Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26872
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:12

Moderatoropmerking:
Er is nu genoeg gepraat over de misplaatste grap. Vanaf hier graag weer ontopic, bedankt alvast

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:20

Ik heb jaren ratten gehad, ook opvang geweest. In totaal zeker 500 ratten in huis gehad. Uiteindelijk een beetje op uitgekeken, ook veel medisch gedoe en veel kosten daardoor.

Toch vind ik ze het ideale kleine huisdier. Ze zijn slim, leuk, aanhankelijk en kunnen als nodig ook makkelijk 1 of 2 dagen alleen thuis blijven.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:03

Iris82 schreef:
Ik heb jaren ratten gehad, mix van rattery- en opvangratjes. Toen jaren gestopt en nu toch weer begonnen met 3 dames van een rattery. Wel meteen op jonge leeftijd laten steriliseren deze keer. Want ik blijf het rot vinden dat ze vaak zo naar aan hun einde komen.


Dit snap ik niet. Zou je dat willen uitleggen?
Waarom komen ze naar aan hun einde als ze niet gesteriliseerd worden? Waarom steriliseren als je 3 dames hebt?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:37

Hoi! Ik had vroeger een rattery en opvang. Daarna jaren gestopt met ratjes en nu 2 schattige dumbomannen zitten ‘voor de kinderen’ O:)

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:41

thequeensmum schreef:
Iris82 schreef:
Ik heb jaren ratten gehad, mix van rattery- en opvangratjes. Toen jaren gestopt en nu toch weer begonnen met 3 dames van een rattery. Wel meteen op jonge leeftijd laten steriliseren deze keer. Want ik blijf het rot vinden dat ze vaak zo naar aan hun einde komen.


Dit snap ik niet. Zou je dat willen uitleggen?
Waarom komen ze naar aan hun einde als ze niet gesteriliseerd worden? Waarom steriliseren als je 3 dames hebt?


Vaak tumoren die je kan voorkomen door te steriliseren.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:43

Ik neem geen ratjes meer, puur omdat ze zo kort leven. En zoals Eleeke zegt, ze gaan vaak dood aan nare ziektes. Trek dat gewoon weg niet meer. Ze zijn zo gruwelijk leuk <3 die kleine handjes, die mooie voetjes, die staart!!!! man.. wat een prachtbeestjes.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:51

Wij hebben ook jarenlang ratjes gehad. Echt superleuke beestjes en heel slim en aanhankelijk, inderdaad net kleine hondjes. De verleiding is er dan ook om ze weer aan te schaffen als de kinderen wat groter zijn. Speelkeuken eruit, kamervolière erin :') maar inderdaad ze leven vrij kort, komen vaak vrij heftig aan hun einde en die kooi onderhouden vind ik ook wel echt een nadeel :=

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:53

Ik heb jarenlang ratjes gehad en ooooh wat zijn het toch leuke huisdieren <3 Het zijn zulke pientere beestjes, altijd druk met van alles en nog wat. Vonden het heerlijk om los rond te lopen of bij mij in mijn kleren te zitten. Sinds een aantal jaar heb ik geen ratten meer, maar het lijkt me heel leuk om op een dag opnieuw ratjes in huis te nemen :)

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:13

Wat een hoop positieve berichten! Zelf heb ik nooit ratjes gehad, maar ik heb wel een groot leeg terrarium staan dus ik lees graag mee <<)
Zijn ze te houden in een terrarium of moet je echt iets met tralies hebben voor de luchtkwaliteit?

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:15

Jaa! Wij hebben 3 dwergjes en op t moment heb ik 2 babies zitten <3
Afbeelding

Eerder "normale" ratten gehad maar die tumoren... Dwergen hebben daar minder kans op. Onze opa frodo is 2 jaar en 10 maanden geworden. We hebben hem in moeten laten slapen vanwege een oorontsteking waar de antibiotica niet aan wilde slaan. Maar daarvoor was hij nog enorm actief en gezond.
Afbeelding


En dan onze 3 jongens (eigenlijk 4 want 1 van de babies blijft ook)


Afbeelding


Afbeelding

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 12:01

Wat leuk toch ook zoveel mensen die ook ratjes hebben!

Dat ze niet oud worden heb ik gelezen, vind dat ook wel echt een groot nadeel. Heb die van mij ook al wat ouder gekocht, maar goed, maar gewoon plezier van hebben zolang het kan.

Ik ga denk ik vandaag even een rondje doen om nog wat meer leuke spulletjes voor in hun kooi te scoren. Al liggen ze nu heerlijk te tukken in hun schoenendoos, dus volgens mij zijn ze met een doosje en stukken wc papier ook tevree :')

@Telpeva: ik heb gelezen dat ratten hele gevoelige luchtwegen hebben en een glazen bak daardoor sterk afgeraden wordt idd vanwege de luchtkwaliteit. Ze hebben genoeg frisse lucht nodig.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:54

Er is een mooie facebook groep over ratten in terraria. Het kan wel, maar dan moeten ze wel verbouwd worden zodat er veel ventilatie is.

