Kun je zonder huisdier zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
DuoPenotti

Berichten: 29306
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:22

Nee ik kan niet zonder.
En ook na het overlijden van hondjes ook snel weer andere.
Niet omdat die andere dan vergeten zijn. Maar omdat ze zo goed weer een lach op het gezicht kunnen brengen.

Mocht ik te oud zijn voor uitlaten dan misschien een binnen kat of cavia of zo.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


DemiSisa

Berichten: 1011
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:28

Nee, eigenlijk kan ik het ook niet. Helaas woon ik nog bij mijn ouders en zal ik dus hun keuze moeten accepteren. Intussen is het 2 jaar geleden dat onze kat ingeslapen is en ik mis het nog steeds. Het is zo stil en rustig in huis.

Het is voor mij wel de reden geweest dat ik nu een paard heb. Mijn ouders wilden geen nieuwe huisdieren (in dit geval katten), ook niet als ik alles zou doen qua verzorging, kosten dragen en ze mee zou nemen als ik uit huis zou gaan. Een paard vonden ze daarentegen niet erg, want die stond toch niet thuis. Maakt het gemis thuis niet minder, maar ik ben wel een stuk minder thuis (en dus minder gemis).

Chiko <3

B + 19 | L1 + 13

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:49

Ja, het kan, maar het is heel erg wennen en absoluut een groot gemis.

Ruim 20 jaar heb ik zelf een hond gehad, en thuis in mijn jeugd honden, paarden, katten, vogels, konijnen, kippen, cavia’s, en muizen als huisdier.
Een jaar geleden heb ik mijn laatste maatje moeten laten gaan op de mooie leeftijd van 14 jaar. Lang daarvoor had ik al met mezelf afgesproken dat zij mijn laatste hond zou zijn.

Op dit moment kan ik een hond niet bieden wat nodig is, omdat ik inmiddels alleenstaand ben en daarom fulltime werk.
1 ochtend per week help ik in het dierenasiel en ik laat af en toe honden van anderen uit. En inmiddels heb ik heel soms het gevoel dat het ook een gemak is om geen dieren te hebben.

Geen verantwoordelijkheid voor 24/7 zorg, geen onvoorziene kosten, een iets schoner huis, hoewel dat allemaal niet opweegt tegen de onvoorwaardelijke liefde die je krijgt en voelt.

Mischa

Berichten: 3499
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:52

Wat vreselijk sneu dat je hond overleden is Moonsparkle! Ik deel je verdriet. Mijn hondje is 3 weken geleden ingeslapen en voor hem heb ik er al veel zien gaan, maar hij was mijn eerste hondje toen ik op mezelf ging wonen. Ik mis hem vreselijk en ben nu nog op het punt dat ik niet moet denken aan een andere hond, ik wil hem gewoon terug.
Dus als jij wel sterk de behoefte heb aan een andere hond, ga daarvoor. Je leven is erop ingericht dat het kan, en voor die reis waar je nu de financien nog niet voor heb, komt ook wel een oplossing.
Sterkte!

Everywhere... is just a journey away

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:52

Even praktisch; als je een pup wilt als nieuwe hond en geen herplaatser, dan is de kans groot dat je daar toch wel even op moet wachten. Niemand wil immers broodfok sponsoren en je hebt dus even tijd nodig om een leuke fokker te vinden en zal wellicht ook nog even op een wachtlijst moeten.

Dus als ik jou was zou ik nu alvast dat voorwerk doen en evt op een wachtlijst gaan staan, en ondertussen een mooie reis maken :)

Om nog even antwoord te geven op je vraag; het missen van een hond blijft, maar tegelijkertijd waardeer ik wel heel erg de vrijheid om er op uit te gaan zonder met een hond rekening te houden (ik heb de laatste paar jaar van het leven van mijn hond hem eigenlijk nooit alleen kunnen laten) en voor nu weegt die herwonnen vrijheid wel op tegen de drang meteen een nieuwe hond te willen. Hij gaat er echt wel komen, maar wel pas over een paar jaar als ik zelf in wat rustiger vaarwater zit.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:06

Lijsken, dat ligt er aan wat je zoekt en hoe je netwerk is. Wij kennen fokkers en dan is het vaak er makkelijker tussen komen. Althans dat is mijn ervaring. Wij hebben voor onze huidige pup ook bijv. de voorkeur gekregen boven anderen en hebben geen seconde op een lijst gestaan.

