Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:19

Hoi,

Wij hebben een 8 maanden oude puber labrador pup, een reu (met 1 cryptorche bal).
Hij is tot op heden altijd super braaf geweest. Wandelen zonder trekken, bijna perfecte recall als hij los liep, sociaal en speels met/naar andere honden, maar daar goed van af te leiden met wandelen aan de lijn.
Uiteraard een enthousiaste pup, maar mochten echt niet klagen.

Sinds een tweetal weken begint hij echt te puberen en lijken zijn hormonen hem in de weg te gaan zitten.
Wandelen kan echt niet rustig. Hij trekt, snuffelt (vooral op plekken met hoge druk van hondengeur) bijna obsessief en is echt erg gefocust op andere honden, tot piepen en janken aan toe. Ook merk je aan het hijgen dat hij best veel stress heeft. Zijn emmertje lijkt zo vol te zitten dat extra prikkels (zoals knallen van vuurwerk) harder binnen komen en extra stress geven.
Ook in huis is hij meer aan het slopen en drukker.

Met Bucky ga ik wekelijks naar training, wandelen we meestal 3x per dag minimaal een half uur en gaan we nog zo'n 2x er uit om te plassen. Daarnaast doen we soms braingames, krijgt hij soms een lickmat en heeft hij vrije toegang tot wat speelgoed en dingen om op te kauwen (hertengewei, nylabone etc) en pakt hij zelf ruim voldoende rust.

Tijdens het wandelen gaat er een snoepzakje met ruim voldoende beloningssnoepjes mee (stukjes rodiworst op het moment, wil hij net wat meer voor doen dan voor droge snoepjes) en wordt hij ruim beloond voor goed gedrag.

Ik werk zelf als paraveterinair dus ken de voor- en nadelen van (chemisch) castreren.
Aangezien dit "extreme" gedrag (hopelijk) alleen de puberfase is, wil ik echt nog niet grijpen naar deze maatregelen.

Ik heb wel gehoord over supplementen die kunnen helpen met het reguleren van de hormoonbalans, zoals Puur Hyperseks, maar de reviews zijn erg wisselend.
Ik was benieuwd naar meer ervaringen en/of andere producten, die ons zouden kunnen helpen om deze lastige periode makkelijker te maken voor ons, maar ook zeker voor Bucky.

En nog even een foto van onze knappe vent:
Afbeelding

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:28

Kan dit komen doordat er 1 bal nog ergens in de buikholte zit? En is het dan niet beter om in elk geval die er uit te halen zelfs al zou je die buiten hangt wel willen laten zitten?

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:31

Onze cocker reu krijgt Hypersex.
Geeft hem iets meer rust in zijn koppie.

Paar maanden geleden wilde hij enkel snuffelen en niet meer eten.
In overleg met de dierenarts hem op hyperseks gezet en hj at weer en snffelde minder.

Hij krijgt 3x per dag 5 druppels.
Na een dag of 5 2x per dag 5 druppels. En na totaal 7 dagen geef ik niks meer.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 21:40

tamary schreef:
Kan dit komen doordat er 1 bal nog ergens in de buikholte zit? En is het dan niet beter om in elk geval die er uit te halen zelfs al zou je die buiten hangt wel willen laten zitten?

Dat heb ik op mijn werk gevraagd, aangezien dit met klophengsten natuurlijk ook vaak het geval is. Maar de artsen konden hier zo geen antwoord op geven. Schijnbaar is zo'n 11% van de reuen cryptorch, dus dat komt relatief wel veel voor

Ik wil met de tijd idd de cryptorche bal laten verwijderen. Maar ik wil voor ik echt met hem ga sporten eigenlijk ook heup en elleboog foto's laten maken als hij 1jaar oud is (komt van een goede fokker met erg goeie ouderdieren, maar je weet maar nooit..) en zou dat het liefst willen combineren ivm narcose.
Dus als het even kan, wacht ik daar liever nog even mee.

@ Luuntje; oke, dus jij hebt hier wel goeie ervaringen mee?! Fijn om te horen!

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:03

Bij onze reu werkt het wel.
Had ik niet verwacht trouwens.

Het is geen castratie, maar he tempert zijn hormonen.

Had het niet gewerkt dan had ik hem laten castreren.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:28

Ik liet mijn hond chemisch castreren dat werkte goed.

