Pup erbij; reu of teef?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 21:41

Onze koningspoedel is inmiddels 2,5 jaar oud en een geweldige hond. Intelligent, vriendelijk, gezellig. Supergemakkelijk ook, draait echt goed mee hier in het gezin en echt de beste kinderhond ooit.
Als we wat actiefs doen doet hij enorm graag mee, doen we dat niet ligt hij de hele dag te relaxen :D

We wonen behoorlijk afgelegen op een flink stuk land. Geen buren de eerste zoveel km. Hij loopt altijd los en blijft rondom het huis.

Hij kan soms wat waaks / onzeker zijn en dan gaan staan blaffen naar een vliegtuig of een stel vogels, en met vreemde mensen is hij altijd wat afstandelijk en nerveus in het being; hij rent er dan het liefst rondjes omheen. Als hij iemand kent is het goed en ontspant hij.

We hebben steeds vaker bezoek met honden en hij is daar ZO leuk mee, dat ik steeds vaker denk aan een tweede hond erbij, voor hem.
Hij speelt zo graag met anderen. Het is zo leuk om hem dat te zien doen. Hij rent ook graag met een bal of met zichzelf, of achter een konijn aan, maar zo met andere honden samen is toch het leukste.

Dus nou ja, een hond erbij, we hebben het er afentoe over.
Het zou sowieso weer een koningspoedel worden, maar een reu of een teef… wat is een goed idee?

Bezoekhonden die hier komen zijn zowel reuen als teven, divers formaat , leeftijd en ras, alles loopt door elkaar en dat gaat dan prima.

Ik lees overal dat het best een reu bij een teefje kan en andersom. Is dat ook bij een wat onzekere reu zo?
Twee teefjes die hij regelmatig ziet hebben hem absoluut onder de duim; 1 snauw en hij druipt af en is dan ook echt mega onder de indruk.
Ik heb nog geen reu meegemaakt waar hij problemen mee had, of andersom.

We kozen in eerste instantie voor een reu vanwege het gemiddeld gezien wat gemoedelijkere karakter maar goed, ik vind het sowieso gemoedelijke honden qua karakter. Het belangrijkste is dat het allemaal de beste kans van klikken heeft met elkaar.

Oh, en niet onbelangrijk: onze reu is niet gecastreerd. Wat hem betreft hebben we nu ook geen aanleiding om dat te doen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:50

Reu scheelt je risico op pups en als samen spelen het doel is, dan is een teef die rot op snauwt niet zo veel speelplezier.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:52

Ik zou gewoon kijken naar wat het beste bij jou past. Ik heb een reu gehad maar om mij nooit meer. (Hetzelfde als met hengsten/ruinen)
Ik ben gewoon een merrie/teef mens.

Hier konden een intacte teef, intacte reu, gecastreerde reu en gesteriliseerde teef allemaal samen, nooit 1x ruzie gehad

Edit. Tamary een snauwende teef komt hier niet bekend voor. Ze zijn wel duidelijker, maar dat is niet erg

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:55

Op zich heb ik met (grote)poedels nog niet mee gemaakt dat er echt strijd is tussen de dieren. De dekreu leeft tussen de teven en als er een logee is van welk geslacht dan ook is er niets aan de hand.

Wel is het goed opletten met een loopse teef en een intacte reu, en de vraag is of het eerlijk en leuk is om 2+ weken per jaar sexueel gefrustreerde honden te hebben lopen. Dan kan je wellicht beter voor een reu gaan.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:50

Als je reu gemoedelijk is met zowel reuen als teven dan zou ik me niet te druk maken om het geslacht maar vooral een ervaren fokker je reu laten matchen qua karakter/energie en het allermooist een die de nervositeit van je reu in ieder geval niet versterkt.
Tenminste, in acht nemend dat je een van beiden wilt castreren/steriliseren of de mogelijkheid hebt je reu of teef tijdens de loopsheid ergens anders onder te brengen als hij er erg last van heeft.

