Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:37

Ik zou denken dat ze gewoon zich niet fijn voelt bij jullie. En bij de buren wel. Maar daar is ze niet gewenst. Ik zou er dus voor kiezen om helemaal een nieuw huisje voor haar te vinden, want bij jou krijgt ze gewoon veel te veel stress. Dat is dan heel vervelend, maar voor jullie en voor de kat denk ik het meest rustgevende.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:13

Earth schreef:
Ik zou denken dat ze gewoon zich niet fijn voelt bij jullie. En bij de buren wel. Maar daar is ze niet gewenst. Ik zou er dus voor kiezen om helemaal een nieuw huisje voor haar te vinden, want bij jou krijgt ze gewoon veel te veel stress. Dat is dan heel vervelend, maar voor jullie en voor de kat denk ik het meest rustgevende.


Dat d8 ik ook..

Herplaatsen.. niet te dicht in de buurt..

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:10

Irritant als buren je kat eerst lokken en daarna gaan zeuren.

Maar goed jullie kat dus jullie mieten een oplossing vinde.
Tuin afzetten is genoemd, heb ik ook en werkt prima.
Ka herplaatsen is ook genoemd, dat zou ik laatste optie houden.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:18

Earth schreef:
Ik zou denken dat ze gewoon zich niet fijn voelt bij jullie. En bij de buren wel. Maar daar is ze niet gewenst. Ik zou er dus voor kiezen om helemaal een nieuw huisje voor haar te vinden, want bij jou krijgt ze gewoon veel te veel stress. Dat is dan heel vervelend, maar voor jullie en voor de kat denk ik het meest rustgevende.


Dat dacht ik ook. Maar weet je hoe moeilijk het is om te herplaatsen tegenwoordig?
Mijn kat staat al 2 maanden op verhuisdieren. 1 reactie gehad die het niet deed uiteindelijk.
Dus makkelijk gezegd maar de uitvoering is moeilijker.
Neemt niet weg dat TS dit wel kan proberen. Het lijkt mij ook de meest ideal oplossing.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:19

Misschien kun je overwegen Feliway (de Optimun versie) te gebruiken. Dat schijnt erg goed te helpen om gestreste katten in huis rustiger te maken.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:37

Danielleeee_ schreef:
Misschien kun je overwegen Feliway (de Optimun versie) te gebruiken. Dat schijnt erg goed te helpen om gestreste katten in huis rustiger te maken.

Feliway Friends is ook een mooie als het probleem veroorzaakt wordt door meerdere katten in huis.

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:53

Jij bent verantwoordelijk voor jouw beesten.

Stel, het was een paard dat zijn wei uitliep. Paard liep de oprit van de buren op, kreeg daar een worteltje en je kon hem daar veilig ophalen. Nu stampt hij door de tuin en vreet de moestuin leeg, en dat zou de schuld van de buren zijn :+

Jouw beest, jouw verantwoordelijkheid om hem op eigen terrein te houden.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:24

Laat de buurvrouw de kat buitenzetten en een plas water over je kat gooien elke keer als ie probeert binnen te komen? De positieve associatie gaat dan wel weg daar. Alleen de vraag of de kat wel gelukkig is bij jou in huis iid. Misschien is 1 van je andere katten niet lief tegen dr? Maar mss kan feliway helpen,1x per dag natvoer.. dat soort dingen.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:27

Ik heb 3 katten, 1 ervan is heel graag bij de buren. Zij zijn dol op hem, maar laten hem in principe niet binnen. Het lukt niet altijd, want hij vindt hun kattenvoer ook erg lekker, maar het geeft verder geen probleem; hij komt gelukkig ook gewoon thuis.

Onze andere buren hebben twee katten. Een ervan moet en zal bij mij naar binnen. Hij mag dat nooit, maar hij loert de hele dag op kansen om toch binnen te komen. Elke postbezorger, bezoeker etc geeft hem de kans om binnen te komen. Je kunt geen deur of raam openzetten. Hij plast in mijn huis en vecht met mijn katten. Dat is nu al 8 jaar zo. Deze buurkat probeert wel om voer te jatten, maar hij wil vooral aandacht, dat krijgt hij thuis eigenlijk niet. We jagen hem altijd weg, het helpt echt niet. Hij breekt gewoon in, trekt zelfs ramen open en sloopt afzettingen.

Denk dat het erg moeilijk zal zijn om jouw kat terug te krijgen. Veel spelen en veel aandacht kan helpen.

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:03

Ik vind het altijd zo bijzonder als andere mensen mijn dier gaan voeren, daar zou ik al not amused door zijn. Dit is uit de hand gelopen, dus ik zou zelf mijn tuin katproof maken en zorgen dat hij niet meer naar de buren toe kan.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:12

Ballard_L schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder als andere mensen mijn dier gaan voeren, daar zou ik al not amused door zijn. Dit is uit de hand gelopen, dus ik zou zelf mijn tuin katproof maken en zorgen dat hij niet meer naar de buren toe kan.

