Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 21:55

Wij hebben vijf katten, maar als iemand ernaar zeg ik vaak "vier en een half" want onze Kyara kiest zelf wel waar ze wonen wil. En dat is dus niet bij ons, maar bij buren een straatje verder. In het begin hing ze daar alleen wat rond, schuilde ze in die tuin voor de regen. Ze bleef steeds langer plakken, soms sliep ze er eens een avond. De buurvrouw vond het wel gezellig en heeft buiten water en voer neergezet. Nu hebben die buren voor hun eigen katten een luikje zonder chiplezer en al snel werd Kyara zo brutaal dat ze naar binnen liep. Nu de kou eraan komt loopt het uit de hand: ze is echt verhuisd. Ze eet alleen nog maar bij de buren, slaapt daar op het aanrecht, maakt ruzie met hun katten. De buurvrouw is het zat en wij zitten met de handen in het haar.

Voorheen haalden we Kyara elke dag op. Als ze ons hoorde kwam ze vrolijk aangewandeld en liep ze mee naar huis. Nu gaat het allemaal minder vrijwillig. We moeten haar vangen en ze is nog geen twee tellen thuis of ze piept alweer door het luik naar buiten, terug naar de buren. Houden we Kyara binnen dan is het stress. Ze plast en poept het hele huis onder. Voor ons vervelend, maar voor haar ook onwijs sneu dat ze zo van streek is.

Kattendeskundige #1 gaf de tip om hetzelfde te gaan voeren als de buren. Dat voer hebben we inmiddels staan, ze eet het ook, maar komt er niet uit zichzelf voor naar huis.

Kattendeskundige #2 vroeg naar alle verschillen tussen het huis van de buren en van ons. Zo goed kennen we ze eerlijk gezegd niet en ik weet ook niet wat ik met die info moet, een verbouwing is ook niet zo geregeld. Ik heb lang gedacht dat Kyara beter klikte met de katten van de buurvrouw dan met onze katten, maar daar heeft ze dus ook elke avond gedoe mee.

Het begon leuk: Kyara lekker buiten, we zagen haar nog elke dag/nacht, de buurvrouw vond extra gezelligheid ook leuk. Inmiddels zijn we allemaal een stuk minder blij en moet er iets gebeuren. Overdag vinden de buren haar bezoekjes nog oké, maar in de nachten is ze niet meer welkom.


Wie o wie kan ons helpen, wat is wijsheid? Hoe maken we het voor Kyara comfortabel om ’s nachts thuis te zijn? :(:)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:57

Dan zal alles dus na wat avondlekkers binnen moeten blijven?

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 22:00

tamary schreef:
Dan zal alles dus na wat avondlekkers binnen moeten blijven?

Praktisch gezien is dat te regelen, er zit nu ook al een avondslot op het kattenluik. Het probleem zit hem in de stress die dat Kyara geeft, daar wil ik graag wat mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:00

De tuin afzetten zodat ze er niet meer uit kunnen?

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:02

Kan de buurvrouw niet zorgen dat hun kattenluik met chiplezer actief wordt zodat ze niet meer naar binnen kan?
Of inderdaad tuin afzetten :)

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:10

Ik denk dat er maar 2 opties zijn.
1 je eigen tuin zo afzetten dat de katten er niet uit kunnen.
2 op eigen kosten de buurvrouw een kattenluikje met chiplezer geven en eventueel de kosten van het chippen van haar katten vergoeden.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:20

Lekker zo'n buurvrouw, eerst een kat lokken en daarna ervan af willen. Ze moet jouw kat niet meer binnenlaten.
Wat je zelf kunt doen in je eigen huis: Katten houden van een hoge (slaap)plek met goed uitzicht en overzicht, misschien kun je daar wat mee.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:22

Ik zou idd gaan voor tuin afzetten als dat kan en anders een chipluik op jouw kosten laten installeren bij deze mensen. Kun je haar niet thuis vermaken/afleiden in de avonden?
Bij verschillend tussen jou/buren denk ik niet zo zeer aan hoe het huis er uitziet maar meer in de algemene leefsfeer in huis. Weet je toevallig of de mensen haar daar meer aandacht geven/gaven dan jullie thuis? Of dat er bijvoorbeeld bij die buren altijd iemand thuis is en bij jullie niet (of juist andersom). Katten kunnen daar nogal een sterke voorkeur voor hebben, en idd helaas ook gewoon hun eigen huis/baasje uitkiezen als ze wat anders prefereren dan dat ze thuis krijgen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:25

Als ze overdag nog steeds welkom is bij je buurvrouw dan is er geen oplossing denk ik behalve binnen houden of je tuin afzetten. Kan je buurvrouw niet de kat wegjagen als ze binnen komt? Niet zo lief maar dan is het geen 'warm welkom' meer voor je kat...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:27

Och, wat sneu voor je, Paisano. En ook voor Poes.