Nee, ik zou er niet aan kunnen wennen. Dus hoewel het gemis nog heel groot is, onze herder is in juni overleden, halen we over 2 weken onze nieuwe pup op. Wel is het zo dat als onze 14-jarige lab is overleden er wat ons betreft geen 2e hond bijkomt.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:11

Ik heb mijn hele leven dieren om me heen gehad, van de 37 jaar in totaal misschien een jaartje niet (alleen wonen en daarna in het begin bij samenwonen). Dus ik denk dat ik er wel moeite mee zou hebben, want ik vind dieren echt geweldig.
Afscheid nemen blijft nog steeds moeilijk, maar het leren kennen van een nieuw dier blijft mooi.

Sterkte met het verlies

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:18

Lughnassadh schreef:
Lijsken, dat ligt er aan wat je zoekt en hoe je netwerk is. Wij kennen fokkers en dan is het vaak er makkelijker tussen komen. Althans dat is mijn ervaring. Wij hebben voor onze huidige pup ook bijv. de voorkeur gekregen boven anderen en hebben geen seconde op een lijst gestaan.

Nee, ik zou er niet aan kunnen wennen. Dus hoewel het gemis nog heel groot is, onze herder is in juni overleden, halen we over 2 weken onze nieuwe pup op. Wel is het zo dat als onze 14-jarige lab is overleden er wat ons betreft geen 2e hond bijkomt.


In jullie situatie is het inderdaad makkelijker, maar jullie situatie zal maar voor een klein deel van de mensen gelden denk ik :)

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-23 16:28

Mijn hond kon ook niet goed alleen zijn, dus als we langer dan 3 uur weg moesten regelde we altijd oppas dus ja dat gaf soms wel stress als de vaste oppas bijvoorbeeld opeens niet kon. Daarentegen zijn mijn man en ik erg op onszelf, hebben buitenom af en toe naar de bioscoop gaan en het reizen verder eigenlijk heel weinig wat we alsnog nu anders doen of zullen doen.
Mijn man werkt deels op locatie en deels thuis, ik werk drie dagen maar mijn man kan zijn werkdagen/tijden aanpassen en in noodgevallen de hond meenemen.

@lijsken dat klopt zeker. We willen heel graag weer een middenslag poedel maar er zijn maar heel weinig fokkers helaas. Op de websites zie ik vooral wat foto's, maar ik vind vooral het karakter van beide ouders heel erg belangrijk.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:48

Ik hou zielsveel van mijn honden en paarden, maar moest morgen pardoes allen wegvallen zou ik toch ook wel meer willen reizen en andere dingen doen als steeds maar opnieuw stallen uitmesten. Aan de andere kant ken ik mezelf goed genoeg en zou die periode niet oneindig lang duren vooraleer er weer een paard, konijn, hond of paard komt.

uva uvam vivendo varia fit

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101644
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:50

Ik heb al jaren katten. Heb er nu 4. Ik heb wel een uitsterfbeleid want ik wil ook meer reizen en dat gaat gewoon lastig met katten. Of ik zonder kan leven weet ik niet maar ik ga het wel proberen.

Steeds dat afscheid nemen trek ik niet meer. Ik moet dat helaas nog 4x doen maar daarna ben ik er klaar mee.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:39

ik zei exact hetzelfde :j

Verdriet is te groot, we gaan eerst reizen, leuke dingen doen etc etc
Ehhh we zijn een paar keer uit eten geweest. Die hele lijstje met leuke dingen en de reizen, die hebben we niet gedaan :')
Wat dan wel, op zoek naar een goede fokker, op gesprek daarmee. Op zoek naar een goede hondenschool, gaan kijken
En zo kwam ik erachter dat er in 15 jaar heel veel verandert was, er was zoveel meer te krijgen :D
1 groot feest
Alle voorpret begon al

De enige reden om geen hond meer te hebben is na het verlies, omdat ik echt wel moet verwerken.
En omdat het financieel niet meer haalbaar is om en hondje alles te kunnen bieden wat het nodig heeft, en dit is uiteraard ook als ons hondje weggevallen zou zijn

“Winter is coming”

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:50

Echt niet dat ik zonder huisdier kan. Inmiddels na 3 jaar kan ik de paarden ook niet weg denken maar geen dier in huis gaat mij echt niet zomaar gebeuren. Hier eerder een poosje 3 honden dan geen hond. Ik heb eigenlijk altijd 2 honden maar als ik duidelijke aftakeling zie hou ik herplaatsing en eventueel aantrekkelijke nesten al in de gaten. Zo had ik jaren geleden 3 grote honden in mijn flat omdat ik een pup toegewezen kreeg en 1 oudje snel ging aftakelen. Uiteindelijk voor mijn pup 10 maanden oud was had ik enkel hem nog. Niet als vervanger maar wel als mijn maat voor hopelijk vele jaren. Een jaartje later heb ik er weer een pup bij genomen en nu zijn ze 6 en 4 jaar. Hopelijk nog jaren samen met hun.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:03

absoluut niet. Als ik een dag weg ben kan ik niet wachten om weer naar de dieren te gaan. Laat staan een weekend weg, ook al heb ik het reuzen gezellig.. ik wil weer lekker naar de beestenboel thuis.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:08

Ik vind dit een lastige.

