Hond vervoeren in auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 18:19

Hoi !

Ik heb een hele lieve Australian Kelpie, die ik voorheen altijd in de kofferbak van mijn autootje vervoerde.
Zelf vond ze dit helemaal niets, dus nu zit ze ook vaker op de achterbank.

Nu heb ik een nieuw autootje, een klein gebakje... dus daar past ze überhaupt niet meer in de kofferbak.
Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar advies, hoe ga ik haar veilig vervoeren?

In onze vorige auto maakte ik gebruik van deze beschermdeken:
Afbeelding


Aangezien mijn hond niet durft te gaan liggen en altijd een beetje onstabiel zit te kijken, wilde ik een deken die zou voorkomen dat ze tussen de achterbank en de voorste stoelen in zou vallen als ik een keer moet remmen. Ze draagt overigens een tuigje, maar toch...

Aangezien deze auto een stuk kleiner is, heb ik nu deken over... Dus mocht ze een keer naar voren vallen, dan valt ze in een soort hangmatje... Dat vind ik best lomp, want het is wel eens gebeurd en daar wordt ze eigenlijk juist angstiger van. Logisch, want zij weet niet dat ze daar ineens wegzakt.

Nu ben ik aan het kijken om bijvoorbeeld zoiets te bestellen?
Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie eigenlijk alleen maar dit soort dingen voor kleine hondjes?

Of wat raden jullie aan voor "grotere" honden die niet in de kofferbak vervoerd kunnen worden?

Mijn hond is 18 kg en ongeveer 45 cm groot ofzo? Niet heel groot, maar te groot voor die kleinste mandjes...

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:21

Mijn boerenfox zit altijd op de achterbank of op schoot. Nu gaat dat wat makkelijker omdat hij 10 kilo weegt inplaats van 18 kilo haha! Maar in Duitsland is het verplicht om een hondengordel te hebben als je je hond in de auto hebt, misschien is dat iets? Dan hoef je misschien niet eens een maandje te kopen maar is zo’n beschermdeken al goed omdat ze vast zit aan de gordel. Wij gebruiken die zelf ook wel eens!

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 18:24

@geena_01 Klopt wij hebben ook zo'n gordel. Die gebruik ik ook regelmatig, al voelt dat nog niet helemaal veilig :') Trouble loopt altijd aan een halsband, maar als ik die gordel vastmaak aan haar halsband, dan breekt ze haar nek als ik bots... Dus in de auto draagt ze dan een tuigje :-)

Maar omdat de achterbank vrij kort is, heeft ze nog wel iets van ruimte met die gordel, waardoor ze zich kan verstappen tussen de achterbank en de voorste stoelen :( Of ik moet die gordel zoooo kort maken dat ze amper kan bewegen, maar daar ben ik dan ook weer niet zo'n fan van haha

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:24

Mijn hond vond zowel aan een gordel op de achterbank als in zo’n mandje niks. Die bleef staan. Enige dat zij prettig vindt is een stoffen bench op de achterbank, dan gaat ze tenminste liggen.
Maar het is wel heel persoonlijk. Zelf al veel gekocht wat uiteindelijk niet fijn werkte helaas :=

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 18:27

Die van ons vind autorijden toch een beetje spannend... Dus ze wil blijven kijken, ze gaat écht niet liggen.
Vorig jaar een keer naar Groningen gereden, 3 uur in de auto. Alleen maar zitten, bibberen en kwijlen. Ik vond het zo sneu, maar ze moest toch mee :')
Toen had ik haar mand waar ze thuis graag op ligt in de auto gelegd, maar ook dat was niet goed genoeg om haar te laten relaxen... ;(

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:42


Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:45

Op NPO 1 bij het programma testcase kwam de veiligheid van een hond vervoeren in de auto voorbij. Het kijken waard..

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:00

Ik vind veiligheid zeker belangrijk, maar in zo’n kleine auto (ik heb een Aygo) is op de achterbank de enige optie. Mijn cockers zet ik vast aan hun tuig met een verlengstuk aan de gordelvastzetdingen (heeft dat een naam?) gelukkig vinden ze het prima en gaan lekker liggen. Omdat ik lang ben, staat mijn stoel het verst naar achter wat kan, daardoor zitten ze een soort van opgesloten. De deken die ik heb ik dus ook te groot in de breedte… jammer dan. Geen ervaring met de stoel die je liet zien en met een aanrijding ben ik ook de Sjaak, dus extra goed opletten.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:04

Zelf helemaal fan van een bench in de auto (geen stoffen). Nu passen ze allebei in de koffer, maar toen ik in een Corsa van 93 reed had ik 1 bench in de koffer, 1 bench op de achterbank ('geblokkeerd' met de passagiersstoel).

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:11

Hier komt er geen hond meer in de auto zonder dat deze in de bench kan (en dan een goede autobench en niet zo’n stoffen). Helaas ook een kleine auto, dus wij hebben altijd de achterbank ingeklapt en de benches hierop gemonteerd.

