Welke hondenbrokken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:23

En voor nu, kijk even rond op websites naar samenstelling van brok. We kunnen ook niet in je portemonnee kijken.
Pets place heeft de samenstelling van het voer goed op de website staan.
Ik bestel mijn brok altijd bij https://www.de-welpenhoeve.nl/. Zij zijn 1 van de weinige die Wolfsblut leveren. Ik voer Wolfsblut Western Cape, is struisvogel met zoete aardappel. De Jack Rabbit is enkel konijn, de Wild Camel is kameel met struisvogel. Samenstelling staat goed op de website, wel duurt het zeker 1 week voordat het er is.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:25


liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:44

Het is inderdaad een beetje de vraag waar je hond niet tegen kan. Die van mij lijkt niet zo goed te reageren op rund maar die krijgt dan vooral diarree dus dat zie je wat sneller dan bij een hond die huidklachten heeft wat resultaat heeft.
Onze eerste hond had ook wat last van allergie klachten en daarvoor hebben we geen eliminatie dieet gedaan, zijn gewoon overgegaan op voer met alleen lam en vanaf toen hebben we gewoon alleen nog schaap gevoerd. We hebben niet meer geprobeerd om er achter te komen waar ze nu precies wel en niet tegen kon, wat goed ging ging goed.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Welke hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:05

Kip en rund zijn qua dierlijke eiwitten vaak veroorzakers van jeuk.
Dit geldt ook voor graan, rijst, en soms ook aardappelen.
Ik heb bv zo'n hondje, bij hem is ook bloed onderzocht in het allergie centrum.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:05

Kip, rund en eend zijn inderdaad de veelvoorkomende dieren waar honden allergisch/intolerant op zijn.

Ik zou inderdaad naar een brok zoeken waar dat allemaal niet in zit, maar een heel ander dier. Bijvoorbeeld paard, hert, kalkoen, insect inderdaad. Lam zou ook nog een idee kunnen zijn.
Waar je wel op moet letten is of er geen 'dierlijke bijproducten' zijn toegevoegd. Ik werk zelf in een dierenspeciaalzaak + zelf een hond met een intolerantie voor kip/eend (ik vermijd eigenlijk alle gevogelte), en heb hier alle voerzakken omgedraaid en je komt verdomd veel 'dierlijke bijproducten' tegen. En vaak is dat kip. En ook op de zakken waar op staat dat het hypoallergeen voer is..

Ik had veel aan voerwijzer.com. Daar staat alles heel mooi uitgeschreven. Zelf heb ik Acana regionals ranchlands gevoerd, maar daar zit rund in. Maar ik wist dat mijn hond daar wel goed op ging.

En wat ik toen deed is een brok kiezen met een bepaald dierlijk eiwit en daar ook de snacks op uitgezocht. Dus bijvoorbeeld brok op basis van hert, en dan ook hertensnacks pakken. Want als jij lam voert en zalmsnoepjes geeft en hij gaat er niet goed op, is het weer de vraag op welke hij zo reageert

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:36

Dat laatste is inderdaad ook belangrijk, pas je snacks er op aan.
En inderdaad goed op de dierlijke bijproducten kijken. Veel stoppen er alsnog kip in inderdaad.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:12


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:09

idylle schreef:
Een haar analyse werkt het snelst, maar er is een wachtlijst van 2 jaar begrijp ik dat goed? Dan lijkt mij een eliminatie dieet toch sneller. Of begrijp ik het niet goed?