Daarnaast hebben ratten veel ruimte nodig, dus het terrarium moet echt groot zijn.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:14

Ik heb 2 puber mannetjes, heb eerder grotere groepjes gehad en ben tussendoor jaren gestopt, vanwege het snelle overlijden werd het teveel. Toch miste ik ze, dus daarom nu weer 2.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:32

Ik heb gelijk minder nieuws.. Ik heb gisteren mijn kleinste in moeten laten slapen.
Hij had al langere tijd wat gezondheidsproblemen, was als baby al niet de gezondste. Maar mán, wat had ik hem graag nog heel veel langer gehad..
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:49

Ik ben nog even rond wezen kijken online maar mijn terrarium lijkt mij inderdaad niet geschikt, hij is op zich groot genoeg qua oppervlakte maar niet in hoogte. Dus het gaat over, maar ik blijf wel graag meelezen en foto's kijken want ik vind ratjes gewoon leuk!

Sterkte Goudhaan! afscheid nemen went ook gewoon niet he... Vreselijk. Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein een diertje is, als het je maatje is dan is het gemis er echt niet minder om. Misschien is het leuk om zijn foto in te lijsten, als je dat niet al gedaan hebt? Want hij is prachtig!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:06

Felicxa schreef:
Wat leuk toch ook zoveel mensen die ook ratjes hebben!

Dat ze niet oud worden heb ik gelezen, vind dat ook wel echt een groot nadeel. Heb die van mij ook al wat ouder gekocht, maar goed, maar gewoon plezier van hebben zolang het kan.

Ik ga denk ik vandaag even een rondje doen om nog wat meer leuke spulletjes voor in hun kooi te scoren. Al liggen ze nu heerlijk te tukken in hun schoenendoos, dus volgens mij zijn ze met een doosje en stukken wc papier ook tevree :')

@Telpeva: ik heb gelezen dat ratten hele gevoelige luchtwegen hebben en een glazen bak daardoor sterk afgeraden wordt idd vanwege de luchtkwaliteit. Ze hebben genoeg frisse lucht nodig.

Ik maakte mijn ratten altijd blijer met een wc rol en oude sok dan met dure speeltjes _O- Maar spullen kopen voor in de kooi vond ik altijd zo leuk om te doen :D

Sterkte Goudhaan Y;(

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:13

Ik had er nooit aan gedacht ratjes te nemen totdat een vriendin me vroeg om die van haar over te nemen omdat zij er zelf last van haar luchtwegen van kreeg.
Het waren 2 dames, de ene was ongeveer een jaar, de andere ongeveer 8 maanden. Ik heb ze bijna een jaar gehad. De oudste heb ik op mijn verjaardag in moeten laten slapen. Zij had verschillende tumoren en bewoog op het laatst nog maar minimaal. Toen er geen kracht meer in de staart zat heb ik de knoop doorgehakt en gebeld. Kon meteen terecht en de dierenarts was heel respectvol.
De andere is tot het eind actief gebleven, maar ik merkte verschillende dingen aan haar, ze begon ook te stinken. Pas toen ze was ingeslapen ontdekten we een gat achter haar kaak, daar had ze nooit iets van laten merken en met vastpakken wriemelde ze altijd net zo lang totdat ze los was, daarom nooit ontdekt.
Nu neem ik geen ratjes meer, inderdaad omdat ze zo kort leven en ze aan hun einde zien komen was geen pretje. Nu heb ik 2 katjes. Ook knuffelig, zacht en speels, maar dezen gaan wat langer mee.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 21:54

Danielleeee_ schreef:
Felicxa schreef:
Wat leuk toch ook zoveel mensen die ook ratjes hebben!

Dat ze niet oud worden heb ik gelezen, vind dat ook wel echt een groot nadeel. Heb die van mij ook al wat ouder gekocht, maar goed, maar gewoon plezier van hebben zolang het kan.

Ik ga denk ik vandaag even een rondje doen om nog wat meer leuke spulletjes voor in hun kooi te scoren. Al liggen ze nu heerlijk te tukken in hun schoenendoos, dus volgens mij zijn ze met een doosje en stukken wc papier ook tevree :')

@Telpeva: ik heb gelezen dat ratten hele gevoelige luchtwegen hebben en een glazen bak daardoor sterk afgeraden wordt idd vanwege de luchtkwaliteit. Ze hebben genoeg frisse lucht nodig.

