Houden van kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 21:29

Hoi bokkers :wave:

Het idee is ontstaan om misschien kipjes te gaan houden. Veel dier(soorten) gehad maar dit is nieuw voor me dus ik ben opzoek naar ervaring! :)

Als eerste: wanneer blijkt dat het niet gerealiseerd kan worden op een diervriendelijke/leuke manier dan gaan we het natuurlijk niet doen.

Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel vierkante meter minimaal noodzakelijk is. En zijn er ook verplaatsbare hokken dat je ze steeds een vers stukje gras kan geven of bedenk ik nu iets heel geks? :+
Zijn er ook bokkers waarbij de kippen soms toegang hebben tot de tuin of geeft dat veel rotzooi?

Krijg je veel overlast van muizen/ratten of kun je dat goed tegengaan door alles netjes op te bergen en schoon te houden? En hoe zit het met bloedluis?

Hopelijk zijn er bokkers met kippenervaring die wat willen delen :) .

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:33

Hier kippen in een ren. Geen idee hoeveel ze nodig hebben, maar ze hebben hier voor 10 kippen zo'n 80 vierkante meter. Heb geen ervaring met verplaatsbare hokken, maar hou er rekening mee dat kippen alles in korte tijd zwart maken.
Muizen krijg je denk ik altijd, maar met voer goed opbergen in afgesloten tonnen scheelt al een hoop.
Bloedluis zijn middelen voor, altijd even goed de hokken in de gaten houden.

En ik vind kippen echt heel leuk, ik kan er echt van genieten.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:49

Onze 6 kippen lopen los in de tuin van zo’n 1300 m2, ik moet eerlijk zeggen dat de tuin weinig te verduren heeft. Verder hebben we een kunststof hok, ivm goed kunnen schoonhouden en geen kieren waar bloedluis in kan gaan zitten, met (aanrader) een automatisch deurtje. Eten staat goed opgeborgen in tonnen. Ik vind het erg leuk dat gescharrel in de tuin. Ik had hetzelfde als jij: het moet wel leuk zijn voor de kippen. En als ik zie dat ze nu ook af en toe sprintjes door de tuin trekken, ben ik blij met de ruimte die ze hebben.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:50

Omlet heeft hokken die je op een frame met wielen kunt zetten zodat het makkelijk te verplaatsen is. Dit zijn kunststof hokken die makkelijk schoon te maken zijn en onaantrekkelijk voor bloedluis.

Ik heb op dit moment 3 kippen op 60m2, hun voorgangers hebben alles al gesloopt dus ze gaan hun gang maar :')

Ik gebruik een trapbak voor de legkorrel, daar kan ongedierte niet bij, maar zo hebben ze wel altijd wat te eten. De voorraad zit goed afgesloten in tonnen. We hebben wel muizen, maar niet heel veel.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:56

Muizen en ratten komen op voer af, kippen zijn er makkelijk smeerkezen mee. Afgepast voeren helpt, speciale voerbakken (trapbak, moet kip op plaat gaan staan om klep te openen om bij voer te komen) kan ook.
Verplaatsbare hokken zelfbouw voorbeelden kun je vinden onder kippentractor. Merk Omlet heeft dat soort spul ook, maar DUUR.
Bloedluis preventie is witkalken van het hok, daar drogen die krengen van uit, elke 3 maanden herhalen en vaker waar het van de muren af is.
Er zijn een aantal kippen topics op bokt :
[BB-HK] Beginnen met kippen houden
tamary @ [BB] Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:58

Ik ben blij dat ik momenteel geen kippen heb. Met de ophokplicht (vogelgriep) mogen ze bijna niet meer vrij rondscharrelen...
Als ik weer kippen neem ga ik een kippen tractor maken voor ze. Dan verplaats ik ze elke keer een stukje voor vers gras ed en zijn Ze afgeschermd

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:48

Hier ook kipjes. 1 haan en 7 hennen (6 cochins en 1 faverolles).
Ik vind ze echt geweldig. Normaliter lopen ze hier los (wei en stallen van de paarden) maar nu met de vogelgriep heel dichtbij zitten ze in de ren.
We hebben ze aangeschaft om het terrein onder de zonnepanelen onkruidvrij te houden..
waar andere mensen klagen dat er niets over blijft van de beplanting lig ik nog steeds op mijn knietjes onkruid te wieden :):)

Hiervoor heb ik enkel hennen zonder haan gehad maar met haan is wel heel veel leuker vind ik. Het is zo leuk om te zien hoe de haan voor zijn dames zorgt. <3

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:13

Houden van kippen of kippen houden Het is nogal een verschil.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:31

xChantal94 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel vierkante meter minimaal noodzakelijk is. En zijn er ook verplaatsbare hokken dat je ze steeds een vers stukje gras kan geven of bedenk ik nu iets heel geks? :+

Google the term "chicken tractor" maar eens, kun je veel inspiratie opdoen.

Maak je niet teveel zorgen over het minimale aantal m2. (er zijn wel richtlijnen te inden)
Als je iets van een uitloop ren hebt met nachthok, of een ruime "chicken tractor" dan hebben je kipjes het al oneindig veel beter dan degenen waarvan de eitjes in de supermarkt liggen.

Wat betreft los in de tuin, dat eindigt in een omgewoelde chaos ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:50

pillow schreef:
Houden van kippen of kippen houden Het is nogal een verschil.

Maar het één sluit het andere niet uit... ;)

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:59

Mijn tip is om je goed in te lezen in de maatregelen rondom vogelgriep.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 14:01

Bedankt voor de reacties!

Los in de tuin is dus niet echt een optie (gezien ik die graag netjes houd :o ). We hebben wel een stukje tuin ‘over’ waar ze dan af en toe zouden kunnen scharrelen.

