Help, mijn konijn verveelt zich

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 19:31

Beste Bokkers,
Zoals je in de titel misschien al wel zag, mijn konijn verveelt zich en gooit daarom bijvoorbeeld zijn voorbakje om. Weten jullie iets wat ik zelf kan maken en wat mijn konijn kan helpen tegen zijn verveling. Alle tips zijn welkom!

Afbeelding
Dit is mijn konijn toen ik hem nog naar een dag had, hij voelt zich nog niet zo op zijn gemak.
Groetjes Hannelot

Keep calm and love horses


Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:32

Een maatje erbij en dan lekker een flinke ruimte waarin ze kunnen rondlopen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 19:33

Brainless schreef:
Een maatje erbij en dan lekker een flinke ruimte waarin ze kunnen rondlopen.

Hij moest weg bij de eigenaar omdat hij andere konijnen vermoorde :+

Keep calm and love horses

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:33

Heb je een foto van het hok en de inrichting?

En een konijn alleen zorgt voor veel stress en eenzaamheid helaas.

Is hij gecastreerd?

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 19:38

MarlindeRooz schreef:
Heb je een foto van het hok en de inrichting?

En een konijn alleen zorgt voor veel stress en eenzaamheid helaas.

Is hij gecastreerd?

Ze is niet gecastreerd. Ik praat nu over hij naar eigenlijk is het een zij..

Keep calm and love horses

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 19:40

Ik probeer bijvoorbeeld appel en andere groente op verschillende plekken te leggen zodat ze moet zoeken.
Het zijn 2 hokjes waar ze met er een buis naartoe kan lopen

Keep calm and love horses

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:42

Oh dan zou ik haar castreren. Daarna kunnen ze vaak wel met een gecastreerd mannetje!

Daarbij hebben ze 24/7 toegang nodig tot een ruime ren. Een hok is niet voldoende.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-03-23 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:42

https://www.welkoop.nl/beeztees-speelba ... uk_1197420
en de bekende wc rolletjes met pluk hooi. Ergens mee gooien is leuk, en iets slopen ook (knaagbehoefte). En verder, nee niet alle konijntjes vinden elkaar aardig, verder zal er net als bij alle andere diersoorten altijd een klein percentage afwijken van de norm (of van wat wij als wenselijk zien). Daarnaast, hoewel konijnen zeker samen dingen doen is samen in 1 hol niet zo van zelfsprekend of zelfs normaal (voedster met nest uitgezonderd).
En dan kan iedereen hier van TS wel willen eisen dat er een vriendje bij komt, dat is niet normaal gesproken een binnen het uur oplossing (als er al wat passend te vinden is). Oplossingen voor korte termijn hebben nu dus meer nut dan hameren op de ideale?situatie.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:45

tamary schreef:
https://www.welkoop.nl/beeztees-speelba ... uk_1197420
en de bekende wc rolletjes met pluk hooi. Ergens mee gooien is leuk, en iets slopen ook (knaagbehoefte). En verder, nee niet alle konijntjes vinden elkaar aardig, verder zal er net als bij alle andere diersoorten altijd een klein percentage afwijken van de norm (of van wat wij als wenselijk zien). Daarnaast, hoewel konijnen zeker samen dingen doen is samen in 1 hol niet zo van zelfsprekend of zelfs normaal (voedster met nest uitgezonderd).
En dan kan iedereen hier van TS wel willen eisen dat er een vriendje bij komt, dat is niet normaal gesproken een binnen het uur oplossing (als er al wat passend te vinden is). Oplossingen voor korte termijn hebben nu dus meer nut dan hameren op de ideale?situatie.

Klopt! Spelletjes en speeltjes kunnen wat helpen.

Maar als de basisbehoeften niet vervuld worden blijft een konijn ongelukkig.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:48

Vind dat er weinig gehamerd word, er is natuurlijk een reden voor dat gedrag.
Ts: 2 hokken aan elkaar is niet genoeg voor een konijn, die moeten flinke ruimte hebben, die maak je niet blij met een meter. De konijnen hier lopen buiten in de tuin met een hok van 3x2, dat is eigenlijk minimaal.
Qua vriendje ts, als jij genoeg tijd spendeert met je konijn en er heel de dag genoeg te zien is(dus andere huisdieren, aai tussendoor, etc) en niet alleen in een hokje in de hoek, valt dat nog wel mee. Uiteraard is laten helpen en een ander konijn erbij de beste oplossing, tot die tijd is een wcrolletje met lekkers leuk hoor, maar verhelpt niet het probleem(eenzaamheid, verveling, geen mogelijkheid tot normaal gedrag in een klein hok, etc.).