En, in tegenstelling tot een haaranalyse met een "biotensor" werkt een eliminatie dieet, dat is natuurlijk óók wel een voordeel.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:18

Ik heb een basiscursus hondengedrag gevolgd aan de Toscanzahoeve (België), daar was ook een klein deeltje over voeding bij. Lees onderstaand artikel eens TS, hier staat veel waardevolle informatie in. Ingrediënten die absoluut te vermijden zijn zijn granen (tarwe, maïs etc.) en inderdaad reageren veel honden allergisch op rund en kip. Onderaan het artikel staan enkele goede merken, misschien vind je daar een passende brok. Ik geef sinds kort 's ochtends brok en 's avond gestoomd vlees van ButternutBox. Wordt diepvries geleverd aan huis, honden vinden het heerlijk en zitten goed in hun vacht! https://www.toscanzahoeve.be/de-juiste- ... deel-zelf/

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 21:25

@neonlight, ik heb gekeken maar wolfsblut op (ik dacht voerwijzer) maar daar staat bij dat ze het vanwege ginseng toevoeging niet adviseren om langer als 2 maanden te voeren, bijde smaak kameel. Wat is jou ervaring hiermee? Of iemand anders die met die toevoeging ervaring heeft? Waarom zou een teveel niet goed zijn?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:42

Het is een "ik vind" mening. Maar niet toegelicht waarom. Hecht ik zelf niet veel waarde aan om eerlijk te zeggen. Lees ook behoorlijk wat positieve dingen over ginseng.
Zelf voer ik een ander voer van Wolfsblut, Western Cape, hier zit ook ginseng in. Ik voer het 2 jaar nu en ik merk geen nadelige dingen. Hond zit goed in d'r vel, goede ontlasting etc. Voorheen was dat anders, maar dat lag dus aan de allergieën.

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 21:45


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:19

idylle schreef:
Ik heb een mail gestuurd aan de persoon van de haaranalyse. Ben benieuwd.

Dat verklaard kiwitje, dank je wel!

Brr insectenbrok...? Klinkt heel vies hihi... zot daar wel alles in wat ze nodig hebben?


Ze vinden het verrassend lekker en alles zit erin! Je hebt er ook veel snoepjes van. Wij verkochten het vrij veel voor labradoodles omdat die op van alles en nog wat gevoelig reageerde. Op deze brok heeft niet 1 hond gereageerd

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:21


lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Welke hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:29

Topic niet goed doorgelezen.
Maar gezien we nu ook in een stadium staan van allergie uitzoeken met onze dierenarts.

De dierenarts gaf aan dat op een brok graan vrij en uit paarden op de meeste honden de allgerien weg zijn of weg gaan.
En hierbij ook alles snoepjes en kauw botjes zijn voor onze hond momenteel compleet uitgesloten helaas

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 10:56

Inmiddels heb ik Grandorf konijn en zoete aardappel besteld en wat konijnensnacks. Ben benieuwd of z'n jeuk minder gaat worden. Wordt vervolgd... bedankt voor jullie hulp en uitleg.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:05

Ik ben benieuwd naar een latere update van je TS !

Mijn jonge hond heeft best veel jeuk aan haar oren, likt soms aan haar voorpoten. Oren zijn al een paar keer gecontroleerd door de DA. Allergieën zouden in haar lijn niet voorkomen maar ik hou het toch in mijn achterhoofd.
De tip van de haaranalyse die ik hier meekreeg, ga ik ook doen!
Ik ben best “thuis” in de gewone brok maar ga me op basis van de merken die hier genoemd werden, daar nog verder op inlezen.

MareVeer
Berichten: 195
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:54

Lukasje schreef:
Ik ben benieuwd naar een latere update van je TS !

Mijn jonge hond heeft best veel jeuk aan haar oren, likt soms aan haar voorpoten. Oren zijn al een paar keer gecontroleerd door de DA. Allergieën zouden in haar lijn niet voorkomen maar ik hou het toch in mijn achterhoofd.
De tip van de haaranalyse die ik hier meekreeg, ga ik ook doen!
Ik ben best “thuis” in de gewone brok maar ga me op basis van de merken die hier genoemd werden, daar nog verder op inlezen.


Absoluut een aanrader FF Domenie +:)+

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welke hondenbrokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:32

Ik geraak niet op haar website, ik word geblokt -O- . Nu heb ik wel haar emailadres gevonden en haar een mailtje gestuurd.