Nyaleti

Berichten: 6133
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:49

Hier veel goede verhalen gehoord over Puur Hypersex. Baadt het niet schaadt het niet :)
En kan ook puberen zijn natuurlijk. Zou er ook niet voor kiezen nu al (chemisch) te Castreren.


Nu al last van de crytorch bal lijkt me sterk. Wij (ook als paravet gewerkt) deden ook altijd crytorch adviseren zsm te Casteren maar tegenwoordig is dat veranderd naar "hou het in de gaten met echografie"
Schijnt toch niet zo'n verhoogd risico te hebben voor tumoren als vroeger gedacht werd.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:19

Nyaleti schreef:
Hier veel goede verhalen gehoord over Puur Hypersex. Baadt het niet schaadt het niet :)
En kan ook puberen zijn natuurlijk. Zou er ook niet voor kiezen nu al (chemisch) te Castreren.


Nu al last van de crytorch bal lijkt me sterk. Wij (ook als paravet gewerkt) deden ook altijd crytorch adviseren zsm te Casteren maar tegenwoordig is dat veranderd naar "hou het in de gaten met echografie"
Schijnt toch niet zo'n verhoogd risico te hebben voor tumoren als vroeger gedacht werd.

Gaat niet om mogelijk tumor, maar de invloed van zo'n bal op de hormoonspiegel en daarmee gedrag.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:49

Hond is 8 maanden! Blijf wijselijk van supplementen af die hormonen kunnen beïnvloeden.
Rust, rust en nog eens rust.
Hond is en overprikkeld, moe en heeft geen leiderschap van jou om hem door die hormonale fase doorheen te leiden.(klinkt waarschijnlijker harder dan ik bedoel).

Op die leeftijd doe ik nog steeds heel weinig met mijn honden.

Heb alle honden met heel veel rust opgebouwd en de braafste honden.

Hier 2 reuen met maar een ingedaalde teelbal. Reu van 10 heeft uit de buikholte verwijderd, reu van 2 niet. Merk geen enkel verschil in gedrag.

De jongste is pas 1 jaar geworden en was van 8 maanden tot 10 maanden ook wat met zichzelf in de knoei, rustig doorheen geholpen met consequent zijn, laten groeien en veel laten slapen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 09:06

Ik vind het vooral grappig dat je uit mijn tekst haalt dat mijn pup overprikkelt is en ik geen leiderschap bied _Alarm_wlkp :+ .

Heb dit topic geopend na 1 erg lastige dag, de daarop volgende dagen gingen alweer een stuk beter :) .
Het is idd gewoon een puber, en daar moeten we doorheen.. Misschien dat ik de puur hypersex nog ga halen, even kijken hoe zijn gedrag nu de aankomende dagen gaat zijn.

Wat betreft de cryptorche bal vroeg ik me idd af of er mensen zijn die weten of dit wel of niet invloed kan hebben op de hormoonspiegel (net zoals bij klophengsten het geval lijkt te zijn), maar hoor idd vooral dat dit niet het geval is.
Die cryptorche bal castreren zal idd uit voorzorg zijn, maar met echo monitoren is idd ook een optie :)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:24

Loopse teef in de buurt kan ook zo'n tijdelijke versteviging van reu-gedrag laten zien natuurlijk.

De mijne (ook jonge reu) eet dan zelfs een paar dagen slecht.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:41

Toch ben ik het met de voorganger wel eens. Klinkt misschien niet aardig maar overprikkeld is een signaal. Zelf heb ik een drukke snel overprikkelde labrador van 6 en een van 6 maanden. Die is het tegenovergestelde. Flegmatiek en prikkel arm. Vanaf ongeveer een 5 maanden stop ik met het belonen met voer voor dingen die dan al echt bekend zijn. Een knuffel en een compliment moeten dan voldoende zijn. Je kan dan ook de echte gehoorzaamheid trainen. Een labrador doet bijna alles voor eten. Maar dat is niet altijd de beste motivatie. Juist op deze leeftijd is het goed om te trainen in het schakelen tussen spelen/vrij en gehoorzaamheid en geduld. Rust en steadyness trainen kan op deze leeftijd je veel brengen.
Zelf doe ik dit door af en toe tijdens het wandelen te verlangen dat ze los aan de voet lopen zonder snuffelen, stokken zoeken of andere honden benaderen. En na een paar minuten mogen ze weer vrij. Of ik ga op een bankje zitten en dan moeten ze even rustig blijven zitten of liggen voor we weer verder gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:44