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 19:54

Ik ben een kind die alles zelf moet betalen. Dus ik kan bijvoorbeeld niet mijn konijn laten steriliseren.
Tamary die ballen zijn echt een goed idee!

Keep calm and love horses

Schuur_

Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:59

Dan moet je geen konijn houden...

Zoek een passend maatje en een fatsoenlijk hok voor ze. Dat zal al veel schelen

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:04

hannelot schreef:
Ik ben een kind die alles zelf moet betalen. Dus ik kan bijvoorbeeld niet mijn konijn laten steriliseren.
Tamary die ballen zijn echt een goed idee!

Tja ik heb hier toch altijd een beetje moeite mee. Dieren kosten nou eenmaal geld. In hoeverre waren je ouders betrokken bij het kopen van dit konijn? Hebben zij wel verstand van dieren? Ik vind persoonlijk dat als je een dier niet de basisbehoeften kan geven je ze ook niet in huis moet halen. Een konijn alleen is gewoon not done.

Je zit natuurlijk de hele dag op school, dus dan zit het konijn alleen. Zo gek is het dus niet dat hij eenzaam is en zich verveelt. Ik zou het toch nog een keer aan je ouders voorleggen dat er wel een konijn bij moet komen.

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 20:07

Ze betalen wel eten en hooi en alles wat hij verder nodig heeft maar ze gaan echt niet een sterilisatie of iets dergelijks betalen

Keep calm and love horses

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:09

hannelot schreef:
Ik probeer bijvoorbeeld appel en andere groente op verschillende plekken te leggen zodat ze moet zoeken.
Het zijn 2 hokjes waar ze met er een buis naartoe kan lopen

Ik zit op een engels forum waar zowel huisdier als vleeskonijnen fokkers/eigenaren zitten. Daar kwam de observatie langs qua spijsverteringsproblemen : huisdier konijn met zgn. optimaal mix groente, fruit, etc. variatie dieet en regelmatig gasbuikjes en aanverwante ellende en de vleeskonijnen met ook beperkt korrel en verder stomweg hooi en eventueel wat twijgen met blad die eigenlijk nooit deze ellende oplopen. Biedt variatie in hoe je voer aanbied, niet in wat je aanbied (nl beperkt konijnenkorrel (10-15gr/kg ongeveer), hooi, hooibrok eventueel zoals pavo fibrenugget), laat die groentes en fruit hapjes lekker op je eigen bord. En weeg elke maand je konijn, gewicht verteld je ook veel over of je genoeg/teveel/te weinig voert, zeker samen met voelen langs de rug/heupen. Weeg ook hoeveel konijnenkorrel je werkelijk voert, door je gevulde voerschepje te wegen (paar keer achter elkaar schepje vullen en gemiddelde aanhouden). Afhankelijk van het ras (rex vaker) elke 1-3 maanden nagels knippen/controleren of nodig).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kidde
Berichten: 3428
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:11

hannelot schreef:
Ze betalen wel eten en hooi en alles wat hij verder nodig heeft maar ze gaan echt niet een sterilisatie of iets dergelijks betalen

Je konijn heeft ook een maatje nodig.

Miepmiept
Berichten: 2028
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Help, mijn konijn verveelt zich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:22

Zit er geen konijnenopvang in de buurt? Daar zijn de rammen vaak al gecastreerd en ze kunnen je gelijk helpen met koppelen.

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 20:22

MarlindeRooz schreef:
tamary schreef:
https://www.welkoop.nl/beeztees-speelba ... uk_1197420
en de bekende wc rolletjes met pluk hooi. Ergens mee gooien is leuk, en iets slopen ook (knaagbehoefte). En verder, nee niet alle konijntjes vinden elkaar aardig, verder zal er net als bij alle andere diersoorten altijd een klein percentage afwijken van de norm (of van wat wij als wenselijk zien). Daarnaast, hoewel konijnen zeker samen dingen doen is samen in 1 hol niet zo van zelfsprekend of zelfs normaal (voedster met nest uitgezonderd).
En dan kan iedereen hier van TS wel willen eisen dat er een vriendje bij komt, dat is niet normaal gesproken een binnen het uur oplossing (als er al wat passend te vinden is). Oplossingen voor korte termijn hebben nu dus meer nut dan hameren op de ideale?situatie.

Klopt! Spelletjes en speeltjes kunnen wat helpen.

Maar als de basisbehoeften niet vervuld worden blijft een konijn ongelukkig.

Hebben jullie bijvoorbeeld foto's over hoe jullie konijnen leven?

