Bloed bij braaksel kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Bloed bij braaksel kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 12:52

Allereerst, ik heb een afspraak bij de dierenarts staan vanmiddag om kwart over 4 :)

Onze ex kater braakt wel vaker. Het is een schrokker en zo hard als het er in gaat, zo hard komt het er soms ook weer uit. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt tot vanmorgen.

Naast een schoon hoopje uitgekotste kattenbrokken, trof ik onderstaande aan.. Hij was daarna ook een poosje nog wat aan het mauwen door het huis, maar heeft verder niet meer gebraakt.. Ik kan me niet voorstellen dat hij iets geks heeft gegeten, hij is een binnen kat en ons huis is kat en kleuter proof :Y)

Katten snoepjes eet hij wel nog steeds, z'n brokken laat hij op dit moment staan..

Iemand zoiets soortgelijks meegemaakt?


Afbeelding

Edit, het monster in kwestie :))

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 29-11-22 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Bloed bij braaksel kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:55

Ik volg even, onze kater heeft soms ook zulke fratsen, maar heel sporadisch en is altijd goed te pas. Eet en drinkt ook altijd goed. Toevallig afgelopen weekend weer kots, deze keer geel dus gal? Ben benieuwd wat de dierenarts zegt vanmiddag.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 12:55

Wat vervelend. :(:) Hou 'm vanaf nu even nuchter. Stel dat de dierenarts even een foto wil maken/in de keel wil kijken, dan is een roesje waarschijnlijk nodig.

Beterschap, hopelijk niets ernstigs! :(:)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 12:58

Captain schreef:
Wat vervelend. :(:) Hou 'm vanaf nu even nuchter. Stel dat de dierenarts even een foto wil maken/in de keel wil kijken, dan is een roesje waarschijnlijk nodig.

Beterschap, hopelijk niets ernstigs! :(:)


Goede tip, zal z'n laatste restje brokken even opruimen :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bloed bij braaksel kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:01

Dit hoeft niet altijd iets te betekenen. Ik begrijp heel goed dat het er angstig uit ziet, maar op het moment dat er een klein adertje springt dan kan het al uitzien alsof het heel heftig is.

Ik kwam laatst thuis, vond ik ook een plas opgedroogde bloed-kots in de badkamer. Maar aangezien ik twee katten heb, wist ik niet van wie het was. Ik heb het even aangekeken en er was niks aan de hand.

Kan het zijn dat je kat bv gras heeft gegeten? Dat wil nog wel eens irriteren. Zeker als hij zo schrokt, of als er een haarbal vast zit hebben ze hier nog wel eens last van :)

Als hij verder gewoon goed eet, drinkt, plast en poept, zal er weinig aan de hand zijn :j

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:01

Evt bloedonderzoek doen. Mijn kat begon ook ineens te braken. Bloed onderzoek laten doen en bleek licht verhoogde nierwaardes te hebben. Over gezet op speciaal voer en ze voelt zich weer helemaal de oude nu! Waren er ruim op tijd bij. Heeft ook niet meer gespuugd/gebraakt. Nu is het braken in jouw kat zijn geval van het eten, maar met het bloed er bij zou ik het wel aanraden! Dan ben je zeker hoe of wat mocht er wel of niets uitkomen.
Hij is wel onwijs leuk <3

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bloed bij braaksel kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 13:05

@marjo, mijn eerste gedachte was ook, het zal wel meevallen. Maar omdat hij wat aan het jammeren was en nu ook voor mijn gevoel niet lekker in zn vel zit.. Hij ken hier in huis geen gras eten oid.

@xyaartje, gezien de verse brokken die er naast lagen lijkt het gewoon een schrok actie te zijn, vandaar dat ik ook zo schrok van het bloed er naast.