Onze hond heeft 2 cryptorche ballen en herken het niet.
Is ondertussen 3,5.
Maar goed zegt niets over jou hond uiteraard.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:49

Ik herken het wel van onze beide herder reuen met beiden 1 bal in de buik. Hypersex hielp.en gaven we tegelijk met puur tranquil en in december maand puur nervo er naast. Echter beiden uiteindelijk laten castreren vanwege hu hormoon gedrag en nooit spijt van gehad!! Heerlijke honden nu. Mijn reu met ballen die gewoon hangen waar ze horen is gelukkig niet zo heftig en inmiddels 3,5 jaar en altijd bereikbaar. Of nu die bal in buik werkelijk dat verschil maakte geen idee maar voor hun als ons is balloos een bevrijding haha

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:05

Ik herken onze pup van nu 8 maanden enorm in het beeld dat je schetst. Bij hem is het toch echt overprikkeling, uiteraard mede mogelijk gemaakt door de stoot hormonen die hij nu ineens krijgt. Wat voor ons hielp was korter wandelen (een half uur is best lang voor een hond die moeite heeft met prikkelverwerking), veel snuffelspelletjes doen en vaker verplichte rust . En ja, hij blijft worstelen, maar ik merk wel dat er een stijgende lijn in zit. Inmiddels kunnen we wél weer een half uur wandelen zonder stress, terwijl eerst tien minuten al te veel voor hem was. Accepteer dat zijn emmertje soms overloopt en pas je programma daarop aan, niet je hond ;-)

Leo

Berichten: 50120
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:26

Ik heb ook een reu van 8 maanden en herken het "puberen" als in minder concentratie/ snel afgeleid door geurtjes en andere honden. Ik zie het als iets wat er nu bijhoort en we bekijken per wandeling hoe het gaat. De ene keer is hij prima met zijn aandacht bij mij terug te vragen door een focusoefening, de andere keer lukt dit niet of kort. Ik pas mijn wandeling aan op wat ik voel / merk bij hem. Ik houd hem voorlopig aan de 10 meter lijn in gebieden waar veel andere honden zijn, omdat ik ondanks een goede recall, deze niet kan garanderen als er ineens wel een interessant teefje loopt. We oefenen die recall wel doorlopend iedere wandeling aan de lange lijn, ook in moeilijker situaties.
De echt drukke losloopgebieden vermijd ik nu even, die zijn namelijk echt niet grappig momenteel en ik wil juist succeservaringen voor mijn hond. Zolang die hormonenpiek speelt, zoek ik het niet op.
Hij komt overigens wel gewoon los uiteraard, maar met honden die we kennen op plekken waar het veilig kan.

Overprikkeling is niet raar of slecht, ik denk juist dat iedere jonge hond hier regelmatig mee te maken heeft en dat dit volkomen normaal is en er bij hoort.
Wij vinden rust en balans essentieel en merken dat hij het hier goed op doet. In huis is hij heel rustig en relaxt, sloopt nooit en is heel evenwichtig. De puberteitsissues die we hebben, en die wat ik verwacht gewoon compleet normaal zijn, zijn allemaal te relateren aan prikkels van buitenaf door andere honden, geurtjes en nu ook eventueel de knallen buiten. En die dingen zijn absoluut wel lastig of vervelend op het moment dat het gebeurt, maar ik vind het belangrijk dat ik mijn rust bewaar en hem consequent kan begeleiden en dat hij thuis zijn rust altijd heeft.

En als we dan eens een moeilijker wandeling hadden of op een andere manier mentaal belastende dag, krijgt hij een kauwsnack. Dat helpt hem altijd om weer rust te vinden, na het kauwen gaat hij altijd slapen. Ik wissel het type kauwsnack af om het interessant te houden. Likmatje of voerspeeltje (snuffelmat, speeltje waar brokjes uit vallen, etc.) geef ik ook regelmatig.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Supplement voor gefrustreerde puber pup, 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 02:21

Tja TS , je kan het grappig vinden wat ik zeg. Maar helaas toch echt wel een kern van waarheid. Je vraagt advies en wat oorzaak kan zijn en dit als antwoord. Zit al lang genoeg in de (werk)honden om dit gedrag te herkennen. Overprikkeling, hormonale opstoten, gebrek aan slaap tijdens die leeftijd is iets wat heel sterk onderschat word en wat ik zei over leiderschap gaat puur dat je de hond even moeten sturen daarin als in rust en routine. Zeg nergens dat je hem niet aan kan.