Ik zou ook not amused zijn als jouw dier blijkbaar niet op jouw terrein is :+
Vreselijk al die katten die overal maar rondlopen. Het wordt een hele dierentuin wanneer iedereen zijn dier maar overal laat lopen ..

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:11

Elin_ schreef:
Ballard_L schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder als andere mensen mijn dier gaan voeren, daar zou ik al not amused door zijn. Dit is uit de hand gelopen, dus ik zou zelf mijn tuin katproof maken en zorgen dat hij niet meer naar de buren toe kan.

Ik zou ook not amused zijn als jouw dier blijkbaar niet op jouw terrein is :+
Vreselijk al die katten die overal maar rondlopen. Het wordt een hele dierentuin wanneer iedereen zijn dier maar overal laat lopen ..


Dit idd. Je hoort je huisdieren op je eigen terrein te houden, ik ben zo'n hekel aan die luie katteneigenaren die hun katten maar buiten rond laten wandelen onder het mom 'het is een vrij dier blablala insert nog meer onzin blablabla.' Mijn katten blijven ook gewoon thuis en in hun eigen afgezette terrein.

Hoe weet je of de buurvrouw gevoerd heeft of dat je kat daar gewoon mee heeft gegeten?
Maar dan nog is het jouw huisdier.

DuoPenotti

Berichten: 29423
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:16

Citaat:
pff zit er een kat in de boom...
In 18 jaar dat we hier nu wonen zijn katten altijd slimmer geweest en nooit op het erf gekomen.
Zag straks kaj wel de heg in duiken, dacht die ziet een muis of zo. Maar ik vermoed dus dat het toen al de kat is geweest die toen de boom in is gevlogen.
Nu dus de honden maar binnen en hopelijk durft ze eruit te springen

Dit heb ik net in een ander topic geplaatst.
Hier nu een irritante hyper hond binnen.
Ik hoop dat ze snel weg is en er van geleerd heeft.
Want als het kan grijpt hij de kat. En dan zit ik in tranen om een dode kat van een ander..
Hou verdomme je beesten bij!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:39

Iedere situatie is weer anders.Vrieger woonden wij in een zeer katvriendelijke wijk.Vrijwel iedereen had een kat en die gingen overal in en uit bij iedereen. Onze kat zat vaak bij anderen en die van anderen bij ons.Maar wij wilden dat alleen overdag,s'nachts moest onze kat binnenblijven en moesten de vreemde katten naar hun eigen huis.De achterdeur die overdag altijd op een kiertje stond voor de katten ging dan op slot.Als onze eigen kat nog niet binnen was dan ging mijn moeder overal zoeken tot ze hem had.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:02

anjali schreef:
Iedere situatie is weer anders.Vrieger woonden wij in een zeer katvriendelijke wijk.Vrijwel iedereen had een kat en die gingen overal in en uit bij iedereen. Onze kat zat vaak bij anderen en die van anderen bij ons.Maar wij wilden dat alleen overdag,s'nachts moest onze kat binnenblijven en moesten de vreemde katten naar hun eigen huis.De achterdeur die overdag altijd op een kiertje stond voor de katten ging dan op slot.Als onze eigen kat nog niet binnen was dan ging mijn moeder overal zoeken tot ze hem had.

Dat is hier gelukkig nog steeds, maar dit is dan ook wel buitengebied. Alle dieren zijn welkom. Maar geen komt ergens binnen en eten doen ze allemaal thuis. ‘S nachts zijn die van mij binnen maar van de buren mogen 24/7 los.

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:27

Elin_ schreef:
Ballard_L schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder als andere mensen mijn dier gaan voeren, daar zou ik al not amused door zijn. Dit is uit de hand gelopen, dus ik zou zelf mijn tuin katproof maken en zorgen dat hij niet meer naar de buren toe kan.

Ik zou ook not amused zijn als jouw dier blijkbaar niet op jouw terrein is :+
Vreselijk al die katten die overal maar rondlopen. Het wordt een hele dierentuin wanneer iedereen zijn dier maar overal laat lopen ..


Oh dat ook zeker! Ik erger me ook altijd aan andermans katten die in mijn tuin lopen te plassen. (Ik heb overigens zelf geen kat) Maar deze buurvrouw lokt het ook een beetje uit door de kat te gaan voeren, dan vraag je om problemen

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:19

Het hoeft geen expres voeren te zijn, maar vaak eten katten gewoon de bakjes leeg die er staan voor iemands eigen kat.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:22

Biedt de buurvrouw aan een luikje met chipreader voor haar te kopen, plus chips voor haar katten.


Evt zelf ook luikje met chipreader plaatsen.