Zou het probleem niet zitten in teveel katten in 1 huis? 't Blijven toch eenlingen met allemaal hun eigen karakters en wij vinden het vaak heel gezellig om zoveel pluizig gespuis ( :)) ) aan te schaffen, maar de katten zelf zijn het daar niet altijd mee eens.

Misschien is ze wel beter af als ze ergens heen zou gaan waar minder/geen soortgenoten zijn?

Themba

Berichten: 1457
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:34

Hier ook zo'n kat.
Hij leeft zoiezo vooral buiten. En dr nachten ligt die bij buren verderop binnen. Prima als die daar blij van word en de buren vinden hem geweldig hoort helemaal bij het gezin. Maar toen ze aan de deur kwam om via onze verzekering haar gordijnen vergoed te krijgen omdat hij daar in had gehangen heb ik toch echt even duidelijk gezegd dat zij er voor kiest hem binnen te laten en wat hij dan aanricht daar is niet mijn probleem. Wil je zoiets niet dan moet je hem niet meer binnen laten. Overdag niet en snachts niet. En denk dat dat ook geld voor jou buurvrouw. 1 lijn trekken.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:35

Zo dan! TS moet maar even op haar kosten een luik met chiplezer bij de buren laten installeren?

Da’s ff omgekeerde wereld zeg. Zij hebben de hele tijd de kat gevoerd en getolereerd dat de kat binnen kwam. TS kan hier niets aan doen. Het is aan de buren om te zorgen dat de kat daar buiten geen voer meer vindt en dat ze niet naar binnen loopt. Of fors verjaagd wordt als ze dat wel doet.

Aan de andere kant chapeau voor TS dat ze al hetzelfde voer als de buren hebben in huis haalt en gaat denken over het huis aantrekkelijker maken voor de wegloopkat. Een hoge plek, met eventueel een kleedje oid waar ze bij de buren op gebivakkeerd heeft zou nog kunnen helpen.

Heel veel succes in ieder geval!

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:40

Katten zijn eigenlijk ook zo ondankbaar. Sorry TS, geen tips, wel irritant dat de buurvrouw hem heeft gevoerd en op z’n gemak heeft laten voelen. Aan de andere kant is het ook lastig als je al het eten van je eigen katten moet verstoppen voor een buurkat.
Tot een jaar geleden had ik ook iets gezegd als tuin katproof maken, maar ondertussen weet ik hoe moeilijk dat is én dat een gestresste kat niet bepaald gezellig is in huis (los van sneu voor de kat).

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:46

Klinkt idd alsof poes je het bij jou te druk vindt met concurrentie, en eigenlijk bij de buren ook nog (want daar maakt-ie ook ruzie met de andere katten), maar kennelijk gaat het daar nog nét, wat poes betreft.

Ik denk eigenlijk dat ergens anders herplaatsen waar deze kat als enige kat kan wonen een betere optie is dan het dier te dwingen z'n huisgenoten niet meer te kunnen ontlopen. Want dat-ie binnen een paar minuten weer weg wil en het halve huis onder poept en piest doet-ie denk ik niet omdat-ie zo graag buiten is, maar omdat-ie kennelijk zich niet veilig voelt in jouw huis...

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:47

Themba schreef:
Hier ook zo'n kat.
Hij leeft zoiezo vooral buiten. En dr nachten ligt die bij buren verderop binnen. Prima als die daar blij van word en de buren vinden hem geweldig hoort helemaal bij het gezin. Maar toen ze aan de deur kwam om via onze verzekering haar gordijnen vergoed te krijgen omdat hij daar in had gehangen heb ik toch echt even duidelijk gezegd dat zij er voor kiest hem binnen te laten en wat hij dan aanricht daar is niet mijn probleem. Wil je zoiets niet dan moet je hem niet meer binnen laten. Overdag niet en snachts niet. En denk dat dat ook geld voor jou buurvrouw. 1 lijn trekken.


Het is niet altijd vrijwillig dat een kat zich op of in jouw terrein bevind... Wij hadden er ook eentje van een paar buren verderop die steeds onze katten het leven zuur kwam maken in de ren. De buren waren van mening dat ik maar moest zorgen dat hun kat onze katten niet kon lastig vallen?! Hè? Ik heb ze dus duidelijk gemaakt dat of zij zelf voor de oplossing konden zorgen door hún kat bij zich te houden of ik zou het mijn vijf honden laten oplossen, het werd optie twee.

Als die buren zelf katten hebben en een luikje zonder chiplezer kan ik me voorstellen dat jouw kat ook gewoon binnen wandelt. Desalniettemin vind ik het bizar dat ze wel een vergoeding verwacht, het kon net zo goed haar eigen kat zijn geweest natuurlijk. :=

TS, ik vind het een bizarre situatie. De buurvrouw voert haar eerst, want dat is gezellig maar nu is het alleen nog overdag gezellig?!

Kun je niet met haar afspreken dat ze haar echt actief weg gaat jagen en nergens meer in huis de kans geeft om te slapen en dergelijke? Zodat het daar ongezellig wordt?

