wederom mijn herder: maar zo kan het dus ook

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

wederom mijn herder: maar zo kan het dus ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-22 15:03

Vandaag was ik in Münster. Moest daar iemand afzetten, en dacht, dan ga ik daar zelf lopen met de honden. Normaal kom ik nooit met ze in een woonwijk, maar helaas was het nu even niet anders. Ik moest erdoor om bij de velden te komen.

Daar stond een bord: honden aan de lijn. Ik heb geen aangelijnde hond gezien, behalve de mijne.

Maar: WAT een relaxte vriendelijke mensen!!! En dat heeft overduidelijk zijn weerslag op mijn herder. (of op mij en daardoor op mijn herder).

Niemand lijnde de hond aan, maar ze werden bij zich gehouden. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om flink te oefenen. Waarbij ze hond 1 nog flink aanblafte (omgedraaid, spanning verminderd, weer opnieuw, tot het klaar was), hond 2 alleen aan de lijn trok en wat gromde. Hond 3 heb ik het grommen en trekken geheel kunnen voorkomen, door steeds om te draaien voordat ze kon grommen, blaffen of trekken (Dus zodra ik spanning zag stijgen), dan liep ik voor die hond uit, om op gegeven moment weer om te draaien. De vrouw bleef ook steeds staan, en vroeg of ze even het veld in zou lopen op mij te laten passeren. Ik zeg: nee hoor, ik ben aan het oefenen. Doe je ding. Toen zegt ze: kan zijn dat de mijne zo ook gaat blaffen, hoor. Geen probleem. Nou ging die ook blaffen. Ze waren me voorbij, maar ineens dacht haar hond dat de mijne toch wel leuk leken. Dus die kwam snuffen. Ik de mijne kort gehouden. Vrouw had nog gezegd: los zijn ze makkelijker, hoor. Maar ik haar uitgelegd dat ik dat niet aandurfde nu omdat ze al best veel honden gezien had en dus ws hoog in de adrenaline zat. Maar goed, hond kwam snuffen. De mijne blafte, hond deed pasje terug, kwam weer snuffen en zo stonden ze na 3 keer neus aan neus elkaar te besnuffelen zonder gedoe.

Voor mij uit liep inmiddels een andere hond. Daar achteraan gelopen. Geen reactie. Nog een hond, geen reactie. Weer in de woonwijk op de stoep: een hond waar ze op reageerde en wilde blaffen maar nog voor haar dat lukte, had ik haar de andere kant op getrokken, en liet ze het maar. En vervolgens een kleine keffer. Ze wilde eropaf, maar bedacht zich al VOOR de lijn strak stond. Keek wel, maar liep gewoon netjes mee.

Zooooooo braaf. En wat een leuke mensen daar! Dat dat per gebied zo ontzettend kan verschillen. Ok, het kan toeval zijn natuurlijk, maar geen gezeur, niemand die bang was voor mijn hond, mensen hielden gewoon hun hond bij zich, maar niet angstvallig. En toen er dus toch eentje op de mijne afrende, ontstond er geen paniek, en dus bij de honden ook niet.

ik heb ook het idee dat mijn hond minder reageerde doordat er ontzettend veel geurtjes waren en ze het heel druk had met alles besnuffelen. Hierdoor heeft ze zelfs 2 honden geheel gemist. Nog nooit een wandeling gedaan waarbij ik zoveel honden ben tegengekomen, en die zo relaxed was.

Deze is voor herhaling vatbaar in ieder geval.


speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:07

weet je wat je grootste voordeel daar was, iedereen let op zijn eigen hond... en dan heb je geen gezeur.

moesten ze overal zo doen.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: wederom mijn herder: maar zo kan het dus ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-22 15:19

speurneusc, nou idd. Maar wat ik VOORAL fijn vond was dat iedereen ook zo relaxed was. Kijk, hier laten mensen hun honden loslopen en doen, maar als ze dan op mijn herder afschieten en die begint te blaffen beginnen ze te krijsen en te doen, waardoor er alleen maar chaos ontstaat.

Hier was er ook een hond die op de mijne afschoot. MAAR de eigenaresse van deze hond bleef gewoon lekker relaxed eronder en vriendelijk, waardoor ik me gewoon op die 2 honden kon focussen en me niet ook nog met een hysterische eigenaar moest bezig houden. Dus kijken hoe reageren ze op elkaar. De hond kwam erg dichtbij, maar nam ook weer afstand als mijn hond blafte. Kwam weer dichterbij, etc. En dan gebeurt er dus helemaal niks.

Ik moet ook zeggen dat ik ook echt totaal geen paniek of iets voel als het zo gaat. Ik ben sws vanuit mezelf nooit paniekerig, maar wel gevoelig voor de stemmingen van andere mensen. Ben daarom ook het liefste alleen, maar dit was echt genieten vanochtend.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: wederom mijn herder: maar zo kan het dus ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:27

Wat fijn om te lezen dat je zo’n fijne ervaring hebt gehad. Aangezien je aangeeft het idee te hebben dat het snuffelen van de nieuwe geurtjes ook heeft geholpen, heb ik misschien nog wel een tip. Wat ik wel eens doe als ik de spanning bij mijn hond wat op zie lopen is wat voertjes strooien zodat hij zich even op het snuffelen kan focussen i.p.v. op de naderende hond. Uiteraard moeten de ruimte en omstandigheden dat dan wel toelaten, maar wie weet is dat ook iets wat jou/je hond zou kunnen helpen.

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-22 15:49

Lugea schreef:
Wat fijn om te lezen dat je zo’n fijne ervaring hebt gehad. Aangezien je aangeeft het idee te hebben dat het snuffelen van de nieuwe geurtjes ook heeft geholpen, heb ik misschien nog wel een tip. Wat ik wel eens doe als ik de spanning bij mijn hond wat op zie lopen is wat voertjes strooien zodat hij zich even op het snuffelen kan focussen i.p.v. op de naderende hond. Uiteraard moeten de ruimte en omstandigheden dat dan wel toelaten, maar wie weet is dat ook iets wat jou/je hond zou kunnen helpen.


dank je voor de tip. Dit doe ik al inderdaad. Alleen vind mijn hond voertjes totaal niet meer interessant, op het moment dat er een andere hond in de buurt komt. Ik heb het ook wel geprobeerd met liktubes, maar ook dat werkt niet. Die geurtjes van de andere hond is ze natuurlijk al op gefocust voor er andere honden zijn, misschien dat dat bijdraagt. Ze gaat daar dan kennelijk al zo in op dat ze nog wel ziet wat er om zich heen gebeurt, maar zo bezig is met speuren dat ze niet echt reageert.

Misschien zou speurwerk dus wel iets voor haar kunnen zijn. Zorgen dat ze constant iets te doen heeft, want doordat ik nu natuurlijk steeds omdraaide, en weer terugliep etc. moest ze ook erg op mij letten, wat ook maakt dat ze minder tijd heeft om zelf dingen te gaan bedenken natuurlijk.

Mijn probleem is ook vaak dat ik teveel nadenk: o ja, dat moest zo en dat moest zo. En dan haal ik alles door elkaar. Ik was nu zo ontspannen door alles dat ik gewoon mijn gevoel kon volgen. Ene keer even aan de kant gaan. Andere keer achter hond aanlopen. Dan weer omdraaien. Precies wat voor mij goed voelde om te doen. En kennelijk werkt dat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, ComscoreBot, mylittlejoy en 35 bezoekers