Onze vorige kat is vrij plotseling ziek geworden en overleden, had Fip. Denk dat ik er daarom ook zelf wat meer stress over heb

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bloed bij braaksel kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:08

Liever een keer teveel bij de DA dan te weinig hoor, verstandig dat je gaat.
Soms gebeurt het gewoon dat er een adertje knapt en dan zie je wat bloed. Zolang het niet aanhoudt, zal het waarschijnlijk wel meevallen dus probeer je niet al te veel zorgen te maken :)

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:12

Eleionomae schreef:
@marjo, mijn eerste gedachte was ook, het zal wel meevallen. Maar omdat hij wat aan het jammeren was en nu ook voor mijn gevoel niet lekker in zn vel zit.. Hij ken hier in huis geen gras eten oid.

@xyaartje, gezien de verse brokken die er naast lagen lijkt het gewoon een schrok actie te zijn, vandaar dat ik ook zo schrok van het bloed er naast.

Onze vorige kat is vrij plotseling ziek geworden en overleden, had Fip. Denk dat ik er daarom ook zelf wat meer stress over heb

Hier spuugde Lola de brokken er echt bij uit. Brokken lagen in het braaksel. Vandaar dat we toen ook bloed onderzoek hebben gedaan. Jammeren deed Lola trouwens ook. Kon ze flink goed vol houden. Erg leuk als je tot half 9 kan blijven liggen in bed en mevrouw om 7uur al begon :') . Achteraf gezien was het omdat ze zich niet lekker voelde. Nu doet ze het zelden nog tot niet meer en is dat over gegaan in glazen op de grond gooien :')
Zou het ieder geval in je achterhoofd houden wat betreft bloed onderzoek!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Bloed bij braaksel kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:36

Vervelend, en goed dat je naar de dierenarts gaat. Kan idd best wat geknapt zijn door heftig overgeven, en een miniem spoortje bloed in vloeistof kan er al gauw heftiger uit zien dan het eigenlijk is. Hopelijk is er niets aan de hand en voelt je kat zich snel weer beter!

Als je kat vaak z’n voedsel naar binnen schrokt zou ik daar wel wat aan proberen doen. Bijvoorbeeld kleinere porties voeren of antischrok bakjes/matjes aanschaffen. Te vaak te snel eten (en het bijbehorende uitkotsen) is niet optimaal voor hun gezondheid.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 15:11

Memories schreef:
Vervelend, en goed dat je naar de dierenarts gaat. Kan idd best wat geknapt zijn door heftig overgeven, en een miniem spoortje bloed in vloeistof kan er al gauw heftiger uit zien dan het eigenlijk is. Hopelijk is er niets aan de hand en voelt je kat zich snel weer beter!

Als je kat vaak z’n voedsel naar binnen schrokt zou ik daar wel wat aan proberen doen. Bijvoorbeeld kleinere porties voeren of antischrok bakjes/matjes aanschaffen. Te vaak te snel eten (en het bijbehorende uitkotsen) is niet optimaal voor hun gezondheid.



Ik heb zo'n speciale voeder toren en hij krijgt 3x per dag wat te eten. Echter voeren wij onze andere poes apart omdat die de neiging heeft te dun te zijn. Maar als die wat laat liggen... En we zijn er zelf niet snel genoeg bij :+
Ik overweeg nog die voerbakken chip, maar vind ze echt wel prijzig.

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:32

Ik zie het niet maar vraag het toch, zat er geen gras in het braaksel of ergens anders gras gevonden? Weet niet of je kattengras ofzo binnen hebt staan? :)

Soms als ze gras eten en het uitbraken kan het sprietje scherp zijn. Dit kan dan net een beetje bloed veroorzaken in het braaksel. Heeft mijn kat ook gehad, gelukkig daarna ook nooit meer.

Hopelijk valt het mee en succes bij de DA straks :)

Edit: ik zie t al staan, je hebt geen gras in huis. :+

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 18:29

Het viel gelukkig mee. Waarschijnlijk irritatie door haarballen, wat best goed zou kunnen omdat hij ze niet goed op kan braken. Hij was in ieder geval nergens gevoelig voor in zijn buik en verder zag hij er goed uit :)

Dierenarts was onder de indruk van zijn formaat, hij is groot, en hij weegt schijnbaar 7.2 kilo :') das wel even wat anders als die andere mini van ons die krap 2 kilo weegt :')

Maargoed hij heeft een injectie gehad tegen evt misselijkheid en een pasta voor de haarballen.