Keep calm and love horses

deksel

Berichten: 3758
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:24

Hoi Hannelot. Ik lees dat je 11 jaar bent, het is lief van jou dat je de zorg van dit konijn op je hebt genomen. Het is logisch dat je op jouw leeftijd geen sterilisatie of andere benodigdheden voor het konijn kan betalen. Maar dat betekent niet dat je konijn het niet nodig heeft.
Ik begrijp dat je denkt dat je ouders het ook niet willen betalen. Misschien kan je ze overhalen door goed op een rij te zetten wat jouw konijn nodig heeft en dat aan hen te laten zien. Hopelijk overtuigt dat ze.
Die informatie die je daarvoor nodig hebt, kan je goed halen uit de reacties in dit topic.

Ik vind het in ieder geval al knap van je dat je goed voor je konijn wil zorgen en daarom om hulp vraagt hier op bokt. Succes!

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:26

Miepmiept schreef:
Zit er geen konijnenopvang in de buurt? Daar zijn de rammen vaak al gecastreerd en ze kunnen je gelijk helpen met koppelen.

Zonder toestemming van de ouders van TS heeft het blijven aandragen van oplossing extra konijn geen zin. Wat voor opties zijn er wel om dit konijn gelukkiger te maken?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:26

hannelot schreef:
Ze betalen wel eten en hooi en alles wat hij verder nodig heeft maar ze gaan echt niet een sterilisatie of iets dergelijks betalen

En als je konijn ziek is? Betalen ze dat dan wel? Wanneer een konijn ziek is moet je eigenlijk zo sel mogelijk ingrijpen en naar de DA gaan.
Een konijn steriliseren/castreren is wel echt iets waar ik voor sta en wat je eigenlijk het beste ook kunt doen. Zo hebben ze minder last van hun hormonen en voorkom je baarmoederkanker bij je voedster.

Mijn voedster (vrouwtjes konijn) heb ik een aantal jaar terug ook laten steriliseren en maar goed ook. Ze had al beginnende kanker. Alles is weggehaald. Kost even wat, maar dan heb je al geen kans meer op deze ziekte.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

hannelot
Berichten: 956
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 20:29

xYaartje schreef:
hannelot schreef:
Ze betalen wel eten en hooi en alles wat hij verder nodig heeft maar ze gaan echt niet een sterilisatie of iets dergelijks betalen

En als je konijn ziek is? Betalen ze dat dan wel? Wanneer een konijn ziek is moet je eigenlijk zo sel mogelijk ingrijpen en naar de DA gaan.
Een konijn steriliseren/castreren is wel echt iets waar ik voor sta en wat je eigenlijk het beste ook kunt doen. Zo hebben ze minder last van hun hormonen en voorkom je baarmoederkanker bij je voedster.

Mijn voedster (vrouwtjes konijn) heb ik een aantal jaar terug ook laten steriliseren en maar goed ook. Ze had al beginnende kanker. Alles is weggehaald. Kost even wat, maar dan heb je al geen kans meer op deze ziekte.

Hij ziet er niet ziek uit. Ik heb een hele poos gewerkt bij een soort knuffelwei met ook konijnen (daar heb ik haar ook vandaan) en daar zeiden ze dat ze er gewoon goed uitzag

Keep calm and love horses

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:31

tamary schreef:
Wat voor opties zijn er wel om dit konijn gelukkiger te maken?

Brengen naar de opvang is dan het beste om het konijn gelukkiger te maken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:37

hannelot schreef:
xYaartje schreef:
En als je konijn ziek is? Betalen ze dat dan wel? Wanneer een konijn ziek is moet je eigenlijk zo sel mogelijk ingrijpen en naar de DA gaan.
Een konijn steriliseren/castreren is wel echt iets waar ik voor sta en wat je eigenlijk het beste ook kunt doen. Zo hebben ze minder last van hun hormonen en voorkom je baarmoederkanker bij je voedster.

Mijn voedster (vrouwtjes konijn) heb ik een aantal jaar terug ook laten steriliseren en maar goed ook. Ze had al beginnende kanker. Alles is weggehaald. Kost even wat, maar dan heb je al geen kans meer op deze ziekte.

Hij ziet er niet ziek uit. Ik heb een hele poos gewerkt bij een soort knuffelwei met ook konijnen (daar heb ik haar ook vandaan) en daar zeiden ze dat ze er gewoon goed uitzag

Bedoelde de vraag meer als van. Stel dat als je konijn ziek is. Betalen je ouders die kosten dan wel ivm je aangeeft dat ze geen sterilisatie willen betalen.
Fijn dat hij nu gezond is!

En ik ga met de rest mee eigenlijk. Een passend maatje voor je konijn waarmee het klikt helpt echt tegen verveling.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:37

Wat kan bokt soms toch afschuwelijk hard zijn. Mensen, TS is 11 jaar!!! Kunnen we iets vriendelijker en opbouwender meedenken zonder bangmakerij voor kanker en wat nog meer...

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 48 bezoekers