle andere katten uit de wijk. Heb je hetzelfde probleem maar dan +1 :Y)

Daar moest ik ook al aan denken, dat gebeurd hier op de buurt veel. Hele sociale katten, die anderen dan ook van harte welkom heten en de voerbakken leeg laten eten :=

Helaas heb ik uit persoonlijke ervaring tips ts. We hebben hier in de buurt huizen met verschrikkers op sensor. Geen idee of het goed werkt, maar ze staan er al meer dan een jaar van wat ik weet dus ik denk wel dat het iets doet :j

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:03

Die hoge piep verjagers zullen zeker helpen, maar ik denk dat je meer dan alleen katten op afstand houd dan :+

Hier aan het eind van de straat hebben mensen zo'n ding in de voortuin. Als ik daar langs fiets, gaat ie aan. En dat hoor ik echt nog lang! Wat een k*t geluid zeg, krijg er meteen "hoofdpijn" van.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:04

AyDeeDee schreef:
Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou..


Uhm, jawel.
Je bent er als eigenaar verantwoordelijk voor dat jouw huisdier geen overlast veroorzaakt.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:04

Mars schreef:
AyDeeDee schreef:
Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou..


Ehm, maar mijn tuin is van mij toch? En er ligt nu steeds kak in mijn tuin.


Helemaal mee eens ! Ik had een strook grond voorbereid, en ingezaaid met o.a. stokrooszaadjes, maar de buurkat is meerdere malen langs geweest om er in te poepen, en de grond om te woelen.
Drollen verwijderd, maar plantjes komen niet op, ook omdat alles gewoeld is.

Katten bij je buren in de tuin laten is zo ontzettend vervelend. Stel dat ik elke week mijn hond bij de buren laat poepen, zouden ze dat leuk vinden ?

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:07

BarbaraNova schreef:
tuin afzetten of een hond nemen...


Mijn hond is in haar gezicht gekrast door de kat. In onze eigen tuin dus.
Dus nee, dat helpt niet voldoende.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 17-03-23 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:13

Die piepverjagers zijn vervelend voor ieder die het kan horen. Bij mij in het dorp is een wijk waar volgens mij de helft van de huizen zo'n verjager heeft en daar doorheen gaan is voor mij al geen pretje, laat staan voor honden of vogels. Als je de ene niet meer hoort, gaat de andere af.

Citrus sprayen of schillen in de tuin leggen helpt vaak, katten kunnen daar niet tegen. Ook heb je bepaalde planten die katten afschrikken, die kun je tussen de rest planten.
"Je kunt genoeg planten vinden die katten niet fijn vinden ruiken zoals: ooievaarsbek, vuurwerkplant, citroenverbena, wormkruid, Pyrethrum, citroentijm, geranium, munt, kattenschrik, goudsbloemen en lavendel."
En als het mogelijk is, zou ik kijken voor bepaalde afrastering tegen katten. Dat is zeker mogelijk als je een schutting hebt (en hoeft niet al te duur te zijn als je creatief bent en tweedehands materiaal kan vinden).

Ik zag deze afrastering online:
https://www.catproofgardens.eu/media/os ... rawing.jpg

Of dit naar buiten gericht (veel mensen gebruiken dit aan de binnenkant om katten binnen te houden, maar als het mogelijk is bij jou, kun je dit naar buiten gericht plaatsen):
https://www.buitenlevengevoel.nl/wp-con ... n-14_3.jpg
https://www.buitenlevengevoel.nl/wp-con ... e011_3.jpg
https://www.zwartgroen.nl/wp-content/up ... t-tuin.jpg

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:17

Goof schreef:
AyDeeDee schreef:
Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou..


Uhm, jawel.
Je bent er als eigenaar verantwoordelijk voor dat jouw huisdier geen overlast veroorzaakt.


Precies dat! Ik snap niet dat katten eigenaren dat vandaag de dag nog steeds niet begrijpen.

Loslopende katten zijn bovendien een ramp voor de natuur ze doden elk jaar duizenden vogels, de cijfers zijn duizeling wekkend. We kunnen met z’n allen boos worden omdat er wolven los lopen, maar ondertussen sluiten we onze ogen voor de schade die aangericht wordt door loslopende katten. Het wordt tijd dat katten eigenaren hun verantwoordelijkheid eens gaan nemen en hun katten niet verder laten komen dan hun eigen terrein.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:19

Yessy schreef:
Sowieso zal je dan altijd zien dat je net zo'n kat neemt die vriendjes is met alle andere katten uit de wijk. Heb je hetzelfde probleem maar dan +1 :Y)

Bij mij in de straat hebben we allemaal meerdere katten en ze zijn allemaal vriendjes. :D

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 16:48

Mijn tuin is wel af te zetten echter is ons schuurtje gekoppeld aan die van de buren. Op termijn willen we die nog weghalen maar omdat t een vrij laag gebouwtje is kunnen katten er makkelijk op springen en zo lopen ze ook de tuin in.

Klap stroom wil ik ook wel proberen maar raak ik dan geen vogeltjes?

Bestaan er geen piepverjagers met afstandbediening? Dan kan ik hem kort aan zetten als ik een kat zie lopen en hoeft ie niet 24/7 aan.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:50

Kleinere vogeltjes kunnen gewoon op de stroomdraad zitten, zie je ook bij hoogspanning of de draden bij een wei.

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:06

Kak gewoon terug geven in een boterhamzakje door de brievenbus :P
Weet niet of je er vrienden mee maakt maar effectief is het wel

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 17:07

Raineri schreef:
Kak gewoon terug geven in een boterhamzakje door de brievenbus :P
Weet niet of je er vrienden mee maakt maar effectief is het wel


Aan wie?

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:11

De kat natuurlijk. Hij woont overduidelijk op zichzelf gezien hij zelf bepaalt tot hoe laat hij buiten is en waar hij komt. In mijn tijd bepaalde de eigenaren nog maar tegenwoordig staan ze veel te vroeg op eigen benen.

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:14

Bij de Welkoop, enz hebben ze kattenschrik, dat zijn korreltjes met o.a. citroengeur.
Is niet schadelijk voor mens en dier maar katten houden gewoon niet van citroengeur.
Ik heb zelf katten en op stal ook stalkatten (plus anloop) EN een moestuin... dus daar wil ik liever geen kattenpoep.
Ik strooi het als gezaaid is en dan nog een paar keer.
Katten onthouden heel goed dat daar dus "verboden" terrein is - of erg onaantrekkelijk :)
Thuis in mijn achtertuin (die afgeschermd is voor mijn katten zodat ze even niet de hort op gaan) heb ik ook een aantal plekken waar ze niet mogen komen , dus hier ook op kleine stukjes de korrels.
Kost niet die wereld en helpt