Ervaring met ganzen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-23 15:29

De titel zegt het eigenlijk al; ik ben op zoek naar ervaringen in het houden van ganzen.

We hebben een flinke tuin (kavel is 2000m2) met grote vijver (10 meter diameter en 2,5 meter diep ongeveer). En alhoewel we geen gazon hebben... Wel veel te veel gras in alle borders en rondom een brede paden van gras. En als bonus enorm veel naaktslakken waar ik graag vanaf wil.

Ik ben heel erg aan het nadenken over welke vogels ik wil gaan houden. We hebben al krielkippen, maar die mogen niet los omdat ze heel veel slopen en ik het ook eng vind met roofvogels. Om onder andere die laatste reden twijfel ik ook erg aan eenden ondanks dat ze heel leuk zijn.

En nu dacht ik dus aan ganzen. Gewoon een stelletje en niet meer. Ik heb echter geen andere ervaring met ze dan dat ze naar me bliezen op het erf waar mijn paarden ooit stonden. Dus ik weet er erg weinig vanaf.

Ze eten natuurlijk gras en dat is heel mooi. Maar ik heb geen enorm weiland oid. Hoe noodzakelijk is het dat ze het hele jaar gras kunnen grazen? (Ze krijgen uiteraard ook graan). En hoe veel ruimte kost dat per koppel? Hoe veel slopen ze van andere planten?

Zijn er leuke kleine rassen? En welke opvallende verschillen in gedrag zijn er tussen rassen?

Hoe houd je ze op je erf? (Is wieken noodzakelijk?) En wat voor faciliteiten hebben ze nodig om een leuk leven te hebben?

Hoe makkelijk is het om ze er van te weerhouden een nest uit te broeden? Ik wil dat ze een leuk leven hebben, maar niet telkens een hok vol ganzen...

Is het houden van ganzen in mijn situatie een optie? En zo ja; wat zou ik echt moeten weten volgens jou?

Ik ben heel erg benieuwd!


tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:32

Ganzen zijn vrijwel herbivoor ondanks dat het pluimvee is en de rest wel omnivoor is (met voorkeur voor insecten, etc.) Als je slakkenbestrijding zoekt is (loop)eend een betere keuze.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-23 15:40

Ik besef me dat ze niet zo veel slakken eten als eenden. Ze eten daarentegen weer veel meer gras en daar moet ik ook 'vanaf' want het vormt een even grote bedreiging voor mijn planten als dat de naaktslakken doen. Echter, ik weet dus niet of ik aan hun gras behoefte kan voldoen. Weet jij hoe veel gras oppervlakte er nodig is om ganzen te houden? Ik kan tot nu toe geen sluitend antwoord vinden helaas.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:42

Ik wilde heel graag eenden, maar durf het nu met wild en evt wolven nog steeds niet aan. net als kippen trouwens., maar die ook vanwege onze honden, de buizerd, vossen etc

Van ganzen weet ik dat je ze het beste vanaf jong kan hebben, zodat ze goed aan jou en de situatie wennen. In het begin dan ook je bekenden uitnodigen dat ze dat gewoon vinden.

Wij kregen ooit ergens volwassen ganzen en die waren enorm waaks en daar durfde echt niemand langs te lopen.

Er zijn ook mensen die ze gemengd laten lopen, maar dan moet je wel veel ruimte hebben en ze los laten. Dan is alles overdekken wel veel werk.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:43

Misschien nog belangrijk in je overweging is dat zowel ganzen als eenden echt heel veel poep produceren. Wij hebben enkele loopeendjes en ik sta er altijd van te kijken wat een mega bende ze ervan maken :')

Los daarvan zijn het echt super leuke dieren. Misschien een paar leuke barbaries? Die lijken me te stevig/groot om interessant te zijn voor roofvogels.

Onze loopeendjes leggen in de lente & zomer elke dag een ei, dat is ook wel een voordeel!