De beste optie lijkt mij ook de tuin afzetten, dan ben je van alle gedoe af. Of de kat volledig ergens anders herplaatsing mocht er echt geen andere oplossing zijn.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:57

Je tuin af zetten is het enige wat werkt,ik heb er ervaring mee. Ik had ook andere katten in huis en mijn poes ging ook naar de buurvrouw.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:18

Buurvrouw moet niet miepen, ze heeft je kat zelf gelokt met voer :?

Katten zijn toch solitaire dieren, misschien vindt je kat 5 katten op een kleine plek teveel en wil ze liever op zichzelf zijn.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:22

Taucha schreef:
Zo dan! TS moet maar even op haar kosten een luik met chiplezer bij de buren laten installeren?

Da’s ff omgekeerde wereld zeg. Zij hebben de hele tijd de kat gevoerd en getolereerd dat de kat binnen kwam. TS kan hier niets aan doen. Het is aan de buren om te zorgen dat de kat daar buiten geen voer meer vindt en dat ze niet naar binnen loopt. Of fors verjaagd wordt als ze dat wel doet.


Uh nee. Je bent als eigenaar zelf verantwoordelijk voor je kat, dat betekent dat je hem zelf bij je houdt.
Tuin afzetten dus.

nevica

Berichten: 999
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:23

Huh. Ik zie een aantal mensen zeggen dat TS eventueel moet betalen voor een kattenluik met chip. Buurvrouw heeft de kat zelf gevoerd en altijd binnen laten komen dus daar lijkt mij geen sprake van. Eerst vind ze het leuk en gezellig en nu heeft ze er last van. Tja. Had ze zich echt wel eerder kunnen bedenken aangezien ze zelf ook katten heeft. :+

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:33

Een hond heeft een baas, een kat personeel.
Een kat kun je niet/moeilijk dwingen. Is er iets veranderd in jullie huis? Kunnen de katten onderling goed overweg?

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:36

Cayenne schreef:
De tuin afzetten zodat ze er niet meer uit kunnen?



Dit.. 1000% dit.. Kat kan gewoon naar buiten en niemand heeft last van de kat.. Enige juiste oplossing..

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:49

Lastig TS, het is natuurlijk een beetje een combinatie van factoren nu, enerzijds is het jou kat en “hoort” die daar niet te komen of los te lopen buiten jou terrein an sich, aan de andere kant is dit lang getolereerd en zelfs verwelkomd door de buurvrouw, maar blijkt nu toch ineens niet zo handig, maar de kat weet inmiddels natuurlijk niet beter.
Ik zou in jou geval er voor kiezen om te kijken of je een chipreader Luik voor de buurvrouw aan kan schaffen. Ik ben het met een aantal hier eens dat wat de buurvrouw gedaan heeft niet slim is, dus het probleem/de schuld ook deels bij haar ligt, maar anderzijds is het wel jou kat en kies je er zelf voor om hem buiten te laten lopen, en je kat nu binnen gaan houden is niet eerlijk meer tegenover de kat. Een ideale oplossing is er hier denk ik niet, maar ik zou het zo doen, dat levert het minste stress en gedoe op voor iedereen denk ik.
Andere optie is tuin afzetten, maar dat is kosten technisch niet persee voordeliger en de vraag is of je kat daar wel gelukkig van word. (Het is wel veiliger)


Ik heb binnen katten en ze mogen alleen onder mijn toezicht naar buiten in een afgesloten tuin, dit gaat heel goed, maar ze hebben dan ook geen andere “vrijheid” gekend, ik weet niet of een kat die gewend is aan vrij buiten lopen zich hier nog goed in kan schikken.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:58

Sorry hoor maar laat die buurvrouw zelf zo.n luikje kopen, buurvrouw heeft de kat binnen gehaald.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:09

verootjoo schreef:
Buurvrouw moet niet miepen, ze heeft je kat zelf gelokt met voer :?

Katten zijn toch solitaire dieren, misschien vindt je kat 5 katten op een kleine plek teveel en wil ze liever op zichzelf zijn.


Katten zijn geen solitaire dieren. De verwarring is ontstaan omdat katten solitaire jagers zijn. De huiskatten die wij hebben leven in groepen als ze natuurlijk opgroeien.

Wel is het zo dat katten een eigen persoonlijkheid hebben en het dus niet perse met elkaar kunnen vinden

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:16

Natuurlijk wel heel dom van de buurvrouw om de kat binnen te laten en te voeren in eerste instantie. Ik heb hier ook alle buurkatten lopen, maar die komen het huis echt niet in. En andersom ook.

Maar goed, dat is nu al gebeurd en je moet er nu wat mee. Praat nog eens met de buurvrouw, misschien kan zij de kat versturen en er voor zorgen dat het niet meer leuk voor haar is om binnen te komen. De andere tips die al zijn gegeven zijn de andere twee opties. Of kattenluikje met chip voor de buurvrouw of je kat in eigen tuin en huis zien te houden met de nodige maatregelen.