Alle andere manieren van vervoeren (tuigjes met gordel, zo’n mandje, stoffen bench, etc) zijn allemaal 100% niet veilig mocht je een ongeluk krijgen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:17

Ik blijf erbij dat niets 100% veilig is bij een aanrijding, helaas. Dat is altijd een risico dat je neemt, maar dat geldt ook voor de bestuurder en eventuele passagiers. Ik snap alleen het los vervoeren in de auto totaal niet.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:20

Zo las ik het eerst ook, maar ik denk dat er bedoeld wordt '100% niet veilig' in de zin dat je eigenlijk zeker bent dat het niet veilig is in geval van een ongeval.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:36

Mijn Stabij zit op de grond voor de voorstoel. Maar of dat de beste plek is weet ik niet. Hij vindt van wel.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 19:36

pillow schreef:
Mijn Stabij zit op de grond voor de voorstoel. Maar of dat de beste plek is weet ik niet. Hij vindt van wel.


Dat wil die van mij echt niet. Zij moet per se uit het raam kunnen kijken lijkt het wel :+
Maar ik wil dat graag veilig kunnen doen, op de achterbank... Ik weet alleen niet goed hoe haha

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:05

Als je de achterbank alleen voor je hond gebruikt, zou je de ruimte onder je hangmat op kunnen vullen (passende opbergbox op zijn kop bijv, of zelf even wat knutselen).

Ik heb mijn hond (labrador) op de achterbank op een hondenkleed en meestal ook vast aan de gordel.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 20:07

Mjelleke schreef:
Als je de achterbank alleen voor je hond gebruikt, zou je de ruimte onder je hangmat op kunnen vullen (passende opbergbox op zijn kop bijv, of zelf even wat knutselen).

Ik heb mijn hond (labrador) op de achterbank op een hondenkleed en meestal ook vast aan de gordel.


Jaa hier heb ik ook aan zitten denken :)
Toen we afgelopen jaar naar Groningen gingen stond daar een koffer en met haar eigen mand op de bank ging dat perfect :-) Nu nog een blije hond... :')

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:44

Wij wonen in een omgeving waar medeweggebruikers de hobby lijken te hebben aan de kofferbak te kleven. Dus wij wilden de hond daar niet meer laten zitten. Ook willen we de hond niet in zo'n claustrofobische bench. De hond zit nu op de achterbank met zo'n bankbeschermer en de Kleinmetall GapFill. Die laatste lijkt echter niet meer beschikbaar.

dierenfan
Berichten: 9614
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:06

In mijn auto ligt achterbank plat en heb ik achter de voorstoelen een hekwerk staan zodat ze nooit naar voren kunnen. Auto is ook niet groot, de gemiddelde hond hier wel dus zitten goed zo. Hokken past absoluut niet dus totaal geen optie. Die had ik voorheen wel en die stonden bijna altijd open en lag een deel los bovenop. Dat was in een bestelauto.
In de auto van mijn vriend liggen ze los op de achterbank in zo'n hoes. Ze liggen het liefst tussen de bank en voorstoelen haha.
Ja ik weet horror verhalen in overvloed maar daarnaast gaat het hier al 17 jaar zonder enig schade en miljoenen kilometers verder. Ik zal nooit zeggen dat horror mij nooit zal overkomen maar ik hoop maar van wel!

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:08

Een PetTube :) . Deze last op de achterbank, je hond zit opgesloten en de auto blijft schoon :D .

Ze zal er vermoedelijk wel in moeten liggen maar imo is dat wel de veiligste positie tijdens vervoeren.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hond vervoeren in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:17

Naar mijn idee is een goede bench/kennel de enige veilige manier van vervoeren. En ja dat past ook in een koekblik. Ik reed hiervoor een aygo en daar stond een bench op de achterbank waar mijn aussie in ging, kelpie moet dan ook zeker lukken.

Ik lees hier veel om de achterbank plat te leggen maar dat kan bij veel kleine autotjes niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:26

Ik heb een cabrio dus ook geen kofferbak waar de hond in kan, en ook eigenlijk geen bruikbare achterbank door het windscherm (al past ze er onder als het moet). Windscherm kan eruit, maar dan zou ze met de kap open vol in de wind liggen en ik de wind in m'n nek hebben, ook niet echt een optie. Een bench/kennel vind ik zelf vooral relevant als je je hond vervoert op de plek waar de kreukelzone zit = kofferbak, minder een zorg op een plek waar ook passagiers zitten (die stop ik ook niet in een extra kooi), zolang je maar zorgt dat ze niet los door de auto heen vliegen (ook voor je eigen veiligheid)

Ik gebruik een "autostoel" van het merk Golden Dog vastgemaakt op de rechter voorstoel (op de achterbank kan ook), waar ze met een tuigje in vast zit en dat bevalt heel goed. Dit is een maat M voor een teckel, ze zijn er ook groter. Denk er wel even aan om de airbag uit te schakelen zoals je met een kinderzitje ook zou doen.

Hier is een Duitse test van die dingen: https://www.vergleich.org/hunde-autositz/?split=new

Afbeelding
Afbeelding