Jonge kat trilt met lichaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 19:34

Afbeelding
Ik heb een katertje van 10 maanden. Laatst viel mij al op dat hij lag te trillen met zijn achterlijf toen hij naast me lag. Had dat nog niet eerder gezien en dacht er niet veel van. Maar nu ik een aantal dagen thuis zit omdat ik mijn ribben heb gekneusd viel mij op dat hij bijna de hele tijd trilt als hij ligt. Afgelopen donderdag naar de DA geweest. Hij had koorts. We hebben metacam mee gekregen en korrels waar hij een plasje op moet doen. Zijn koorts lijkt nu gezakt. Het trillen blijft. En het plasje doen op de korrels lukt niet. Heb gisteren gebeld en als het goed is gaan ze dan maandag zijn blaas aanprikken. Herkennen mensen dit beeld? Want ik heb ook al wat gegoogled, maar daar wordt ik niet veel wijzer en alleen maar verdrietig van. Mijn gevoel zegt dat het niet goed is.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:37

Koorts is nooit goed.. Trillen lijkt mij ook ongewoon.
Mijn katje had heel af en toe 'spastische' trekjes als kitten wanneer ze diep in slaap was, maar dat was heel af en toe en maar kort, dat komt omdat de gewrichten in combinatie met het neurosysteem aan het ontwikkelen is. Echt trillen is wel iets anders..

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:39

Plast hij überhaupt wel? Of alleen niet op die korrels?

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 19:58

Eigenlijk doet ie alles nog gewoon goed, plassen, poepen, eten en drinken. Speelt ook gewoon nog. Het is alleen met liggen dat het opvalt.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:55

Ken het niet, fijn dat je naar een DA gaat.

Volg graag, en wens jou en je katertje sterkte!

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 10:41

Plassen op die korrels lukt niet. Vrijdag al doorgegeven aan de DA. Moest het van het weekend opnieuw proberen. Maar het lastige is dat als hij wel plast, het plasje binnen het uur bij de DA moet zijn. Die zijn in het weekend niet open. Dus dan heeft proberen ook geen zin. Vanochtend dus nieuwe poging.. niet gelukt. Weer contact opgenomen met de DA en beetje aangedrongen dat ik wel graag wil dat ze bloed afnemen. Zodat er in ieder geval alvast iets gedaan wordt. Mag nu morgenochtend komen om bloed te laten afnemen.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:47

Gaat hij dan naast de bak naar de toilet? Hier de ervaring dat het echt enorm lang kan duren voordat er een plas komt, maar dat het uiteindelijk ook wel echt komt als ze niet meer kunnen ophouden...

Succes en sterkte!

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:34

Korrels in de bak en leg dan in een hoekje een klompje poep en plas. Dan ruikt hij het en heb je kans dat hij wel plast .

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:06

Ik las in een ander topic, gewone korrels in de bak, in de gaten houden, klaar staan met een soeplepel en zodra hij gaat plassen, lepel eronder. Scheen te werken, misschien voor jou ook.

Sterkte, hopelijk knapt hij snel op.

chocky84
Berichten: 151
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:22

Prairy schreef:
Ik las in een ander topic, gewone korrels in de bak, in de gaten houden, klaar staan met een soeplepel en zodra hij gaat plassen, lepel eronder. Scheen te werken, misschien voor jou ook.

Sterkte, hopelijk knapt hij snel op.


Zo heb ik het bij mijn kater ook gedaan, dit ging heel makkelijk!
Veel sterkte, hopelijk weet je snel een oorzaak!

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 18:47

BigOne schreef:
Korrels in de bak en leg dan in een hoekje een klompje poep en plas. Dan ruikt hij het en heb je kans dat hij wel plast .


Dit is een goed idee! Ga ik proberen.. thanx

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 18:49

Goeie tips allemaal.. ga het proberen. Maar tis lastig qua werk en openingstijden DA. Hij oogt verder ok en woensdag ben ik vrij. Dan ga ik rustig alle tips eens uitproberen.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:01

Je kunt de urine prima even bewaren, wel even in de koelkast en niet langer dan 24u.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 19:39

Captain schreef:
Je kunt de urine prima even bewaren, wel even in de koelkast en niet langer dan 24u.


Dat dacht ik ook.. maar de DA wil dat als ik het heb "onderschept", het binnen een uur bij hun is. Anders gingen er "dingen" verloren.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:51

Captain schreef:
Je kunt de urine prima even bewaren, wel even in de koelkast en niet langer dan 24u.