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:51

Wij hebben een koppel wilde ganzen die onze wei uitgezocht hebben om op te wonen, niet normaal hoeveel stront die beesten produceren... echt hoor, dat is echt wel een dingetje.. :=

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-23 17:07

Daar was ik al een beetje bang voor ja. :') Veel poep. Is dat met een bladharkje nog een beetje weg te harken?

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:13

Wordt meer uitsmeren dan, zijn echt van die mega groene hopen, echt van mij mogen ze elders gaan wonen...

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:21

Zouden die dan niet ook je beplanting opeten die niet moet worden opgegeten?

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:25

Malenka schreef:
Daar was ik al een beetje bang voor ja. :') Veel poep. Is dat met een bladharkje nog een beetje weg te harken?

Omdat ganzen vrijwel alleen gras eten is hun poep niet vies. Het regent ook gewoon weg. Maar het is natuurlijk wel veel,zoals van alle planteneters. Paarden poepen ook veel en dat vind ik helemaal niet vies.Als je dat wel bezwaarlijk zou vinden kun je beter geen ganzen nemen. Want ze kunnen dat niet stoppen uiteraard.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:49

Kijk eens op de site van Akka's ganzenparadijs; en lees ook vooral het stukje "Koop geen jonge ganzen én voed ze niet zelf op"

https://www.ganzenparadijs.nl/koop-geen ... et-zelf-op

Ik heb geen ervaring met ganzen, heb wel ooit een eend gehad* en de problemen die genoemd worden met jonge ganzen, komen me erg bekend voor als ik terugdenk aan mijn eend.

* Als 8-jarige vond ik ooit een eenzaam verlaten (eendags) eendenkuiken. Mee naar huis genomen en ik mocht hem houden *\o/* van mijn ouders.
(die dachten namelijk "die gaat toch wel dood" -O- )
Dood ging ie, geholpen door de dierenarts, maar wel pas toen hij 13 was.

Die ene eend had in onze tuin het stukje gazon dat we hadden binnen no time volledig verruïneerd, en scheet de hele boel onder.
Heb met liefde altijd alles schoongemaakt en hem steeds voorzien van schoon zwemwater.
Veel werk en van de tuin van mijn ouders was niks moois meer over.
Hij liep los in de tuin als er toezicht in de buurt was. 's Nachts en als niemand thuis was leefde hij in een kat-proof soort van grote voliëre. (het stikte namelijk van de katten in de buurt)

Als mijn kinderen ooit met een babyeendje thuis waren gekomen, had ik het naar de vogelopvang gebracht, want, hoe leuk ik het ooit vond om een eend te hebben, ik had het nooit op die manier nog eens gedaan.
Iets met voortschrijdend inzicht in het houden van dieren.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:22

Mijn opa heeft altijd ganzen gehad en was daar echt enorm druk mee. Je moet echt ontzettend veel ruimte hebben voor die beesten om het beetje netjes te houden zonder dat je er echt heel druk mee bent. Ze maken er echt een bende van nml...

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:47

Ik heb ganzen op ongeveer 2500m. Pardon, had. De vos heeft lelijk huisgehouden en alleen de gentenaar heeft zich veilig kunnen stellen, die is gevlucht bij de buren die ook ganzen heeft en vooral een vijver.
Ze hebben absoluut een vijver of vosproof verblijf nodig. Ik heb geen vijver dus hadden ze zo'n schelpenbadje, wat echt dagelijks ververst moest worden want het werd echt een smeerboel.
Ze stonden er samen met schapen (die staan er nog) en het terrein werd geen modderpoel. Wel heb ik ze nooit bij de jonge fruitboompjes gelaten, ze eten soms ook schors.

Wat ik ook teleurstellend vond was dat ze niet echt tam werden. Had ze niet gekortwiekt en ze vlogen niet weg maar ze kwamen ook amper of niet voor graan.

Voor slakken kun je idd beter loopeenden nemen.