Verder het stukje dat ze het al snel beter hebben dan de kippen in de supermarkt, dat zal vast! :D Maar ik heb zelf een vrij hoge standaard voor mijn dieren dus vind het toch wat lastig dan. Sowieso hebben wij eitjes van een boer met kippen welke vrij rondlopen waar ik niet aan kan tippen :)) .

Ik zag onlangs bij iemand kipjes in een hok waarvan ik het ‘konijnenflat’ idee krijg qua ruimte, maar misschien is dat ook door mijn standaard. Maar dan doe ik het dus liever niet :).

Ik ga er nog even rustig over nadenken en mezelf inlezen. :)

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:16

Wij hadden onze drie zijdehoentjes los in de tuin lopen. In het begin hielden ze het onkruid super bij. Tot ze ontdekten dat gras toch ook wel heel lekker is :+
Inmiddels zitten ze bij ons in een hele ruime ren, en mogen regelmatig door te tuin scharrelen. Genieten ze erg van en lijdt het gras niet te veel. Ook ligt er niet meer overal poep, want ze doen het uiteraard gewoon waar ze staan.
Wij hebben ook een automatisch deurtje voor ons hok. Dat is wel echt een uitkomst, ivm het bos hier achter durf ik het niet aan om ‘s nachts geen afgesloten hok te hebben. Deurtje gaat met zonsopkomst open en met zonsondergang dicht. Dus kippen kunnen altijd naar buiten als ze wakker zijn.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:22

Wij hebben laatst een kippen tractor de luxe gemaakt :+

Afbeelding

Ze slopen wel vrij snel, al scheelt het wel als je kippen met veren op de poten hebt vind ik, onze brahmas graven minder dan de witte legkippen die we laatst opgenomen hebben (en die in dit hok zitten).

Wij hebben een trapbak erbij, dat scheelt echt enorm met ratten overlast.

Denk ook aan roofvogels. Wij hebben hier nu regelmatig 2 buizerds, onze kippen lopen los in het voedselbos en dat is natuurlijk een soort KFC.

We hebben wel een automatisch deurtje in de hokken.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:33

Leuk!
Wij hadden eind vd zomer van 'red een legkip' 2 kipjes gehaald voor bij ons clubje, daar geven ze ook heel veel adviezen en kan je op de site veel lezen over de maten vh hok, waar je op moet letten e.d.

@Prairy: super leuk gemaakt! Wou dat ik het in me had om zulke leuke dingen te maken!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 16:09

Hoeveel ruimte heb je over voor ze?

Hier eigenlijk niet meer last van muizen of ratten sinds we kippen hebben. Zo lang je het voer goed afsluit en de kippen niet onbeperkt voer geeft hebben ze ook niet echt een reden om te komen. Ook vlas als bodem bedekking raad ik af iv.m. muizen en ratten omdat die daar de zaadjes nog tussenuit zoeken.

Je hebt veel mogelijkheden met mobiele kippenhokken, zelf maken of kopen kan daarbij allebei.

Persoonlijk vind ik per groothoender kip een 15 a 20 m2 geen overbodige luxe om ze te houden. bij ons lopen onze 13 kippen op een 600m2 en dat vind ik persoonlijk een mooie ruimte voor de hoeveelheid kippen. Zij bemesten het gras van de tuin en trimmen het een beetje waardoor wij niet zo vaak hoeven te maaien maar ze vernielen het gras niet. :)

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:35

Heb nu 10 kippen op 60 vierkante meter, maar hiervan moet er nog wat op wintersport.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:27

Marcella schreef:
Heb nu 10 kippen op 60 vierkante meter, maar hiervan moet er nog wat op wintersport.

60 vierkante meter is toch heel groot voor 10 kippen. Daar kun je wel 100 houden

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:34

Ja maar dat wil ik niet. Winter is bij mij altijd de periode om weer een beetje in te krimpen van het voorjaar groeit het wel weer.

Met tegen het voorjaar zitten ze op ongeveer 12 vierkante meter, want anders plukken ze de bloesem uit de bomen. :')

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:58

Marcella schreef:
Ja maar dat wil ik niet. Winter is bij mij altijd de periode om weer een beetje in te krimpen van het voorjaar groeit het wel weer.

Met tegen het voorjaar zitten ze op ongeveer 12 vierkante meter, want anders plukken ze de bloesem uit de bomen. :')

Ik bedoel ook niet dat je 100 kippen moet houden. Maar qua ruimte hoeven er geen op wintersport daar doel ik op.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 00:12

Waarom niet heerlijk eigen kippen vlees eigen merk 100% scharrel. En scheelt voer en schoonmaken van de winter daar doe ik het voor.

Vind zelf 7/8 kippen meer dan zat. Het is ook dat ik gewoon 3 niet leggende afdankers gekregen heb.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 00:34

Lekker eigen kip eten.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:54

Marcella schreef:
Waarom niet heerlijk eigen kippen vlees eigen merk 100% scharrel. En scheelt voer en schoonmaken van de winter daar doe ik het voor.

Vind zelf 7/8 kippen meer dan zat. Het is ook dat ik gewoon 3 niet leggende afdankers gekregen heb.

Van mij mag het hoor. Ik slacht en eet ook eigen kip.

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:57

@marcella, dit wilde ik ook zo, maar ik kan gewoon echt niet zelf slachten, doe jij dat wel zelf?
En dan plukken en schoonmaken is dat nier heel veel werk?

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Houden van kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:01

Plukken is een rot werkje dus vil gewoon heel makkelijk. Soms dan alleen poten met heupen plukken om te grillen met velletje. En ja slacht zelf.