Dan verplicht je ze (in ieder geval in de winter nu) om ieder hun eigen huis te kiezen.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 19:49

Bedankt voor alle reacties!

Ik begrijp dat er veel te zeggen valt over hoe het zo ver is gekomen. Over het loslaten van katten kun je natuurlijk al hele discussies voeren, net als het voeren van buurtkatten. Beide is gebeurd, en het enige wat ik er aan toe wil voegen is dat de relatie met de buren nog steeds goed is. Sommige keuzes zijn onhandig geweest, maar we zijn allemaal dierenvrienden. Geen kwaad bloed dus. :)

Update van vannacht: Kyara heeft thuis geslapen. We hebben haar opgehaald bij de buren en de hele benedenverdieping voor zichzelf gegeven. Gisteravond toen wij nog op de bank zaten was haar gedrag wisselend. Het ene moment kroop ze op de rugleuning van de bank bij ons, dat leek heel ontspannen. Het volgende moment stond ze weer te krabben aan het luik. Ik gok dat het 's nachts ook ongeveer zo is gegaan. Ze heeft gegeten en geplast op de kattenbak. Tot zo ver oké dus.

Een aantal van jullie gokken dat Kyara het te druk vindt bij ons. Ik deel dat gevoel. Vandaar ook dat de tussendeur vannacht dicht zat, zo had ze alle ruimte voor zichzelf. Dat maakt dat ik de tip om de tuin af te zetten ook een lastige vind. Praktisch gezien heb ik geen bezwaar, maar dan sluit ik Kyara dus wel op met die vier andere katten waar ze juist van weg wil (denken we dan). Dat vergroot haar stress alleen maar, terwijl ik haar zo graag ontspannen zou zien.

Voor wat betreft de andere tips:
  • Kattenluikje met chip bij de buren -> Deze moeten we even met de buurvrouw bespreken.
  • Kyara door buurvrouw laten wegjagen (emmer water) -> Ik snap de tip, maar daar is de buurvrouw te lief voor gok ik zomaar. :)) We kunnen haar wel vragen Kyara consequent buiten te zetten.
  • Feliway -> Goeie. Zijn er nog andere hulpmiddelen, supplementen misschien?

Herplaatsen werd ook meerdere keren genoemd. Natuurlijk niet de makkelijkste keuze en ook zeker niet de stap die ik nu het liefst meteen zet. Tegelijkertijd gaat het me om Kyara en haar welzijn: als er een thuis langskomt waar ze het beter heeft, gunnen we haar dat. (Wel moeilijk, met een kat met wegloop- en poep/plasproblemen).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:59

't Valt ook allemaal niet mee he, met die kattenwezens? En dan heb je ook nog de kattenmens en de katerstrale ( :D ) grenzen te bewaken :))

Ik vind dat je dit heel goed zegt zo:

Citaat:
Een aantal van jullie gokken dat Kyara het te druk vindt bij ons. Ik deel dat gevoel. Vandaar ook dat de tussendeur vannacht dicht zat, zo had ze alle ruimte voor zichzelf. Dat maakt dat ik de tip om de tuin af te zetten ook een lastige vind. Praktisch gezien heb ik geen bezwaar, maar dan sluit ik Kyara dus wel op met die vier andere katten waar ze juist van weg wil (denken we dan). Dat vergroot haar stress alleen maar, terwijl ik haar zo graag ontspannen zou zien.


Zo denk ik er ook over. Niet leuk om het zo te zeggen en ik ben alleen kattenvrouwtje en geen expert, maar het is wel zoals ik het ook ervaar. Dit soort gedrag zie je vooral bij katten die bij elkaar gezet zijn en daar niet perse blij mee zijn. Dan kun je de tuin wel afzetten en daarmee een ander probleem oplossen, maar ik denk dat probleem van teveel katten (of niet goed matchende katten) blijft.

Ik wens je in elk geval heel veel wijsheid. Het is nooit tof om te zien dat je dier niet gelukkig is terwijl je juist zo graag dat ze dat wel zijn.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:11

Waarschijnlijk zal het poep-en plasprobleem over zijn zodra ze rust heeft bij een nieuw huisje. Dus dat valt wel mee. Onze tweede kat was een herplaatser omdat hij het ook te druk vond met andere katten en in de huiskamer plaste, maar dat heeft hij bij ons nooit gedaan. En als ze zich veilig voelt, dan wil ze ook niet weg.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Help: kat verhuisd naar de buren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 09:30

Wij hebben ook zo'n kat gekregen, eentje die echt niet zindelijk leek te zijn, onafhankelijk van het aantal kattenbakken. Had altijd stress. Nu bij ons is ze alleen, wil niet meer zoveel buiten, en nog geen enkel ongelukje gehad.
Ook de reden dat we, ondanks dat ik misschien wel een tweede kat had gewild, we dat dus echt niet gaan doen.