Wat honden betreft, ik zei altijd niet zonder te kunnen. Maar door mijn druk leven nu ben ik gaan nadenken en als mijn hondje er niet meer zou zijn ga ik geen nieuwe halen. Ik ben te weinig thuis. Mijn hond heeft nu geluk dat ik nog bij mijn ouders woon en hij dus ook zelden langer dan 4u alleen is.
's nachts slaapt hij bij mij op bed. Maar of ik dat echt zou missen? Nee ik denk eigenlijk van niet, door mijn druk leven val ik direct in slaap. Voorheen sliep ik zo snel niet in en bekroop mij angstgevoelens omdat ik in het donker door de kamer rondkeek... de aanwezigheid van mijn hond me kalmeerde me dan.

Tevens heb ik ook bijna 3 jaar zonder huisdier (hond) geleeft. M'n ex wou de hond niet in huis dus bleef de hond bij mijn ouders. En ik miste het toen eigenlijk ook niet.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-02-23 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-23 22:10

Bedankt voor jullie berichten en ervaringen. Ik ben gaan zoeken naar fokkers en dat zijn er inderdaad maar heel weinig waardoor de wachttijd wellicht ook lang is.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:48

moonsparkle schreef:
Bedankt voor jullie berichten en ervaringen. Ik ben gaan zoeken naar fokkers en dat zijn er inderdaad maar heel weinig waardoor de wachttijd wellicht ook lang is.

Nu kan je fijn fokkers bezoeken, evt ouders bekijken, misschien eens naar een show?
Ik vond het fijn om er op die manier mee bezig te zijn en intussen kan je nog eens wat gaan ondernemen waar een hond onhandig bij is.
Komt er dan een pupje voor je dan ben je er meer dan klaar voor. Succes!!

Myfairytale
Berichten: 5383
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:10

Nee, ik kan absoluut niet zonder honden. Opgegroeid met altijd minimaal 1 hond thuis.
Toen ik het huis uitging, kwamen er eerst 2 honden en al heel snel werden het er 4.
Toen er eentje overleed; een Jack Russell, wist ik al dat ik ooit weer een JR zou nemen. Echter heeft het ruim 5 jaar geduurd voordat ik dat emotioneel weer aan kon (de andere 3 honden had ik nog wel gelukkig!). Heb in de tussentijd wel een enkele keer naar een nieuwe hond gekeken, maar ik kon het niet.

Jaren later heb ik die 3 honden binnen 1,5 jaar tijd in moeten laten slapen (we hadden inmiddels wel weer een nieuwe JR). De leegte en dat enorme gat kon niet gevuld worden door die ene JR, hoewel het soms ook wel heel makkelijk was, na jarenlange, intensieve zorg voor 4 honden gehad te hebben.
Naast deze Jack Russell, hebben we er uiteindelijk toch weer 3 bij, nu in totaal dus weer 4 honden.

Zolang ik in staat ben om goed voor mijn hond(en) te zorgen, zal ik altijd een hond hebben. Ik kan absoluut niet zonder hond en iedereen die mij kent weet dat.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:21

Ik dacht van niet maar blijk het wel te kunnen. Ik kon na het overlijden van mijn laatste konijn niet direct nieuwe halen vanwege een aanstaande verhuizing. We hadden bij de inrichting van het nieuwe huis al rekening gehouden met een konijnen hoek en buiten ook. Ik had al contact met fokkers etc. Alleen nu een jaartje verder en net 4 maanden verhuisd is de vrijheid ook erg fijn en geen zorgen meer om je dieren. In ruil daarvoor heb ik wel alles op orde voor de tuinvogels en ander tuinleven. Zit ook dagelijks naar de beestjes daar te kijken. Mocht het echt weer beginnen te kriebelen komen er weer huisdieren maar voor nu is de rust ook even fijn en zijn mijn tuinbeesten leuk genoeg.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

nardxash

Berichten: 3997
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:26

Ik kan ook niet zonder huisdieren.
Sinds jongs af aan altijd een lapjeskat gehad tot ik haar in moest laten slapen op vrij jonge leeftijd.

Hierna hebben mijn ouders een hond genomen die ik gelukkig vaak zie en wat ook wel helpt om het gemis iets te verzachten.
Thuis heb ik een alleen een aquarium staan in verband dd regels met de huiseigenaar en mag de hond van mijn ouders zo nu en dan eens komen.
Maar een eigen diertje dat mis ik onwijs.