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:38

Ik heb een reu en een teef (inmiddels gesteriliseerd) en wil niet anders meer. Ze zijn stapelgek op elkaar en ik vraag me af of het net zo stabiel zou zijn geweest met een teef erbij ipv reu.

Toch denk ik dat karakter meer leidend is dan geslacht. Jij kent je hond het beste en als ik jou was zou ik lekker rondkijken bij fokkers en op je gevoel afgaan.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 01:06

Ik zou kijken wat bij jou past. Maar vraag ook eens aan fokkers en bijv in fb groepen van jouw slag poedel naar ervaringen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 02:08

Tja, van tevoren lastig te zeggen.

Mijn moeder had een teefje en ik nam er een reu bij, ging prima. Zij kreeg later weer een teefje. Toen mijn reu overleed kreeg ik later een teefje en dat was ook prima.

Wij hebben een 2e hond erbij genomen en ook een teefje. Is altijd goed gegaan. Toen 1 teefje overleed, weer een teefje erbij.
Toen die alleen bleef kwam haar broer erbij, dus een reu. Ze zijn altijd hecht geweest, ondanks zijn soms afwijkende gedrag door zijn slechte start in het leven. Ze zijn beiden geholpen.
Mijn moeder had ook een reutje en die kon er ook altijd bij.

Ze waren 7 toen er een reu pup van 15 weken bij kwam. De reu moest wennen, maar het teefje is sociaal en kon er meteen mee. Later ging het super. De pup, nu 1,5 is niet geholpen.

Nu heeft mijn moeder ook een niet geholpen reutje van 1,5 en die is hier nu ook even. Gaat allemaal goed. 3 reuen, 2 intact en 1 geholpen en een geholpen teef. Waar mijn geholpen reu dus echt niet makkelijk is met alle honden.

Het kan ras afhankelijk zijn hoe makkelijk het gaat, maar ik merk ook dat hun start in het leven ook invloed heeft.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 08:19

Dankjewel voor het meedenken, hartstikke fijn zeg!

Kabayo schreef:
Ik zou gewoon kijken naar wat het beste bij jou past. Ik heb een reu gehad maar om mij nooit meer. (Hetzelfde als met hengsten/ruinen)
Ik ben gewoon een merrie/teef mens.

Hier konden een intacte teef, intacte reu, gecastreerde reu en gesteriliseerde teef allemaal samen, nooit 1x ruzie gehad

Edit. Tamary een snauwende teef komt hier niet bekend voor. Ze zijn wel duidelijker, maar dat is niet erg



Haha, en ik heb 2 ruinen, voorheen nog een hengst, een reu, een man en een zoon. :')
Wat fijn dat zo'n leuke mix gewoon goed samen kon!



Azmay schreef:
Op zich heb ik met (grote)poedels nog niet mee gemaakt dat er echt strijd is tussen de dieren. De dekreu leeft tussen de teven en als er een logee is van welk geslacht dan ook is er niets aan de hand.

Wel is het goed opletten met een loopse teef en een intacte reu, en de vraag is of het eerlijk en leuk is om 2+ weken per jaar sexueel gefrustreerde honden te hebben lopen. Dan kan je wellicht beter voor een reu gaan.


Fijn Azmay om dat te horen! Ja, dat laatste is natuurlijk wel een dingetje. Ik denk dat we er dan voor zouden kiezen de teef te steriliseren, in zo'n geval, dan is het natuurlijk een tijdelijk probleem.

@Gaabje, ja, dat is een goede.

@Ishannah, wat fijn dat die twee van jou zo goed gaan! Ja, ik denk dat karakter zeker het belangrijkste is. Wel lastig om vooraf dan toch die keuze te maken.

@kiwiwitje, dat is ook wel een idee! Ik ken eigenlijk weinig (geen) andere mensen met dit ras. Je ziet ze hier nog minder dan in NL heb ik het gevoel.

