Opblaasbare nekkraag hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 11:31

Hoi Bokkers!

Ik kon niks vinden mbt mijn vraag, mocht ik verkeerd gezocht hebben, mijn excuses...

Vrijdag wordt mijn hond wederom geopereerd aan hoornvlies loslating.
Dit heeft hij vorig jaar aan zijn andere oog gehad.
2.5 jaar geleden heeft hij ook een operatie gehad. Voor beide ingrepen moest hij geruime tijd een kap om. Helaas sloopt hij deze, ik kon vrijwel elke dag een nieuwe aanschaffen, duur geintje bovenop de al hoge ingreep kosten.

Nu kwam een kennis met de tip voor de opblaasbare nekkraag, heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees dat hij niet om mag in de nacht, maar dat dit wel gedaan wordt...

Bedankt al vast!

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:47

Wij hebben ervaring met het gebruik van een opblaasbare kraag bij een kat.
Wij vonden het positief, kat was minder gestrest, kon er prima mee eten en drinken. Enige nadeel was, hij kon zichzelf niet zo goed wassen.
Hij heeft hem +- 3 weken a 24u per dag om gehad.

Edit,

Deze hebben wij:
https://www.medpets.nl/buster-nylon-inf ... &var=22566

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 11:53

Thnx, fijn om te lezen!

Onze hond is hierdoor zo goed als blind, dus loopt al geregeld tegen dingen aan, das nog een reden waarom ik zon lampenkap al helemaal niet ideaal vind nu

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:54

Ik heb geen ervaring met deze nekkraag, wel met oogoperaties bij mijn vorige hond.
Ik zou het niet aandurven omdat ik bang ben dat ze zo handig zijn om toch een poot in het oog te krijgen of het oog te gaan schuren aan voorwerpen.

Ik heb dus altijd een kap gebruikt die om de ogen kwam maar wel korter geknipt en afgewerkt met ductape tegen scherpe randen.

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Re: Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:03


anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:05

Ik denk dat ze met een kraag nog steeds met hun poten bij hun ogen kunnen komen. Ik zou het niet doen.

Maar een lampekap is inderdaad beslist niet fijn voor de hond

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:18

tiwi1969 schreef:
Ik heb geen ervaring met deze nekkraag, wel met oogoperaties bij mijn vorige hond.
Ik zou het niet aandurven omdat ik bang ben dat ze zo handig zijn om toch een poot in het oog te krijgen of het oog te gaan schuren aan voorwerpen.

Ik heb dus altijd een kap gebruikt die om de ogen kwam maar wel korter geknipt en afgewerkt met ductape tegen scherpe randen.

Mijn hond kon inderdaad ook genoeg buigen in haar lijf om met haar achterpoot in kap te kunnen komen. Gelukkig was ik erbij om te voorkomen dat ze aan haar oog kon krabben.

Kijk dus even goed hoe dat gaat met een nekkraag. Die lampenkap is inderdaad afzien, maar ik in mijn geval moesten we daar toch gewoon even doorheen bijten.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 12:19

Wat een ellende...

Ik ga wel jouw opties even bekijken Liannevh, bedankt daarvoor!

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:12

Het is waarschijnlijk te kortdag om je hond eraan te laten wennen, maar gezien de aard van de operatie zou je kunnen kijken naar een hondenbril. Rex specs bijvoorbeeld (wel prijzig). Geen idee of je hond zoiets zou accepteren?

Een meer acceptabele en veiligere optie zou de Comfy Cone kunnen zijn. Die zijn toch net even zachter en maken voor jouw hond ook niet zo'n kabel als de hond ergens tegenaan loopt.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:57

Ik heb een opblaasbare kraag gebruikt bij mijn hond, maar ik zou dat met iets in het gezicht niet durven, daar komen ze veel te makkelijk bij. Ze hebben met zo'n kraag nog erg veel bewegingsvrijheid, pootje zit zo in het gezicht als hij creatief is.

Ik heb ook ervaring met de comfy cone, mijn mechelaar heeft hem 1 week 24/7 moeten dragen en dit ging vele malen beter dan met een reguliere kraag. Hij kon er goed mee liggen en werd ook minder boos als hij zich stootte.

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:13

Wat voor hond heb je? Ik heb 2 paar Rexspecs in maat S die je evt wel zou mogen lenen, alleen is het wellicht wat kortdag om t laten wennen.

Zou denk ik voor een Optivisor kijken die LiannevH gedeeld heeft, de hond van een kennis heeft die een tijdje gedragen en dat beviel wel goed begreep ik.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Opblaasbare nekkraag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 14:16

Bedankt voor al jullie info en ervaringen! Ik besef me nu dat het idd geen optie is

We hebben een boerenfox
Toevallig heb ik voor nu via via een rex specs kunnen lenen idd, kennis had een hondje met zelfde probleem
Zon Optivizor overwegen we sowieso voor de toekomst