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-23 21:09

Wat sneu Thioro. Wel bedankt voor het delen van je ervaring. Wat voor ganzen had jij? Wij hebben een vrij goede vijver. Dus dat is er in ieder geval. Ik dacht ook al aan een drijvend platform midden in de vijver.

Hoefnageltje, interessant adres.

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:19

Ik zou ook zeker het ganzenparadijs aanraden voor een leuk koppeltje! Ik heb daar een tijdje vrijwillig gewerkt en daar weten ze er zoveel over te vertellen! En dan hebben hun ook weer ruimte voor nieuwe opvangganzen.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:46

Malenka schreef:
Wat sneu Thioro. Wel bedankt voor het delen van je ervaring. Wat voor ganzen had jij? Wij hebben een vrij goede vijver. Dus dat is er in ieder geval. Ik dacht ook al aan een drijvend platform midden in de vijver.

Hoefnageltje, interessant adres.


Ganzen kunnen op water slapen. Bij de buren zitten ze 's nachts dus op de vijver. De enige gans die hij kwijt was door een vos was eentje die aan de kant zat te broeden.

Ik had Toulouse en chinese knobbelganzen. Die laatste waren wat wilder/nerveuzer maar geen van de ganzen was agressief.

Normaal neem ik de ganzerik terug wanneer ik een vosproof heining heb. Buurman heeft 3 koppels dus mijn mannetje is daar te veel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:48

Ik heb jaren ganzen gehad op ons land. Ik had er een die ik als wees-pulletje had gekregen, eerst thuis grootgebracht en daarna naar het land (we hebben het over 20+ jaar terug). Eentje bijgehaald en zowaar een poos later hadden we er 3.
Op het land liepen ze eerst altijd los tussen de pony's tot ze door kregen dat er bij de buren eten te halen viel wat resulteerde in een soort groep hangjongeren bij hun achterdeur :')
Dus weitje voor ze afgezet, aten daar vooral watervogel graan, gemaaid gras, andijvie deed het ook goed trouwens.
Met een bakje natuurlijk en als ik er was mochten ze los, dan gingen ze fijn grazen en badderen in de sloot.

Ik vond het echt heerlijke beesten en mis ze nog regelmatig <3

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

rien10
Berichten: 14632
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:54

Malenka schreef:
Daar was ik al een beetje bang voor ja. :') Veel poep. Is dat met een bladharkje nog een beetje weg te harken?

In onze woonwijk lopen al jaren tamme ganzen. Bah, wat een drekzooi geven die zeg. Als je dat wilt harken wens ik je veel succes. Ik denk niet dat het gaat lukken.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:19

Ganzen zijn leuk. Maar ze schijten gigantisch en alles, maar dan ook alles moet kapot.
Of mijn gans had slechts 1 hersencel, dat kan ook. Maar die kwam je daadwerkelijk uit huis halen door op het raam te tikken als je een tuinstoel verplaatst had. Haalde je die niet weg, dan ging hij er aan knagen en plukken als een bever tot die weer op de juiste plek stond.
Nieuwe plantjes werden vakkundig uit de grond getrokken en vermoord, want die hoorden daar niet. En de kippen hadden regelmatig een gans aan hun staartveren hangen want die liepen blijkbaar ook niet waar ze volgens de gans hoorden te lopen.
Buurman mocht op zijn eigen oprit geen gesprek voeren, want de gans gakte er boven uit. En zo had die nog wel wat vreemde trekken.

Misschien dat die wat normaler was geweest als die had kunnen opgroeien met een ganzenvriendje. Later is die verhuisd naar de schapenweide en dat was duidelijk een betere plaats.
Hier was de tuin 800m2. Ze bleef vooral rond het huis hangen. Je gras gaat er aan en nogmaals: stront, hopen stront, je kan het niet voor mogelijk houden.