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:48

Zonder paarden zou ik wel aan kunnen wennen, maar zonder hond echt niet.
Krijg al heimwee als ik n dag zonder ze weg moet.
Boodschappen en winkelen geen probleem, maar veel langer moet het niet duren.
Vakantie’s worden ook aangepast. De jongste mee, het oudje past op het huis en de volwassen jongens die nog thuis wonen.
In de eerste instantie konden ze mee naar werk als het echt nodig was, tegenwoordig staan ze al bij de auto als ze zien dat ik mijn werkschoenen aan trek. Als het erg koud is liggen ze in mijn kantoor en anders zitten ze in hun luxe buitenverblijf wat speciaal voor hen is aangepast.

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:54

Thuis altijd (veel) dieren gehad en met m’n ex had ik ook dieren. Toen die relatie over ging en ik alleen kwam te wonen vond ik het vreselijk om geen dieren te hebben. Ik vond het sowieso erg wennen om alleen te wonen en had ook nog eens geen reden om naar huis te gaan. Dus ik ging dan vanuit m’n werk naar stal en bleef daar dan ook nog vrij lang zodat ik niet lang alleen thuis hoefde te zijn.

Na ruim 3 maand heb ik een kat genomen en dat veranderde alles. Ineens wilde ik vanuit m’n werk direct naar huis ‘want de kat zat alleen’ en werd ik weer de huismus zoals voorheen. :D Dus in mijn geval; nee ik kan niet zonder dieren in/om huis.

Sanet

Berichten: 7918
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:08

Allereerst: heel veel sterkte met het verlies van je maatje :knuffel:

Wij hebben van onze 3 katten helaas al 2 verloren. Na de laatste gaan we geen nieuwe katten meer nemen. Maar we hebben nu ook 2 honden, vader en zoon en zonder hen kan ik echt niet meer. Ons leven is zo veranderd dat de leefomstandigheden voor katten in dit huis niet meer optimaal zijn. Dat is niet erg, maar gewoon anders. :j
Maar zonder honden… ik moet er niet aan denken.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 02:10

Tja ts, dat kan alleen jij inschatten of dat gemis enorm is.
Ik ben opgegroeid met altijd 18+ (ovang)huisdieren en zie het werk ervan, gewoon één hondje, hebben wij nooit gehad, altijd 2 en nu 4. Waarvan er 3 erg bewerkelijk zijn. Voor mij is één mentaal gezond hondje dus eigenlijk niet zo veel, en zal ik later zeker een jack russel hebben(2 dan, ik houd niet van dieren die zonder soortgenoten zijn). Zonder zou het huis voor mij erg leeg voelen, maar 2 katten zou ook prima zijn.
Daarnaast heb ik 3 paarden, dat is mijn leven, zonder kan ik niet. Als een hondje voor jou ook zo aanvoelt en het blijft knagen aan je, dan zou ik, als ik jou was, zeker rustig gaan kijken voor een leuke pup. Als jij echt nog wilt reizen en dit gaat plannen en denkt ''spijt'' te gaan krijgen(spijt van het niet kunnen reizen) is het misschien een goed plan wel even een pauze in te lassen, een hond is een grote verantwoordelijkheid en het zou zonde zijn als je na 10 jaar nog steeds niet kan reizen vanwege je hondje.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Kun je zonder huisdier zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 07:38

Ik zou ook niet zonder kunnen. Ik heb het zelf dan meer met katten.
Ik heb toen der tijd ook echt bewust een tweede kat gekocht (als 18 jarige), want door eerdere verliezen gewoon doodsbang weer alleen te zijn en zonder te zitten. En met een tweede erbij heb je er altijd eentje over. Hoe stom dit ook klinkt nu ik dit zo schrijf… Maar ik ben zo blij met ze. En ze zijn nu 8 en 9 maar ik kan nu al de hele nacht liggen huilen als ik ook maar nadenk over het verliezen van een van de twee.

Ik heb het geluk dat tijdens vakanties mijn katten bij mijn moeder kunnen logeren en dit vinden de katten zelf ook prima, ze zijn er beide opgegroeid namelijk, dus bekende omgeving. Maar de laatste vakantie misde ik ze echt heel erg. Ik zocht dan ook echt mijn troost in de zwerfkatten in de omgeving in Italie… om toch maar de interactie te hebben met een dier.

Nee, als het aan mij ligt blijft er altijd een kat rondlopen. Ik zou het ook vreselijk vinden als (als ik het geluk heb om een kindje te krijgen later) mijn kindje allergisch zou zijn.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot en 111 bezoekers