Verkleuring knaagdier drinkflesje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Verkleuring knaagdier drinkflesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 23:51

Daar kom ik weer eens met een vaag topic, ik kan op google niks vinden.

Anyway, ik heb zo'n standaard klein knaagdier drinkflesje, doorzichtig met een rode bodem. Dat type wat elke dierenwinkel verkoopt. Nu zag ik zojuist dat het rood verkleurd is, het lijkt een soort grafiet kleurige aanslag, iets streperig. Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?
Ik haal morgen voor de zekerheid een nieuwe, maar ik vind het gewoon zo raar, want wat is het, en hoe dan?

Misschien nog relevante info: het flesje zit in een metalen houder, die op zijn beurt met magneten aan de wand van het terrarium zit. Mijn dieren zijn gerbils, het zijn ondeugende sloopkogels maar als zij het hadden geweest dan zou ik tandafdrukken en andere sloopsporen verwachten, maar de verkleuring is echt het enige wat je ziet.

Iemand suggesties?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Verkleuring knaagdier drinkflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:55

Kalk? Algen?

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:56

Die flesjes worden van binnen enorm snel vies ga voor de grap maar eens met een wattenstaafje door het tuitje heen :+

Ik maakte het elke schoonmaakbeurt schoon. Voor de binnenkant van de fles gebruikte ik een speciaal borsteltje maar ben de naam even kwijt moet ik even Googlen.

Dat grijze staat mij wel iets van bij , maar heb je een foto ervan? Ik had vaak ook een beetje zwart grijs en soms groen


Edit: een flessenborstel :')
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op 02-03-23 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 23:57

Vergeten te vermelden, het flesje is denk ik 2 maanden oud, de verkleuring zit aan de buitenkant (niet in contact met het water).

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 00:11

Goed plan, ik heb snel foto's gemaakt!

Een open drinkbakje is ook snel vies bij gerbils, ze gooien het vol met rommel, met een flesje weet ik zeker dat ze geen water drinken waar viezigheid in zit. Ze graven volop tunnels en ze schoppen de bodembedekker (inclusief poepjes, urine etc) alle kanten op en ik wil dat ook niet in het water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En meteen een foto van de schatjes, omdat het kan :D

Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verkleuring knaagdier drinkflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:15

Wrijving in de houder? Beweegt die fles met drinken misschien? Of hangen ze er juist aan?

Daphne__
Berichten: 12460
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:16

Lijkt mij huidvet :)

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:18

Hmm nee dit komt mij niet bekend voor... maar ik had cavia's


Wat tamary zegt kan ook nog wrijving langs de tralies?

Ik snap dat je niet aan bakjes water begint dat geeft altijd zo'n troep.

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 00:31

Als dit huidvet is, hoe snel kan dat dan zo verkleuren of hoe snel ontstaat zoiets? Ik weet dat ik het flesje gisteren niet heb schoongemaakt (oeps) maar kan dat al zo snel?
Wat wrijving betreft kan het alleen gebeuren wanneer een van de gerbils er actief mee speelt en rommelt, dat zou inderdaad wel kunnen want zo zijn speels en actief zijn ze wel. Ik zal morgen met beter licht eens kijken of ik misschien graaf sporen kan vinden in het plastic, er is duidelijk niet in gebeten maar er tegenaan graven en kopstoten dat kan ook wel wrijving en trillingen geven in de houder.

Voor nieuwsgierigen, dit is de drinkfles houder waar het flesje altijd in zit, hij is cilindervormig en open aan de onderkant
https://www.gerbilshopqueenies.nl/home/ ... magnetisch

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:39

Oooh joh dat is gewoon van de houder!
Echt ik eet mijn schoenen op als dat niet zo is!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Verkleuring knaagdier drinkflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 06:01

Beetje gesleten verf of inderdaad de houder die af geeft, kan helemaal geen kwaad.

Ik maakte die flesjes volgens mij eerder maandelijks eens schoon, naast het vers water. Zo snel word het niet vies.

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 11:05

Update, dit trof ik zojuist aan, een van de twee gerbils lijkt het een leuk spelletje te vinden om onder het drinkflesje te kruipen en daar te graven en spelen.

Zal ik? Zal ik niet?
Afbeelding

Ik zal! Graaf graaf...
Afbeelding

Iemand vroeg nog prive hoe de onderkant van het de fles houder eruit ziet, daar heb ik ook een foto van gemaakt.
Afbeelding

Zou die verkleuring komen door het graven? Ik snap het nog steeds niet, want er is verder geen wrijving, maar ik zie niet waarom graven voor een verkleuring zou zorgen, ik zou dan eerder krassen en oppervlakkige schade verwachten. Hij zal er tegenaan komen met zijn kopje tijdens het graven, zou het dan inderdaad huidvet kunnen zijn?

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Verkleuring knaagdier drinkflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:08

Lijkt mij gewoon huidvet