Helemaal eens, heb het zelfs langer gedaan, in het weekend, resultaten waren nog steeds duidelijk

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:44

Niet 24u bewaren hoor, als het lang stilstaat heb je kans op een soort kristalvorming in de urine, als ze het dan gaan onderzoeken heb je geen zekerheid of dat daadwerkelijk van de kat komt of van het lange laten staan, en dus geen betrouwbare uitslag.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 17:15

Nee zo vers mogelijk is mij vandaag nog een keer gezegd. Liefst binnen het uur..

Vandaag in ieder geval bloed geprikt. Morgen ben ik vrij, dan ga ik het plasje opvangen weer proberen.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 12:08

Hij heeft net geplast!! Zo blij mee.. Ga hetmeteen wegbrengen

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:17

Goed nieuws! Hopelijk komt er nu verduidelijking. Succes!! :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Jonge kat trilt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:37

Wat fijn! Kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt hoor.

Ik probeer een beetje een beeld te vormen en da's lastig met geschreven tekst. Dat trillen, is dat ongeveer hetzelfde als wat ze doen wanneer ze gaan sproeien? Zou zijn leeftijd er mee te maken kunnen hebben? Dit is ongeveer wel de leeftijd dat ze kunnen gaan sproeien.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:13

Mijn 2 MainCoons doen het ook. :j Ik heb ze al vanaf kitten en eigenlijk zijn ze er gelijk mee begonnen. Het zijn 2 broertjes. Ik heb ze helemaal binnenste buiten laten keren, maar er werd niks gevonden..... ik heb het op film staan, maar helaas kan je geen filmpjes toevoegen.

Ben heel benieuwd naar jouw uitslag

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 17:42

Bloeduitslag was goed.. geen gekke dingen. In de urine zaten wel teveel "kristallen". Kreeg advies om toch een echo van zijn buik/blaas te maken en zijn blaas dan ook te laten aanprikken voor verder onderzoek. Ook belde ze terug om zijn bloed op leukemie te testen omdat uit te sluiten. Daar heb ik accoord voor gegeven en dat gaan ze nu testen, ze hadden gelukkig nog genoeg bloed daarvoor dus dat hoeft niet opnieuw geprikt te worden. Ook heb ik ander voer mee gekregen voor zijn blaas. Morgenvroeg weer even temperaturen en contact opnemen met de DA.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 17:52

Amber_ schreef:
Mijn 2 MainCoons doen het ook. :j Ik heb ze al vanaf kitten en eigenlijk zijn ze er gelijk mee begonnen. Het zijn 2 broertjes. Ik heb ze helemaal binnenste buiten laten keren, maar er werd niks gevonden..... ik heb het op film staan, maar helaas kan je geen filmpjes toevoegen.

Ben heel benieuwd naar jouw uitslag


Het nare bij Charlie is dat hij er ook koortsig bij is. Dus dat trillen kan dus ook komen doordat hij koorts heeft. Maar waar komt die koorts vandaan? Hebben die van jou ook koorts gehad?

Ik heb een filmpje op youtube gevonden van een andere kat. Bij Charlie is het de ene keer alleen het achterlijf en de andere keer zijn hele lichaam.

https://youtu.be/AqDcXAElxvI

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:02

Mijn kat doet dat ook als ze vindt dat het te koud is in huis.
Ze is een beetje een oosters typje, heel rank en dun vachtje.
Als ze dan op mijn schouder komt liggen en ik doe een dekentje over haar heen, stopt het met een paar minuten.
Maar mijn kat heeft daar geen koorts bij.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:42

JECKYLL schreef:
Amber_ schreef:
Mijn 2 MainCoons doen het ook. :j Ik heb ze al vanaf kitten en eigenlijk zijn ze er gelijk mee begonnen. Het zijn 2 broertjes. Ik heb ze helemaal binnenste buiten laten keren, maar er werd niks gevonden..... ik heb het op film staan, maar helaas kan je geen filmpjes toevoegen.

Ben heel benieuwd naar jouw uitslag


Het nare bij Charlie is dat hij er ook koortsig bij is. Dus dat trillen kan dus ook komen doordat hij koorts heeft. Maar waar komt die koorts vandaan? Hebben die van jou ook koorts gehad?

Ik heb een filmpje op youtube gevonden van een andere kat. Bij Charlie is het de ene keer alleen het achterlijf en de andere keer zijn hele lichaam.

https://youtu.be/AqDcXAElxvI


Kennelijk kan zoiets ook ontstaan door een tekort aan vitamine B bij de moederpoes, maar misschien helpt het ook wel om het nu nog te geven. Ik vond dit topic erover:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=19709