@Superpony, kan me zo voorstellen dat die start zoveel uitmaakt. In ons geval zou het weer een jonge pup van een goede fokker worden, net als onze huidige poedel.
Laatst bijgewerkt door Castellon op 29-11-22 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 08:23

Wij hebben een middenslagpoedel reu en wilde er een tweede bij(ook een koningspoedel)
Keuze die we hadden was tussen een reu of teef.
Wij hebben onze reu met beide kennis laten maken en zowel hij als wij hadden voorkeur voor de reu.
Inmiddels hebben we nr 2 al bijn a 3 jaar en gaat harstikke goed.

Mijn advies is dus inderdaad kijken naar karakter en vragen of je hond evt kennis mag maken.

En 2 poedels is veeeel leuker dan 1! <3

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 08:58

Ik heb een volwassen reu (gecastreerd) en heb daar een jonge reu bij. En dat gaat prima. Liggen samen in de mand en zijn echt maatjes.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:05

Ik heb een ouder teefje en daar een jonge reu bij genomen omdat ik ook altijd hoorde dat een teefje en een reu het beste gaat maar ze moet helemaal niets van de jonge reu hebben helaas. Achteraf gezien had ik net zo goed een teefje kunnen nemen waar eigenlijk ook mijn voorkeur naar uit was gegaan.
Volgens mij kun je gewoon kiezen wat je wilt als je hond nu met beide even goed overweg kan. In ieder geval veel plezier met de pup!!!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:13

Wij hebben altijd 2 reuen samen gehad, bij het uitzoeken van het 2e maatje er wel heel goed opgelet hoe het karakter is, dat ze niet hetzelfde zijn maar juist een aanvulling op elkaar. Nu voor het eerst een gecastreerde reu samen met een gesteriliseerde teef. Gaat ook super samen, ook nu weer goed op de karakters gelet. Wij hebben ook grote poedels.

Kloesje
Berichten: 138
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:22

Ik had een reu, heb hierbij een reu genomen (want ja.. ik was een echt reuen mens).
Toen de jongste reu 4 was, heb ik er een teef bij genomen, 3 reuen leek me een mindere combinatie en ik wou eens een nestje gaan fokken.
Nu is mijn oudste reu overleden en heb ik nu een reu en een teef.
Mijn 2 reuen speelden veel meer met elkaar dan dat mijn reu en teef doen. Ze kunnen wel allemaal gewoon goed met elkaar. Volgend jaar komt er een teefje bij, meer als speelmaatje voor de jongste.
Hier is niets gesteriliseerd of gecastreerd, we scheiden ze enkel op de hoogtij dagen en dat gaat prima :)

cariena1
Berichten: 936
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:48

Ik heb een toefje van 10jaar en een pup van 10 maand gaat prima en mijn ouders en mijn zus hebben ook teefjes gaat helemaal goed alles bij elkaar

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:46

Ik heb 2 reuen gehad, en dat ging prima. De enige combinatie die ik persoonlijk altijd zou afraden bij rassen waarbij risico is op hond/hond agressie, is 2 teven. Het kan goed gaan, maar als het fout gaat, gaat het bij pittige rassen ook verschrikkelijk fout.

Dat is hier verder niet aan de orde, want je hebt een reu. Ik zou wel persoonlijk kiezen voor een hond die redelijk dichtbij zit in leeftijd, maximaal 2 jaar verschil. Dit is voor de honden leuker, want dan kunnen ze elkaar matchen in energie. Maar verder gewoon gaan voor de hond waarmee het klikt, en als je voor een herplaatser gaat, dan zeker je hond meenemen, zodat je ook zeker weet dat beide honden goed klikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:39

Ik zou zelf toch nooit voor twee reuen gaan.