Ik maakte mijn ratten altijd blijer met een wc rol en oude sok dan met dure speeltjes _O- Maar spullen kopen voor in de kooi vond ik altijd zo leuk om te doen :D

Sterkte Goudhaan Y;(


Ik merk t ook al weer. Vandaag allemaal dingetjes gehaald: touw, een mandje, een deken opgehangen om in te liggen, en wat is de grootste hit? Het bakje met water waar ik wat doperwtjes in heb gelegd :')

Ze hoarden overigens ook wc papier :+

Maar echt wat een fantastische beestjes zeg <3 T zijn voor mij mn eerste eigen huisdieren en ik heb echt een goede keuze gemaakt al zeg ik t zelf :D

Wat naar Goudhaan! Niet leuk om zo afscheid te moeten nemen.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:08

Ik heb wel eens een ratje laten opereren aan een reuze tumor op z’n zij .De dierenarts bood het aan maar dat had hij niet moeten doen achteraf gezien.Het was prijzig en ik was jong maar los daarvan was het een te heftige ingreep.Diertje had hechtingen van z’n voor tot achterbeen .Lag slap op een warmhoud matje en heeft nog een half jaartje geleefd.
Ik weet niet wat castreren met deze tumoren te maken heeft ?ze kregen bij mij gewoon losse tumoren niet perse hormoon gerelateerd denk ik.
De mijne sliepen op een zacht doekje dat gooide ik af en toe weg en dan kregen ze een nieuw lapje.Maar ze aten het niet op ze versnipperde het alleen.Die gele huishoud doekjes vonden ze fijn.
ze hebben eens een hele zak chocotoffs leeg gehaald en in hun cavia huisje gelegd .Die zak lag op de grond ik had vanuit m’n ooghoek wel gezien dat die rat steeds heen en weer rende maar ik was m’n huiswerk aan het doen.Later zag ik dat m’n zak leeg was.Hij had eentje geprobeerd en goed bevonden en toen de hele zak mee naar huis genomen.
Een omgekeerde bloempot met een ingang erin gemaakt sliepen ze ook graag in.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:48

Hier ook ratjes :) Heb 3 van die savic kooien van jouw foto aan elkaar gemaakt en daar loopt een groep van 20 dieren in (11 grcastreerde heren en 9 dames). Allemaal met een heel eigen persoonlijkheid en karakter. Daarnaast nog 3 savic royal kooien met de fokdieren.

Tevens fok ik ratjes. Begon als uit de hand gelopen hobby ook deels om mijn andere hobby te ondersteunen. Ondertussen heb ik prachtige lijnen en veel bijzondere kleuren en patronen.

Wat mij betreft zijn ratjes naast honden de leukste huisdieren die je kunt hebben. Het zijn denk ik ook de enige dieren die ik niet permanent weg zou willen doen. Zonder ratjes is het thuis denk ik een saaie boel :D

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:08

Ohh ik heb echt volières en kooien met ratjes gehad. Het zijn zulke toffe huisdieren! De korte leeftijd en het verdriet vond ik een groot nadeel. Want wat een heerlijke huisdieren zijn het. <3 Soms kijk ik wat op mp, maar er zijn nog maar weinig fokkers vergeleken met ‘vroeger’?

Edit; bestaan er trouwens dwergjes?

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:17

Ja, het verdriet wordt echt niet minder. Bij ieder ratje wat tot nu overlijdt, trouwens. Ik heb keer op keer echt zitten brullen als een klein kind, vandaag is ook weer een enorme emotional rollercoaster. Gelukkig heb ik méér dan genoeg prachtige foto's en filmpjes van 'm, en zijn 2 maatjes die heerlijk hebben zitten knuffelen <3
En eerlijk, al zouden ze 10+ worden, dan is het nog te kort.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:41

absque_dubio schreef:
Edit; bestaan er trouwens dwergjes?


Jazeker! Ik heb 3 dwerg mannen, fotos staan iets verder boven in het topic. Ze zijn inderdaad nog niet heel erg bekend in NL. Ik ben echt gek op mn dwergen, ze hebben minder kans op tumoren (lees: het komt bijna niet voor bij dwergen) en ze ruiken een stuk minder. Zelfs mijn dwerg kerels ruiken minder dan een normale dame.

Op marktplaats zal je inderdaad ook weinig vinden. Er zijn nog steeds vrij veel rattenfokkers maar vooral de ratten van goede fokkers hoeven haast niet geadverteerd te worden. Sterker nog, de rittens die ik nu heb zitten waren al gereserveerd voor ze geboren waren. Mocht je echt eens iets zoeken, ik ken een aantal hele goede fokkers

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:06

Wat is exact het verschil tussen de gewone en dwerg rat ? Zijn ze veel kleiner? Is het karakter hetzelfde?
Ik moet zeggen ik vind jouw mannen enorm schattig

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ratjes, wie heeft ze nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:49

Ik overweeg inderdaad ook over te stappen naar dwergjes nu ze nog niet massaal gefokt worden hier in Nederland. Ik zal je even een pb doen.