Hond alleen thuis leren zijn lukt niet, tips en ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Hond alleen thuis leren zijn lukt niet, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:38

Ik ben fan van de Jan Fennell aanpak. Haar boek Vrouw die naar honden luistert heeft ons veel goeds gebracht. Het draait bij haar om een basishouding in de roedel die vervolgens eigenlijk alle problemen oplost.

Zo corrigeerde ik altijd onze waakse hond als ze ging blaffen, maar is 1. het geblaf nu minder omdat ze minder waaks is (want ik heb die taak als leider op me genomen) en 2. als ze blaft, doe ik alsof ik haar serieus neem door te kijken wat er is en haar te bedanken. Zodra ik ga kijken, gaat zij weer rustig in haar mand liggen, omdat ik de taak heb overgenomen en de situatie heb beoordeeld.

Ik ga nu heel anders met een blaffende/waakse hond om dus.

Deze gedragstherapeut werkt ook volgens haar methode en zit ook redelijk in jouw regio, ik ken haar zelf verder niet:
https://www.hondgedrag.nl/

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: Hond alleen thuis leren zijn lukt niet, tips en ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:51

Er is niks verkeerd aan hulp vragen. Het is belangrijk voor je hond dat hij rustig leert blijven in dergelijke omstandigheden, dat hij niet elke keer overstuur hoeft te zijn.

Chipito had aanvankelijk ook echt verlatingsangst, maar we zijn meteen consequent geweest en niet toegegeven. Na twee dagen ging hij perfect slapen en was het alleen nog lastig om hem overdag in de bench te laten. Het lastigste vond hij dan weer in de bench zitten terwijl wij er ook nog duidelijk waren.

Intussen kan hij vijf-zes uur alleen blijven. Hij is pas zeven maanden. Ook perfect zindelijk. Dat is bijna nooit nodig, zo lang alleen blijven, maar laatst hadden we een begrafenis in de familie en dan is het wel fijn dat het "kan".

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:38

Ik vind het belangrijk om niet alleen het probleem voor de baas op te lossen, maar goed te kijken naar de emotie van de hond en daar iets mee te doen. Oftewel, niet alleen bezig zijn met gedrag trainen, maar kijken naar de achterliggende emotie.
Op de langere termijn efficiƫnter, en natuurlijk wel zo eerlijk naar je hond toe.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:09

Ik was benieuwd of er al vorderingen zijn en zo ja hoe is dat gelukt?