Toch altijd een kans dat de ze op een bepaalde leeftijd last van hun hormonen gaan krijgen. Dat was bij mijn eigen hond pas op z'n 7e zo. En toen kon die geen reu meer in z'n buurt hebben. Daarin had ik hem achteraf gezien ook beter kunnen begeleiden omdat te voorkomen (hij kreeg wat teveel ruimte van mij... Kwam bij mijn moeder vandaan en die heeft wat meer opvoedtalent). Maar een teef of jong-gecastreerde reu had me wel wat kopzorgen bespaard.
Het hoeft niet zo te gaan, maar ik zou er dus wel stress van hebben aangezien die hormonen toch een risicofactor blijven.

Bovendien gaan twee (volle) reuen gewoon ook heel vaak uberhaupt niet goed. Helemaal als er 1 wat onzeker is. Ik zie hier in het topic best wat mensen bij wie het wel goed gaat door de nodige research en kennis en ervaring denk ik. Maar op de hondendagopvang waar ik werkte, en waar wellicht wat meer huis-tuin-en-keuken baasjes kwamen (als je affiniteit met paarden hebt, heb je sowieso wat meer zicht op dierengedrag en opvoeding denk ik dan de gemiddelde baas "met een hond voor de leuk"), ging dat eigenlijk maar zelden goed.

Verder, twee honden is heel leuk. Maar ik zou nooit en te nimmer een tweede hond nemen "voor mijn hond". Je hebt geen idee of ze ook zo leuk zijn met elkaar in een roedel en of ze überhaupt een beetje elkaars taal spreken. Of ze zijn juist zoveel met elkaar bezig dat ze minder naar jou luisteren. Of de ene is wat moeilijk in een bepaald aspect en de ander neemt het over of versterkt het, etc.
Als jezelf graag een tweede hond wil, en verknocht bent aan dat idee, is daar heel veel voor te zeggen hoor. Als je hart daar ligt moet je dat absoluut doen.
Maar als je een hond "voor je hond" neemt kan het wel eens gaan tegenvallen.

Ik ben altijd opgegroeid met veels te veel honden om me heen, en wat ze voornamelijk deden was elkaars balletjes en botjes afpakken :') Die ze dan weer geirriteerd terug gingen jatten. Maar dat was misschien ook rasgerelateerd :') (corgi's....) Mijn eigen twee honden tolereren elkaar en daar is precies alles mee gezegd :D .

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:52

Nu twee reuen, waren er drie ( nummer drie is overleden ,16 jaar )
gaat altijd goed en ze zijn ook gezellig samen. Soms spelen, maar ook wel eens elkaar botjes afpakken. Vaak samen slapen, maar ook wel eens allebei in een andere hoek.
Maar ruzie is nog nooit erger geweest dan een blaf of kleine grom.

Ik denk dus dat het niet zoveel uitmaakt en vooral van de honden zelf afhangt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 15:04

Verschilt ook echt zo enorm veel per hond en soort.

Mijn BC teef moest niets van klein boomer pupje hebben toen, maar later speelden ze wel en sliepen ook wel samen. Ze hebben echt nooit ruzie gehad, ook niet met teef van mn moeder *JR.

Als ik nu kijk; Teefje is gekomen toen BC nog leefde en had daarna wel behoefte aan een andere hond. Wij speelden en wandelden, maar zoals zij met andere honden speelde, konden wij niet. Haar broertje kwam en ze zijn samen altijd zo gek als een deur geweest.

Toen de BC reu als pup kwam speelde zij gelijk met hem en de reu niet. Nu spelen ze samen, maar de kleinere reu moeten ze echt aan wennen. Hij kan ook niet met vreemde honden spelen.

Er is hier geen jaloezie, maar we zoeken dat ook niet direct op. Broer en zus kunnen wel samen eten, maar iets "lekkers" kan niet samen. Dan hangt zus in broer.
Er liggen wel langzame kauwbotten en dat gaat goed.