Irritant beest tot in het oneindige, maar ik mis haar nog steeds :')

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:22

Ashkerlon schreef:
Ganzen zijn leuk. Maar ze schijten gigantisch en alles, maar dan ook alles moet kapot.
Of mijn gans had slechts 1 hersencel, dat kan ook. Maar die kwam je daadwerkelijk uit huis halen door op het raam te tikken als je een tuinstoel verplaatst had. Haalde je die niet weg, dan ging hij er aan knagen en plukken als een bever tot die weer op de juiste plek stond.
Nieuwe plantjes werden vakkundig uit de grond getrokken en vermoord, want die hoorden daar niet. En de kippen hadden regelmatig een gans aan hun staartveren hangen want die liepen blijkbaar ook niet waar ze volgens de gans hoorden te lopen.
Buurman mocht op zijn eigen oprit geen gesprek voeren, want de gans gakte er boven uit. En zo had die nog wel wat vreemde trekken.

Misschien dat die wat normaler was geweest als die had kunnen opgroeien met een ganzenvriendje. Later is die verhuisd naar de schapenweide en dat was duidelijk een betere plaats.
Hier was de tuin 800m2. Ze bleef vooral rond het huis hangen. Je gras gaat er aan en nogmaals: stront, hopen stront, je kan het niet voor mogelijk houden.

Irritant beest tot in het oneindige, maar ik mis haar nog steeds :')



:') :')
Geniaal, je had vast het broertjevan mijn gans.
Ik hou van dit soort beesten.
Onze kip tikt ook op het raam als ze iets wil en als ik de buitendeur niet goed dichtdoe komt ze gezellig mee naar binnen, niet gehinderd door enige gene gaat ze rustig op de bank zitten

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:29

Vergis je ook niet in hoe territoriaal ganzen zijn. Mijn oom had er drie en die lieten niemand het erf op komen. Ideale 'waakhond' wel, maar als er visite kwam moesten ze opgesloten worden :+

Seleentj
Berichten: 498
Geregistreerd: 14-11-07
Woonplaats: In me eigen wereld.

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:37

Zelf geen ervaring maar kijk altijd erg genietend naar de filmpjes van een vrouw op tiktok die 2 ganzen heeft : glen_and_honk

My heart's a stereo
It beats for your, so listen close
Hear my thoughts in every note ♥

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-23 19:58

Als ik het zo lees van de meesten denk ik dat onze tuin helaas niet groot genoeg is om twee ganzen op een prettige manier te houden. Wellicht dat ik nog contact opneem met de ganzen opvang om het na te vragen. En anders worden het toch eenden en komen er ganzen als we ooit wel meer ruimte hebben.

Heel erg bedankt voor jullie verhalen. Blijf ze ook vooral delen want ik vind het super leuk om te lezen en een ander heeft er misschien ook nog wat aan.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ervaring met ganzen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:03

Vroeger had de eigenaresse van mijn toendertijdse verzorgpaard ganzen.. 2 stuks... in de achtertuin liepen ze bij haar, waar ook en shetlander liep...

Maar ze vertelde dat de postbode geen post meer in de brievenbus wilde doen, want deze "wenste niet gecastreerd te worden door een gans" _O- _O-

Ze had geen waakhond nodig, die ganzen deden hun werk wel.. :D :D

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:27

Toen ik kind was hadden we er twee. Het mannetje al van kleins af aan, in huis opgegroeid. Later hebben we er een vrouwtje bij genomen. Super leuke dieren. Vooral het mannetje was natuurlijk heel tam. (als hij de kans kreeg kwam hij weer naar binnen, wat lief is, maar minder leuk vanwege de grote groene flatsen!)

Voor elk ander mens buiten ons gezin waren ze minder leuk. Sowieso heel waaks, maar andere mensen hoefde ook niet door hun wei te lopen. Dat kon alleen als een van ons ze dan op afstand hield anders hingen ze gerust in iemands broekspijpen. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Animal, Anne_vD, Lucia88, The_Cat en 115 bezoekers