De kleine reu wil graag 1 op 1 spelen en dan was er ook nooit jaloezie. De BC wil wel overnemen, dus moet je in goede banen leiden.

Nu zijn broer en zus bijna 8 en teefje speelt nog steeds of heeft haar buien en gaat dan flink tekeer. Haar broer is daarin iets minder geworden. Ook buien, maar ligt aan wie, wat, waar en hoe.

Het reutje van mn moeder is net zo oud als de BC en wil wel spelen, maar niet zo ruw als ze hier doen. Maar dat doen ze met hem ook echt niet. Het regelt zich eigenlijk wel goed.

Ik vond het verschil tussen 2 en 3 wel groot qua samenleven. Eerst hingen broer en zus enorm aan elkaar. Dat was ook een reden voor een 3e hond en ik wilde weer een BC. Met een 3e erbij, wisselt het elkaar af. Ze zijn close, maar gaan ook ieder meer hun eigen weg.
Nu mn moeders hondje hier is merk je dat ook. Hij komt uit een huis met 5 hondjes en is bij mn moeder alleen en hangt aan haar. Hier doet hij meer zijn eigen ding.

Vroeger met staff's zou ik minder snel "zomaar" honden bij elkaar doen. En eerlijk met onze kleine monsters zou ik daar ook geen HR hond bij genomen hebben. Daarvoor zijn ze zelf echt te pittig.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:26

Na onze reu hebben wij een teefje erbij genomen. Om kans op rangorde-gedoe te verminderen.
Drie maal raden :') De teef is veel dominanter dan de reu, een echte regelteef. Hij liet zich gelukkig doen.
Daarna door het lot nog een teefje erbij, maar zij is echt superonderdanig. Past perfect +:)+

Wel heb ik stricte regels mbt eten, spelen en wandelen. Als wij met hen met speelgoed spelen, mogen ze niet "tussenbeide" komen. Onderling is geen probleem. Eten ieder uit z'n eigen bakje en ik sta erbij als politieagent, zodat niemand van elkaar kan pikken. Met wandelen loopt ieder op z'n eigen plekje.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:51

Ik zou nooit 2 reuen aanraden als ik ergens gevraagd wordt om te komen helpen met vechtende honden zijn het 99% intacte reuen… ook tijden mijn cursussen zijn het de reuen die elkaar opzoeken.
Dus als je graag een tweede erbij wilt zou ik voor een teef gaan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:54

Maar hondentrainers en dergelijke zien natuurlijk vaak de problemen en niet al die combinaties die hartstikke goed gaan.

Ken juist veel mensen die bewust 2 of 3 reuen altijd samen hebben; aussies, dh's, rottweilers, JR, etc, heel divers en tegenwoordig laten de meesten ze intact.
Maar die willen daar bewust geen teef bij.

Ook over teven wordt gezegd dat je die niet samen moet houden, maar wij hebben daar in verschillende duo's en trio nooit problemen mee gehad.

En intact of niet zegt ook niet altijd alles. Mijn intacte reu is een stuk socialer en makkelijker dan de geholpen reu. Wel enorm groot verschil in type en karakter.

Onze teef speelt toevallig leuk, ook met de reuen, maar vaak is dat toch wat mensen tegenhoudt, dat een teef minder zou spelen en ravotten met een reu. Dan speelt leeftijd in die combi ook ene rol, maar een jonge reu bij een oudere teef is weer anders dan als beiden jong zijn bijv.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Pup erbij; reu of teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:34

Ik heb 3 honden 2 reuen en 1 teef allen intact.
En ze zijn allemaal leuk met elkaar.
Toen mijn jongste reu volwassen werd was er even wat strijd onderling maar dat was vlot opgelost en nu de jongste reu 3,5 jaar is is dat ook weer rustig en stabiel samen. Spelen doen ze onderling niet. Ik heb daar echt te verschillende honden in.